امروز : چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

دوشنبه بازار ۱ تا ۷ خرداد ماه ۱۳۹۶ – شماره ۶۷


گمانه‌زنی‌ها درخصوص اجلاس اعضای اوپک و برگزاری نشست فدرال رزرو در روزهای ابتدای هفته و تبعات ناشی از نتایج این نشست‌ها در روزهای پایانی در کنار اخبار منتشر‌شده از سفر خارجی دونالد ترامپ هفته‌ای پر نوسان را در بازارهای جهانی رقم زد. 

دوشنبه: اغلب بازارهای سهام در قاره آسیا بدون توجه به آزمایشات موشکی کر‌ه‌شمالی اولین روز از هفته را با صعود پشت‌سر گذاشتند. بیشترین افزایش در بین بازارهای آسیایی از آن بورس استرالیا با 0/76 درصد بود. درحالی‌که معامله‌گران نیم‌نگاهی به اولین سفر خارجی ترامپ به منطقه خاورمیانه خصوصاً عربستان و توافقات بین این دو کشور داشتند. روز دوشنبه سهامداران در بازارهای سهام در اروپا در مقابل اخبار سیاسی منتشرشده رفتارهای متفاوتی از خود نشان دادند. به گونه‌ای که برخی از شاخص‌ها افزایشی و برخی دیگر کاهشی بودند. اما این تغییرات چندان قابل‌توجه نبود. در میان بخش‌های مختلف، صنعت telecoms با رشد بیش از یک درصد بالاترین رشد را به خود اختصاص داد. شاخص سهام در بازارهای امریکا هفته را تحت‌ تأثیر قراردادهای منعقدشده در نخستین سفر خارجی دونالد ترامپ با رشد آغاز کردند. به‌طوری‌که شاخص‌های داوجونز،S&P 500 و نزدک به‌ترتیب 0/43، 0/52، و 0/82 درصد افزایش داشتند. 

سه‌شنبه: روز سه‌شنبه اغلب بازارهای سهام آسیایی علی‌رغم رشد روز گذشته بازارهای امریکا، باتوجه به حوادث مرگبار منچستر روند نزولی را پشت‌سر گذاشتند. بورس شانگهای با کاهش 0/45 درصدی بیشترین کاهش را در میان بورس‌های آسیایی به‌خود اختصاص داد. در قاره اروپا روز سه‌شنبه بسیاری از بورس‌ها سبزپوش بودند. انتشار آمارهای مثبت اقتصادی و تجاری در منطقه یورو برای ماه می مهم‌ترین دلیل این رشد محسوب می‌شود. سرآمد این رشد، به صنایع تکنولوژی مربوط می‌شد. جهش 6/4 درصدی ارزش سهام شرکت Nokia به‌دلیل توافق با Apple درخصوص مالکیت معنوی، یکی از مهم‌ترین اتفاقات روز سه‌شنبه در بازارهای اروپا بود. بازارهای سهام در ایالات متحده نیز همچون اروپا در روز سه‌شنبه روندی افزایشی را طی کردند. این صعود تحت‌ تأثیر امیدواری‌ها در خصوص قراردادهای منعقدشده توسط ترامپ در نخستین سفر خارجی‌ صورت گرفت. در این روز بیشترین رشد مربوط به داوجونز با 0/21 درصد بود.

چهارشنبه: شاخص‌های بازارهای مالی در منطقه آسیا روز چهارشنبه  تحت‌ تأثیر کاهش رتبه اعتباری چین از سوی مؤسسه خدمات سرمایه‌گذاری مودیز از A1 به Aa3، با یک صعود نه‌چندان چشم‌گیر همراه بود. چشم انتظاری برای نتایج اجلاس‌های پیش‌روی اوپک و فدرال رزرو مهم‌ترین دلایل کم‌رونقی بازارهای آسیایی ارزیابی می‌شود. روز چهارشنبه بازارهای سهام در اروپا نیز بسته به اخبار منتشر‌شده درمورد شرکت‌ها در هر بازار، حالات مختلفی را تجربه کردند. بیشترین نوسان در بازارهای سهام این منطقه با افزایش 0/4 درصدی شاخص FTSE مربوط می‌شد. انتظار برای روشن ‌شدن نتاج جلسات اوپک و فدرال رزرو در بازارهای مختلف اروپایی کاملاً مشهود بود. شاخص‌های بازار سهام در ایالات متحده روز چهارشنبه روندی صعودی را طی کردند. این در حالی بود که در ساعات اولیه معاملات متعادل دنبال می‌شد. اما از حدود ساعت 14 (به‌وقت محلی) و با انتشار خبر نتایج نشست فدرال رزرو روند افزایشی شاخص‌ها آغاز شد. شاخص نزدک با 0/4 درصد سود، بیشترین رشد را در میان سایر شاخص‌ها داشت.

