امروز : جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

دوشنبه بازار ۲۴ تا ۳۰ آبان ۱۳۹۵ – شماره ۵۰


مهم‌ترین اخبار و رویدادهایی که موجب جهت‌دار شدن بازارهای سهام، کالا و انرژی در این هفته شد، بهبود نسبی اوضاع اقتصادی دولت امریکا بود که در کنار سخنرانی خانم “یلن” رییس فدرال رزرو باعث رشد قابل توجه ارزش دلار شد و در سیزده سال اخیر بی‌سابقه بود. همین عامل نیز همه بازارها به‌ویژه بازار طلا را دگرگون ساخت.

دوشنبه: اکثر بازارهای سهام آسیا در اولین روز هفته با افت مواجه شدند، اما بازار سهام ژاپن برخلاف آن‌ها با رشد همراه شد. با توجه به اعلام آمار امیدوارکننده داده‌های اقتصادی کشور ژاپن در روز دوشنبه، ارزش ین در مقابل ارزهای دیگر به طور غیرمنتظره‌ای کاهش یافت. شاخص تولید ناخالص داخلی این کشور در روز قبل اعلام شد که برای سه‌ماهه سوم 0/5درصد رشد را نشان می‌داد، در حالی که برای دوره مشابه قبلی 0/2درصد رشد کرده بود. اما با این وجود ارزش واحد پول این کشور افت کرد و شرکت‌هایی که در سطح تجارت بین‌الملل فعالیت می‌کنند، از سود خوبی بهره‌مند شدند و همچنین باعث رشد شاخص نیکی به میزان 1/7درصد در این روز شدند. اما شاخص‌های دیگر کشورها همچون شاخص اس.اند.پی استرالیا 0/5درصد و شاخص هانگ سنگ 1/4درصد و شاخص فوتسی سنگاپور 0/9درصد با افت مواجه شدند. بازارهای سهام در اروپا در روز دوشنبه به میزان اندکی رشد کردند. بازارهای سهام در اروپا به دلیل افت ارزش یورو، هفته را با روند صعودی شروع کرده بودند. زیرا کاهش ارزش یورو به نفع شرکت‌هایی است که در عرصه بین‌المللی فعالیت می‌کنند و به همین دلیل ارزش آنها نیز افزایش یافت و بازار را در مسیر صعود قرار داد. اما افت قیمت نفت خام در این روز و نگرانی‌ها در رابطه با همه‌پرسی قانون اساسی کشور ایتالیا مانع رشد بیش از حد آنها شد، به طوری‌که شاخص یورو استاکس600 تنها 0/2درصد به ارزش خود افزود و به سطح 338/23 واحد دست یافت. بازار سهام در انگلستان نیز همانند بازارهای منطقه یورو با رشد اندکی در این روز به کار خود پایان دادند. با توجه به افت ارزش پوند به دلیل پیروزی دونالد ترامپ، ارزش سهام شرکت‌های مالی افزایش یافتند و باعث رشد شاخص فوتسی100 این کشور به میزان 0/2درصد شدند، اما همانند بازارهای منطقه یورو، افت قیمت نفت مانع رشد بیش از حد در این بازارها شد. با اشاره به سخنرانی دونالد ترامپ که باعث رشد بازارهای سهام ایالات متحده امریکا شده بود، به نظر می‌رسد سرمایه‌گذاران منتظر شفاف‌سازی بیشتری از برنامه‌های سیاسی وی هستند و تنها یک سخنرانی را عامل قابل اتکا در تصمیم‌گیری برای انجام معامله نمی‌دانند. بنابراین با تأمل در انجام معاملات و یا معاملاتی با حجم کم، باعث نوسان اندک در شاخص‌ها شدند. به طوری که شاخص میانگین صنعتی داوجونز با 0/1درصد رشد به واسطه افزایش ارزش شرکت “گلدمن ساکس”، همچنان بالاترین میزان خود را در سطح 18,869/24 واحد تجربه می‌کند. شاخص اس.اند.پی500 تنها 0/22 واحد تغییر کرد و به سطح 2,164/22 واحد تنزل یافت. شاخص ترکیبی نزدک نیز با افت ناچیز 19 واحدی در سطح 5,218/4 واحد به کار خود پایان داد.

