امروز : سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

دوشنبه بازار ۸ تا ۱۴ آذر ۱۳۹۵ – شماره ۵۲


مهم‌ترین خبری که در این هفته بازارهای مالی را تحت تأثیر خود قرار داد، توافق کشورهای صادرکننده نفت با مفاد کاهش تولید به 32/5 میلیون بشکه در روز بود که موجب رشد بیش از دوازده درصدی قیمت این کالای استراتژیک شد. اعلام داده‌های اقتصادی کشور امریکا نیز در این هفته نشانگر کاهش نرخ بیکاری به 4/6درصد بود که به همراه سایر آمارهای امیدوارکننده اشتغال، انتظارات به افزایش نرخ بهره را دوچندان کرد.

دوشنبه: توافق کشورهای صادرکننده نفت برای کاهش تولید با توجه به سهم بیشتر کشورهای آسیایی در سازمان اوپک، تحت سلطه آسیایی‌ها بوده و با خواست آن‌ها می‌تواند توافق انجام شود، به همین دلیل بازارهای سهام و ارزها در آسیا به خاطر تحلیل‌های متفاوت فعالان نوسان زیادی در اول هفته به خود دیدند. اما مقامات اوپک اعلام کردند که مقامات نفتی کشور عربستان در نشستی که با اعضای غیر عضو اوپک از جمله روسیه در این روز برگزار می‌شود، شرکت نخواهند کرد. همین امر نگرانی‌ها را در رابطه با احتمال توافق در روز چهارشنبه افزایش داد و باعث ریسک نامطلوب در بازارهای سهام آسیا شد. در پایان روز دوشنبه شاخص‌های نیکی ژاپن، اس.اند.پی استرالیا و هانگ سنگِ هنگ کنگ که از جمله بازارهای سهام بزرگ و با اهمیت آسیا به شمار می‌روند به ترتیب 0/1درصد، 0/8درصد و 0/5درصد کاهش یافتند. به طور کلی اکثر سرمایه‌گذاران چه در بازارهای سهام و چه در بازار نفت منتظر نشست کشورهای صادرکننده نفت هستند و نتایج حاصل از آن را در معاملات خود دخالت می‌دهند. بنابراین اخبار و رویدادهای مربوط به آن بازارهای سهام را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد، به طوری‌که شرکت نکردن مقامات عربستان در نشست اعضای غیر عضو اوپک نگرانی‌ها را در این رابطه دوچندان کرد و باعث افت سهام در اروپا شد. شاخص فوتسی 100 بریتانیا نیز 0/6درصد کاهش در این روز افت کرد. شایان ذکر است، نشست کشورهای صادرکننده نفت در سی نوامبر و در وین برگزار خواهد شد. در ایالات متحده امریکا نیز بازارهای سهام همانند آسیا و اروپا با افت مواجه شدند. شاخص‌های سهام که در طی هفته‌های اخیر به بالاترین سطح خود رسیده بودند، در اولین روز هفته به دلیل جوّ منفی بازارهای سهام سراسر جهان با اصلاح قیمتی همراه شدند و به میزان متوسطی افت کرد. به طوری‌که شاخص اس.اند.پی 500 در این روز 0/5درصد کاهش یافت و به سطح 2,201/72 واحد رسید، شاخص صنعتی داوجونز 0/3درصد افت کرد اما همچنان بالاتر از سطح 19.000 واحد به کار خود ادامه می‌دهد و شاخص ترکیبی نزدک نیز 0/6درصد کاهش یافت و در سطح 5,368/81 واحد به کار خود پایان داد.