پنجشنبه: شاخص‌های بازار در آسیا روز پنج‌شنبه را به‌دلیل نتایج نشست فدرال رزرو در خصوص احتمال افزایش مجدد در نرخ‌بهره ایالات متحده و در آستانه نشست اوپک، با صعود قابل‌توجه پشت‌سر گذاشتند. شاخص بورس شانگهای و KOSPI کره به‌ترتیب با 1/43 و 1/1 درصد بیشترین رشد را در این بین تجربه کردند. در قاره اروپا اما اغلب بازارها پس از مشخص شدن نتایج ناامیدکننده نشست اعضای اوپک در مورد سطح تولید، روز پنج‌شنبه سرخ‌پوش شدند. شاخص شرکت‌های نفت و گاز با کاهش 1/19 درصدی مواجه شد. افت 3/5 درصدی ارزش بازار شرکت‌های Amec Foster و Tullow Oilنمونه‌هایی از تأثیر نتایج اجلاس اوپک بر بازارهای اروپایی بود. شاخص‌های بازارهای مالی در ایالات متحده روز پنج‌شنبه همچنان تحت‌ تأثیر تصمیمات فدرال رزرو، سراسر سبزپوش بودند. اطلاعات منتشرشده در مورد عملکرد شرکت‌های تکنولوژی محور باعث شد این صنعت رشد بیشتری را نسبت به سایرین تجربه کند. در این روز نزدک در سایه سود چشم‌گیر ارزش سهام شرکت‌های Netflix، Alphabet و Facebook بیشترین رشد را در میان سایر شاخص‌ها داشت.

جمعه: روز جمعه بازارهای آسیایی تحت ‌تأثیر اخبار منتشر‌شده پیرامون نشست اعضای اوپک، کاهش قیمت نفت و افزایش قدرت دلار و کامودیتی‌ها، با نوسان همراه بودند. در حالی‌که شاخص NIKKEI ژاپن با افت 0/64 درصدی همراه بود؛ شاخص KOSPI کره‌جنوبی رشد 0/53درصدی را تجربه کرد. اغلب بازارهای سهام در قاره اروپا روز جمعه به‌دلیل کاهش ارزش بازار شرکت‌های نفتی با نزول همراه شدند. شاخص گروه شرکت‌های نفتی در این روز بیش از یک درصد سقوط کرد. این معاملات در حالی بود که معامله‌گران نیم‌نگاهی به نشست G7 در ایتالیا داشتند. در بین شاخص‌های مهم در منطقه اروپا تنها شاخص FTSE با افزایش 0/4درصدی روند رشدی داشت. بازارهای سهام در ایالات متحده در آخرین روز کاری هفته نسبت ‌به اخبار منتشر‌شده در خصوص رشد اقتصادی امریکا در سه‌ماهه نخست 2017 واکنش‌های مختلفی از خود نشان دادند. در این روز بیشترین نوسان، به رشد 0/08 درصدی شاخص نزدک اختصاص داشت.



67-4



67-3





دوشنبه: معاملات طلا روز دوشنبه، با توجه ‌به برخی از ریسک‌هایی که در تعطیلات پایان هفته گذشته نظیر آشفتگی سیاسی در امریکا، اندکی افزایش یافت. قیمت هر اونس طلا برای تحویل فوری 0/4 درصد رشد و به 1260/6 دلار رسید. در این بین آمار کمیسیون معاملات آتی کالای امریکا نشان داد سفته‌بازان شمار قراردادهای خرید طلا در بازار comex نیویورک را در هفته منتهی‌به 16 می برای سومین هفته متوالی کاهش دادند.

سه‌شنبه: قیمت طلا روز سه‌شنبه، با افت نسبتاً محسوس همراه بود. هر اونس طلا برای تحویل فوری با 0/75 درصد کاهش به 1251/22 دلار رسید. هر اونس طلا در بازار معاملات آتی امریکا نیز با در نظر گرفتن نگرانی‌های ژئوپلیتیکی در بحبوحه احتمال افزایش نرخ‌های بهره امریکا در ماه آینده 0/2 درصد کاهش، در 1258/9 دلار ایستاد.

چهارشنبه: در روز چهارشنبه که سرمایه‌گذاران منتظر نشانه‌هایی از موضع فدرال رزرو درباره افزایش نرخ‌های بهره بودند، قیمت طلا یک روند افزایشی را طی کرد. هر اونس طلا برای تحویل فوری با 0/6 درصد افزایش، 1258/73 دلار معامله شد. این درحالی بود که اونس طلا در بازار معاملات آتی امریکا 0/2 درصد کاهش یافت و به 1256/5 دلار رسید.

