امروز : چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

دوشنبه بازار ۲۰ تا ۲۶ دي ماه ۱۳۹۵ – شماره ۵۸


کنفرانس مطبوعاتی دونالد ترامپ در اواسط این هفته که بیشتر مبهم بودن سیاست‌ها و برنامه‌های وی را نشان می‌داد و هیچ اشاره‌ای در آن به اهداف و شعارهای قبل از انتخابات خود نداشت، باعث شد بازارهای سهام و دلار با افت مواجه شده و طلا با رشد همراه گردد. نمود نشانه‌هایی از کاهش تولید نفت عربستان و پایبندی آن به توافق اوپک نیز از جمله اخبار مهم بازار نفت در این هفته بود.

دوشنبه: بازارهای سهام آسیا در اولین روز هفته به‌طورگسترده‌ای رشد یافتند. به‌دنبال رشد قابل‌ملاحظه شاخص‌های سهام امریکا در اوخر هفته گذشته که به بالاترین سطح خود نزدیک شدند، شاخص‌های سهام آسیا نیز از جمله شاخص سهام استرالیا با رشد زیادی همراه شدند. رشد قابل‌توجه‌ای که این شاخص‌ها در هفته گذشته به ثبت رساندند باعث امیدواری سرمایه‌گذاران به تداوم این رشد در روزهای آتی شد. در همین راستا شاخص اس.اند.پی200 استرالیا 0/9درصد و شاخص شانگهای 0/5درصد افزایش یافتند، اما بازار سهام ژاپن به‌دلیل تعطیل ملی این کشور بسته بود. بازارهای سهام اروپا با افت متوسطی اولین روز هفته را شروع کردند. کاهش شدید ارزش سهام شرکت‌های هواپیمایی «لوفت‌هانزا» و «فرِسِنیوس» در بخش بهداشت و درمان و شرکت «ویلیام هیل»، به‌دلیل ناامیدی نسبت به به‌روزرسانی سبک کسب و کار قدیمی‌شان، باعث افت شاخص یورو استاکس600 به میزان 0/5درصد شد. اما برخلاف آنها، شاخص فوتسی100 بریتانیا به‌واسطه افت ارزش پوند پس از اظهارات نخست وزیر (ترزا می) این کشور در خصوص «برگزیت»، با رشد متوسطِ 0/4درصدی به کار خود پایان داد. بازارهای سهام ایالات متحده هفته دوم سال 2017 را با افت متوسطی آغاز کردند. کاهش ارزش سهام بخش‌های یوتیلیتی، ارتباطات، کالاهای اساسی مصرفی و همچنین انرژی که بیشترین کاهش را به‌دلیل افت شدید قیمت نفت خام تجربه کرد، باعث افت شاخص‌های صنعتی داوجونز و اس.اند.پی500 به‌میزان 0/4درصد شد، اما شاخص نزدک به‌واسطه افزایش ارزش بخش‌های بهداشت و درمان و تکنولوژی، 0/2درصد رشد کرد و به بالاترین سطح خود از بدو تأسیس تا کنون رسید (5.531/82 واحد).

سه‌شنبه: بازارهای سهام آسیا با افت قابل‌توجه‌ای به کار خود پایان دادند. افت شدید قیمت نفت خام در روز گذشته و همچنین نگرانی‌ها (دغدغه سرمایه‌گذاران) پیش از برگزاری اولین کنفرانس خبری رییس‌جمهور منتخب ایالات‌متحده (دونالد ترامپ)، موجب افت بازارهای سهام آسیا شد. به‌طوری‌که شاخص‌های نیکی ژاپن 0/7درصد، اس.اند.پی200 استرالیا 0/8درصد و کاسپی کره 0/8درصد کاهش یافتند. بازارهای سهام اروپا برخلاف بازارهای سهام در آسیا، در دامنة قیمتی مثبت معامله شدند و در نهایت با رشد اندکی به کار خود پایان دادند. نگرانی‌ها در خصوص سلامت سیستم بانکی‌ ایتالیا که باعث تأمل سرمایه‌گذاران در معاملات‌شان در طول جلسه معاملاتی شد، مانع رشد بیش از حد شاخص‌های سهام در اروپا شده است. به‌طوری‌که شاخص یورو استاکس600 فقط 0/1درصد رشد کرد و به سطح 364 واحد رسید. در انگستان در اتفاقی نادر بازار سهام برای یازدهمین روز متوالی با رشد همراه شد و دوباره رکورد روز گذشته خود را شکست. افزایش ارزش پوند در این روز نوعی حمایت از شرکت‌های چند ملیتی حاضر در شاخص فوتسی100 بود و باعث افزایش ارزش سهام آنها شد. به‌طوری‌که این شاخص 0/4درصد رشد کرد و در سطح 7.275/47 واحد به کار خود پایان داد. بازارهای سهام ایالات متحده در این روز از قاعده خاصی پیروی نکرده و کاملاً برخلاف هم حرکت کردند. به‌طوری‌که شاخص صنعتی داوجونز با وجود افزایش قابل‌ملاحظه ارزش سهام شرکت‌های هواپیمایی، 0/2درصد افت کرد و به سطح 19.856 واحد رسید، شاخص اس.اند.پی500 بدون حتی یک واحد نوسان نسبت به روز گذشته بسته شد و در نهایت شاخص ترکیبی نزدک نزدیک به 0/4درصد رشد کرد و با ثبت ششمین روز متوالی رشد به سطح 5.551/82 واحد دست یافت و آن را به عنوان بالاترین سطح خود ثبت کرد.

