امروز : پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

دوشنبه بازار ۲۷ بهمن تا ۳ اسفند ۱۳۹۲ -شماره ۶


در هفته گذشته عواملی همچون اظهارات صندوق بین‌المللی پول، تصمیم بانک مرکزی ژاپن، انتشار صورتجلسه نشست اخیر فدرال رزرو همراه با انتشار گزارش‌هایی از اوضاع اقتصادی آمریکا، اروپا و چین به بروز نوساناتی در نرخ ارز و قیمت طلا، نفت و فلزات منجر شد.

دوشنبه؛ در اولین روز هفته گذشته تاثیر مثبت افزایش امیدواری‌ها نسبت به بهبود رشد اقتصادی کشور چین بر بازارهای سهام آسیا کاملا مشهود بود. البته ظاهراً در این روز سرمایه‌گذاران هنوز نگران گزارش‌های نه چندان مطلوبی بودند که از وضعیت تولیدی آمریکا در روز جمعه انتشار یافته بود که این مسئله همراه با رشد تولید ناخالص داخلی کشورهای منطقه پولی یورو فشار رو به پایینی بر شاخص دلار وارد آورد.

درخصوص چین گزارش‌ها حاکی از آن بود که حجم وام‌های اعطایی آن در ماه ژانویه به بالاترین سطح خود طی چهار سال اخیر رسیده است.

سه شنبه؛ چندین عامل بیشترین تاثیر را بر جو روانی بازار روز سه‌شنبه گذاشتند که عبارت بودند از تمدید اجرای برنامه سیاست انبساطی بانک مرکزی ژاپن که به رشد بازارهای سهام و کاهش ارزش ین کمک کرد، انتشار گزارش‌های نه چندان مطلوبی از اوضاع اقتصادی اروپا و همچنین ابهام و عدم اطمینان نسبت به چشم‌انداز بازارهای نوظهور که تاثیری منفی بر بازارهای اروپا گذاشت و همچنین ادامه نگرانی‌ها از گزارش‌های ضعیف اقتصادی اخیراً منتشر شده از اوضاع اقتصادی آمریکا که افت شاخص دلار را در پی داشت.

چهارشنبه؛ صورتجلسه آخرین نشست کمیته بازار آزاد فدرال رزرو که در روز چهارشنبه منتشر شد یکی از مهمترین خبرهایی بود که سرمایه‌گذاران منتظر اعلامش بودند. این بیانیه نشان داد برنامه بانک مرکزی آمریکا برای کاهش خرید ماهانه اوراق قرضه همچنان پابرجا می‌باشد مگرآنکه عملکرد اقتصادی این کشور همه را شوکه نماید.

در واقع تفکر غالب این بود که روند رشد اقتصادی آمریکا به خوبی پیش رفته و می‌تواند به مرور بهتر هم شود، درآمدها بالاتر از سطح مورد انتظار بوده و کشورهای اروپایی هم کمابیش در همین مسیر قرار گرفته‌ا‌ند.

از دیگر خبرهای مهم این روز اظهارات صندوق بین المللی پول بود که از ریسک موجود در بازارهای نوظهور و ریسک رکود در منطقه پولی یورو سخن گفت و اینکه این مسائل رشد اقتصادی جهان را تهدید می‌کنند. 

در این میان احتمال کاهش نرخ بهره آمریکا در اواسط سال ۲۰۱۵ به نقل از یکی از اعضای کمیته فدرال رزرو همراه با انتشار گزارش ناامیدکننده‌ای از بازار مسکن آمریکا افت نسبی بازارهای سهام را در پی داشت.

پنج شنبه؛ در حالیکه از یک سو بهبود وضعیت تولید در آمریکا بازارهای سهام این کشور را در روز پنج‌شنبه مثبت کرد و موجب تقویت شاخص دلار شد از سوی دیگر افزایش نگرانی‌ها نسبت به رشد اقتصادی چین و برخی از کشورهای منطقه پولی یورو نه تنها فشار رو به پایینی بر بازارهای سهام آسیا و اروپا وارد ساخت بلکه به افزایش بهای طلا هم منجر شد.

