امروز : جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

دوشنبه بازار ۲۷ دي تا ۲ بهمن ماه ۱۳۹۵ – شماره ۵۹


مراسم تحلیف چهل‌وپنجمین رییس‌جمهور ایالات‌متحده (دونالد ترامپ) که در اواخر این هفته برگزار شد بازارهای سهام، طلا و ارز را در سراسر جهان تحت‌الشعاع قرار داد. عدم اتخاذ سیاست‌های محرک پولی از سوی بانک مرکزی اروپا و همچنین انتشار گزارش توسط آژانس بین‌المللی انرژی که نشانگر کاهش تولید نفت اوپک ‌می ‌باشد، از دیگر اخبار مهم قابل بیان می‌باشد.

دوشنبه: بازارهای سهام آسیا بدترین روز خود را در سال 2017 تجربه کردند. به‌دلیل افت شدید بازار سهام چین و همچنین افزایش قابل‌ملاحظه ارزش ین در مقابل دلار که منجر به کاهش ارزش شرکت‌های صادرکننده شد، بازارهای سهام آسیا با افت زیادی مواجه شدند. به‌طوری‌که شاخص نیکی ژاپن به‌واسطه شرکت‌های صادرکننده از جمله شرکت میتسوبیشی موتورز، یک درصد کاهش یافت و شاخص‌های هانگ سنگِ هنگ کنگ و کاسپی کره به‌ترتیب 0/9درصد و 0/6درصد کاهش یافتند، اما شاخص اس.اند.پی استرالیا برخلاف تمام بازارهای سهام آسیا به‌واسطه افزایش ارزش در بخش یوتیلیتی و افزایش قیمت کالاها، 0/5درصد با رشد همراه بود. بازارهای سهام اروپا نیز همانند آسیا با افت قابل‌توجه‌ای در این روز به کار خود پایان دادند. با توجه به کاهش ارزش شدید بخش‌های بانکی و خودرو که از سیاست کشورهای انگلستان و امریکا ناشی شد، شاخص‌های این منطقه با افت مواجه شدند. مصاحبه‌ای که دونالد ترامپ با روزنامه‌های اروپایی انجام داد، به نحوه اخذ مالیات واردات خودرو اشاره کرد و اظهار داشت، خودرو‌هایی که از مکزیک وارد می‌شوند مشمول مالیاتی معادل 35درصد خواهند شد. با انتشار این مصاحبه ارزش سهام شرکت‌های خودروساز در اروپا از جمله فولکس واگن و بی.ام.دابلیو با افت شدیدی مواجه گردیده و همراه با افت بخش بانکی باعث تنزل شاخص‌ها شدند. به‌طوری‌که شاخص یورو استاکس600 با 0/8درصد افت به سطح 363 واحد رسید. در انگلستان نیز با توجه به افت شدید پوند در برابر دلار که هم‌زمان با سخنرانی کلیدی نخست وزیر این کشور (ترزا می) رخ داد، شاخص فوتسی100 0/2درصد کاهش یافت و به سطح7.338 واحد رسید. بازارهای سهام ایالات‌متحده در این روز بسته بودند.

