امروز : پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

دوشنبه بازار ۱۱ تا ۱۷ بهمن ماه ۱۳۹۵ – شماره ۶۱


سیاست‌های نژادپرستانه و غیرمنتظره دونالد ترامپ در خصوص مهاجرین هفت کشور، از جمله مهم‌ترین اخباری بود که باعث ایجاد موج جدیدی از نگرانی‌ها در بین فعالان بازارهای مالی از جمله بازار‌های سهام و ارز شد و معاملات آنها را تحت تأثیر خود قرار داد.

دوشنبه: سیاست نژادپرستانه دونالد ترامپ در رابطه با مهاجرین هفت کشور مسلمان آسیایی که باعث افت دلار شد، بازارهای سهام آسیا را نیز با افت متوسطی مواجه کرد و موجب برگشت آنها از روند رو به رشدی شد که در اواخر هفته گذشته شکل داده بودند. به‌طوری‌که در پایان معاملات شاخص‌های نیکی ژاپن، اس.اند.پی استرالیا و اس.اند.پی نیوزلند به ترتیب 0/6درصد، 0/9درصد و 0/7درصد کاهش یافتند. بازارهای سهام اروپا نیز به‌دلیل سیاست‌های مهاجرتی دونالد ترامپ که مانع ورود اتباع هفت کشور آسیایی به امریکا شد، با افت بسیار زیادی اولین روز هفته را شروع کردند. لازم به ذکر است که در این میان افت بخش هواپیمایی محسوس بود و بیشترین ضربه را به شاخص تحمیل کرد. به‌طوری‌که شاخص یورو استاکس600 با افت 1/1درصدی به سطح 363 واحد تنزل پیدا کرد. در انگلستان نیز همانند دیگر شاخص‌های اروپا، شاخص فوتسی100 به‌دلیل سیاست نژادپرستانه دونالد ترامپ 0/9درصد کاهش یافت و به سطح 7.118 واحد رسید. بازارهای سهام ایالات‌متحده با افت شدیدی در اولین روز هفته مواجه شدند. همان‌گونه که اتخاذ سیاست غیرمنتظره ممانعت از مهاجرین هفت کشور آسیایی (که بیشتر جمعیت آنها را نیز مسلمانان تشکیل می‌دهند) باعث افت شاخص‌های سهام در سراسر جهان شد، به مزاج سرمایه‌گذاران امریکایی نیز خوش نیامده و باعث نگرانی آنها از رفتارهای غیر قابل پیش‌بینی وی شد. اما این تنها دلیل افت شاخص‌ها نبوده و عملکرد نامناسب برخی شرکت‌های بزرگ با استناد به گزارش‌های میان‌دوره‌ای منتشر شده آنان نیز مقداری از این افت را توضیح می‌دهد. به نحوی‌که در پایان جلسه معاملاتی شاخص داوجونز 0/6درصد کاهش یافت و به زیر 20.000 واحد سقوط کرد. شاخص اس.اند.پی500 نیز 0/6درصد کاهش یافت و به سطح 2.281 واحد افت کرد و در نهایت شاخص ترکیبی نزدک با 0/8درصد افت مواجه شد و به سطح 5.614 واحد رسید.

