امروز : شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

دوشنبه بازار ۲۵ بهمن ماه تا ۱ اسفند ماه ۱۳۹۵ – شماره ۶۳


دیدار دونالد ترامپ با مقامات بین‌المللی در اوایل هفته و همچنین سخنرانی خانم جانت یلن، رئیس بانک فدرال مبنی بر احتمال افزایش نرخ بهره از جمله مهم‌ترین اخبار هفته اخیر بودند که مانع افت دلار و بازارهای سهام شدند اما از سوی دیگر نیز برای مدت کوتاهی طلا را از روند صعودی خارج کردند. افزایش تولید نفت توسط امریکا نیز در روزهای اخیر نوسانات بازار نفت را هاله‌ای از ابهام قرار داده است.

دوشنبه: بازارهای سهام آسیا به‌دلیل ملاقات رئیس‌جمهور امریکا با شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن که نشانگر آغاز روابط دوستانه و تجاری میان این کشور و کشورهای آسیایی می‌باشد، با رشد متوسطی همراه شدند. با توجه به اینکه این موضوع منجر به کاهش نگرانی‌های سرمایه‌گذاران به‌واسطه کاهش ریسک‌های سیاسی شده، دارایی‌های پرریسک از جمله سهام با استقبال قابل‌ملاحظه سرمایه‌گذاران مواجه شد. به‌طوری‌که در پایان این روز شاخص نیکی ژاپن 0/6درصد افزایش یافت و شاخص‌های دیگر همانند اس.اند.پی200 استرالیا و هانگ سنگِ هنگ کنگ به‌ترتیب 0/6درصد و 0/3درصد با رشد همراه شدند. بازارهای سهام اروپا نیز همانند بازارهای آسیا به‌دلیل ملاقات دونالد ترامپ با مقامات بین‌المللی رشد قابل‌توجه‌ای را تجربه کرد. سرمایه‌گذاران ملاقات ترامپ با مقامات بین‌المللی از جمله شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن را آغاز سیاست خارجی نرم‌تر این شخص تفسیر کردند و همین موضوع نیز باعث افزایش تقاضا برای دارایی‌های پرریسک از جمله بازارهای سهام شد. به‌طوری‌که شاخص یورو استاکس600 0/8درصد افزایش یافت و به سطح 370 واحد رسید. در انگلستان نیز به همین دلیل شاخص فوتسی100 به میزان 0/3درصد رشد کرد و به سطح 7.279 واحد رسید. بازارهای سهام ایالات‌متحده نیز به‌واسطه رشد بخش‌های مالی و صنعتی، برای سومین روز متوالی افزایش یافتند و رکورد خود را مجدداً بهبود بخشیدند. افزایش ارزش سهام بخش‌های مالی و صنعتی که ناشی از ملاقات ترامپ با مقامات کشورهای آسیایی حاصل شد، شاخص‌های صنعتی داوجونز، اس.اند.پی500 و ترکیبی نزدک را به‌ترتیب 0/7درصد، 0/5درصد و 0/5درصد ارتقا داد. این شاخص‌ها پس از رشد ملایمی که در این روز تجربه کردند به‌ترتیب به سطوح 20.412 واحد، 2.328 واحد و 5.764 واحد دست یافتند که برای هر کدام بالاترین سطح یا رکورد محسوب می‌شود.