سه‌شنبه: بازارهای سهام آسیا در روز سه‌شنبه افت کردند. سرمایه‌گذاران و فعالان بازار به دلیل عدم اطمینان در خصوص آینده قیمت نفت خام و همچنین احتیاط نسبت به همه‌پرسی کشور ایتالیا، سرمایه خود را از بازارهای سهام خارج کردند و دست به نقد منتظر نتایج رویدادهای یاد شده ماندند تا بازار مناسبی را برای ورود به آن انتخاب کنند. به همین دلیل شاخص سهام نیکی ژاپن به واسطه کاهش ارزش سهام بخش مالی و تکنولوژی 0/3درصد افت کرد و به سطح 18,356/89 واحد رسید. بازارهای سهام اروپا به دلیل افت ارزش نفت خام در روز سه‌شنبه با افت مواجه شد. با توجه به نگرانی‌هایی که در رابطه با نشست روز چهارشنبه اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت در وین وجود دارد، منجر به افت قیمت نفت در بازار انرژی شد و همین امر بازارهای سهام اروپا را تحت‌الشعاع قرار داد و باعث افت آن‌ها شد، اما اعلام آمارهای اقتصادی امیدوارکننده از کشور انگلستان که ارزش سهام در بخش مسکن را بهبود بخشید، مانع افت بیش از حد این بازارها شد. به طوری‌که در پایان جلسه معاملاتی این روز شاخص فوتسی100 بریتانیا 0/4درصد کاهش یافت و به سطح 6,772 واحد رسید و با افت 0/6درصدی روز قبل، در مجموع دو روز یک درصد کاهش یافت. بازارهای سهام امریکا در این روز افزایش یافتند، اما نتوانستند به رکودی که در روز پنج‌شنبه به آن رسیده بودند دست یابند. آمارهای اقتصادی کشور امریکا که در این روز فراتر از انتظارات اعلام گردید، موجب افزایش ارزش سهام در این کشور شد اما افت قیمت نفت بخش انرژی را با کاهش مواجه ساخت و در نهایت از شدت افزایش بازارهای سهام در این روز جلوگیری کرد. در پایان جلسه معاملاتی شاخص اس.اند.پی500 با 0/1درصد رشد به سطح 2,204/66 واحد دست یافت که به واسطه افزایش ارزش سهام بخش بهداشت و درمان بوده است، در حالی که سهام بخش انرژی به دلیل افت قیمت نفت 1/2درصد کاهش یافته بود. شاخص صنعتی داوجونز 0/1درصد به ارزش خود افزود و به ارتفاع 19,121/6 واحد صعود کرد که آن نیز به واسطه افزایش ارزش سهام شرکت بوئینگ و بخش بهداشت و درمان بود و در نهایت، شاخص ترکیبی نزدک 0/2درصد رشد کرد و به سطح5,379/92 واحد رسید.

چهارشنبه: بازارهای سهام آسیا روز متفاوتی را سپری کردند، به گونه‌ای‌که در برخی کشورها بازارهای سهام رشد کردند و در برخی دیگر نیز با افت مواجه شدند. بازارهای سهام آسیایی به تبعیت از وال استریت که در روز گذشته تقویت شده بودند، رشد کردند، اما در برخی مناطق نگرانی در رابطه با نشست اعضای کشورهای صادرکننده نفت که عامل منفی برای بازارهای سهام بود، نسبت به رشد آن‌ها وزن بیشتری داشت و موجب کاهش ارزش آن‌ها در این روز گردید. بنابراین شاخص نیکی ژاپن، هانگ سنگِ هنگ کنگ و کاسپی کره از جمله بازارهایی بودند که رشد کردند، اما شانگهای چین و اس.اند.پی استرالیا در این روز کاهش یافتند. بازارهای سهام اروپا به واسطه افزایش ارزش سهام در بخش انرژی در این روز تقویت شدند. با توجه به اینکه اعضاء اوپک در نهایت به یک توافق جمعی برای کاهش میزان مشخصی از تولید هرکدام از کشورها رسیدند، قیمت نفت به میزان قابل توجه‌ای افزایش یافت و باعث بهبود بخش انرژی به میزان 3/4درصد در بازارهای سهام شد. به واسطه همین عامل، شاخص یورو استاکس 600 در قاره سبز 0/3درصد رشد کرد و به سطح 342 واحد دست یافت. بازار سهام در انگلستان نیز متأثر از افزایش قیمت نفت رشد کرد، اما ارزش سهام بانک سلطنتی اسکاتلند که به دلیل ناتوانی بانک استرس تست انگلستان در وام‌دهی، کاهش یافته بود، مانع رشد بیش از 0/2درصد در شاخص فوتسی 100 کشور بریتانیا شد. بازارهای سهام ایالات متحده در این روز همانند بازارهای سهام آسیا از الگوی مشخصی پیروی نکردند و برخی از آن‌ها افزایش و برخی دیگر با افت مواجه شدند. در طی جلسه معاملاتی شاخص‌های سهام این کشور با افت شدیدی مواجه شده بودند که با توافق انجام شده برای کاهش تولید نفت که بخش انرژی را رشد داد، مقدار اندکی از افت شاخص‌ها را بهبود بخشید. سهام ایالات متحده در ماه نوامبر پس از پیروزی دونالد ترامپ رشد خوبی را تجربه کرد و هر سه شاخص معتبر این کشور در حوزه سهام را به بالاترین سطح‌شان رساند. در آخرین روز از این ماه شاخص داوجونز به واسطه افزایش ارزش سهام شرکت گلدمن ساکس، شورون و دوپونت از افت خود جلوگیری کرد و به میزان ناچیزی رشد کرد، اما شاخص اس.اند.پی 500 به دلیل افت نه بخش از یازده بخش حاضر، 0/3درصد کاهش یافت و حتی افزایش 4/8درصدی بخش انرژی و 1/3درصدی بخش مالی نیز نتوانست مانع افت آن شود. شاخص ترکیبی نزدک نیز به دلیل افت سهام بیوتکنولوژی 1/1درصد افت کرد.