چهارشنبه: عموم بازارهای سهام آسیا در روز چهارشنبه با رشد متوسطی همراه بودند. در پی اعلام داده‌های اقتصادی امیدوارکننده از کشور ژاپن و امریکا در روز گذشته و همچنین انتظارات سرمایه‌گذاران مبنی بر امکان ایجاد محرک‌های مالی جدید برای بهبود بازارهای سهام (از جمله کاهش مالیات‌ها) توسط دونالد ترامپ در اولین کنفرانس مطبوعاتی خود، شاخص‌های سهام از جمله نیکی ژاپن، کاسپی کره، اس.اند.پی200 استرالیا و هانگ سنگِ هنگ کنگ به ترتیب 0/3درصد، 1/5درصد،0/2درصد و 0/8درصد رشد کردند. بازارهای سهام اروپا برای دومین روز متوالی با رشد همراه شدند. اما بخش شرکت‌های داروسازی که همانند بخش‌های دیگر رشد کرده بود با سخنرانی دونالد ترامپ (رییس‌جمهور منتخب امریکا) که با اواخر ساعات معاملاتی بورس در اروپا همزمان بود، کاهش یافت و مانع رشد بیش از حد شاخص یورو استاکس600 شد. این شاخص با 0/2درصد رشد، در سطح 364/9 واحد به کار خود پایان داد. در انگلستان، افزایش ارزش پوند باعث افزایش ارزش شرکت‌های چند ملیتی شد و شاخص فوتسی100 این کشور را برای دوازدهمین روز متوالی رشد داد، اما از سوی دیگر افزایش ارزش پوند تهدیدی برای شرکت‌های صادرکننده می‌باشد و همین عامل نیز باعث افت قیمت آنها و همچنین مانع رشد بیش از حد شاخص شد. این شاخص با 0/2درصد رشد به سطح بی‌سابقه 7.290/49 واحد رسید و همانند روز گذشته رکورد روز قبل را جابجا کرد. بازارهای سهام ایالات‌متحده پس از یک روند صعودی قابل‌ملاحظه‌ای که پس از انتخابات ریاست‌جمهوری داشتند، اکنون به مرحله‌ای رسیده بودند که به‌واسطه معاملات کم‌حجم، با روند خنثی یا نزولی به کار خود ادامه می‌دادند؛ چراکه سهام شرکت‌ها در اوج قیمتی خود قرار دارند و این عامل نیز به ریسکی‌تر شدن آنها می‌افزاید، بنابراین سرمایه‌گذاران در اصطلاح بی‌گدار به آب نمی‌زنند. اما اولین کنفرانس مطبوعاتی دونالد ترامپ موجب شد بازارهای سهام اندکی رشد کرده و از رکود خارج شوند. در همین راستا شاخص ترکیبی نزدک برای پنجمین روز متوالی با رشد همراه شد و به بالاترین سطح خود رسید. این شاخص 0/2درصد رشد کرد و به سطح 5.563/65 واحد رسید. شاخص‌های دیگر نیز از جمله داوجونز و اس.اند.پی500 هر کدام به ترتیب 0/5درصد و 0/3درصد رشد کردند و به سطح 19.954 واحد و 2.275 واحد رسیدند.