سه‌شنبه: بازارهای سهام آسیا پس از رشد در روزهای اخیر، تحت فشار تقویت ین در مقابل دلار و همچنین به‌دلیل عدم قطعیت زیاد به‌وجود آمده در رابطه با چشم‌انداز روند حرکتی دارایی‌های پرریسک از جمله سهام، با افت قابل‌ملاحظه‌ای مواجه شدند. به‌طوری‌که شاخص نیکی ژاپن 1/1درصد با افت مواجه گردید. اما دیگر شاخص‌های منطقه با نوسان اندکی در این روز به کار خود پایان دادند، از جمله آنها هانگ سنگ و اس.اند.پی200 استرالیا بود که هردو کمتر از 0/1درصد کاهش یافتند. بازارهای سهام اروپا با وجود اعلام آمارهای اقتصادی ناامیدکننده از برلین و منطقه یورو (از جمله افت تولید ناخالص داخلی آلمان)، با رشد بسیار اندکی همراه شدند. به‌نحوی‌که شاخص یورو استاکس600 کمتر از 0/1درصد افزایش یافت و به سطح 370 واحد رسید. درحالی ‌که در انگلستان به‌واسطه انتشار اخبار نگران‌کننده از برخی شرکت‌ها و همچنین اعلام آمارهای ناامیدکننده از تورم این کشور، شاخص فوتسی100 0/1درصد افت کرد و به سطح 7.269 واحد رسید. بازارهای سهام ایالات‌متحده به‌دلیل اظهارات خانم یلن، رئیس بانک فدرال امریکا که افزایش ارزش سهام بانک‌ها را در پی داشت، برای ششمین روز متوالی با رشد همراه شدند و به سطوح بی‌سابقه خود دست یافتند. در این روز خانم یلن اظهار کرد، بانک فدرال با توجه به آمارهای اقتصادی اعلام شده و سرعتِ حال حاضر رشد اقتصادی این کشور، زودتر از آنچه‌که پیش‌بینی شده است می‌تواند نرخ بهره را افزایش دهد و همین امر نیز موجب استقبال سرمایه‌گذاران از سهام بانک‌ها شد. به‌طوری‌که شاخص‌های سهام از جمله داوجونز، اس.اند.پی500 و ترکیبی نزدک متأثر از نوسان‌پذیری سهام بخش مالی و اندکی نیز به‌واسطه افزایش ارزش بخش بهداشت و درمان، به‌ترتیب 0/5درصد، 0/4درصد و 0/3درصد رشد کردند و به رکورد جدید خود دست یافتند. این شاخص‌ها به ترتیب در سطوح 20.504 واحد، 2.338 واحد و 5.783 واحد به کار خود پایان دادند.

چهارشنبه: بازارهای سهام آسیا پس از افت شدیدی که در روز گذشته تجربه کردند، با خوش‌بینی‌هایی که خانم یلن، رئیس بانک فدرال امریکا در رابطه با سرعت افزایش نرخ بهره به وجود آورد و باعث افزایش ارزش دلار و بازار سهام این کشور شد، با رشد قابل‌ملاحظه‌ای همراه شدند. در این میان شاخص نیکی ژاپن به‌واسطه تضعیف ین در مقابل دلار و همچنین استقبال سرمایه‌گذاران از بازارهای سهام، یک درصد رشد کرد، این در حالی بود که روز گذشته به‌واسطه افزایش ارزش ین در مقابل دلار، بازار سهام این کشور بیش از یک درصد کاهش یافته بود. بازارهای سهام اروپا نیز به‌واسطه اظهارات خانم یلن در رابطه با احتمال تغییر نرخ بهره که موجب افزایش ارزش بخش مالی شد، با رشد اندکی به کار خود پایان دادند. به‌طوری‌که شاخص یورو استاکس600 نزدیک به 0/3درصد رشد کرد و به سطح 371 واحد رسید. در انگلستان نیز به‌واسطه همین دلیل (خوش‌بینی به احتمال افزایش نرخ بهره امریکا) شاخص فوتسی100 این کشور 0/5درصد رشد کرد و به سطح 7302 واحد دست یافت. بازارهای سهام ایالات‌متحده به‌دلیل اظهارات خانم یلن در خصوص نرخ بهره از یک طرف و به‌دلیل اظهارات دونالد ترامپ در رابطه با سهولت در قوانین مالیاتی از طرف دیگر، با رشد همراه شدند و روند صعودی خود را تداوم بخشیدند. در این روز شاخص اس.اند.پی500 به‌واسطه افزایش هفت بخش از یازده بخش حاضر که تأثیرگذارترین آنها بخش کالاهای اساسی بود، 0/5درصد رشد کرد و به سطح 2.349 واحد رسید، شاخص‌های دیگر نیز از جمله صنعتی داوجونز و ترکیبی نزدک هر کدام به‌ترتیب 0/5درصد و 0/6درصد افزایش یافتند و به سطح 20.611 و 5.819 واحد رسیدند.