پنجشنبه: بازارهای سهام آسیا در روز پنج‌شنبه متأثر از توافق فریز نفت با رشد مطلوبی همراه شدند. علی‌رغم شک و تردید زیادی که میان سرمایه‎گذاران در خصوص به نتیجه رسیدن این نشست وجود داشت، کشورهای صادرکننده نفت عضو اوپک بالاخره به فریز نفت در این نشست رأی مثبت دادند و توافق کردند تولید روزانه نفت توسط این چهارده کشور از 32/5 میلیون بشکه تجاوز نکند. همین امر موجب رشد بخش انرژی در بازارهای سهام شد و شاخص‌های آسیایی را بهبود بخشید. به طوری‌که شاخص نیکی ژاپن 1/1درصد رشد کرد و به بالاترین سطح خود در طی یک سال اخیر نزدیک شد، شاخص اس.اند.پی استرالیا نیز نزدیک به 1/1درصد افزایش یافت و شاخص هانگ سنگ با 0/4درصد رشد به کار خود پایان داد. بازارهای سهام اروپا در روز پنج‌شنبه با افت اندکی مواجه شدند. با توجه به فرا رسیدن مؤعد همه‌پرسی در کشور ایتالیا، سرمایه‌گذاران استراتژی منفعلانه را در دستور کار خود قرار دادند؛ چراکه آن‌ها رفراندم این کشور را باعث به وجود آمدن یک جرقه سیاسی تشخیص دادند و به دلیل گریز از ریسک سیاسی، از استراتژی محافظه‌کارانه استفاده کردند. به همین دلیل شاخص یورو استاکس 600 به اندازه 0/3درصد کاهش یافت و به سطح 340/86 واحد افت کرد. در انگلستان نیز افزایش ارزش پوند و نگرانی‌ها در خصوص تورم این کشور باعث افت شاخص فوتسی100 شد، اما افزایش ارزش بخش انرژی تا حدودی از کاهش آن جلوگیری کرد. در نهایت شاخص فوق 0/5درصد از ارزش خود را از دست داد و در سطح 6,752/93 واحد به کار خود پایان داد. در ایالات متحده امریکا شاخص‌های سهام هم‌جهت با هم حرکت نکردند و همانند روز گذشته شاخص داوجونز رشد کرد اما شاخص‌های اس.اند.پی500 و نزدک در این روز کاهش یافتند. افت ارزش سهام بخش تکنولوژی در دو روز متوالی باعث افت بازارهای سهام این کشور شده است، اما نتوانست شاخص داوجونز را از مسیر صعودی که از زمان پیروزی دونالد ترامپ در پیش گرفته منحرف کند. این شاخص در پایان معاملات روز پنج‌شنبه 0/4درصد رشد کرد و به بالاترین سطح خود یعنی 19,214/3 واحد دست یافت. اما افزایش بخش‌های انرژی و مالی نتوانستند به افت در بخش‌های فن‌آوری، یوتیلیتی و کالاهای اساسی مصرفی چیره شوند و باعث افت شاخص اس.اند.پی500 به میزان 0/4درصد شدند. شاخص ترکیبی نزدک نیز به واسطه افت ارزش بخش تکنولوژی، 1/4درصد از ارزش خود را از دست داد و در سطح 5,251/11 واحد بسته شد.