سه‌شنبه: بازارهای سهام آسیا با افت قابل‌ملاحظه‌ای در روز سه‌شنبه به کار خود پایان دادند. پیش از سخنرانی بسیار مهم نخست‌وزیر انگلیس (ترزا می) که برای اعلام قطع همکاری یا لغو عضویت این کشور از اتحادیه اروپا تنظیم شده بود، شاخص‌های آسیایی با افت شدیدی مواجه شدند. از جمله شاخص‌های نیکی ژاپن و اس.اند.پی200 استرالیا به‌ترتیب با 1/5درصد و 0/9درصد بیشترین میزان افت را در میان شاخص‌های این منطقه متحمل شدند. بازارهای سهام اروپا تحت تأثیر سخنرانی نخست وزیر انگلستان، با افت اندکی در روز سه‌شنبه به کار خود پایان دادند. «ترزا می» در این سخنرانی ضمن ترسیم دورنمای رابطه تجاری لندن با اتحادیه اروپا، از «برگزیت» به عنوان تصمیم قاطع مردم کشورش، حمایت کرد. وی اشاره کرد، انگلستان تا جایی که ممکن باشد خواهان تجارت آزادانه با اعضای اتحادیه اروپا است، اما این نباید به منزله تمایل این کشور به باقی ماندنِ نیم‌بند در اتحادیه تلقی شود. با این حساب، سخنرانی وی در راستای شفاف‌سازی برنامه انگلستان برای خروج از بازار واحد اروپایی است چراکه مذاکرات رسمی برای تحقق جدایی انگلیس از اتحادیه اروپا تا پایان مارس سال جاری آغاز می‌شود و اظهارات ترزا می، به دلیل معرفی دورنمایی از آینده رابطه تجاری انگلستان و اتحادیه اروپا، مهم تلقی می‌شود. به‌طوری‌که باعث رشد سه درصدی ارزش پوند استرلینگ در مقابل دلار شد که بیشترین رشد روزانه آن از سال 2008 تاکنون می‌باشد. شاخص یورو استاکس600 نیز متأثر از این موضوع 0/2درصد افت کرد و به سطح 362 واحد رسید. در خود کشور انگلیس که کانون اخبار مهم در این روز بوده، بازار سهام با افت 1/5درصدی مواجه شد که در شش ماه اخیر بی‌سابقه بود. بازارهای سهام ایالات‌متحده نیز همانند بازارهای آسیا و اروپا در روز سه‌شنبه با افت اندکی مواجه شدند. در پی اظهارات دونالد ترامپ در یک جلسه غیررسمی مبنی بر اینکه افزایش ارزش دلار به اقتصاد این کشور صدمه وارد خواهد کرد، سرمایه‌گذاران محافظه‌کارانه یا به عبارتی، با احتیاط معامله کردند و همین امر نیز باعث کاهش حجم معاملات و کم‌نوسان بودن بازار سهام در این روز شد، به‌طوری‌که شاخص‌های صنعتی داوجونز و اس.اند.پی500 0/3درصد کاهش یافتند و به‌ترتیب به سطح 19.827 واحد و 2.268 واحد رسیدند و شاخص ترکیبی نزدک نیز با 0/6درصد افت به سطح 5.539 واحد رسید.

چهارشنبه: بازارهای سهام آسیا در روز چهارشنبه با توجه به نگرانی سرمایه‌گذاران از عدم اطمینان سیاسی به‌وجود آمده پیش از مراسم تحلیف رییس‌جمهور منتخب ایالات‌متحده که روز جمعه برگزار خواهد شد، تقریباً بدون نوسان و کم‌حجم معامله شدند. تمامی فعالان بازارهای مالی در انتظار شنیدن موضع دونالد ترامپ نسبت به چین در این سخنرانی می‌باشند و همین امر نیز باعث ریسک‌گریزی بیشتر و همچنین محافظه‌کارانه‌تر شدن آنان در انجام معاملاتشان شد. به‌طوری‌که شاخص نیکی ژاپن با نوسان اندکی دنبال می‌شد تا اینکه با افت ارزش ین در مقابل دلار، باعث افت 0/4درصدی این شاخص شد. شاخص‌های کاسپی کره و اس.اند.پی استرالیا نیز به‌ترتیب با افت 0/1درصدی و 0/4درصدی مواجه شدند. بازارهای سهام اروپا نیز همانند بازارهای آسیا با نوسان اندکی همراه بودند، اما به دلیل انتشار گزارش‌های مالی برخی شرکت‌های بزرگ که نشانگر بهتر از پیش‌بینی بودن عملکرد واقعی آنها بوده، شاخص‌های سهام اندکی رشد کردند. به‌طوری‌که شاخص یورو استاکس600 با 0/2درصد رشد به سطح 363 واحد رسید. در انگلستان نیز بازار سهام که در روز گذشته به‌واسطه سخنرانی نخست وزیر این کشور در رابطه با برگزیت بزرگترین افت شش ماه اخیر را تجربه کرد، در این روز به کمک افزایش ارزش بخش کالاهای مصرفی و مواد اولیه با رشد 0/4درصدی همراه شد. بازارهای سهام ایالات‌متحده در روز چهارشنبه اندکی سود عاید سهام‌داران کردند. افزایش ارزش بخش مالی که ناشی از رشد ارزش دلار بوده، باعث تقویت بازارهای سهام این کشور شد که با کاهش ارزش بخش ارتباطات، این رشد اندکی تقلیل یافت. معامله‌گران امریکایی نیز همانند فعالان بازارهای مالی در آسیا به‌دلیل مراسم تحلیف ریاست‌جمهوری پیش‌و روی ایالات‌متحده که منجر به ایجاد عدم اطمینان سیاسی شده، اقدام به معامله با استراژی محافظه‌کارانه کردند. بنابراین معاملات کم‌حجم و کم‌نوسان دنبال شد، به‌طوری‌که شاخص‌های اس.اند.پی500 و ترکیبی نزدک به‌ترتیب 0/2درصد و 0/3درصد رشد کردند و به سطح 2.271 واحد و 5.555 واحد رسیدند، اما شاخص صنعتی داوجونز با 0/1درصد افت به کار خود در سطح 19.804 واحد که پایین‌ترین سطح آن در سال 2017 می‌باشد، پایان داد.

