امروز : شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

دوشنبه بازار ۲ تا ۸ اسفند ماه ۱۳۹۵ – شماره ۶۴


در این هفته به‌واسطه حمایت مقامات بانک فدرال امریکا از افزایش نرخ بهره و اظهارات خانم جانت یلن، رئیس بانک فدرال در این خصوص و همچنین به‌دلیل تأخر در اجرای برنامه زیرساخت‌ها و تغییر قوانین مالیاتی شرکت‌ها توسط دونالد ترامپ، بازارهای مالی با نوسان اندکی معامله شدند.

دوشنبه: بازارهای سهام آسیا با نوسانات اندکی و در دامنه قیمتی مثبت و منفی به کار خود در این روز پایان دادند. با وجود اعلام تراز تجاری ضعیف‌تر از انتظار برای ژاپن و افزایش واردات این کشور نسبت صادرات آن پس از دو سال، شاخص سهام نیکی نزدیک به 0/1درصد رشد کرد. در استرالیا به‌دلیل افزایش بازدهی اوراق قرضه دولتی، شاخص اس.اند.پی200 این کشور با افت 0/2درصدی مواجه شد و در هنگ کنگ نیز شاخص هانگ سنگ به‌واسطه نشانه‌هایی از افزایش سرعت رشد اقتصادی این کشور 0/5درصد رشد کرد. به‌دنبال تحولات انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه، نشست وزرای دارایی منطقه یورو برای حل مشکل بدهی‌های یونان و همچنین افزایش ارزش شرکت‌های رولز رویس، فروشنده بین‌المللی مبلمان استین‌هوف و رویال بانک اسکاتلند، بازارهای سهام اروپا با رشد اندکی همراه شدند. به‌طوری‌که شاخص یورو استاکس600 0/2درصد رشد کرد. اما در انگلستان، در اوایل جلسه معاملاتی شاخص فوتسی100 این کشور رشد کرده بود که در نهایت با افت شدید ارزش سهام شرکت یونیلور برگشت خورد و تقریباً بدون نوسان به کار خود پایان داد. بازارهای سهام ایالات‌متحده به‌دلیل تعطیل رسمی در این کشور بسته بودند.

سه‌شنبه: بازارهای سهام آسیا به‌کمک افزایش ارزش سهام بانکی در چین و همچنین به‌واسطه کاهش ارزش ین در مقابل دلار که منجر به تقویت شرکت‌های صادرکننده شد، با رشد خوبی همراه شدند. به‌طوری‌که شاخص نیکی در همین راستا و همچنین در راستای چشم‌انداز افزایش نرخ‌ها در ایالات‌متحده که موجب رشد شرکت‌های خودرویی و مالی شد، 0/7درصد رشد کرد. شاخص کاسپی کره نیز با 0/9درصد رشد بالاترین سطح خود از جولای 2015 را تجربه کرد. اما شاخص سهام کشورهای استرالیا و هنگ کنگ به‌دلیل انتشار گزارش‌های بدبینانه بانک جهانی در پیش‌بینی آمارهای اقتصادی این کشورها به‌ترتیب 0/1درصد و 0/8درصد کاهش یافتند. بازارهای سهام اروپا با رشد در این روز به بالاترین سطح خود در بیش از یک سال اخیر رسیدند. در پی اعلام داده‌های اقتصادی امیدوارکننده از منطقه یورو شاخص‌های سهام اروپا با رشد خوبی همراه شدند، اما به‌دنبال اعلام نتایج مالی نگران‌کننده از بانک وام‌دهنده «اِچ.اِس.بی.سی» مستقر در لندن که منجر به کاهش ارزش سهام این بانک شد، اندکی از سود کسب شده را از دست دادند. به‌طوری‌که شاخص یورو استاکس600 با رشد 0/6درصدی به سطح 373 واحد رسید. لازم به ذکر است بخش عمده‌ افزایش در این روز و روزهای اخیر که شاخص را تا این سطح ارتقا داده، قسمت انرژی و تکنولوژی بوده است. اما در انگلستان که بانک وام‌دهنده «اِچ.اِس.بی.سی» وزن بیشتری در شاخص فوتسی100 این کشور دارد موجب افت 0/3درصدی آن شد. این شاخص با افت در این روز به سطح 7.275 واحد رسید. بازارهای سهام ایالات‌متحده با افزایش قابل‌توجه در همه صنایع، به‌طور گسترده‌ای با رشد همراه شدند. امیدواری‌هایی که خانم جانت یلن، رئیس بانک فدرال امریکا نسبت به سیاست‌های دونالد ترامپ در رابطه با کسب و کار و کاهش مالیات شرکت‌ها نشان داد و آنها را نقطه عطفی برای رشد اقتصادی امریکا دانست، باعث شد بازار سهام این کشور تقویت یافته و پس از یک روز تعطیلی با رشد مناسبی همراه شود. در همین راستا، هر سه شاخص صنعتی داوجونز، اس.اند.پی500 و ترکیبی نزدک، نزدیک به 0/6درصد رشد کردند و هر کدام به‌ترتیب در سطوح 20.738 واحد، 2.365 واحد و 5.866 واحد به کار خود پایان دادند.