پنجشنبه: بازارهای سهام آسیا برخلاف بازارهای سهام ایالات‌متحده که پس از کنفرانس مطبوعاتی دونالد ترامپ رشد کرده بودند، با افت قابل‌ملاحظه‌ای همراه شدند. برداشت سرمایه‌گذاران آسیایی از این کنفرانس که به زعم آنان نوعی عدم اطمینان سیاسی جهانی به‌وجود آورده است، باعث افت شاخص‌های نیکی ژاپن به‌میزان 1/2درصد، شانگهای چین به‌میزان 0/6درصد، هانگ سنگ به‌میزان 0/5درصد و اس.اند.پی200 استرالیا به‌میزان 0/1درصد شد. کاهش ارزش سهام بخش داروسازی که ناشی از کنفراس مطبوعاتی بوده است، باعث افت شاخص یورو استاکس600 به‌میزان 0/7درصد شد. کاهش ارزش سهام بخش خودرو نیز که ناشی از اتهامات وارده به شرکت «فیات» در خصوص تقلب در آزمون نوع خاصی از محصولات می‌باشد، دیگر عامل افت بازارهای سهام این منطقه بوده است. بازار سهام انگلستان تنها بازار سهام در اروپا بود که رشد کرد. شاخص فوتسی100 این کشور برای سیزدهمین روز متوالی به‌واسطه بهبود اوضاع شرکت‌های معدنی اندکی رشد کرد (0/03درصد) و به بالاترین سطح خود یعنی 7.292/37 واحد رسید. بازارهای سهام ایالات‌متحده در روز پنج‌شنبه با افت اندکی به کار خود پایان دادند. از جمله آنها، شاخص ترکیبی نزدک پس از هفت جلسه متوالی رشد که به بالاترین سطح خود رسیده بود، به‌دلیل عدم وضوح یا نامعلوم بودن سیاست‌های دونالد ترامپ در کنفرانس خبری، با افت 3/0درصدی مواجه شد و به سطح 5.547 واحد رسید. شاخص‌های صنعتی داوجونز و اس.اند.پی500 نیز ناشی از عامل مزبور به‌ترتیب0/3درصد و 0/2درصد افت کردند و به سطح 19.890 واحد و 2.270 واحد رسیدند.

جمعه: بازارهای سهام آسیا پس از رشد قابل‌ملاحظه در هفته اول سال 2017، هفته دوم را با وجود رشد در این روز، با افت مواجه شد. تقویت ارزش ین در مقابل دلار در طی این هفته و همچنین افت شدید 1/2درصدی شاخص سهام در روز گذشته (از لحاظ مالی رفتاری)، از جمله عواملی بودند که موجب رشد شاخص‌های آسیا شدند. به‌طوری‌که شاخص نیکی ژاپن 0/8درصد رشد کرد و به سطح 19.287 واحد رسید و شاخص هانگ سنگ نیز 0/5درصد رشد کرد و به سطح 23.000 واحد نزدیک شد، اما شاخص اس.اند.پی200 با 0/8درصد افت، برخلاف دیگر بازارهای منطقه عمل کرد. بازارهای سهام اروپا که در چند روز اخیر با روند نزولی مواجه شده‌اند، در آخرین روز هفته به‌واسطه دلایل مختلفی رشد کردند که عمده‌ترین آن مربوط به خودروساز معروف ایتالیایی می‌باشد. شرکت خودروساز «فیات» پس از رفع اتهامی که در خصوص تست محصولات به وی نسبت داده بودند، با رشد قابل‌توجه‌ای همراه شد و موجب رشد دیگر شرکت‌های هم‌گروه نیز گردید. از این روز شاخص یورو استاکس600 یک درصد افزایش یافت و به سطح 366 واحد رسید. در انگلستان نیز شاخص سهام برای 14امین روز متوالی رشد کرد. افزایش ارزش پوند در مقابل دلار موجب استقبال سرمایه‌گذاران از شرکت‌های چند ملیتی شده است که اصلی‌ترین دلیل رشد 0/6درصدی شاخص فوتسی100 این کشور می‌باشد، این شاخص با رشد در این روز رکورد روز گذشته خود را شکست و به رکورد 7.337/81 واحد دست یافت. بازارهای سهام ایالات‌متحده در روز جمعه با رشد اندکی به کار خود پایان دادند. رشد چند هفته اخیر بازارهای سهام این کشور عمدتاً مربوط به بخش مالی بوده است، برای اثبات این موضوع می‌توان به افزایش 50درصدی نرخ بهره این کشور اشاره کرد که موجب رشد 20درصدی این بخش شد، در این روز نیز با اعلام گزارش‌های سه‌ماهه برخی بانک‌های بزرگ که نشانگر رشد متوسط آنها در این دوره بوده است، باعث رشد شاخص‌های سهام در این روز شد. به‌طوری‌که شاخص ترکیبی نزدک 0/5درصد رشد کرد و به بالاترین سطح خود (5.574/12 واحد) رسید و شاخص اس.اند.پی500 نیز 0/2درصد رشد کرد و به سطح 2.275 واحد رسید، اما شاخص صنعتی داوجونز به میزان بسیار ناچیزی افت کرد و به سطح 19.886 واحد رسید.