پنجشنبه: عموم بازارهای سهام آسیا در روز پنج‌شنبه همانند روز گذشته با نوسان اندک و رو به پایین به کار خود پایان دادند. ریسک‌های که در حاشیه سخنرانی روز جمعه دونالد ترامپ می‌تواند متوجه سرمایه‌گذاران شود، باعث نگرانی و همچنین تأمل آنان در معاملاتشان شد. به‌طوری‌که شاخص هانگ سنگ 0/2درصد کاهش یافت و کاسپی کره نیز فقط 0/1درصد با رشد همراه شد، اما شاخص نیکی ژاپن به واسطه افت ارزش دلار در مقابل ین 0/9درصد به ارزش خود افزود. بازارهای سهام اروپا با اندکی افت در روز پنج‌شنبه بسته شدند. پیش‌بینی اکثر فعالان بازارهای مالی بیانگر این بود که با خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، بانک مرکزی اروپا سیاست‌هایی در زمینه تحرک پولی اتخاذ خواهد کرد، اما در نشست مقامات این بانک، با وجود اتفاقِ برگزیت، هیچ‌گونه سیاست محرک پولی اتخاذ نشد و همین امر نیز افت شاخص‌ها را رقم زد. به‌طوری‌که شاخص یورو استاکس600 0/1درصد افت کرد و به سطح 362 واحد رسید. در انگلستان نیز پس از به‌روزرسانی قیمت خانه‌ها، سهام بخش انبوه‌سازان با افت مواجه گردید و منجر به افت 0/5درصدی شاخص فوتسی100 این کشور شد. بازارهای سهام ایالات‌متحده با اندکی افت به کار خود پایان دادند. از جمله شاخص صنعتی داوجونز که برای پنجمین جلسه متوالی با افت مواجه شد. باتوجه به مراسم تحلیف رییس‌جمهور منتخب این کشور که روز جمعه برگزار خواهد شد، سرمایه‎گذاران برای گریز از ریسک سیاسی احتیاط را دستور کار خود قرار دادند و موجب افت بازارهای سهام شدند. به‌طوری‌که شاخص صنعتی داوجونز به‎واسطه کاهش ارزش شرکت «اکسون موبیل» 0/4درصد متضرر شد و به سطح 19.732 واحد رسید. شاخص اس.اند.پی500 نیز متأثر از بخش‌های یوتیلیتی و املاک و مستغلات 0/4درصد کاهش یافت و به سطح 2.264 واحد رسید و در نهایت شاخص ترکیبی نزدک با 0/3درصد افت به سطح 5.540 واحد رسید.

جمعه: بازارهای سهام آسیا در آخرین روز هفته با افت متوسطی مواجه شدند. سرمایه‌گذاران همچنان منتظر برگزاری مراسم تحلیف دونالد ترامپ و نگران از سوگیری‌های وی بر له و یا علیه برخی کشورها که می‌تواند بازار ارز و سایر بازارهای مالی را تحت تأثیر قرار دهد، می‌باشند و همین امر نیز منجر به افت شاخص‌ها در این منطقه شد. در این راستا، شاخص‌های اس.اند.پی استرالیا و هانگ سنگ به‌ترتیب0/7درصد و 0/6درصد کاهش یافتند، اما بازار سهام چین به‌واسطه خروج اقتصاد این کشور از روند رشد ثابت و قرار گرفتن آن در روند صعودی‌تر (سرعت رشد اقتصادی بیشتر نسبت به دوره‌های گذشته)، با رشد 0/7درصدی همراه شد. شاخص نیکی ژاپن نیز 0/3درصد به‌دلیل افزایش ارزش ین در مقابل دلار، رشد کرد. بازارهای سهام اروپا نیز در آخرین روز هفته با توجه به مراسم تحلیف رییس‌جمهور منتخب ایالات‌متحده، کم‌نوسان دنبال شدند. به‌طوری‌که شاخص یورو استاکس600 با 0/1درصد افت در سطح 362 واحد بدون تغییر باقی ماند. شاخص فوتسی100 بریتانیا نیز با 0/1درصد افت به سطح 7.198 واحد رسید. بازارهای سهام ایالات‌متحده پس از سخنرانی دونالد ترامپ رشد متوسطی را تجربه کردند. دونالد ترامپ در مراسم تحلیف خود به تکرار شعارهای قبلی خود پراخته و اظهار داشت دوباره قدرت و جایگاه قبلی ایالات‌متحده را به آن باز می‌گردانم. همین امر باعث رشد شاخص‌های سهام از جمله اس.اند.پی500، صنعتی داوجونز و ترکیبی نزدک به‌ترتیب به‌میزان 0/3درصد، 0/3درصد و 0/4درصد شد که با این رشد به سطح 2.270 واحد، 19.798 واحد و 5.556 واحد رسیدند.