پنج‌شنبه: طلای جهانی روز پنج‌شنبه نیز همچون روزهای روز قبل تحت ‌تأثیر نشست‌های اوپک و فدرال رزرو با آشفتگی و سردرگمی همراه بود. در این روز گزارش منتشرشده توسط کمیته بازار آزاد فدرال نیز نتوانست دید درست و قاطعی به سرمایه‌گذاران بدهد و بنابراین قیمت طلا واکنشی نشان نداد. هر اونس طلا برای تحویل فوری 0/26 درصد کاهش یافت و در 1255/68 دلار ایستاد.

جمعه: روز جمعه با مشخص‌ شدن نتایج نشست‌های اوپک و فدرال رزرو، معاملات در بازارهای جهانی طلا نسبت ‌به روزهای قبل از رونق بیشتری برخوردار بود. در این روز قیمت هر اونس برای تحویل فوری با 0/88 درصد صعود در بالاترین سطح خود در طی یک ماه گذشته قرارگرفت و 1266/76 دلار معامله شد. در بازار آتی نیز قیمت هر اونس همگام با قیمت‌های تحویل فوری، با 0/92 درصد افزایش به 1271/4 دلار رسید.

67-7





67-8



دوشنبه: قیمت نفت روز دوشنبه در پی گزارش‌ها مبنی‌بر افزایش احتمال توافق اوپک برای کاهش بیشتر تولید و آزمایشات موشکی کره‌شمالی، مورد حمایت قرارگرفت و صعود کرد. نفت برنت که قیمت پایه بازار بین‌المللی است، با 0/5 درصد افزایش نسبت‌ به آخرین قیمت هفته قبل، در 53/87 دلار ایستاد. نفت WTI امریکا با 0/8 درصد افزایش، در 50/73 دلار معامله شد.

سه‌شنبه: نفت در معاملات روز سه‌شنبه بازار جهانی از اطمینان سرمایه‌گذاران و معامله‌گران به تمدید توافق کاهش تولید اوپک تا سه‌ماهه اول سال میلادی آینده مورد حمایت قرار گرفت و افزایش پیدا کرد. نفت برنت و WTI ، هر یک با خدود 0/5 درصد افزایش به ترتیب به 54/15 و 51/47 دلار در هر بشکه رسیدند. اداره اطلاعات انرژی امریکا  (EIA)اعلام کرد، میزان موجودی نفت‌خام در هفته منتهی‌به 19 مه به‌میزان 5/4 میلیون بشکه کاهش یافته و به 3/516 میلیون بشکه رسیده است. 

چهارشنبه: قیمت نفت در معاملات روز چهارشنبه بازار جهانی پس از این‌که رییس‌جمهور امریکا فروش نیمی از ذخائر نفت استراتژیک این کشور را پیشنهاد کرد، پس از یک روند صعودی چند روزه، کاهش یافت. نفت برنت، 0/4 درصد کاهش یافت و به 53/96 دلار در هر بشکه رسید. نفت WTI امریکا هم با 0/2 درصد کاهش، 51/36 دلار در هر بشکه معامله شد.

پنج‌شنبه: سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و چند کشور تولیدکننده غیرعضو اوپک روز پنج‌شنبه در وین توافق کردند که کاهش روزانه 1/8 میلیون بشکه‌ای تولید خود را تا پایان سه‌ماهه نخست سال 2018 ادامه دهند. پس از اعلام توافق برخلاف تصورهای قبل، قیمت هر بشکه نفت‌خام امریکا با ریزش 6/4 درصدی به قیمت 48/09 بازگشت. نفت برنت نیز 4/6 درصد کاهش یافت و به 51/46 دلار در هر بشکه سقوط کرد. تا با این تحولات مشخص شود که انتظار بازار از اوپک چیزی فراتر از نتایج این اجلاس بوده و سرمایه‌گذارانی را که در انتظار کاهش بیشتر تولید بودند ناامید کرد، و موجب خروج آ‌ن‌ها از بازارهای پرریسک‌تر شد.

جمعه: پس از آن‌که توافق روز پنج‌شنبه اوپک برای تمدید توافق کاهش تولید و سقوط قیمت‌ها، معاملات قیمت نفت در ساعات اولیه روز پنج‌شنبه با نوسانات زیادی همراه بود. اما پس از گذشت چند ساعت و کاهش التهابات قیمت طلای سیاه روند صعودی گرفت. قیمت هر بشکه نفت‌خام امریکا جمعه با 2/06 درصد افزایش به رقم 49 دلار و 8 سنت رسیده بود. نفت برنت نیز صعود 1/34 درصدی را تجربه کرد و در 52/15 دلار تثبیت شد.

67-9




دانلود نسخۀ PDF