سه‌شنبه: بازارهای سهام آسیا در روز سه‌شنبه نوسان زیادی نداشتند و با اندکی تغییر به کار خود پایان دادند. اما ارزهای اکثر کشورهای آسیایی از جمله ین، باتِ تایلند و دلار تایوان در این روز رشد کردند و تأثیرات متفاوتی در بازارهای سهام کشور خود گذاشتند. به طوری‌که شاخص نیکی ژاپن با وجود افزایش 0/3درصدی ارزش ین در مقابل دلار به میزان اندکی ارزش خود را از دست داد. شاخص اس.اند.پی استرالیا به دلیل کاهش قیمت کالاها در بازار کالا با افت 0/4درصدی مواجه شد و شاخص هانگ سنگ نیز با 0/5درصد افت به کار خود در روز سه‌شنبه پایان داد. بازارهای سهام اروپا با اندک سودی که در روز سه‌شنبه عاید سهام‌داران کردند، به کار خود پایان دادند. افزایش قیمت نفت در این روز پس از افت حدوداً یک‌ماهه، موجب قوت گرفتن دوباره بخش انرژی در این بازارها شد که به سبب آن شاخص یورو استاکس 0/3درصد رشد کرد و به سطح 339/16 واحد دست یافت. اما در انگلستان، به دلیل افزایش بیش از پنج درصدی سهام شرکت “ایزی جت پی.ال.سی” و همچنین افزایش ارزش سهام شرکت‌های خرده فروشی، شاخص این کشور با 0/6درصد رشد بیشترین افزایش را در میان دیگر بازارهای منطقه داشت و در سطح 6,792/7 واحد به کار خود پایان داد. بازارهای سهام ایالات متحده امریکا پس از انتخابات ریاست جمهوری این کشور همچنان در روند صعودی حرکت می‌کنند. به طوری‌که شاخص صنعتی داوجونز با وجود این‌که رکورد جدیدی در روز پنج‌شنبه به ثبت رسانده بود، دوباره در جهت رشد حرکت کرد و به سطوح بالاتری دست یافت. اما معاملات در بخش‌های مختلف بازار نشان می‌دهد، تب و تاب انتخابات فروکش کرده و جهت حرکت بازار را تنها بخش‌ها و یا حتی شرکت‌هایی تعیین می‌کنند که با نوسان و حجم زیاد معامله می‌شوند. به عنوان مثال، رشد ارزش سهام شرکت‌های گروه شورون، مایکروسافت، اکسون موبیل و ارتباطات باعث شدند، شاخص صنعتی داوجونز 0/3درصد رشد کند و به ارتفاع بی‌سابقه 18,923/06 واحدی دست یابد. شاخص اس.اند.پی500 به واسطه رشد 2/7درصدی سهام بخش انرژی، 0/8درصد به ارزش خود افزود و در سطح 2,180/39 واحد بسته شد. شاخص ترکیبی نزدک نیز با 1/1درصد رشد به واسطه سهام تکنولوژی به ارتفاع 5,275/6 واحد صعود کرد.

چهارشنبه: بازارهای سهام آسیا به دلیل افزایش ارزش سهام مالی در این روز با رشد به کار خود پایان دادند. با توجه به سوددهی و اوضاع مناسب سهام در ایالات متحده، ارزش سهام شرکت‌های مالی در آسیا نیز رشد کردند. سرمایه‌گذاران، سیاست‌های رییس جمهور جدید امریکا “دونالد ترامپ” را برای همه بانک‌های جهان مناسب ارزیابی کردند، به همین دلیل افزایش ارزش سهام شرکت‌های مالی باعث رشد شاخص‌ها در آسیا شد. به طوری‌که در پایان معاملات این روز شاخص نیکی ژاپن 1/1درصد افزایش یافت، کاسپی کره 0/6درصد رشد کرد و جی.اس.ایکسِ اندونزی با 1/9درصد رشد بسته شد. شاخص‌های سهام اروپا در این روز با افت مواجه شدند. افت ارزش سهام شرکت‌های خرده‌فروشی آنلاین، از جمله شرکت‌های “پی.ال.سی” در انگلستان و “کمیکال” در آلمان باعث شدند، ارزش همه شرکت‌های حاضر در این بخش کاهش یابد. اما این تنها کاهش بازارهای سهام اروپا نبود، بلکه افت قیمت نفت خام در بازارهای جهانی نیز باعث افت بخش انرژی شد و در نهایت میانگین بازار سهام در اروپا را با افت مواجه کرد. در پایان روز چهارشنبه شاخص سهام یورو استاکس600 با افت اندک 0/2درصدی در سطح 338/47 واحد به کار خود پایان داد. در بریتانیا نیز شاخص فوتسی100 به دلیل عوامل یاد شده 0/6درصد کاهش یافت و به سطح 6,749/72 واحد رسید. بازارهای سهام ایالات متحده در روز چهارشنبه با افت اندکی به کار خود پایان دادند. شاخص میانگین صنعتی داوجونز که بعد از پیروزی ترامپ در انتخابات هفته گذشته روند صعودی در پیش گرفته بود و به بالاترین سطح خود رسیده بود، در این روز به واسطه افت بیش از دو درصدی شرکت‌های “گلدمن ساکس” و “جی.پی.مورگان”، 0/3درصد یا 55 واحد کاهش یافت و به سطح 18,868/14 واحد سقوط کرد. شاخص اس.اند.پی500 نیز به واسطه افت هشت بخش از یازده بخش حاضر 0/2درصد افت کرد و به سطح 2,176/94 واحد رسید. بخش مالی که در دو هفته اخیر بیش از ده درصد رشد کرده بود، در این روز 1/4درصد از ارزش خود را از دست داد و بخش انرژی نیز 0/9درصد کاهش یافت که در مجموع باعث سقوط شاخص فوق شدند. اما شاخص ترکیبی نزدک متفاوت عمل کرد و با 0/4درصد رشد به ارتفاع 5,294/58 واحد صعود کرد.