چهارشنبه: بازارهای سهام آسیا پیش از انتشار بیانیه جلسه این ماه بانک فدرال امریکا به‌طور قابل‌ملاحظه‌ای افزایش یافتند. در حالی‌که بیشتر سرمایه‌گذاران افزایش نرخ بهره ایالات‌متحده را در ماه آتی پیش‌بینی نمی‌کردند، حال انتظار ‌می‌رود سرعت افزایش آن در سه‌ماهه اول سال جاری نسبت به سال‌های 2015 و 2016 بیشتر باشد. به‌واسطه همین امر شاخص‌های سهام آسیا از جمله هانگ سنگ و اس.اند.پی200 استرالیا هرکدام به‌ترتیب یک درصد و 0/3درصد با رشد همراه شدند، اما شاخص نیکی ژاپن نماینده مهم‌ترین بازار سهام در آسیا به‌دلیل تقویت ارزش ین در مقابل دلار که به ضرر شرکت‌های صادراتی بوده، با افت کمتر از 0/1درصدی مواجه شد. بازارهای سهام اروپا به‌دنبال احتمال بالای افزایش هزینه‌های استقراض در بزرگترین اقتصاد جهان ( افزایش نرخ بهره در امریکا) و به‌دلیل تأمل سرمایه‌گذاران در انجام معاملات خود که متأثر از نشست بانک فدرال نیز بوده است، بدون تغییر به پایان رسیدند. به‌طوری‌که شاخص یورو استاکس600 در این روز در سطح 373 واحد بدون تغییر بسته شد. اما در انگلستان تضعیف ارزش پوند به نفع شرکت‌های صادرکننده شد و شاخص فوتسی100 این کشور را نزدیک به 0/4درصد ارتقا داد تا به سطح 7.302 واحد صعود کند. بازارهای سهام ایالات‌متحده در روز چهارشنبه با افت اندکی به کار خود پایان دادند. پس از صدور بیانیه آخرین نشست مقامات بانک فدرال امریکا که نشانگر حمایت بسیاری از آنها از افزایش نرخ بهره در صورت تداوم رشد اقتصاد این کشور با سرعت کنونی بوده است، هر سه شاخص داوجونز، اس.اند.پی500 و ترکیبی نزدک نزدیک به 0/1درصد افت کردند و هر کدام به‌ترتیب به سطوح 20.754 واحد، 2.362 واحد و 5.860 واحد رسیدند.

پنجشنبه: عموم بازارهای سهام آسیا پس از معاملات کم‌رمق در بازارهای سهام ایالات‌متحده در شب گذشته با افت اندکی مواجه شدند. در روز پنج‌شنبه به‌دلیل اینکه سرمایه‌گذاران احتمال افزایش نرخ بهره امریکا را در نشست بعدی مقامات بانک فدرال نزدیک به 100درصد پیش‌بینی می‌کنند، دارایی‌های پرریسک با کاهش تقاضا مواجه شدند. به‌طوری‌که شاخص نیکی ژاپن 0/4درصد افت کرد که تقویت ارزش ین بی‌تأثیر در این مسأله نبود. شاخص‌های هانگ سنگ و اس.اند.پی200 استرالیا نیز هر کدام به‌ترتیب 0/4درصد و 0/3درصد در این روز کاهش یافتند. بازارهای سهام اروپا به‌دلیل اعلام گزارش عملکرد برخی شرکت‌ها و همچنین تحت‌تأثیر سیاست‌های پولی بانک فدرال امریکا با افت اندکی مواجه شدند. به عنوان مثال شاخص یورو استاکس600 در این روز 0/1درصد از ارزش خود را از دست داد و به سطح 372/85 واحد رسید. در انگلستان نیز به‌واسطه افت ارزش شرکت‌های معدنی و همچنین نگرانی شرکت «بارکیلز» بر سر مسائل حقوقی در ایالات‌متحده که باعث افت ارزش آن شد، شاخص فوتسی100 این کشور 0/4درصد کاهش یافت و به سطح 7.271 واحد رسید. بازارهای سهام ایالات‌متحده در این روز به‌دلیل رشد برخی بخش‌ها و افت برخی بخش‌های دیگر متفاوت ظاهر شدند، به‌طوری‌که شاخص ترکیبی نزدک برای دهمین بار در سال 2017 با افت مواجه شد که بیشتر آن ناشی از بخش فناوری بوده است. این شاخص با بیش از 0/4درصد افت به سطح 5.835 واحد تنزل یافت. اما در این میان شاخص‌های میانگین صنعتی داوجونز و اس.اند.پی500 هر کدام به‌ترتیب 0/2درصد و 0/1درصد رشد کردند و به سطوح 20.810 واحد و 2.364 واحد صعود کردند.