پنجشنبه: سرمایه‌گذاران بازارهای سهام آسیا در روز پنج‌شنبه با احتیاط اقدام به انجام معامله کردند، اما کاهش تقاضا در این روز به‌دلیل تضعیف شاخص دلار امریکا در مقابل ارزهای دیگر و در پی کاهش قابل‌توجه شاخص‌های سهام امریکا در شب گذشته، این بازارها را با افت زیادی مواجه کرد. به عبارت دیگر تضعیف ارزش دلار در مقابل ارزهای دیگر و عدم اطمینان سیاسی به وجود آمده در سراسر جهان، باعث کاهش ریسک‌پذیری سرمایه‌گذاران و تمایل آنها به سمت دارایی‌های کم‌ریسک شده و بازارهای سهام این منطقه را با افت مواجه ساخته است. به‌طوری‌که شاخص نیکی ژاپن 0/6درصد و  شاخص اس.اند.پی200 استرالیا نیز به‌واسطه افت ارزش بخش یوتیلیتی، 0/1درصد کاهش یافتند. بازارهای سهام اروپا برای اولین بار در هشت جلسه گذشته با افت مواجه شد. با توجه به کاهش ارزش سهام شرکت بزرگ «نستله» و شرکت‌های بزرگ نفتی و همچنین اصلاح قیمتی بخش بانکی که در روزهای اخیر عامل اصلی رشد بازارها بود، شاخص یورو استاکس600 نزدیک به 0/4درصد افت کرد و به سطح 370 واحد تنزل یافت. در انگلستان نیز، تضعیف ارزش سهام شرکت‌های بزرگ در بخش معدنی و نفتی، شاخص فوتسی100 این کشور را 0/3درصد کاهش داد و آن را به سطح 7.278 واحد رساند. بازارهای سهام ایالات‌متحده پس از هفت جلسه رشد بالاخره در این روز روند صعودی خود را از دست دادند و با افت بسیار ناچیزی مواجه شدند. اعلام جایگزینی طرح جدید توسط دونالد ترامپ به‌جای قانون قبلی این کشور در حوزه بهداشت و درمان قبل از اینکه برنامه جدید سهولت در قوانین مالیاتی را طرح‌ریزی کند و همچنین افزایش شک و تردیدها در بخش انرژی و بخش کالاهای غیرضروری ناشی از افت قیمت نفت در بازارهای جهانی باعث کاهش اندکی در شاخص‌ها شد. به‌طوری‌که در پایان جلسه معاملاتی هر سه شاخص سهام، صنعتی داوجونز، اس.اند.پی500 و ترکیبی نزدک کمتر از 0/1درصد افت کردند و به‌ترتیب به سطوح 20.620 واحد، 2.347 واحد و 5.814 واحد رسیدند.

جمعه: بازارهای سهام آسیا همانند روزگذشته به‌دلیل کاهش ارزش دلار ایالات‌متحده و پیرو افت شاخص‌های سهام این کشور با افت قابل‌توجه‌ای مواجه شدند. سیاست‌های غیرمنتظره‌ای که دونالد ترامپ در روزهای گذشته اتخاذ کرده، عدم اطمینان سیاسی را در منطقه به اوج خود رسانده و باعث کاهش ارزش دلار شده است که البته به اعتقاد وی این کاهش به نفع اقتصاد داخلی خواهد بود و همین امر نیز موجب نگرانی فعالان بازار سهام می‌شود. در همین راستا شاخص نیکی ژاپن برای دومین روز متوالی 0/6درصد و شاخص اس.اند.پی200 استرالیا نیز 0/2درصد افت کردند. بازارهای سهام اروپا به‌واسطه افزایش ارزش برخی شرکت‌های بزرگ به میزان اندکی رشد کردند. به‌طوری‌که شرکت‌های یونیلِوِر و اسِنترا بیشترین تأثیر مثبت را داشتند اما کاهش ارزش دو شرکت بزرگ رویال ووپک و بیمه‌گر آلیانز آلمانی مانع رشد بیش از حد آنها شد. در پایان جلسه معاملاتی شاخص یورو استاکس600 نزدیک به 0/1درصد افزایش یافت و در سطح 370 واحد درجا زد. در انگلستان نیز به‌واسطه همین عوامل شاخص فوتسی100 این کشور 0/3درصد رشد کرد و به سطح 7.300 واحد دست یافت. نوسانِ بازارهای سهام ایالات‌متحده نیز همانند بازارهای سهام اروپا به‌واسطه تغییرات قیمت برخی شرکت‌های بزرگ رقم خورد. به‌طوری‌که افزایش ارزش گروه «یونایتدهلث» موجب رشد 0/1درصدی شاخص صنعتی داوجونز شد و آن را به سطح 20.624 واحد رساند که با این رشد در مجموع یک هفته 1/8درصد رشد عاید سهام‌داران کرد. شاخص اس.اند.پی500 نیز به‌واسطه افزایش ارزش سهام بخش‌های مخابرات و کالاهای اساسی 0/2درصد افزایش یافت و به سطح 2.351 واحد رسید که در مجموع یک هفته 1/5درصد رشد را به ثبت رساند و در نهایت شاخص ترکیبی نزدک 0/4درصد رشد کرد و به سطح 5.839 واحد دست یافت که در مجموع یک هفته با 1/8درصد افزایش به کار خود پایان داد. لازم به ذکر است با رشد در این روز هر سه شاخص به بالاترین سطح خود دست یافتند.