پنجشنبه: بازارهای سهام آسیا در این روز کم‌نوسان معامله شدند و تنها به دلیل سقوط قیمت نفت در روز قبل، تحت تأثیر قرار گرفتند و قبل از اعلام آمارهای اقتصادی امیدوارکننده کشور امریکا و همچنین پیش از سخنرانی خانم “جانت یلن” رییس فدرال رزرو در رابطه با اوضاع اقتصادی این کشور برای کنگره در اواخر این روز، با رشد اندکی در روز پنج‌شنبه به کار خود پایان دادند. به طوری‌که در پایان جلسه معاملاتی این روز شاخص اس.اند.پی استرالیا 0/2درصد و شاخص نیکی ژاپن کمتر از 0/1درصد به ارزش خود افزودند. بازار سهام اروپا در این روز افزایش یافت و به بالاترین سطح خود در سه هفته اخیر نزدیک شد. اصلاح قیمتی سهام بخش‌های انرژی در رنج‌های مثبت، بازار سهام را تقویت کرد. از سوی دیگر آمادگی بانک‌ مرکزی اروپا برای افزایش نرخ بهره در صورتی که محرک‌های بیشتری به منطقه یورو تزریق شود، خود پشتیبانی برای بازارهای سهام به شمار می‌رود و باعث تقویت آن‌ها می‌شود. در همین راستا شاخص یورو استاکس600 به واسطه رشد تمامی بخش‌ها، 0/6درصد به ارزش خود افزود و به ارتفاع 340/6 واحد دست یافت. در انگلستان نیز تقویت سهام شرکت‌های خرده‌فروشی به واسطه اعلام آمار اقتصادی امیدوارکننده در این رابطه باعث رشد شاخص فوتسی100 این کشور به میزان 0/7درصد شد و آن را تا سطح 6,794/71 واحد ارتقا داد. بازارهای سهام ایالات متحده با رشد ملایمی به کار خود در روز پنج‌شنبه پایان دادند. اعلام آمارهای اقتصادی امیدوارکننده این کشور از جمله کاهش تعداد مدعیان بیمه بیکاری و افزایش شروع به ساخت خانه‌های جدید که نه تنها بهبود اوضاع اقتصادی کشور را بیان می‌کنند، بلکه سبب رشد و تقویت نسبی بازارهای سهام کشور مزبور نیز شدند. در پایان جلسه معاملاتی شاخص اس.اند.پی500 کمتر از 0/5درصد رشد کرد و به سطح 2,187/12 واحد رسید. شاخص داوجونز کمتر از 0/2درصد افزایش یافت و به سطح 18,903/82 واحد دست یافت و شاخص ترکیبی نزدک نیز با بیش از 0/7درصد رشد خود را به ارتفاع 5,334 واحد نزدیک کرد.