جمعه: بازارهای سهام آسیا در آخرین روز معاملاتی هفته با افت مواجه شدند. سرمایه‌گذاران به این نتیجه رسیدند که جوّ انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده و برگزیده شدن دونالد ترامپ به این سمت بازارهای سهام را متشنج کرد و همچنین معتقدند رشد این بازارها بیش از حد معمول بوده است که این امر باعث پرریسک‌تر شدن بازارهای سهام شده است. به همین دلیل و به دنبال افت شاخص‌های امریکایی در روز گذشته، بازارهای سهام آسیا نیز با افت مواجه شدند. به طوری‌که شاخص نیکی ژاپن 0/5درصد از ارزش خود را از دست داد، شاخص‌های اس.اند.پی استرالیا و هانگ سنگ نیز به ترتیب یک درصد و 1/2درصد در این روز افت کردند. بازارهای سهام اروپا با افت متوسطی در روز جمعه به کار خود در این هفته پایان دادند. همه‌پرسی دولت ایتالیا در رابطه با قانون اساسی این کشور، موج تازه‌ای از نگرانی‌ها را در منطقه یورو به وجود آورده است که سرمایه‌گذاران را وادار به استفاده از استراتژی منفعلانه در معاملاتشان کرده و همچنین استقبال آنان از سهام‌ با بتای تدافعی را موجب شده است. بنابراین بازار سهام در این منطقه با کاهش تقاضا مواجه شد و شاخص یورو استاکس600 را 0/4درصد کاهش داد. شاخص سهام فوتسی100 در بریتانیا نیز به طبعیت از دلایل مذکور 0/3درصد کاهش یافت و به سطح 6,730/72 واحد رسید و در مجموع این هفته 1/6درصد از ارزش خود را از دست داد. بازارهای سهام ایالات متحده امریکا برخلاف بازارهای آسیا و اروپا در آخرین روز هفته با رشد اندکی به کار خود پایان دادند، اما در مجموع این هفته با افت همراه بودند. در این میان شاخص داوجونز متضاد ظاهر شد؛ این شاخص در دو روز گذشته که شاخص‌ها افت کردند، افزایش یافته بود و در این روز نیز علی‌رغم اینکه شاخص‌ها رشد کردند، کاهش یافته است و همچنین برخلاف دو شاخص دیگر مجموع یک هفته را با رشد پشت سر گذاشت. شاخص مزبور در روز جمعه 0/1درصد کاهش یافت، اما برای چهارمین هفته متوالی به ارزش خود افزود. در حالی‌که شاخص اس.اند.پی500 در آخرین روز هفته به دلیل رشد بخش‌های یوتیلیتی، املاک و مستغلات و کالاهای اساسی کمتر از 0/1درصد رشد کرد و در طول یک هفته یک درصد افت کرد، شاخص ترکیبی نزدک نیز کمتر از 0/1درصد رشد کرد و در مجموع یک هفته 2/7درصد کاهش یافت.



52-4



52-3





دوشنبه: فلز زرد پس از مدت‌ها افت، بالاخره در این روز با رشد همراه شد. اصلاح قیمتی در روند معاملات دلار که همچنان در حال افزایش است و کاهش ارزش بازارهای سهام به فلز گرانبها کمک کرد تا پس از دیدن پایین‌ترین سطح خود در این ماه، تقویت شود و به میزان 1/1درصد یا به عبارتی 12/4 دلار به ارزش خود بیافزاید و به نرخ 1,190/8 دلار در هر اونس برسد.

سه‌شنبه: قیمت طلا پس از افزایش یک درصدی در روز قبل، دوباره با کاهش مواجه گردید. اعلام داده‌های اقتصادی امیدوارکننده کشور امریکا از جمله تولید ناخالص داخلی، پشتوانه‌ای برای رشد دلار در این روز شد و به واسطة رابطه معکوسی که بین دلار و طلا در بازار وجود دارد آن را با افت مواجه کرد. در همین راستا قرارداد آتی فلز گرانبها به سررسید ماه فوریه که در بورس کالای نیویورک معامله می‌شود، 0/3درصد کاهش یافت و به نرخ 1,190/8 دلار در هر اونس داد و ستد گردید.