سه‌شنبه: بازارهای سهام آسیا با افت قابل‌ملاحظه‌ای روز سه‌شنبه را به پایان رساندند. با توجه به اینکه بازارهای سهام در ایالات‌متحده نیز به‌دلیل سیاست نژادپرستانه رییس‌جمهور این کشور در روز گذشته افت زیادی را تجربه کردند، سهام در منطقه آسیا برای دومین روز متوالی و به همان دلیل یاد شده با افت قابل‌ملاحظه‌ای مواجه شد. به‌طوری‌که شاخص‌های نیکی ژاپن و اس.اند.پی200 استرالیا به‌ترتیب 1/7درصد و 0/7درصد کاهش یافت که بیشترینِ آن را بخش‌های صادرات، تکنولوژی و مالی رقم زدند. انتشار گزارش‌های میان‌دوره‌ای ناامیدکننده شرکت‌های بزرگ از یک طرف و افزایش قابل‌توجه ارزش یورو در مقابل دلار از طرف دیگر، افت زیادی را در روز سه‌شنبه متحمل بازارهای سهام اروپا کردند. به‌طوری‌که در پایان معاملات این روز شاخص یورو استاکس600 به‌واسطه دو دلیل مزبور 0/7درصد افت کرد و به سطح 360 واحد تنزل یافت. در انگلستان نیز افزایش ارزش پوند موجب افت شاخص سهام این کشور شد هرچند که افزایش ارزش بخش معدنی مانع از آن می‌شد، اما در نهایت شاخص فوتسی100 0/3درصد افت کرد و به سطح 7.099 واحد رسید. عموم بازارهای سهام ایالات‌متحده در روز سه‌شنبه با افت مواجه شدند. کاهش ارزش سهام در بخش‌های صنعتی، تکنولوژی و مالی که سهم ارزش بازار بیشتری را در اختیار دارند نسبت به افزایش ارزش سهام در بخش بهداشت و درمان و یوتیلیتی که سهم ارزش بازار کمتری را در مقایسه با بخش‌های یاد شده در بالا دارند، در نهایت موجب افت اکثر شاخص‌ها از جمله شاخص‌های داوجونز و اس.اند.پی500 به‌ترتیب 0/5درصد و 0/1درصد شدند در حالی‌که شاخص ترکیبی نزدک هرچند بسیار ناچیز اما در محدوده قیمتی مثبت معامله شد.

چهارشنبه: بازارهای سهام آسیا پس از دو روز کاهش ارزش دلار و شاخص‌های سهام، در روز چهارشنبه با رشد همراه شدند، پیش از اینکه بیانیه بانک فدرال صادر شود سرمایه‌گذاران موقعیت معاملاتی خود را با توجه به استدلال‌های خود تغییر دادند که این عامل موجب ایجاد تحرک در بازارهای سهام شد. به‌طوری‌که شاخص‌های نیکی ژاپن و کاسپی کره هر کدام به میزان 0/6درصد به ارزش خود افزودند، در حالی‌که شاخص هانگ سنگِ هنگ کنگ به همین میزان با افت مواجه گردید. بازارهای سهام اروپا پس از انتشار گزارش‌های عملکردی شرکت‌ها که فراتر از انتظارات بودند با رشد قابل ملاحظه‌ای همراه شدند، به‌طوری‌که  شاخص یورو استاکس600 0/9درصد به ارزش خود افزود و به سطح 363 واحد دست یافت. در انگلستان نیز، با توجه به اینکه آمارها خبر از افزایش در فعالیت‌های تولیدی چین را می‌دهد، سهام بخش معدن به‌ویژه شرکت‌هایی که در بخش فلزات فعالیت دارند افزایش یافت و موجب رشد شاخص فوتسی100 این کشور به میزان 0/1درصد در این روز شد. این شاخص در سطح 7.108 واحد به کار خود پایان داد. بازارهای سهام ایالات‌متحده به‌دلیل عدم تغییر نرخ بهره این کشور توسط مقامات بانک فدرال با رشد متوسطی همراه شد. به‌طوری‌که شاخص صنعتی داوجونز متأثر از افزایش ارزش شرکت اپل، 0/1درصد رشد کرد و به سطح 19.889 واحد رسید. شاخص اس.اند.پی500 نیز کمتر از 0/1درصد رشد کرد و به سطح 2.279 واحد رسید و در نهایت، شاخص ترکیبی نزدک 0/5درصد رشد کرد و به عدد 5.642 واحد بسنده کرد.

