امروز : شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

دوشنبه بازار ۲۰ تا ۲۶ بهمن ۱۳۹۲ -شماره ۵


در هفته گذشته عواملی همچون اعلام وضعیت درآمد برخی از شرکت‌ها، سخنرانی خانم یلن به عنوان رئیس جدید بانک مرکزی امریکا و اظهارات رئیس بانک مرکزی اتحادیه اروپا همراه با انتشار گزارش‌هایی از اوضاع اقتصادی امریکا، اروپا و چین به بروز نوساناتی در قیمت ارز، طلا، نفت و فلزات منجر شد.

روز دوشنبه؛ نگرش سرمایه‌گذاران در مورد بهبود وضعیت اقتصادی امریکا منجر به ایجاد جو مثبت در بازارها شد. از سوی دیگر انتظار سرمایه‌گذاران این بود که با  کم شدن اشتغال در بازار کار امریکا، فدرال رزرو تا حدی از روند فعلی کاهش سیاست انبساطی بکاهد. در اروپا شاخص‌های اقتصادی کشورهای منطقه پولی یورو چندان جذاب اعلام نشدند. انتشار گزارش‌های قابل قبولی از وضعیت درآمد برخی از شرکت‌ها کمی به رشد بازارهای سهام در این منطقه کمک کرد. فعالان بازار در انتظار سخنرانی خانم یلن به عنوان رئیس جدید فدرال رزرو بودند تا مسئله شدت روند اجرای سیاست انبساطی امریکا برای آن‌ها روشن شود. 

روز سه‌شنبه؛ در این روز خانم یلن در سخنرانی خود مقابل اعضاء کمیته خدمات مالی کنگره امریکا اظهار داشت؛ روند کاهشی خرید ماهانه اوراق قرضه فدرال رزرو تغییر نخواهد کرد، نرخ بهره بلندمدت  این بانک در سطح فعلی حفظ خواهد شد، اقداماتی جهت بهبود بازار کار امریکا انجام خواهد شد و تلاش برای افزایش نرخ تورم تا سطح مطلوب دو درصد از اهداف پیش‌روی این بانک است. این اظهارات، مشابه سیاست‌های پیشین بانک مرکزی این کشور در دوران ریاست قبلی آن یعنی آقای بن برنانکه بود. پس از این سخنرانی، بازارهای سهام با رشد مواجه شدند و شاخص دلار ضعیف شد.

روز چهارشنبه؛ عدم افزایش روند کاهشی برنامه حمایتی فدرال رزرو و خوش‌بینی خانم یلن نسبت به رشد اقتصادی امریکا تأثیر مثبتی بر جو روانی بازارهای روز چهارشنبه گذاشت. انتشار آمار و ارقام مطلوبی از صادرات و واردات چین در ماه ژانویه، مثبت بودن گزارش‌ برخی از شرکت‌ها از وضعیت درآمد خود به رشد بازارهای سهام آسیا و اروپا و همچنین بازارهای نوظهور انجامید. 

پس از اعلام بانک مرکزی اروپا مبنی بر بررسی مسئله نرخ سپرده منفی، نرخ برابری یورو به دلار کاهش یافت. 

روز پنج‌شنبه؛ شاخص دلار در روز پنج‌شنبه متأثر از ناامیدکننده بودن گزارش‌های اقتصادی امریکا افت کرد. 

انتشار این گزارش‌ها باعث افزایش نگرانی‌ها نسبت به کند شدن رشد اقتصادی امریکا نشد و بازارها ریزش خاصی را تجربه نکردند؛ زیرا سرمایه‌گذاران سرمای شدید هوا را عامل اصلی کاهش فعالیت‌های اقتصادی می‌دانستند و امیدوار بودند به این بهانه فدرال رزرو از سرعت روند کاهشی سیاست انبساطی خود بکاهد. از سرگیری درگیری‌های سیاسی در ایتالیا تا حدی بر احتیاط سرمایه‌گذاران افزود.