59-4



59-3





دوشنبه: قیمت طلا به بالاترین سطح خود در طی هشت ماه گذشته رسید. با توجه به موج جدید نگرانی‌هایی که ناشی از سیاست‌های نخست‌وزیر انگلستان و رییس‌جمهور امریکا به‌وجود آمد و باعث افت شدید ارزش واحد پول این دو کشور شد، بازار فلزات گرانبها منطقه امنی برای سرمایه‌گذاری تبدیل شده و با استقبال سرمایه‌گذاران و همچنین افزایش تقاضا همراه شد. لذا قیمت هر اونس طلا با رشد 0/6درصدی، مقاومت 1.200 دلاری را شکست و به سطح 1.203 دلار داد و ستد گردید.

سه‌شنبه: قیمت طلا متأثر از فشار بریتانیا برای خروج از اتحادیه اروپا و تحلیف رییس‌جمهور امریکا در این هفته با رشد قابل‌ملاحظه‌ای همراه شد. نخست‌وزیر بریتانیا که در سخنرانی خود از تصمیم قاطع کشورش برای خروج از اتحادیه اروپا، حمایت کرد باعث افزایش ارزش پوند در مقابل دلار شد و تضعیف دلار نیز رشد فلز گرانبها را در پی داشت. از سوی دیگر، آغاز به کار رییس‌جمهور جدید امریکا از این هفته که طبق یک نظرسنجی کمترین محبوبیت را در بین رؤسای جمهور چهاردهه اخیر این کشور دارد، موجب بروز ریسک سیاسی و کاهش ارزش دلار شده است. به همین دلیل فلز زرد پناهگاه امنی برای سرمایه‌گذاران تبدیل شده و باعث رشد قیمت آن در این روزها می‌شود، در این روز هم با رشد 1/4درصدی در هر اونس، به سطح 1.213 دلار رسید.

چهارشنبه: قیمت طلا در این روز با افت متوسطی مواجه گردید. رشد ارزش دلار در مقابل ارزهای دیگر باعث کاهش تقاضا برای فلزات گرانبها از جمله فلز زرد شد. با این حال طلا با توجه به رشد هفته‌های اخیر که ناشی از اعلام تورم دو درصدی امریکا برای سال 2016 و همچنین اظهارات اخیر دونالد ترامپ در خصوص مناسب نبودن افزایش ارزش واحد پولی برای اقتصاد می‌باشد در بالاترین سطح قیمتی خود در دو ماه گذشته معامله می‌شود. در پایان معاملات این روز، هر اونس طلا 0/1درصد افت کرد و به نرخ 1.212/1 دلار داد و ستد گردید.

پنجشنبه: فلز زرد بزرگ‌ترین کاهش خود را در سال جدید تجربه کرد. با توجه به افزایش ارزش دلار در مقابل یورو پس از عدم اتخاذ سیاست‌های محرک پولی از سوی بانک مرکزی اروپا و همچنین اظهارات خانم یلن (رییس بانک فدرال) در خصوص رسیدن به اشتغال کامل و حرکت به سوی رسیدن به سطح رضایت‌مندی از تورم، قیمت هر اونس طلا 0/9درصد افت کرد و به نرخ 1.201/5 دلار معامله گردید.

جمعه: قیمت فلز زرد با رشد اندکی در روز جمعه، به معاملات خود در این هفته پایان داد. سخنرانی دونالد ترامپ در مراسم تحلیف که موجب افت ارزش دلار در تقابل با دیگر ارزهای جهان‌روا و نگرانی در محیط سرمایه‌گذاری‌های مالی شد، تقاضا را برای طلا افرایش داد و موجب رشد 0/3درصدی قیمت آن در هر اونس شد. با این رشد، هر اونس طلا در بورس نیویورک 1.200 دلار معامله گردید.

59-7





59-8



دوشنبه: بازار طلای سیاه در این روز نوسان زیادی نداشت و با رشد اندکی به کار خود پایان داد. سرمایه‌گذاران و فعالان بازار نفت در انتظار اعلام آمار دقیق از عرضه و تقاضای آن از سوی سازمان کشورهای صادرکننده نفت که مشخص‌کننده رعایت یا عدم رعایت توافق کاهش تولید خواهد بود، هستند. بنابراین معاملات در این روز کم‌نوسان و در دامنة قیمتی مثبت دنبال شد. به‌طوری‌که قیمت آتی هر بشکه نفت خام برنت به سررسید ماه مارس با 0/7درصد رشد به نرخ 55/86 دلار در بورس لندن داد و ستد گردید. نفت پایه اینترمدیت غرب تگزاس به‌دلیل بسته بودن بازارهای امریکا معامله نشد.