پنجشنبه: برخی از بازارهای سهام آسیا به‌دلیل موج جدید نگرانی‌های به‌وجود آمده در پی سیاست‌های نامعلوم دونالد ترامپ با افت قابل ملاحظه‌ای بسته شدند، در عین حال برخی دیگر نیز با رشد متوسطی در این روز همراه شدند. با توجه به اتخاذ سیاست‌های غیرمنتظره از سوی وی که باعث ایجاد عدم اطمینان و ریسک سیاسی در سراسر جهان شده است، منجر به خروج سرمایه‌گذاران از بازارهای سهام و ورود آنان به پناهگاه یا همان بازار طلا شد. در همین راستا، شاخص نیکی ژاپن به‌واسطه دلایل مزبور که منجر به افزایش ارزش ین در مقابل دلار نیز شد، 1/2درصد افت کرد، درحالی‌که شاخص‌های کاسپی کره و هانگ سنگ هنگ کنگ به‌ترتیب 0/3درصد و 0/1درصد رشد کردند. به‌دلیل اعلام گزارش‌های میان‌دوره‌ای امیدوارکننده از برخی شرکت‌های بزرگ از جمله دویچه بانک آلمان که باعث افزایش ارزش سهام آنها شد، شاخص‌های سهام اروپا با رشد اندکی همراه شدند. به‌طوری‌که شاخص یورو استاکس600 0/3درصد به ارزش خود افزود و به سطح 362 واحد رسید. در انگلستان نیز، پس از آنکه بانک مرکزی این کشور پیش‌بینی خود از رشد اقتصادی بریتانیا را به‌روز کرد و معلوم شد که هیچ برنامه‌ای برای افزایش نرخ بهره در نظر نگرفته است، ارزش پوند افت کرد و همین عامل نیز موجب رشد بازار سهام این منطقه شد. به‌طوری‌که شاخص فوتسی100 این کشور 0/5درصد رشد کرد و به سطح 7.141 واحد رسید. بازارهای سهام ایالات‌متحده به‌دلیل برگزاری جلسه دونالد ترامپ با رهبران خارجی و نگرانی سرمایه‌گذاران در خصوص احتمال اتخاذ دوباره سیاست‌های غیرمنتظره از طرف وی، بدون نوسان یا به عبارتی با نوسان ناچیزی به کار خود پایان دادند. در پایان معاملات این روز شاخص صنعتی داوجونز با نوسان 6 واحدی و رو به پایین بسته شد، شاخص اس.اند.پی500 با نوسان 1 واحدی اما رو به بالا بسته شد و در نهایت، شاخص ترکیبی نزدک نیز با نوسان کمتر از 0/1درصدی رو به بالا بسته شد.

جمعه: بازارهای سهام آسیا در آخرین روز هفته به‌دلیل اعلام داده‌های اقتصادی نگران‌کننده از سوی کشورهای آسیایی و همچنین به‌دلیل ریسک سیاسی ایجاد شده توسط دونالد ترامپ، با افت مواجه شدند، اما افزایش ارزش ین در مقابل دلار باعث رشد شاخص سهام ژاپن شد، به‌طوری‌که شاخص نیکی این کشور کمتر از 0/1درصد افزایش یافت. در حالی‌که شاخص‌های هانگ سنگ و اس.اند.پی استرالیا هر کدام 0/4درصد با افت مواجه شدند. با توجه به این چشم‌انداز که دونالد ترامپ قوانین و مقررات ایالات‌متحده را در رابطه با صنعت بانک تسهیل خواهد کرد و یا به عبارتی، قوانین و مقررات سخت‌گیرانه‌تری برای صنعت بانکی اعمال نخواهد کرد، بازارهای سهام اروپا با رشد متوسطی همراه شدند. به‌طوری‌که شاخص یورو استاکس600 0/6درصد افزایش یافت و به سطح 364 واحد رسید. شاخص فوتسی100 بریتانیا نیز به‌واسطه همین دلیل 0/7درصد رشد کرد و به سطح 7.188 واحد رسید. بازاراهای سهام ایالات‌متحده در آخرین روز هفته رشد قابل‌ملاحظه‌ای را تجربه کردند. اعلام آمارهای امیدوارکننده از اشتغال این کشور و همچنین لغو برخی قوانین و مقرارت مالی توسط دونالد ترامپ از جمله قانون «داد-فرانک» برای صنعت بانکی، موجب رشد شاخص‌های سهام در کشور امریکا شد. به‌طوری‌که شاخص صنعتی داو جونز به‌واسطه افزایش ارزش شرکت‌های مالی از جمله شرکت گلدمن ساکس، 0/9درصد رشد کرد و به سطح 20.070 واحد رسید، شاخص اس.اند.پی500 نیز 0/7درصد رشد کرد و به عدد 2.297 واحد رسید و در نهایت، شاخص ترکیبی نزدک 0/5درصد رشد کرد و در سطح 5.667 واحد به کار خود پایان داد.