جمعه: بازارهای سهام آسیا به‌دلیل مبین شدن نشانه‌هایی از مقامات بانک فدرال مبنی بر حمایت آنها از افزایش نرخ بهره امریکا که تضعیف دلار را به‌دنبال داشته، با افت اندکی مواجه گردید چراکه سرمایه‌گذاران می‌دانند تضعیف دلار عواقب نامطلوبی برای صادرات آسیا در پی خواهد داشت. در همین راستا، شاخص‌های نیکی ژاپن 0/2درصد و هنگ کنگ نیز 0/5درصد با افت همراه شدند. بازارهای سهام اروپا در آخرین روز هفته به‌دلیل تغییرات سیاست‌های مالیاتی که توسط دونالد ترامپ در ایالات‌متحده اتفاق خواهد افتاد، با افت قابل‌توجه‌ای مواجه شدند و از بالاترین سطح خود در بیش از یک سال گذشته برگشت خوردند؛ چراکه همین امر چشم‌انداز سرمایه‌گذاران را از درآمدهای شرکت‌ها به‌ویژه شرکت‌های تولیدی تغییر خواهد داد. در این راستا شاخص یورو استاکس600 0/8درصد کاهش یافت و به سطح 370 واحد رسید و تنها بخش مخابرات بود که در این روز با رشد همراه شد. در انگلستان نیز به‌واسطه انتشار گزارش‌های عملکرد میان‌دوره‌ای ناامیدکننده از رویال بانک اسکاتلند و استاندارد چارترد، شاخص فوتسی100 این کشور 0/4درصد افت کرد و به سطح 7.244 واحد رسید. بازارهای سهام ایالات‌متحده در روزهای اخیر و به‌ویژه در این روز به‌دلیل تصمیمات نامعلوم دونالدترامپ در رابطه با بهبود قوانین مالیاتی و به تعویق انداختن برنامه هزینه‌های زیرساخت که هر کدام می‌توانند درآمد شرکت‌ها را به‌طور قابل‌توجه‌ای تحت‌تأثیر قرار دهند، با نوسان بسیار ناچیز اما رو به بالا همراه شدند. در پایان جلسه معاملاتی شاخص صنعتی داوجونز کمتر از 0/1درصد رشد کرد و به سطح 20.820 واحد رسید. شاخص‌های اس.اند.پی500 و ترکیبی نزدک نیز هرکدام 0/2درصد رشد کردند و به سطوح 2.367 واحد و 5.845 واحد دست یافتند.



64-4



64-3





دوشنبه: بازار معاملات طلا در این روز به‌دلیل تعطیلات رسمی در امریکا بسته بود.

سه‌شنبه: قیمت طلا در روز سه‌شنبه به‌دلیل اعلام داده‌های اقتصادی امیدوارکننده و اظهارات خانم جانت یلن، رئیس بانک فدرال امریکا که باعث افزایش ارزش دلار در مقابل دیگر ارزهای معتبر شد، نوسان زیادی نداشت و فقط با 0/1درصد افت در هر اونس به کار خود در نرخ 1.226/8 دلار پایان داد.

چهارشنبه: قیمت طلا در این روز با افت متوسطی مواجه شد. حمایت مقامات بانک فدرال امریکا از افزایش نرخ بهره این کشور که می‌تواند تقویت دلار را در مقابل دیگر ارزهای معتبر در پی داشته باشد، باعث افت قیمت طلا به‌میزان 0/5درصد در هر اونس شد. به‌طوری‌که هر اونس طلا به نرخ 1.233/3 دلار به فروش رسید.

