امروز : پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

دوشنبه بازار ۱ تا ۷ آذر ماه ۱۳۹۵ – شماره ۵۱


بازارهای مالی جهان در این هفته شاهد اخبار و رویدادهای بااهمیتی نبودند. اما بازار نفت با توجه به نشستی که اعضای اوپک در سی نوامبر در وین برگزار خواهند کرد، نوسان زیادی را تجربه کرد. اعلام آمارهای اقتصادی امیدوارکننده از سوی کشور امریکا نیز که باعث تقویت دلار شد، بازار سهام امریکا را بهبود بخشید، در عین حال بازار طلا با افت همراه بود.

دوشنبه: بیشتر بازارهای سهام آسیا اولین روز هفته را با رشد شروع کردند. به دلیل تضعیف دلار در مقابل ارزهای معتبر کشورهای دیگر و یا از نگاهی دیگر، تقویت ارزهای دیگر در تقابل با دلار، سرمایه‌گذاران سرمایه خود را از دلار خارج کردند و به بازارهای سهام و یا کالا در کشورهای دیگر روی آوردند. بازارهای سهام آسیا نیز از جمله بازارهای هدف سرمایه‌گذاران بود و باعث رشد آن‌ها در این روز شد. به طوری‌که شاخص سهام نیکی ژاپن 0/8درصد، شاخص هانگ سنگ 0/1درصد و شاخص ترکیبی شانگ‌های 0/8درصد رشد کردند، اما شاخص اس.اند.پی استرالیا و کاسپی کره در این روز با افت همراه شدند. بازارهای سهام اروپا در روز دوشنبه همانند بازارهای سهام در آسیا هفته را با اندکی کسب سود شروع کردند. افزایش قیمت نفت در این روز سبب رشد بخش انرژی و تضعیف ارزش دلار سبب رشد قیمت کالاها شد و ارزش سهام شرکت‌های معدنی را ارتقا داد. به واسطه افزایش ارزش دو بخش یاد شده، شاخص‌های سهام در اروپا بهبود یافتند و حتی افت ارزش سهام بانک‌های ایتالیایی و شرکت‌های پی.ال.سی در انگلستان نیز نتوانستند مانع رشد آن‌ها شوند. شاخص یورو استاکس600 که نوسانات 600 شرکت بزرگ اروپا را پوشش می‌دهد، با 3/0درصد رشد به سطح 340/23 واحد دست یافت و دومین شاخص مهم اروپا که شاخص فوتسی100 بریتانیا می‌باشد، به واسطه علل مزبور 0/1درصد ارتقا پیدا کرد و به سطح 6,777/96 واحد رسید. در ایالات متحده امریکا بازارهای سهام همانند بازارهای سهام آسیا و اروپا هفته را پرقدرت شروع کردند. در این روز با افزایش قیمت‌های جهانی نفت خام و کاهش ارزش دلار پس از مدت‌ها قدرت‌نمایی، شاخص‌های سهام امریکا افزایش قابل ملاحظه‌ای را به ثبت رساندند و هر سه شاخص معروف این کشور در حوزه سهام به بالاترین سطح خود رسیدند. به طوری‌که در پایان جلسه معاملاتی این روز، شاخص اس.اند.پی500 به واسطه رشد ده بخش از یازده بخش حاضر 0/8درصد رشد کرد و به سطح بی‌سابقه 2,198/18 واحد دست یافت. شاخص صنعتی داوجونز به کمک افزایش ارزش اکثر شرکت‌ها از جمله شرکت اپل و آی.بی.ام نیم درصد رشد کرد و به ارتفاع 18,956/69 واحد صعود کرد و شاخص ترکیبی نزدک نیز با 0/9درصد رشد به سطح 5,368/86 واحد رسید.