سه‌شنبه: قیمت نفت با افت متوسطی مواجه شد. با توجه به گزارش منتشره توسط ایالات‌متحده که نشانگر افزایش تولید نفت شیل در ماه فوریه می‌باشد، باعث افت قیمت نفت در این روز شد، چراکه این اقدام باعث بی‌ثمر ماندن تمامی تلاش‌های اوپک خواهد شد که در جهت کاهش تولید انجام داده بود. درحالی‌که پیش از انتشار این گزارش، به‌دلیل اظهارات وزیر انرژی عربستان مبنی بر هدف این کشور برای رسیدن به تعادل بین عرضه و تقاضا با کاهش تولید در اواسط سال جاری، قیمت نفت با رشد قابل‌توجه‌ای همراه شده بود. با توجه به اینکه نفت پایه اینترمدیت غرب تگزاس در روز گذشته به‌دلیل تعطیلات معامله نشد ولی قیمت نفت برنت رشد کرده بود، نفت اینترمدیت نوسانات دیروز را نیز در قیمت امروز تأثیر داد و علی‌رغم افت 0/7درصدی هر بشکه قیمت نفت برنت، نفت اینترمدیت 0/2درصد رشد کرد و به سطح 52/48 دلار رسید. نفت برنت نیز در قیمت 55/47 دلار در بورس لندن داد و ستد گردید.

چهارشنبه: قیمت نفت با افت شدیدی در این روز مواجه گردید. نگرانی‌ها در خصوص بالا رفتن تولید نفت شیل در ایالات‌متحده باعث افت قیمت نفت به پایین‌ترین سطح آن در این هفته شد. گزارشی که از سوی کشورهای صادرکننده نفت در این روز منتشر شد نشانگر پایبندی آنان به توافق اخیر بوده، اما به‌دلیل اینکه هنوز اطلاعات دقیقی از تولید و عرضه کشورهای غیرعضو در دسترس نیست، نگرانی‌ها در بین فعالان این بازار تداوم دارد. در پایان جلسه معاملاتی قیمت هر بشکه نفت اینترمدیت غرب تگزاس 2/7درصد افت کرد و به نرخ 51/08 دلار در بورس نیویورک خرید و فروش شد. قیمت هر بشکه نفت برنت نیز 2/8درصد افت کرد و به نرخ 53/92 دلار در بورس لندن دادو ستد گردید.

پنجشنبه: قیمت طلای سیاه با توجه به انتشار گزارش ماهانه از سوی آژانس بین‌المللی انرژی که نشانگر کاهش 320.000 بشکه‌ای تولید نفت اوپک در روز می‎باشد، با رشد متوسطی همراه شد. این گزارش کاهش تولید اعضای اوپک را تأیید کرد، اما افزایش بیش از انتظار موجودی ذخایر نفت خام ایالات‌متحده مانع رشد بیش از حد قیمت آن در این روز شد. قیمت هر بشکه نفت پایه اینترمدیت غرب تگزاس 0/6درصد افزایش یافت و به نرخ 51/37 دلار در بورس نیویورک داد و ستد گردید. قیمت نفت خام برنت نیز 0/5درصد در هر بشکه افزایش یافت و به نرخ 54/16 دلار در بورس لندن مورد معامله قرار گرفت.

جمعه: قیمت نفت با رشد قابل‌توجه‌ای در آخرین روز هفته معامله شد. با توجه به کمبود عرضه نفت که ناشی از کاهش تولیدِ صادرکنندگان عمده عضو اوپک می‌باشد، باعث رشد قیمت نفت در این روز شد، اما افزایش بی‌شمار تعداد دکل‌های حفاری نفت امریکا که تهدیدی برای توافق اوپک محسوب شده و احتمال افزایش عرضه را در آینده نه‌چندان دور متصور می‌سازد، مانع رشد بیش از حد قیمت آن شد. قیمت نفت پایه اینترمدیت غرب تگزاس دو درصد در هر بشکه رشد کرد و به نرخ 52/42 دلار داد و ستد گردید و قیمت نفت خام برنت نیز 2/5درصد در هر بشکه رشد کرد و به نرخ 55/49 دلار مورد معامله قرار گرفت.

59-9




دانلود نسخۀ PDF