58-4



58-3





دوشنبه: قیمت طلا با افزایش قابل‌‌ملاحظه در این روز، به بالاترین سطح خود در شش هفته گذشته رسید. ابهامات و عدم اطمینان به‌وجود آمده از سوی بانک فدرال در خصوص سرعت افزایش نرخ بهره امریکا باعث کاهش ارزش دلار در مقابل دیگر ارزها و همچنین باعث استقبال سرمایه‌گذاران از طلا به عنوان داراییِ امن و کم‌ریسک شد. به همین دلیل قیمت فلز زرد در پایان جلسه معاملاتی با یک درصد رشد در هر اونس، به قیمت 1.184/9 دلار رسید.

سه‌شنبه: قیمت طلا همانند روزهای اخیر، در این روز هم با رشد قابل‌توجه‌ای همراه شده بود که به‌دلیل تقویت دلار در مقابل ارزهای دیگر، با افت مواجه شد، اما عدم قطعیت در خصوص سرعت افزایش نرخ بهره و همچنین نگرانی‌ها در رابطه با کنفرانس مطبوعاتی دونالد ترامپ، باعث شد فلز زرد در اواخر جلسه معاملاتی از دامنة قیمتی منفی خارج شده و در محدوده مثبت معامله شود. به‌طوری‌که قیمت هر اونس طلا 0/1درصد رشد کرد و به نرخ 1.185/5 دلار داد و ستد گردید.

چهارشنبه: قیمت طلا در این روز با رشد خوبی همراه شد و به بالاترین سطح خود در هفت هفته اخیر رسید. پس از برگزاری کنفرانس مطبوعاتی دونالد ترامپ که باعث ایجاد عدم اطمینان نسبت به بازارهای مالی شد،توأماً باعث افت شدید ارزش دلار نیز شد. بنابراین بازار دارایی‌های امن و کم‌ریسک از جمله فلزات گرانبها، به‌دلیل عدم اطمینان ایجاد شده با استقبال سرمایه‌گذاران مواجه شده و رشد کردند. به‌طوری‌که قیمت هر اونس طلا با 0/9درصد یا به عبارتی با 11 دلار رشد به نرخ 1.196/6 دلار معامله گردید.

پنجشنبه: فلز زرد با افزایش اندکی به معاملات خود در روز پنج‌شنبه پایان داد. برآورده نشدن انتظارات سرمایه‌گذاران (به‌عنوان مثال: کاهش مالیات شرکت‌ها) در اولین کنفرانس خبری دونالد ترامپ منجر به افت بازارهای مالی از جمله سهام و دلار شد. افت ارزش دلار امریکا برای چندمین روز متوالی نیز، طلا را در روند صعودی مناسبی قرار داده است. در این روز هم به‌واسطه همین امر قیمت طلا 0/3درصد در هر اونس رشد کرد و به نرخ 1.199/8 دلار رسید.

جمعه: قیمت طلا پس از چهار جلسه رشد متوالی که به بالاترین سطح خود در هفت هفته گذشته رسید، در این روز با افت اندکی مواجه شد. یک تحلیل‌گر ارشد در حوزه طلا کاهش فوق را چنین استدلال می‌کند: پس از رشد قابل‌ملاحظه این فلز در روزهای اخیر، برخی از معامله‌گران با شناسایی سود از این بازار خارج شدند که منجر به افزایش عرضه و کاهش قیمت آن در این روز شد. به‌طوری‌که قیمت هر اونس فلز گرانبها 0/3درصد کاهش یافت و به نرخ 1.196/2 دلار داد و ستد گردید.