سه‌شنبه: بازارهای سهام آسیا در این روز به طور گسترده‌ای افزایش یافتند. به دلیل افزایش قیمت‌های جهانی نفت که ناشی از احتمال زیاد توافق کشورهای اصلی تولیدکننده برای کاهش تولید می‌باشد، بازارهای آسیایی رشد کردند که در این میان بازارهای استرالیا با افزایش در این روز به بالاترین سطح خود در یک ماه اخیر رسیدند. به عنوان مثال، شاخص اس.اند.پی استرالیا 1/2درصد رشد کرد و به سطح 5,413/3 واحد دست یافت. هانگ سنگ برای هنگ کنگ نیز 1/5درصد با رشد همراه شد. در این میان بازار سهام ژاپن به دلیل زلزله 6/9 ریشتری که در سواحل شرقی این کشور رخ داد در اوایل جلسه معاملاتی افت کرد، اما پس از این‌که مشخص شد زلزله فوق هیچ خسارتی در پی نداشته است، بازار سهام با اقبال سرمایه‌گذاران مواجه شد و در نهایت با 0/3درصد رشد به کار خود در این روز پایان داد. بازارهای سهام اروپا با اندکی افزایش در روز سه‌شنبه بسته شدند. انتشار خبر جعلی از شرکت فرانسوی “وینسی اس.ای” باعث افت بازار سهام در اوایل جلسه معاملاتی شده بود، اما رشد ارزش شرکت‌های معدنی از جمله “روتورک پی.ال.سی” که با سیزده درصد رشد همراه بود، از افت بیش از حد بازارهای سهام در اروپا جلوگیری کرد و حتی موجب رشد بیش از 0/2درصدی در شاخص یورو استاکس600 شد و آن را به سطح 341 واحد ارتقا داد. در انگلستان نیز به دلیل افزایش ارزش کالاها، شاخص فوتسی100 به واسطه رشد بخش معدنی 0/6درصد افزایش یافت و به سطح 6,819/72 واحد دست یافت. بازارهای سهام ایالات متحده امریکا در این روز دوباره با رشد همراه شدند و همچنان رکوردهای بالاتری را پس از پیروزی دونالد ترامپ تا کنون به ثبت می‌رسانند. بنا به گفته تحلیل‌گران و کارشناسان این حوزه، بازارهای سهام موانع رشد خود را که ناشی از نگرانی و ترس روانی به دلیل ریسک سیاسی حاکم با پیروزی ترامپ بود، پشت سر گذاشته و سرمایه‌گذاران را به سمت ریسک‌پذیری بیشتری فراخواندند. در همین راستا شاخص اس.اند.پی500 این کشور با 0/2درصد رشد به ارتفاع 2,202/94 واحد صعود کرد، شاخص صنعتی داوجونز با 0/4درصد رشد به بیش از 19.000 واحد دست یافت و شاخص ترکیبی نزدک نیز با 0/3درصد رشد به سطح 5,386/35 واحد بسنده کرد.

چهارشنبه: بازارهای سهام آسیا در روز چهارشنبه در رنج‌های قیمتی مثبت معامله شدند. در کشور امریکا به دلیل افزایش ارزش دلار در روزهای اخیر و رسیدن آن به بالاترین سطح خود در سیزده سال گذشته، بازار طلا با افت چشم‌گیری مواجه شد، اما بازارهای سهام این کشور با رشد قابل توجه‌ای همراه شدند و هر سه شاخص سهام کشور مزبور به بالاترین سطح خود دست یافتند. بازارهای آسیا نیز که پس از اتمام کار بازارهای امریکا شروع به کار می‌کنند، تحت تأثیر آن‌ها قرار گرفتند و با رشد متوسطی همراه شدند. در پایان معاملات این روز شاخص اس.اند.پی استرالیا با 1/2درصد رشد بیشترین افزایش را در میان شاخص‌های آسیایی داشت و شاخص هانگ سنگ برای کشور هنگ کنگ 0/3درصد رشدکرد، اما بازار سهام کشور ژاپن به دلیل تعطیل رسمی بسته بود. بازارهای سهام اروپا پس از چند روز رشد، با اصلاح همراه شدند و در این روز با اندکی افت به کار خود پایان دادند. اکثر بخش‌های این بازار با افت مواجه شدند، اما بخش عمده کاهش آن ناشی از افت ارزش سهام شرکت‌های مالی و بانک‌ها بود. در این میان تنها بخش‌های مواد اولیه نفت و گاز، صنعتی و تکنولوژی اندکی رشد کردند اما شاخص یورو استاکس600 با 0/1درصد کاهش به سطح 340/77 واحد افت کرد، شاخص فوتسی100 بریتانیا نیز با کاهش ناچیز 0/01درصدی در این روز بسته شد. بازارهای سهام ایالات متحده امریکا پس از چند روز متوالی رشد و رسیدن به بالاترین سطح خود، در این روز با نوسان اندکی در رنج‌های قیمتی مثبت و منفی بسته شدند. با توجه به رشد بی‌سابقه ارزش دلار در هفته‌های اخیر به واسطه عواملی همچون احتمال افزایش نرخ بهره، آمارهای اقتصادی امیدوارکننده و غیره، بازار سهام این کشور نیز همزمان با دلار روند صعودی را شروع کرده بود، اما به دلیل رشد بیش بی‌سابقه آن‌ها، سرمایه‌گذاران استراتژی محافظه‌کارانه (منفعلانه) را در دستور کار خود قرار دادند و موجب کم‌رمق شدن معاملات در این روز شدند. به طوری‌که شاخص اس.اند.پی500 کمتر از 0/1درصد رشد کرد و در سطح 2,204/72 واحد بسته شد، شاخص صنعتی داوجونز که در طی روزهای اخیر بیشترین افزایش را به ثبت رسانده بود، در این روز نیز با 0/3درصد رشد به سطح 19,083/18واحدی دست یافت، اما شاخص ترکیبی نزدک 0/1درصد کاهش یافت و به سطح 5,380/68 افت کرد.