چهارشنبه: قیمت طلا با کاهش در روز چهارشنبه بدترین ماه خود را در بیش از سه سال گذشته تجربه کرد. پس از نهایی شدن توافق بین اعضای اوپک برای کاهش تولید نفت خام که باعث افزایش ارزش دارایی‌های پرریسک ازجمله بخش انرژی در بازارهای سهام شد و نقدینگی را به سمت بازارهای پرریسک سوق داد، موجب کاهش تقاضا برای فلز زرد گردید و آن را با افت زیادی مواجه کرد. طلا در این روز نزدیک به هفده دلار یا 1/4درصد از ارزش خود را از دست داد و به نرخ 1,173/9 دلار در هر اونس مورد معامله قرار گرفت. فلز گرانبها با کاهش در این روز، مجموعاً 7/9درصد در این ماه افت کرد که در طی سه سال اخیر بی‌سابقه بود.

پنجشنبه: طلا پس از اینکه بیشترین کاهش ماهانه خود را در طی سه سال اخیر تجربه کرد در این روز نیز با افت اندکی مواجه شد. از زمانی که سرمایه‌گذاران دارایی‌های پرریسک از جمله سهام را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کردند و نقدینگی را از بازار طلا بیرون کشیدند، فلز زرد با افت تقاضا مواجه شد و با کاهش ارزش شدیدی مواجه شد. از طرف دیگر رونق بازارهای سهام، نفت، اوراق قرضه و دلار در طی ماه گذشته باعث شد نقدینگی از این بازار خارج شود و فلز گرانبها را دچار تزلزل کند. در پایان معاملات، قیمت هر اونس طلا 0/1درصد کاهش یافت و به نرخ 1,169/4 دلار خرید و فروش گردید. در عین حال، انتظارات به افزایش نرخ بهره امریکا را نیز نباید نادیده گرفت، به‌ویژه در این روز که آمارهای اقتصادی فراتر از انتظارات بودند. 

جمعه: قیمت طلا در روز جمعه با رشد همراه شد. با وجود اینکه داده‌های اقتصادی دولت امریکا در رابطه با اشتغال این کشور بسیار مطلوب گزارش شد، اما دلار و بازده اوراق قرضه در این روز کاهش یافتند و باعث رشد فلز زرد شدند. دولت امریکا 178 هزار شغل جدید در این ماه ایجاد کرده است، نرخ بیکاری را به پایین‌ترین سطح خود یعنی 4/6درصد در طی نه سال اخیر رسانده است و دیگر آمارهایی که گویای تقویت اقتصاد این کشور می‌باشند انتظارات را نسبت به افزایش نرخ بهره تقویت کرد که این موضوع می‌توانست موجب تداوم در روند صعودی دلار و روند نزولی طلا شود، اما برخلاف انتظارات دلار افت کرد و طلا با رشد همراه شد. به صورت دقیق‌تر، در پایان معاملات فلز گرانبها 0/7درصد افزایش یافت و به نرخ 1,177/8 دلار در هر اونس معامله گردید.

52-7





52-8



دوشنبه: قیمت نفت برخلاف همه بازارهای سهامی که در این روز کاهش یافتند، با رشد همراه بود. به دلیل امیدواری سرمایه‌گذاران بالقوه نسبت به احتمال توافق اعضای کشورهای صادرکننده نفت در رابطه با کاهش تولید در نشست این هفته، قیمت نفت رشد خوبی را تجربه کرد. با توجه به انصراف عربستان از شرکت در نشست با کشورهای غیر عضو اوپک، قیمت نفت در ابتدای جلسه معاملاتی افت کرده بود، اما تلاش و استقبال کشورهای عضو اوپک برای رسیدن به توافق بر سر کاهش تولید نفت باعث شد قیمت نفت رو به بالا معامله شود و در پایان به میزان قابل ملاحظه‌ای رشد کند. به طوری‌که قرارداد آتی نفت اینترمدیت امریکا به سررسید ماه ژانویه 2/2درصد افزایش یافت و به نرخ 47/08 دلار در هر بشکه معامله گردید. قرارداد آتی نفت خام برنت به سررسید ماه ژانویه نیز 2/1درصد رشد کرد و به نرخ48/24 دلار در هر بشکه در بورس لندن داد و ستد شد.