61-4



61-3





دوشنبه: قیمت طلا به‌دلیل افت شدید بازارهای سهام و دلار که ناشی از سیاست نژادپرستانه دونالد ترامپ بوده، با افزایش تقاضا مواجه شد و معاملات ملایمی را تجربه کرد. شایان ذکر است نگرانی‌ها در رابطه با نشست دو روزه مقامات بانک فدرال نیز که نتایج آن (تغییر یا عدم تغییر نرخ بهره) در روز چهارشنبه اعلام خواهد شد، بی‌تأثیر در معاملات این فلز گرانبها نبوده است. به‌طوری‌که قرارداد آتی آن با سررسید ماه آوریل 0/4درصد در هر اونس افت کرد و به نرخ 1.196 دلار داد و ستد گردید.

سه‌شنبه: با توجه به افت بازارهای سهام در سراسر جهان و همچنین افت ارزش دلار در مقابل دیگر ارزهای معتبر که هر دو مورد فوق ناشی از سیاست نژادپرستانه دونالد ترامپ رخ داده است، قیمت طلا رشد کرد و بیشترین رشد ماهانه خود را از ژوئن سال 2016 تا کنون به ثبت رساند. به‌طوری‌که قیمت فلز گرانبها در این روز 1/3درصد در هر اونس رشد کرد و به نرخ 1.211 دلار داد و ستد گردید.

چهارشنبه: به‌دلیل اعلام داده‌های اقتصادی دلگرم‌کننده از کشور امریکا که نوید اقتصادی سالم و رو به رشد را می‌دهد ارزش دلار در مقابل دیگر ارزهای معتبر افزایش یافت و با توجه به رابطه معکوسی که بین دلار و طلا وجود دارد باعث شد قیمت طلا با افت اندکی مواجه شود. به‌طوری‌که قیمت هر اونس فلز گرانبها کمتر از 0/3درصد افت کرد و به نرخ 1.208/3 دلار داد و ستد گردید.

پنجشنبه: فلز زرد به بالاترین سطح خود در دو ماه اخیر رسید. کاهش ارزش دلار در این روز و در روزهای اخیر به‌واسطه اقدامات و سیاست‌های غیرمنتظره ترامپ و همچنین کاهش تقاضا برای دارایی‌های پرریسک باعث شد نقدینگی به سمت دارایی‌های کم‌ریسک از جمله فلزات گرانبها سوق پیدا کند. بنابراین قیمت طلا با 0/9درصد افزایش به نرخ 1.219/4 دلار داد و ستد گردید.

جمعه: قیمت فلز زرد با رشد در این روز بیشترین رشد هفتگی خود را پس از هفت ماه تجربه کرد. به‌رغم اعلام آمار اقتصادی امیدوارکننده مربوط به اشتغال در ایالات‌متحده، شاخص دلار با افت مواجه شد و به‌دلیل رابطه معکوس دلار با طلا، قیمت طلا با رشد اندکی همراه شد. به‌طوری‌که هر اونس طلا 0/1درصد رشد یافته و به نرخ 1.220/8 دلار مورد معامله قرار گرفت.

61-7





61-8



دوشنبه: بازار طلای سیاه به‌دلیل وزن‌دهی بیشتر سرمایه‌گذاران به احتمال افزایش تولید از سوی ایالات‌متحده نسبت به احتمال اجرایی شدن توافق کاهش تولید توسط کشورهای صادرکننده، با افت قابل‌توجه‌ای به پایان رسید. این نگرانی همچنان در بین سرمایه‌گذاران وجود دارد که افزایش تولید از جانب امریکا می‌تواند بیش از کاهش تولیدی باشد که اوپک توافق کرده است و همین امر نیز باعث مازاد عرضه در بازار و به هم خوردن تعادل شود. در همین راستا قیمت نفت اینترمدیت غرب تگزاس در هر بشکه یک درصد افت کرد و به نرخ 52/63 دلار در بورس نیویورک مورد معامله قرار گرفت و قیمت نفت برنت نیز 0/5درصد در هر بشکه سقوط کرد و به نرخ 55/23 دلار در بورس لندن داد و ستد گردید.