پنجشنبه: قیمت طلا به‌دلیل افت شدید ارزش دلار در مقابل دیگر ارزهای معتبر با رشد قابل‌ملاحظه‌ای همراه شد. تضعیف انتظارات در خصوص احتمال افزایش نرخ بهره در این روز باعث تضعیف ارزش دلار شد و همین امر نیز موجب استقبال سرمایه‌گذاران از دارایی‌های کم‌ریسک از جمله طلا شد. فلز زرد 1/5درصد در روز پنج‌شنبه رشد کرد و به نرخ 1.251/4 دلار داد و ستد گردید.

جمعه: قیمت فلز گرانبها به‌دلیل عدم اطمینان سیاسی و همچنین عدم اطمینان از افزایش نرخ بهره امریکا در بلندمدت با رشد مناسبی همراه شد. عوامل یاد شده با وجود تقویت ارزش دلار در مقابل دیگر ارزها باعث ورود نقدینگی به بازار فلزات گرانبها به‌ویژه طلا شد. به‌طوری که قیمت قرارداد آتی طلا به سررسید ماه آوریل 0/6درصد در هر اونس رشد کرد و به نرخ 1.258/3 دلار داد و ستد گردید.

64-7





64-8



دوشنبه: بازار معاملات نفت اینترمدیت غرب تگزاس در این روز به‌دلیل تعطیلات رسمی در امریکا بسته بود. اما قیمت نفت برنت پس از کاهش تولیدات عربستان که پاسخی در مقابل افزایش تولیدات امریکا می‌باشد با رشد مناسبی همراه شد. به‌طوری‌که قیمت قرارداد آتی نفت برنت به سررسید ماه آوریل 0/8درصد در هر بشکه رشد کرد و به نرخ 56/18 دلار به‌فروش رفت.

سه‌شنبه: قیمت نفت در روز سه‌شنبه به‌طور قابل‌توجه با رشد همراه شد. به‌دلیل آشکار شدن نشانه‌هایی از پذیرفته‌شدن کاهش تولید و عرضه جهانی نفت خام، قیمت هر بشکه نفت اینترمدیت غرب تگزاس یک درصد افزایش یافت و به نرخ 54/33 دلار در بورس نیویورک داد و ستد گردید و همچنین قیمت نفت برنت نیز 0/9درصد افزایش یافت و به نرخ 56/66 دلار در بورس لندن به‌فروش رسید.

چهارشنبه: قیمت نفت به‌دلیل نگرانی سرمایه‌گذاران از افزایش تولید توسط کشورهایی که عضو توافق اوپک نبودند یا به‌عبارتی در توافق کاهش تولید اوپک مشارکت نداشتند، با افت قابل‌ملاحظه‌ای مواجه شد. به‌طوری‌که قرارداد آتی هر بشکه نفت اینترمدیت غرب تگزاس 1/4درصد افت کرد و به نرخ 53/59 دلار در بورس نیویورک داد و ستد گردید، قیمت قرارداد آتی هر بشکه نفت برنت نیز 1/5درصد افت کرد و به نرخ 55/84 دلار به فروش رسید.

پنجشنبه: قیمت طلای سیاه همزمان با اعلام آمار مربوط به موجودی ذخایر نفت خام ایالات‌متحده توسط اداره اطلاعات انرژی این کشور که نشانگر کاهش بیش از 3 میلیون بشکه‌ای این ذخایر بود، با رشد مناسبی همراه شد. به‌طوری‌که قیمت هر بشکه نفت اینترمدیت غرب تگزاس 1/6درصد رشد کرد و به نرخ 54/45 دلار مورد معامله قرار گرفت، قیمت هر بشکه نفت برنت نیز 1/3درذصد رشد کرد و به نرخ 56/58 دلار در بورس لندن به فروش رفت.

جمعه: قیمت طلای سیاه به‌دلیل افزایش سکوهای حفاری نفت در ایالات‌متحده با افت قابل‌توجه‌ای همراه شد. در این روز قیمت آتی نفت اینترمدیت غرب تگزاس به سرسید ماه آوریل 0/8درصد در ره بشکه افت کرد و به نرخ 54 دلار در بورس نیویورک داد و ستد گردید، قیمت آتی نفت برنت نیز یک درصد در هر بشکه افت کرد و به نرخ 56 دلار به فروش رفت.

64-9




دانلود نسخۀ PDF