روز جمعه؛ در روز پایانی هفته، از آنجاکه ظاهراً دلیل اصلی انتشار گزارش‌های ناامیدکننده‌ از وضعیت اقتصادی امریکا از نظر سرمایه‌گذاران، نامساعد بودن هوا بود، آن‌ها نگرانی چندانی به خود راه ندادند؛ به طوریکه این خبرها نتوانست تأثیری منفی بر ریسک‌پذیری موجود بگذارد. 

البته گزارش‌های مطلوبی از اوضاع اقتصادی کشورهای منطقه پولی یورو اعلام شد که تا حدی فعالان بازار را به بهبود تدریجی روند رشد این منطقه امیدوار کرد و باعث شد به این قضیه فکر کنند که این گزارش‌ها ممکن است مانع انجام اقداماتی مانند کاهش بیشتر نرخ بهره از سوی بانک مرکزی اروپا شود. 

در این میان حمایت‌ بانک‌های مرکزی اقتصادهای نوظهور (از جمله ترکیه، آفریقای جنوبی، مجارستان و روسیه) برای مقابله با ریزش شدید ارزش پول ملی کشور خود تا حدی به تقویت بازار آن‌ها کمک کرد.



5-4



3-2





روز دوشنبه؛ افت شاخص دلار و رشد خرید فیزیکی طلا از سوی چین از عوامل اصلی رشد بهای طلا در این روز بودند. 

روز سه‌شنبه؛ تسریع نشدن روند کاهشی برنامه حمایتی امریکا همراه با رشد ریسک‌پذیری و بهبود بازارهای سهام به افزایش بهای هر اونس طلا در بازارهای جهانی انجامید.

روز چهارشنبه؛ افزایش شاخص دلار و همچنین مثبت بودن چشم‌انداز رشد اقتصادی جهان از تقاضا برای طلا کاست و موجب افت قیمت آن شد. 

روز پنج‌شنبه؛ انتشار گزارش ضعیفی از بازار کار امریکا و افت قابل توجه شاخص خرده‌فروشی در این کشور منجر به افزایش گمانه‌زنی‌ فعالان بازار مبنی بر اینکه شاید فدرال رزرو در تصمیم اخیر خود برای ادامه کاهش 10 میلیارد دلاری خرید اوراق قرضه در ماه تجدید نظر کند باعث رشد بهای طلا در بازارهای جهانی شد.

روز جمعه؛ رشد خرید فیزیکی طلا و افزایش جریان ورودی صندوق‌های سرمایه‌گذاری و انتشار گزارش‌‌های نه چندان مطلوب از اوضاع اقتصادی امریکا از دلایل اصلی رشد بهای طلا در این روز بود.

3-4





5-7



روز دوشنبه؛ رشد احتمال ادامه کاهش برنامه حمایتی امریکا 

روز سه‌شنبه؛ اظهارات امیدوارکننده رئیس جدید فدرال رزرو درخصوص رشد اقتصادی امریکا و افزایش گمانه‌زنی‌ها از کاهش ذخایر فرآورده‌های نفتی به دلیل سرد بودن هوا 

روز چهارشنبه؛ مثبت بودن گزارش‌های منتشر شده از اوضاع اقتصادی چین همراه با رشد ریسک‌پذیری در بازار به دلیل سخنان امیدوارکننده روز گذشته رئیس بانک مرکزی امریکا

روز پنج‌شنبه؛ آغاز دوره تعمیر و نگهداری پالایشگاه‌ها، خبر افزایش واردات نفت چین در ماه ژانویه و همچنین پیش‌بینی‌های خوش‌بینانه اداره اطلاعات انرژی و اوپک از رشد تقاضا برای نفت

روز جمعه؛ ادامه سردی هوا در امریکا، افزایش نگرانی‌ها از کاهش عرضه نفت لیبی و آنگولا، افت شاخص دلار و انتشار آمار و ارقام ناامیدکننده‌ای از اوضاع اقتصادی امریکا

3-6




دانلود نسخۀ PDF