جمعه: بازارهای سهام آسیا در آخرین روز هفته با رشد همراه شدند. با توجه به اعلام داده‌های اقتصادی امیدوارکننده ایالات متحده امریکا در روز پنج‌شنبه، شاخص دلار در بازار ارز افزایش یافت و ارزش این واحد پولی، قدرتمندتر از پیش شد. تضعیف ارزهای دیگر در مقابل دلار باعث شد، شرکت‌هایی که در عرصه‌های بین‌المللی فعالیت می‌کنند و تراز تجاری مثبتی دارند (صادرات آن‌ها بیشتر از واردات‌شان است)، از این امر منتفع گردند و این موضوع، باعث رشد بازارهای سهام شد. به گونه‌ای که با افت ین در مقابل دلار، شاخص نیکی ژاپن 0/6درصد رشد کرد و به ارتفاع 17,967/41 واحد صعود کرد. تضعیف ارزهای دیگر کشورها در مقابل دلار از جمله استرالیا و هنگ کنگ و سنگاپور نیز باعث رشد بازارهای سهام آن‌ها به ترتیب به میزان 0/4درصد،0/4درصد و 0/8درصد شد. بازارهای سهام اروپا برخلاف شاخص‌های آسیا در آخرین روز هفته با افت مواجه شدند. افزایش ارزش دلار که تأثیر مثبتی در بازارهای سهام آسیا داشت، در بازارهای سهام اروپا متضاد عمل کرد و باعث افت این بازارها شد. شاخص دلار در اکثر موارد با کالاهایی که بر پایه دلار معامله می‌شوند، رابطه غیر مستقیم و معکوس دارد و با توجه به رشد قابل‌ملاحظه دلار در روزهای اخیر و رسیدن آن به بالاترین سطح خود در سیزده سال گذشته، قیمت کالاها در بازار کالا با افت مواجه گردید و باعث کاهش ارزش شرکت‌های معدنی و صنعتی شد. از سوی دیگر تضعیف یورو در مقابل دلار کاهش ارزش سهام بانک‌ها را نیز در پی داشت. بنابراین مجموع عوامل یاد شده، شاخص یورو استاکس600 را با 0/4درصد افت مواجه کرد و آن را تا سطح 339/39 واحد کاهش داد. شاخص فوتسی100 بریتانیا نیز متأثر از عوامل مزبور 0/3درصد از ارزش خود را از دست داد و به سطح 6,775/77 واحد سقوط کرد. افزایش ارزش دلار همانند بازارهای سهام اروپا، بازارهای سهام امریکا را نیز متزلزل کرد و مانع رشد بیش از حد آن‌ها شد. اعلام آمارهای اقتصادی فراتر از انتظارات در کشور امریکا از جمله کاهش تعداد مدعیان بیمه بیکاری و افزایش درخواست‌کننده‌های مجوز ساخت مسکن که نشان از بهبود شرایط اقتصاد این کشور دارد، موجب تقویت دلار امریکا در بازار ارز شد و همین عامل نیز بازارهای سهام را با افت مواجه کرد. به طوری‌که هر سه شاخص اس.اند.پی500، صنعتی داوجونز و ترکیبی نزدک 0/2درصد افت کردند و به ترتیب در سطح 2,181/9 واحد، 18,868 واحد و 5,321/51 واحد به کار خود در این هفته پایان دادند.



50-4



50-3





دوشنبه: قیمت طلا همچنان در سیر نزولی معامله می‌شود. قیمت این دارایی کم‌ریسک از زمان پیشتازی خانم “کلینتون” در نظرسنجی‌ها و سپس سخنرانی “دونالد ترامپ” پس از پیروزی در انتخابات و حال نیز با قدرت‌نمایی دلار در تقابل با دیگر ارزها، همچنان در قیمت‌های منفی معامله می‌شود. قیمت طلا در هفته اخیر بزرگترین کاهش هفتگی را در بیش از سه سال گذشته به ثبت رساند و به پایین‌ترین سطح خود در پنج ماه اخیر رسید. همچنین در این روز به واسطه رشد ارزش دلار، نرخ قرارداد آتی با سررسید دسامبرکه بر روی طلا منعقد می‌شود، 0/2درصد یا به عبارتی 2/6 دلار افت کرد و به قیمت 1,221/7 دلار در هر اونس داد و ستد شد.