پنجشنبه: اکثر بازارهای سهام آسیا در روز پنج‌شنبه با افت مواجه شدند. اعلام داده‌های اقتصادی کشور امریکا و همچنین احتمال افزایش نرخ بهره این کشور، باعث تقویت دلار در مقابل دیگر ارزهای معتبر شد و افزایش ارزش دلار نیز موجب جذب سرمایه‌های خارجی به امریکا و خروج نقدینگی از بازارهای سهام آسیا گردید. از جمله آمارهای یاد شده که بهبود ارزش دلار را موجب شدند، سفارشات کالاهای بادوام در ایالات متحده بود که 4/8درصد در ماه اکتبر رشد کرد و در مقایسه با پیش‌بینی اقتصاددانان 2/7درصد بیشتر افزایش یافته بود. به واسطه عوامل مزبور، شاخص‌های سهام اس.اند.پی استرالیا، هانگ سنگ برای کشور هنگ کنگ و کاسپی کره کمتر از یک درصد کاهش یافتند، اما شاخص نیکی ژاپن که در روز قبل بسته بود در این روز 0/9درصد برخلاف دیگر بازارهای آسیایی، افزایش یافت. بازارهای سهام اروپا به دلیل رشد ارزش شرکت‌های معدنی، در این روز تقویت شدند. با توجه به این‌که قیمت کالاها در تقابل با افزایش ارزش دلار پیروز شدند و مانع رشد آن در روز پنج‌شنبه شدند، شرکت‌های معدنی مورد اقبال سرمایه‌گذاران قرار گرفتند و از این طریق باعث تقویت شاخص‌های منطقه یورو شدند. به طوری که در پایان جلسه معاملاتی شاخص یورو استاکس600 کمتر از 0/3درصد رشد کرد و به سطح 341/84 واحد دست یافت. اما سهام در انگلستان به دلیل افزایش ارزش گروه “بیمه پی.ال.سی” رشد کرد و شاخص فوتسی100 این کشور را 0/2درصد ارتقا بخشید. بازارهای سهام و همچنین بازار اوراق قرضه ایالات متحده امریکا به دلیل روز شکرگزاری در روز پنج‌شنبه تعطیل بود.