63-4



63-3





دوشنبه: قیمت طلا به‌دلیل ملاقات ترامپ با مقامات بین‌المللی آسیایی که به زعم سرمایه‌گذاران به‌کارگیری سیاست خارجی نرم‌تر توسط وی باعث کاهش ریسک سیاسی در سطح جهان خواهد شد، نزدیک به یک درصد افت کرد. در این روز افزایش تقاضا برای دارای‌های پرریسک و همچنین افزایش ارزش دلار در مقابل دیگر ارز‌ها، منجر به خروج نقدینگی از بازار فلزات گرانبها از جمله طلا شد. قیمت طلا در پایان جلسه معاملاتی 0/8درصد از ارزش خود را از دست داد و به نرخ 1.225/8 دلار به فروش رفت.

سه‌شنبه: خانم جانت یلن، رئیس بانک فدرال امریکا در سخنرانی خود برای کمیته بانک‌داری مجلس سنای این کشور اظهار داشت، چشم‌اندازهای مثبت در زمینه تقویت بازار کار و افزایش نرخ تورم به دو درصدِ هدف، اساساً امکان افزایش نرخ بهره را زودتر از مؤعد پیش‌بینی شده فراهم ساخته است. وی در همین رابطه بیان کرد اگر آمارهای اقتصادی سرعت فعلی رشد خود را حفظ کنند بانک فدرال می‌تواند نرخ بهره را در ماه مارس افزایش دهد. به همین دلیل ارزش دلار در مقابل دیگر ارزهای معتبر افزایش یافت و باعث کاهش اندکی در ارزش فلز گرانبها شد. در این روز قیمت طلا 40 سنت در هر اونس کاهش یافت و به نرخ 1.225/4 دلار مورد معامله قرار گرفت.

چهارشنبه: با وجود اظهارات امیدوارکننده از خانم یلن، رئیس بانک فدرال در رابطه با سرعت افزایش نرخ بهره ارزش دلار با افت مواجه شد و موجب افزایش تقاضا برای فلز گرانبها شد. به‌طوری‌که قیمت قرارداد آتی طلا به سررسید ماه آوریل در هر اونس 0/6درصد یا 8 دلار افزایش یافت و به نرخ 1.233/1 دلار داد و ستد گردید.

پنجشنبه: قیمت طلا با افزایش قابل‌ملاحظه در این روز به بالاترین سطح خود در بیش از سه ماه گذشته رسید. تضعیف ارزش دلار، کاهش بازدهی اوراق خزانه و افت بازار سهام در روز پنج‌شنبه از جمله عوامل مؤثر در افزایش تقاضا برای فلز گرانبها بوده که باعث افزایش ارزش آن نیز شد. به‌طوری‌که قیمت قرارداد آتی طلا به سررسید ماه آوریل در هر اونس 0/7درصد افزایش یافت و به نرخ 1.241/6 دلار داد و ستد گردید.

جمعه: به‌دلیل اعلام آمارهای اقتصادی امیدوارکننده از ایالات‌متحده در روز گذشته که موجب افزایش ارزش دلار در مقابل دیگر ارزهای معتبر شد، فلز زرد با کاهش نسبی تقاضا مواجه گردید و قیمت آن پس از رشد قابل‌توجه در طول هفته با افت اندکی در این روز مواجه شد. در آخرین روز هفته قیمت طلا 0/2درصد در هر اونس کاهش یافت و به نرخ 1.239/1 دلار به فروش رسید.