سه‌شنبه: قیمت طلا در روز سه‌شنبه پس از هفت جلسه متوالی افت به دلایل متفاوتی روند نزولی خود را شکست و رشد کرد. پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری و افزایش ارزش دلار و همچنین افزایش بازدهی اوراق قرضه باعث شده بود، نقدینگی به سمت دارایی‌های پرریسک سوق داده شود و تقاضا برای داراریی‌های کم‌ریسک از جمله طلا با افت مواجه گردد. اما با توقف روند افزایشی بازدهی اوراق قرضه و همچنین توقف قدرت‌نمایی دلار، بازار دارایی‌های کم‌ریسک رونق گرفت و طلا نیز از این امر مستثنی نبود. در همین راستا طلا 0/2درصد به ارزش خود افزود و به نرخ 1,224/5 دلار در هر اونس خرید و فروش شد.

چهارشنبه: فلز زرد همچنان در مدار نزولی به کار خود ادامه می‌دهد. با افزایش شاخص دلار ایالات متحده در روزهای اخیر، ارزش این ارز به میزانی رسید که در طی سیزده سال اخیر بی‌سابقه بود و همین علت نیز باعث افت فلز زرد در بازار فلزات گرانبها شد. طلا از دوشنبه هفته گذشته بیش از پنج درصد از ارزش خود را از دست داده است و در روز چهارشنبه نیز با افت اندک 0/1درصدی به ارزش 1,223/9 دلار در هر اونس داد و ستد شد.

پنجشنبه: قیمت طلا با افت در این روز به پایین‌ترین سطح خود از ماه ژوئن تا کنون رسید. رییس فدرال رزرو خانم “جانت یلن” با اظهارات خود در کنفرانس روز پنج‌شنبه که هم‌زمان با اعلام آمارهای اقتصادی امیدوارکننده نیز بود، احتمال‌ها را در رابطه با افزایش نرخ بهره در ماه دسامبر تقویت کرد و انتظارات سرمایه‌گذاران بازارهای جهانی را در رابطه با این موضوع بهبود بخشید. این موضوع، باعث افزایش ارزش دلار و رشد بازده اوراق خزانه شد و تقاضا برای دارایی‌های دلاری را با افت همراه کرد. در پایان جلسه معاملاتی این روز، قرارداد آتی طلا به سررسید دسامبر 0/6درصد کاهش یافت و به نرخ 1,216/9 دلار در هر اونس مورد معامله قرار گرفت.

جمعه: فلز طلا که به عنوان یک دارایی کم‌ریسک از اوایل پیروزی دونالد ترامپ روند نزولی را در پیش گرفته بود، با افزایش ارزش دلار همچنان به روند کاهشی خود ادامه داد و این هفته را نیز با افت به پایان رساند. با توجه به اظهارات روز پنج‌شنبه خانم “جانت یلن” رییس فدرال رزرو امریکا در رابطه با احتمال زیادِ افزایش نزخ بهره در ماه دسامبر و همچنین اعلام آمارهای اقتصادی امیدوارکننده این کشور، دلار در مقابل دیگر ارزهای معتبر تقویت شد. این عامل باعث خروج نقدینگی از بازار طلا شده و این بازار را با رکود مواجه ساخت. در پایان این روز فلز زرد، 0/7درصد یا به عبارتی 8/2 دلار از ارزش خود را از دست داد و به نرخ 1,208/7 دلار در هر اونس معامله گردید.

 50-7





50-8



دوشنبه: قیمت نفت خام نیز همانند طلا روزهای خوبی را سپری نمی‌کند، به طوری‌که قیمت این کالای استراتژیک با وجود افت شدید در هفته گذشته که به پایین‌ترین سطح خود در سه ماه اخیر رسیده بود، در این روز نیز با افت مواجه شد. با وجود این‌که اوپک در جهت کاهش تولید نفت قدم بر می‌دارد، در آخرین گزارش خود افزایش تولید 240 هزار بشکه در روز را اعلام کرد که در تضاد با اهداف این سازمان می‌باشد. به همین دلیل موج دیگری از نگرانی‌ها در خصوص ناتوانی اوپک در اجرای طرح فریز نفت به وجود آمد که قیمت نفت را در بورس‌های سراسر جهان با افت اندکی مواجه کرد. نفت خام اینترمدیت امریکا که در بورس نیویورک معامله می‌شود، 0/2درصد کاهش یافت و به نرخ 42/2 دلار در هر بشکه خرید و فروش شد. نفت خام برنت نیز 0/7درصد افت کرد و بشکه‌ای 44/43 دلار در بورس لندن معامله گردید.