جمعه؛ با اینکه در آخرین روز هفته شاهد انتشار گزارش ضعیف دیگری از بازار مسکن آمریکا بودیم اما رشد بازارهای سهام موید این نگرش بود که همچنان سرمایه‌گذاران نامساعد بودن وضعیت جوی را عامل اصلی منفی شدن گزارش‌های اخیر منتشر شده از اوضاع اقتصادی آمریکا می‌دانند. بااینحال افت شاخص دلار نشان داد فعالان بازار از شرایط موجود راضی نبوده و این احتمال را می‌دهند بلکه ادامه این گزارش‌های ضعیف به کم شدن روند کاهشی برنامه حمایتی آمریکا بینجامد. 

از سوی دیگر در نشست گروه بیست، رشد اقتصادی جهان و نگرانی‌های اخیر در بازارهای نوظهور و همچنین اثر کاهش سیاست‌های انبساطی آمریکا بر اقتصاد این کشورها محور اصلی گفتگوها بود.



6-4



6-3





 دوشنبه؛ افت شاخص دلار، نگران‌کننده بودن اوضاع اقتصادی آمریکا و همچنین وجود خرید فیزیکی طلا از سوی چین موجب رشد بهای طلا گردید.

سه شنبه؛‌ شناسایی سود و بستن موقعیت‌های خرید و افت خرید فیزیکی طلا در آن قیمت‌ها بهای طلا را به کاهش وا داشت.  

چهارشنبه؛ کم بودن خریدار فیزیکی طلا و امیدوارکننده بودن صورتجلسه نشست اخیر فدرال رزرو نسبت به وضعیت اقتصادی موجود منجر به افت بهای طلا در بازارهای جهانی گردید.

پنج شنبه؛‌ انتشار گزارش‌های ناامیدکننده‌ای از وضعیت تولید در آمریکا و چین عامل اصلی رشد بهای طلا در این روز بود.

جمعه؛‌ قیمت طلا متاثر از افت خرید فیزیکی، نامطمئن بودن سرمایه‌گذاران نسبت به ثبات رشد اقتصادی و همچنین تشدید تنش‌های سیاسی در اوکراین نوسانات بالا و پایینی را تجربه کرد. ظاهراً فعالان این بازار واکنش خاصی یه افت شاخص بازار مسکن آمریکا از خود نشان ندادند.

6-9





6-7



دوشنبه؛ با وجود کاهش عرضه نفت لیبی و ادامه سرمای هوا در آمریکا، تمایل برای خرید کالای پرریسکی همچون نفت خام به دلیل تشدید نگرانی‌ها از تضعیف اوضاع بازارهای نوظهور تنزل یافت و درنتیجه به افت بهای این کالا انجامید.

سه شنبه؛ ادامه سرما در آمریکای شمالی، افت شاخص دلار، انتشار گزارشی مبنی بر کاهش موجودی نفت کشورهای توسعه یافته که به کمترین سطح خود از سال ۲۰۰۸ رسید و همچنین بروز ناآرامی‌های سیاسی در لیبی از مهمترین عوامل تاثیرگذار بر رشد بهای نفت خام در این روز بود.

چهارشنبه؛ سرد شدن هوا و رشد نگرانی‌ها از کاهش عرضه نفت به دلیل وجود تنشهایی در آفریقا و ونزوئلا، بهای نفت خام را تا بالاترین سطح خود در هفت هفته اخیر افزایش داد. اگرچه انتشار گزارشی مبنی بر افزایش موجودی ذخایر نفت آمریکا فشار رو به پایینی بر بهای این کالا وارد ساخت.

پنج شنبه؛ افزایش موجودی ذخایر نفت آمریکا به گزارش EIA و کاهش تقاضا برای نفت خام به دلیل بسته شدن پالایشگاه‌ها با شروع فصل تعمیرات و نگهداری در ماه‌های فوریه و مارس، افت بهای این کالای استراتژیک را در پی داشت.

البته در این میان ضعیف بودن گزارش منتشر شده از اوضاع اقتصادی چین نیز در کاهش قیمت نفت بی‌تاثیر نبود.

جمعه؛ اقدام به شناسایی سود در بازار نفت و بستن موقعیت‌های خرید، گرم شدن نسبی هوا در کشورهای غربی و همچنین نه چندان جالب بودن گزارش‌های اخیر منتشر شده از وضعیت اقتصادی آمریکا به کاهش بهای نفت خام در بازارهای جهانی کمک کرد.

این در حالیست که همچنان نگرانی‌ها از کاهش عرضه نفت لیبی، سودان جنوبی و همینطور ونزوئلا از رشد بهای نفت خام حمایت می‌کند.

6-8




دانلود نسخۀ PDF