جمعه: بازارهای سهام آسیا در آخرین روز هفته به طور گسترده‌ای رشد کردند. در این میان بازار سهام کشور ژاپن که برخلاف اکثر بازارهای آسیایی در روز پنج‌شنبه رشد کرده بود، با رشد در روز جمعه به بالاترین سطح خود در طی ده ماه گذشته دست یافت. به صورت دقیق‌تر، شاخص نیکی ژاپن به واسطه اعلام آمارهای اقتصادی این کشور مطابق با انتظارات اقتصاددانان و حتی در برخی موارد فراتر از انتظارات، در این روز نزدیک به 0/3درصد رشد کرد و به سطح 18,381/22 واحد رسید. شاخص اس.اند.پی استرالیا نیز 0/4درصد و شانگ‌های چین 0/6درصد با رشد همراه شدند. بازارهای سهام اروپا در آخرین روز هفته با رشد به کار خود پایان دادند. افزایش ارزش سهام شرکت‌های بهداشتی و درمانی به میزانی بود که شاخص یورو استاکس600 را بهبود بخشید و حتی کاهش ارزش بخش‌های مالی و نفت و گاز نیز نتوانست مانع رشد بازار سهام اروپا شود. در این روز شاخص یورو استاکس 0/2درصد رشد کرد و به ارتفاع 342/45 واحد صعود کرد. بازار سهام انگلستان به دلیل تقویت ارزش سهام “آسترازنکا پی.ال.سی” و با وجود کاهش ارزش سهام در بخش‌های دیگر، توانست رشد اندکی را تجربه کند و با 0/2درصد افزایش به سطح 6,840/75 واحد برسد. بازارهای سهام ایالات متحده امریکا دوباره رشد کردند و توانستند رکوردهای جدیدی را به ثبت رساندند. در این روز با توجه به افزایش ارزش سهام شرکت‌های با بتای تدافعی و همچنین به دلیل خوش‌بینی که از آینده بازارهای سهام در افکار سرمایه‌گذاران به وجود آمده است بعد از یک روز تعطیلی، با رشد متوسطی همراه شدند. به طوری که شاخص اس.اند.پی500 کمتر از 0/4درصد رشد کرد و به سطح 2,213/3 واحد دست یافت، شاخص میانگین صنعتی داوجونز 0/4درصد به واسطه افزایش ارزش سهام شرکت‌های “کوکاکولا” و گروه سیستم‌های “سیسکو” رشد کرد و به میزان 19,152/14 واحد صعود کرد و شاخص ترکیبی نزدک نیز با بیش از 0/3درصد رشد به ارتفاع 5,398/92 واحدی دست یافت. بازار سهام امریکا در دو هفته اخیر به دلایل متعددی رشد کرد و باعث شد شاخص‌هایی که نشان‌گر نوسانات این بازارها هستند به بالاترین سطح خود از بدو تأسیس دست یابند.



51-4



51-3





دوشنبه: نرخ طلا در روز جمعه که به دلیل افزایش ارزش دلار و سخنرانی رییس فدرال رزرو در خصوص احتمال افزایش نرخ بهره تا پایان سال جاری با افت قابل توجهی مواجه شده بود و به پایین‌ترین سطح خود از ماه فوریه رسیده بود، در این روز به دلیل افت 0/1درصدی شاخص دلار، به روند نزولی پایان داد و در این روز با رشد اندکی همراه شد. برای بیان دقیق‌تر می‌توان به معاملات قرارداد آتی اشاره کرد که بر پایه فلز طلا و به سررسید ماه دسامبر منعقد می‌شوند؛ ارزش این نوع قرارداد 0/1درصد یا 1/1 دلار در هر اونس افزایش یافت و به نرخ 1,290/8 دلار خرید و فروش شد.

سه‌شنبه: بازار طلا اخبار بااهمیتی که بتواند قیمت آن را به طور متوسطی در این روز دچار نوسان کند، شاهد نبود و تنها به دلیل توقف رشد ارزش دلار، اندکی با رشد همراه شد. شاخص دلار که در چند هفته اخیر رشد خوبی را تجربه کرد، سبب افت قیمت کالاهایی شد که بر مبنای دلار در بازار کالا معامله می‌شوند، به همین دلیل با توقف رشد دلار و حتی تضعیف آن قیمت کالاها از جمله طلا افزایش یافت. قیمت هر اونس طلا در روز سه‌شنبه 0/1درصد رشد کرد و به نرخ 1,211/2دلار خرید و فروش شد.