63-7





63-8



دوشنبه: نگرانی‌ها در رابطه با افزایش تولید از سوی ایالات‌متحده با توجه به اعلام افزایش قابل‌ملاحظه موجودی ذخایر نفت این کشور که در روز چهارشنبه هفته گذشته منتشر کرد، باعث افت شدید قیمت نفت در بازارهای جهانی شد و حتی انتشار گزارش تولید ماهانه کشورهای عضو اوپک نیز که نشانگر متعهد بودن تمام اعضا به توافق بود، مانع افت آن نشد. به‌طوری‌که قیمت هر بشکه نفت اینترمدیت غرب تگزاس 1/7درصد کاهش یافت و به نرخ 52/93 دلار در بورس نیویورک داد و ستد گردید، قیمت نفت برنت نیز 1/11درصد در هر بشکه کاهش یافت و به نرخ 55/59 دلار در بورس لندن مورد معامله قرار گرفت.

سه‌شنبه: با توجه به انتشار گزارش تولید کشورهای صادرکننده برای ماه ژانویه از سوی اوپک که نشان از کاهش مقدار تولید و پایبندی آنان به توافق بود، باعث شد قیمت نفت در این روز با رشد ملایمی همراه شود، اما همچنان پتانسیلی که ایالات‌متحده در تولید نفت دارد موجب شک و تردید در میان فعالان این بازار شده و تأثیر خود را در معاملات آنها می‌گذارد. با این حال قیمت نفت اینترمدیت غرب تگزاس 0/5درصد در هر بشکه رشد کرد و به نرخ 53/2 دلار داد و ستد گردید و قیمت نفت برنت نیز 0/7درصد در هر بشکه افزایش یافت و به نرخ 55/97 دلار به‌فروش رفت.

چهارشنبه: قیمت نفت به‌دلیل اعلام موجودی ذخایر نفتی ایالات‌متحده توسط اداره اطلاعات انرژی این کشور با افت اندکی مواجه گردید. موجودی ذخایر نفت امریکا که به‌صورت هفتگی اعلام می‌شود نشان داد در این هفته بیش از 9 میلیون بشکه افزایش یافته در حالی‌که انتظار می‌رفت این افزایش در حدود چهار میلیون بشکه باشد. در همین راستا قیمت نفت اینترمدیت غرب تگزاس 2/0درصد در هر بشکه کاهش یافت و به نرخ 53/11 دلار در بورس نیویورک مورد معامله قرار گرفت، قیمت نفت برنت نیز 0/4درصد در هر بشکه افت کرد و به نرخ 55/75 دلار در بورس لندن داد و ستد گردید.

پنجشنبه: قیمت نفت خام جهانی با توجه به احتمال کاهش بیش از این در تولید سازمان کشورهای صادرکننده با رشد ملایمی همراه شد. به‌طوری‌که قیمت قرارداد آتی نفت اینترمدیت غرب تگزاس به سررسید ماه مارس 0/5درصد در هر بشکه افزایش یافت و به نرخ 53/36 دلار معامله شد، قیمت نفت برنت نیز به سررسید ماه آوریل 0/6درصد در هر بشکه افزایش یافت و به نرخ 55/65 دلار در بورس لندن به فروش رفت، اما نرخ گاز طبیعی با افت چشم‌گیری مواجه گردید و به پایین‌ترین سطح خود از ماه نوامبر رسید.

جمعه: قیمت نفت در این روز به‌دلیل افزایش قابل‌ملاحظه در موجودی ذخایر نفت خام ایالات‌متحده و تلاش سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) برای کاهش بیشتر در تولیدات خود تقریباً بدون نوسان و با اندکی رشد معامله‌گردید. به‌‌طوری‌که هر بشکه نفت خام اینترمدیت غرب تگزاس 0/1درصد افزایش یافت و به نرخ 53/4 دلار در بورس نیویورک به فروش رفت، قیمت نفت برنت نیز با 0/3درصد رشد در هر بشکه به نرخ 55/81 دلار داد و ستد گردید. با وجود رشد قیمت نفت برنت در این روز، در مجموع این هفته 1/6درصد کاهش یافت.

63-9




دانلود نسخۀ PDF