سه‌شنبه: قیمت نفت در روز سه‌شنبه با افت قابل ملاحظه‌ای مواجه شد. با توجه به اینکه برخی از سرمایه‌گذاران به توافق میان کشورهای عضو اوپک تردید دارند و احتمال عدم سازش در این جلسه را پررنگ‌تر می‌بینند، با معاملات منفعلانه خود باعث افت قیمت نفت در این روز به میزان قابل ملاحظه‌ای شدند. به طوری‌که قیمت نفت اینترمدیت ایالات متحده امریکا که قابل معامله در بورس نیویورک می‌باشد، 3/9درصد از ارزش خود را از دست داد و به نرخ 45/23 دلار در هر بشکه خرید و فروش گردید که پایین‌ترین میزان آن از چهاردهم نوامبر است. قیمت نفت برنت نیز 3/9درصد افت کرد و هر بشکه به نرخ 46/38 دلار در بورس لندن داد و ستد گردید.

چهارشنبه: قیمت نفت در روز چهارشنبه که همزمان با توافق تولیدکنندگان نفت می‌باشد، بیش از نه درصد رشد کرد. گروه چهارده نفره از اعضای اوپک بالاخره به طور رسمی به یک توافق جمعی برای کاهش تولید نفت بعد از هفت سال دست یافتند. آن‌ها توافق کردند 1/2 میلیون بشکه از تولید خود را کاهش دهند و به سقف 32/5 میلیون بشکه در روز برسانند و کشورهای غیر عضو اوپک نیز حاضر شدند 6/0 میلیون بشکه از تولید خود را کاهش دهند که نصف آن را کشور روسیه متحمل خواهد شد. آخرین توافق اعضای اوپک به سال 2009 برمی‌گردد که در آن نیز با کاهش تولید به افزایش قیمت نفت منجر شده بودند. در همین راستا قیمت نفت اینترمدیت امریکا با 9/3درصد افزایش به نرخ 49/44 دلار در هر بشکه رسید. قیمت نفت برنت نیز با 8/8درصد افزایش به نرخ 50/47 دلار در هر بشکه معامله شد.

پنجشنبه: قیمت نفت خام جهانی دوباره به دلیل توافق کشورهای اوپک برای کاهش تولید در روز پنج‌شنبه نیز افزایش یافت. با این حال شک و تردیدهایی هنوز در بین فعالان بازار وجود دارد، با این تفاوت که قبل از توافق، آن‌ها به احتمال به توافق نرسیدن اعضای اوپک تردید داشتند، اما در عین حال بعد از این که توافق صورت گرفت به احتمال اجرایی شدن آن تردید دارند و این در حالی است که سازمان کشورهای صادرکننده نفت برای درست اجرا شدن آن یک کمیته نظارتی تشکیل داده‌اند. اما با وجود نگرانی‌های فوق طلای سیاه در بورس نیویورک 3/3درصد رشد کرد و به نرخ 51/06 دلار در هر بشکه رسید. نفت خام برنت نیز با 4/1درصد رشد به نرخ 53/94 دلار در هر بشکه داد و ستد گردید.

جمعه: قیمت نفت در روز جمعه نیز با رشد همراه گردید و در مجموع هفته را با بیش از دوازده درصد رشد به پایان رساند. توافق حاصل شده توسط کشورهای عضو اوپک که در آن مقرر گردید تولید روزانه مجموع چهارده کشور عضو این سازمان در سال آینده از 32/5 میلیون بشکه تجاوز نکند، موجب افزایش بیش از دوازده درصدی قیمت نفت از روز دوشنبه تا به امروز شده است که این میزان افزایش هفتگی در قیمت نفت از سال 2009 بی‌سابقه بوده است. در پایان جلسه معاملاتی آخرین روز هفته قیمت نفت اینترمدیت امریکا 1/2درصد رشد کرد و به نرخ 51/68 دلار در هر بشکه داد و ستد گردید. قیمت نفت برنت لندن نیز یک درصد به ارزش خود افزود و به نرخ 54/46 دلار در هر بشکه خرید و فروش شد.

52-9




دانلود نسخۀ PDF