چهارشنبه: قیمت فلز زرد به دلیل قدرت‌نمایی دلار و عوامل دیگر همچنان در روند نزولی معامله شد و با افت در این روز به پایین‌ترین سطح خود از ماه فوریه تا کنون رسید. به واسطه اعلام آمارهای اقتصادی امیدوارکننده برای کشور امریکا که باعث تقویت دلار شد و همچنین انتشار صورت‌جلسه نشست فدرال رزرو که احتمال افزایش نرخ بهره را در ماه دسامبر با توجه به آمارهای اقتصادی یاد شده، دور از انتظار ارزیابی نمی‌کند، قیمت این فلز گرانبها دوباره با افت مواجه گردید و با کاهش 1/8درصدی به نرخ 1,192/4 دلار در هر اونس معامله گردید.

پنجشنبه: قیمت طلا با اشاره به کاهش روز قبل که به پایین‌ترین سطح خود از ماه فوریه رسیده بود در این روز دوباره با افت مواجه شد. قیمت این فلز گرانبها که به دلیل افزایش ارزش دلار در روزهای اخیر کاهش قابل ملاحظه‌ای را تجربه کرده بود، در این روز نیز به دلیل انتشار صورت‌جلسه بانک مرکزی در روز چهارشنبه که در آن صراحتاً به احتمال زیادِ افزایش نرخ بهره در ماه دسامبر پرداخته شده است باعث کاهش ارزش طلا شد. چراکه به دنبال افزایش نرخ بهره، نقدینگی از بازارهای سراسر جهان به سوی بازارهای امریکا روانه خواهد شد که این امر اقتصاد این کشور را بهبود می‌بخشد و دلار که نشان‌گر اعتبار اقتصاد این کشور است به واسطه آن رشد خواهد کرد. به همین دلایل و با چشم‌انداز منفی فعالان بازار برای آینده فلز گرانبها، قیمت آن در این روز 0/2درصد کاهش یافت و به نرخ 1,287 دلار در هر اونس داد و ستد شد.

جمعه: با توجه به تقویت دلار امریکا به صورت متوالی در هفته‌های اخیر، فلز طلا به واسطه رابطه معکوسی که با آن دارد همچنان با روند نزولی به کار خود ادامه داده است، اما با وجود اینکه رشد دلار در این روز متوقف شد، طلا دوباره با افت مواجه شد. به گفته اکثر اقتصاددانان و تحلیل‌گران، معقوله احتمال افزایش نرخ بهره کشور امریکا تا پایان سال جاری که به رشد دلار دامن زده و باعث افت طلا در روزهای اخیر شده است، می‌تواند با تداوم یافتن آمارهای اقتصادی امیدوارکننده این کشور، علاوه بر سال جاری در سال آینده نیز قابلیت افزایش پیدا کند و همین عامل باعث افت فلز زرد در این روز شد. در پایان معاملات روز جمعه قرارداد آتی آن به سررسید ماه دسامبر 0/9درصد کاهش یافت و به نرخ 1,179 دلار در هر اونس داد و ستد گردید.

51-7





51-8



دوشنبه: قیمت نفت نیز در اولین روز هفته همانند بازارهای طلا و سهام سراسر جهان با رشد همراه شد. اعلام آمادگی کشور روسیه برای کاهش تولید که دومین کشور بزرگ تولیدکننده نفت پس از عربستان به شمار می‌رود و همچنین استقبال کشورهای عضو اوپک از نشست مهم اعضاء در محل دایمی این سازمان در اواخر این ماه، امیدها را دوباره به این بازار برگرداند و باعث خوش‌بینی سرمایه‌گذاران نسبت به این نشست شد. به همین علت قیمت نفت در این روز رشد قابل ملاحظه‌ای تجربه کرد. قیمت نفت خام اینترمدیت امریکا نزدیک به چهار درصد بالا رفت و به نرخ 47/49 دلار در هر بشکه رسید و نفت خام برنتِ بورس لندن نیز 4/4درصد افزایش یافت و به نرخ 48/9 دلار در هر بشکه داد و ستد شد.