سه‌شنبه: قیمت نفت در این روز با رشد اندکی به کار خود پایان داد، اما با توجه به تأثیر سیاست‌های بالقوه‌ای که دونالد ترامپ می‌تواند در بازار نفت داشته باشد و همچنین پتانسیل افزایش تولید نفت شیل توسط ایالات‌متحده که تهدیدی اساسی برای توافق اوپک می‌باشد، قیمت آن در مجموع ماه ژانویه روند نزولی را دنبال کرده و با افت اندکی به کار خود در اولین ماه سال 2017 پایان داد. در پایان معاملات این روز قیمت هر بشکه نفت خام اینترمدیت غرب تگزاس 0/3درصد رشد کرد و به نرخ 52/81 دلار در بورس نیویورک داد و ستد گردید. قیمت نفت خام برنت نیز در هر بشکه 0/9درصد رشد کرد و به نرخ 55/7 دلار در بورس لندن مورد معامله قرار گرفت. لازم به ذکر است که قیمت هر بشکه نفت اینترمدیت و برنت علی‌رغم رشد در این روز، به‌ترتیب 1/7درصد و دو درصد در دوره یک‌ماهه (ژانویه) افت کردند.

چهارشنبه: قیمت نفت به بالاترین سطح خود در سه هفته اخیر رسید. همزمان با اعلام افزایش بیش از شش میلیون بشکه‌ای موجودی ذخایر هفتگی نفت خام ایالات‌متحده که در سه ماه اخیر بی‎سابقه بود، قیمت نفت که باید با افت مواجه می‌شد، رشد قابل‌توجه‌ای را تجربه کرد. به‌طوری‌که در پایان معاملات این بازار، قرارداد آتی هر بشکه نفت خام اینترمدیت غرب تگزاس دو درصد رشد کرد و به نرخ 53/88 دلار در بورس نیویورک معامله گردید و قرارداد آتی هر بشکه نفت برنت نیز 2/2درصد رشد کرد و به نرخ 56/8 دلار در بورس لندن داد و ستد گردید.

پنجشنبه: قیمت طلای سیاه پس از دو جلسه معاملاتی رشد که ناشی از کاهش تولید کشورهای صادرکننده نفت بوده و با این رشد نیز به بالاترین سطح خود در یک ماه گذشته رسیده بود، به‌دلیل احتمال افزایش تولید از سوی ایالات‌متحده، با توجه به اعلام افزایش بیش از شش میلیون بشکه‌ای ذخایر هفتگی این کشور در روز گذشته، قیمت نفت با افت متوسطی مواجه شد. در پایان جلسه معاملاتی، قیمت نفت پایه اینترمدیت غرب تگزاس 0/6درصد در هر بشکه افت کرد و به نرخ 53/54 دلار در بورس نیویورک داد و ستد گردید و قیمت نفت برنت نیز با 0/4درصد افت در هر بشکه به نرخ 56/56 دلار در بورس لندن مورد معامله قرار گرفت. ناگفته نماند، آزمایش موشک‌های بالستیک از سوی ایران و تهدید ایران توسط دونالد ترامپ بی‌تأثیر در معاملات نفت در این روز نبوده است.

جمعه: قیمت نفت به‌دلیل افزایش اعتماد‌ها به توافق اوپک، اندکی با رشد همراه شد. اعلام گزارشی از سوی اوپک مبنی بر رعایت توافق کاهش در تولید نفتِ کشورهای صادرکننده که در برخی موارد بیشتر از سهم‌شان نیز کاهش داده بودند باعث رشد قیمت نفت در این روز شد. در عین حال برخلاف پیش‌بینی‌ها، تصویب تحریم‌های جدید علیه ایران که یکی از ده تولیدکننده عمده نفت در جهان محسوب می‌شود تأثیر قابل‌توجه‌ای در معاملات نفت نداشت. به‌طوری‌که قیمت هر بشکه نفت پایه اینترمدیت غرب تگزاس 0/5درصد رشد کرد و به ارزش 53/83 دلار رسید و قمت نفت برنت نیز با 0/4درصد رشد به ارزش 56/81 دلار داد و ستد گردید.

61-9




دانلود نسخۀ PDF