سه‌شنبه: ارزش هر بشکه نفت در این روز پس از سه هفته روند نزولی، رشد خوبی را تجربه کرد و به بالاترین سطح خود در دو هفته اخیر رسید. تلاش‌های جدی اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت برای اجرایی کردن طرح کاهش تولید نفت خام باعث شد، قیمت نفت در روز سه‌شنبه رشد کند. به طوری‌که در پایان جلسه معاملاتی قرارداد آتی نفت اینترمدیت امریکا به سررسید دسامبر 2/49 دلار یا 5/8درصد به ارزش خود افزود و افت چهار درصدی در سه جلسه اخیر را در یک روز جبران کرد و به نرخ 45/81 دلار در هر بشکه خرید و فروش شد. قرارداد آتی نفت خام برنت نیز که در بورس لندن معامله می‌شود، 5/7درصد رشد کرد و نزدیک به نرخ 47 دلار در هر بشکه داد و ستد شد.

چهارشنبه: قیمت جهانی نفت خام در این روز با افت مواجه شد. افزایش قابل توجه موجودی ذخایر نفتی امریکا باعث افت شدید قیمت هر بشکه نفت در بازار انرژی شد، اما اظهارات وزیر انرژی روسیه از افت بیش از حد ارزش این کالای استراتژیک جلوگیری کرد. به نقل از رویترز، وزیر انرژی روسیه “الساندر نواک” در مصاحبه روز چهارشنبه خود اظهار داشت، کشور روسیه در نشست 30 نوامبر که در محل دایمی سازمان کشورهای صادرکننده نفت (وین) برگزار خواهد شد، از طرح فریز نفت حمایت خواهد کرد و در این رابطه با وزیر انرژی عربستان “خالد فلاح” در نشست این هفته وزیران انرژی در دوحه دیدار خواهد کرد. به همین دلیل قیمت نفت خام اندکی افزایش یافت، اما همچنان در رنج‌های منفی خرید و فروش شد. به طوری‌که در پایان جلسه معاملاتی قرارداد آتی نفت اینترمدیت امریکا به سررسید ماه دسامبر 0/5درصد افت کرد و به نرخ 45/57 دلار در هر بشکه رسید. نفت خام برنت نیز به سررسید ماه ژانویه 0/7درصد کاهش یافت و به نرخ 46/63 دلار در هر بشکه در بورس لندن داد و ستد شد.

پنجشنبه: قیمت نفت به دلیل شک و تردید سرمایه‌گذاران در رابطه با اجرایی شدن طرح کاهش تولید نفت از سوی اوپک، دوباره با افت مواجه شد. برخی از سرمایه‌گذاران نسبت به رعایت مفاد توافق فریز نفت از سوی تک‌تک اعضاء تردید دارند و اظهار کردند، حتی در صورتی که اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت درباره این موضوع به توافق برسند، برخی کشورها به سهمیه خود اکتفاء نخواهند کرد و بیشتر از سهمیه توافق شده تولید خواهند نمود. به همین دلیل بازار نفت در این روز با افت اندکی مواجه شد. در همین راستا می‌توان به نفت خام اینترمدیت امریکا اشاره کرد که 0/3درصد کاهش یافته و به نرخ 45/42 دلار در هر بشکه خرید و فروش شد و یا نفت خام برنت که با 0/3درصد کاهش به نرخ 46/49 دلار در هر بشکه رسید.

جمعه: قیمت نفت برخلاف اکثر بازارهای سهام و بازار کالاها در این هفته با رشد ملایمی همراه شد. قیمت نفت پس از هفته‌ها افت به دلیل نگرانی سرمایه‌گذاران از ناتوانی در پیاده‌سازی سیاست کاهش تولید از سوی اوپک، در آخرین روز هفته با موافقت وزیر انرژی روسیه از این طرح و خوش‌بینی وزرای انرژی اکثر کشورهای عضو اوپک به نشست اواخر این ماه، افزایش یافت و در مجموع هفته فوق را با سود اندکی به پایان رساند، به طوری‌که قرارداد آتی نفت اینترمدیت امریکا 0/6درصد رشد کرد و به نرخ 45/69 دلار در هر بشکه خرید و فروش شد و نفت برنت بورس لندن نیز با 0/8درصد رشد به 46/86 دلار در هر بشکه رسید.

50-9




دانلود نسخۀ PDF