58-7





58-8



دوشنبه: قیمت نفت خام اولین روز هفته را با افت بسیار شدیدی شروع کرد. داده‌های منتشره از سوی مؤسسه «بی.اِچ.آی» که نشانگر افزایش تعداد سکوهای حفاری امریکا می‌باشد، باعث نگرانی سرمایه‌گذاران این حوزه از پتانسیل افزایش تولید توسط این کشور و همچنین کشورهای مستثنی شده از توافق فریز نفت به‌ویژه لیبی شد. به‌ همین دلیل قیمت نفت پایه اینترمدیت غرب تگزاس که در بورس نیویورک داد و ستد می‌شود، 3/8درصد در هر بشکه افت کرد و به نرخ 51/96 دلار رسید، قیمت نفت خام برنت نیز 3/8درصد در هر بشکه افت کرد و به نرخ 54/94 دلار در بورس لندن معامله گردید.

سه‌شنبه: قیمت نفت در این روز به‌شدت افت کرد و به پایین‌ترین سطح خود در پنج هفته اخیر رسید. افزایش تعداد سکوهای حفاری امریکا طبق آمارهای روز گذشته موجب نگرانی سرمایه‌گذاران از احتمال افزایش تولید این کشور شده و از سوی دیگر نیز شک و تردیدها نسبت به رعایت توافق فریز نفت توسط تک تک اعضا نگرانی آنان را دوچندان کرده است که در مجموع باعث کاهش قیمت‌های جهانی این کالا ‌شدند. در همین راستا، قیمت نفت پایه اینترمدیت غرب تگزاس 2/2درصد در هر بشکه افت کرد و به نرخ 50/82 دلار در بورس نیویورک معامله گردید. قیمت نفت خام برنت نیز 2/4درصد در هر بشکه کاهش یافت و به نرخ 53/64 دلار در بورس لندن داد و ستد گردید.

چهارشنبه: قیمت نفت نیز همانند طلا با رشد قابل‌توجه‌ای همراه شد. اعلام نشانه‌هایی از سوی عربستان مبنی بر رعایت توافق موردنظر (کاهش تولید) به تمام شک و تردیدها در این زمینه پایان داد و باعث افزایش سه درصدی قیمت نفت شد، حتی اعلام افزایش بیش از چهار میلیون بشکه‌ای موجودی ذخایر نفت امریکا نیز به‌دلیل کاهش تولید بزرگترین تولیدکننده نفت جهان نادیده، گرفته شد و نتوانست مانع رشد قیمت آن در روز چهارشنبه شود. در پایان جلسه معاملاتی قیمت هر بشکه نفت پایه اینترمدیت غرب تگزاس 2/8درصد با رشد همراه شد و به نرخ 52/25 دلار در بورس نیویورک خرید و فروش گردید، قیمت هر بشکه نفت خام برنت نیز 2/7درصد رشد کرد و به نرخ 55/1 دلار در بورس لندن مورد معامله قرار گرفت.

پنجشنبه: قیمت طلای سیاه با رشد قابل‌توجه‌‌ای همراه شد. آشکار شدن نشانه‌هایی در خصوص کاهش تولید توسط بزرگترین تولیدکنندگان نفت از یک سو و افزایش تقاضا توسط چین و همچنین کاهش ارزش دلار در روزهای اخیر از سوی دیگر، باعث افزایش قیمت نفت در این روز شد. به‌طوری‌که قیمت نفت پایه اینترمدیت غرب تگزاس 1/5درصد در هر بشکه افزایش یافت و به نرخ 53 دلار رسید، قیمت نفت برنت نیز 1/7درصد در هر بشکه رشد کرد و به نرخ 56 دلار بسنده کرد.

جمعه: قیمت نفت در آخرین روز هفته افت کرد. با وجود نشانه‌هایی از سوی بزرگ‌ترین تولیدکنندگان نفت مبنی بر پایبندی به توافق اخیر اوپک و کاهش تولید خود، فعالان بازار نفت هنوز به توان اجرا و یا رعایت آن از سوی تک‌تک اعضا تردید دارند و همین امر نیز باعث افت قیمت نفت در روز جمعه شد. به‌طوری‌که قیمت هر بشکه نفت پایه اینترمدیت غرب تگزاس 1/2درصد کاهش یافت و به نرخ 52/37 دلار در بورس نیویورک داد و ستد گردید، قیمت نفت برنت نیز یک درصد در هر بشکه افت کرد و به نرخ 55/45 دلار در بورس لندن خرید و فروش گردید. لازم به ذکر است در مجموع معاملات این هفته، قیمت هر بشکه نفت پایه اینترمدیت و نفت برنت حدود سه درصد افت کردند.

58-9




دانلود نسخۀ PDF