سه‌شنبه: بازار نفت در این روزها به دلیل ‎انتشار اخبار و رویدادهای متفاوتی از نشست کشورهای صادرکننده نفت معاملات متلاطمی در رنج‌های قیمتی مثبت و منفی سپری می‌کند. با توجه به اعلام گزارشی از خبرگزاری رویترز، در طی نشست دو روزه بنا شده است، کشور الجزایر کاهش 4 یا 4/5درصدی تولید نفت را به اعضا در نشست سی نوامبر پیشنهاد دهد و کشور لیبی و نیجریه از این امر مستثنی شده‌اند. در عین حال، کشورهای ایران، عراق و اندونزی درباره سطح مشارکت خود (سهم بازار) مسائلی مطرح کردند که باعث شد نشست فوق یازده ساعت دیگر به طول انجامد. وزیر انرژی عراق خواستار این بود که اوپک باید اجازه دهد این کشور بدون هیچ محدودیتی به تولید خود ادامه دهد و ایران نیز خواستار پس گرفتن سهم بازار خود به میزان دوره قبل از تحریم‌ها بود. با وجود عوامل یاد شده، قیمت این کالای استراتژیک در بازار نیویورک از نوع اینترمدیت امریکا 0/4درصد رشد کرد و به نرخ 48/03 دلار در هر بشکه معامله گردید و نوع برنت نیز که در بورس لندن داد و ستد می‌گردد، 0/5درصد در هر بشکه به ارزش خود افزود و به نرخ 49/12 دلار در هر بشکه خرید و فروش شد.

چهارشنبه: قیمت جهانی نفت خام با اندکی کاهش در روز چهارشنبه در بورس‌های جهانی مورد معامله قرار گرفت. آمار ذخایر نفتی کشور امریکا که در روز چهارشنبه هر هفته منتشر می‌شود، برای اولین بار در این ماه کاهش یافت و برخلاف رابطه معکوسی که با قیمت نفت دارد باعث کاهش آن شد. اما عمده‌ترین دلیلی که باعث افت قیمت آن در این روز شد افزایش سکوهای حفاری فعال در این هفته قبل از نشست کشورهای بزرگ صادرکننده نفت می‌باشد. به همین دلیل نفت خام اینترمدیت قابل معامله در بورس نیویورک 0/2درصد افت کرد و به نرخ 47/96 دلار در هر بشکه داد و ستد گردید. نفت خام برنت نیز که در بورس لندن مورد معامله قرار می‌گیرد، 0/4درصد کاهش یافت و به نرخ 48/95 دلار در هر بشکه خرید و فروش شد.

پنجشنبه: به دلیل فقدان اخبار و رخدادهای مهم مربوط و همچنین به دلیل چشم‌انداز سرمایه‌گذاران به نشست اعضای اوپک در اواخر ماه جاری، بازار نفت در این روز معاملات کم‌حجمی را تجربه کرد و با نوسان بسیار ناچیز به کار خود پایان داد. به طوری‌که قرارداد آتی نفت خام اینترمدیت امریکا کمتر از 0/15درصد کاهش یافت و به نرخ 47/96 دلار در هر بشکه و در بورس نیویورک مورد معامله قرار گرفت، اما قرارداد آتی نفت خام برنت بورس لندن 0/1درصد رشد کرد و به نرخ 49 دلار در هر بشکه داد و ستد شد.

جمعه: قیمت نفت خام همانند قیمت طلا در آخرین روز هفته با افت قابل توجهی مواجه شد. به دلیل شایعات جدید انتشار یافته بین سرمایه‌گذاران و فعالان بازار مبنی بر احتمال عدم همکاری کشور عربستان با سایر کشورهای صادرکننده نفت و همچنین افزایش تولید در منطقه خاورمیانه، قیمت نفت در این روز کاهش یافت. به طوری‌که قرارداد آتی نفت خام اینترمدیت امریکا در بورس نیویورک 4/2درصد یا به عبارتی دو دلار کاهش یافت و به نرخ 45/93 دلار در هر بشکه دست یافت، اما با این وجود هفته را با 0/5درصد رشد به پایان رساند. قرارداد آتی نفت خام برنت نیز در بورس لندن 3/9درصد کاهش یافت و به نرخ 47/08 دلار در هر بشکه داد و ستد شد.

51-9




دانلود نسخۀ PDF