امروز : شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

دوشنبه بازار ۱۵ تا ۲۱ خرداد ماه ۱۳۹۶ – شماره ۶۹


بازارهای مالی و کالاهای اساسی در هفته‌ای که گذشت اغلب تحت‌تأثیر وقایعی نظیر انتخابات انگلیس، شهادتJames Comey بر علیه ترامپ و تصمیمات بانک مرکزی اروپا قرار گرفت. در این میان بازار جهانی انرژی تحت‌تأثیر تنش در روابط کشور قطر با جمع دیگری از کشور های عربی نوسانات بیشتری را تجربه کرد.

دوشنبه: بازارهای آسیایی در پی حملات تروریستی لندن و تلاطم در قیمت نفت به‌دنبال اخبار مربوط به قطع روابط دیپلماتیک عربستان سعودی و دیگر کشورهای عربی با قطر، قرمز پوش شدند. در بین شاخص‌های مطرح در این منطقه شاخصASX 200 با کاهش 0/57 درصدی بیشترین افت را تجربه نمود. بورس‌های اروپایی نیز در پی واکنش سرمایه‌گذاران به اطلاعات تازه اقتصادی و انتظارات درمورد نتیجه جلسه سیاست‌های پولی بانک مرکزی اروپا پایین‌تر بسته شدند. ارزش سهام شرکت‌های گردشگری و آژانس‌های هواپیمایی به‌ویژه در انگلستان تحت‌‌تأثیر وقایع لندن، بیشترین کاهش را به خود اختصاص دادند. بیشترین کاهش شاخص نیز از آن شاخص CAC فرانسه با 0/66 درصد افت بود. بازارهای مالی در ایالات متحده نیز نخستین روز هفته را با کاهش نه‌چندان قابل‌توجهی پشت سر گذاشتند. شاخص داوجونز زیر سایه کاهش ارزش گروه مواد و یوتیلیتی، 0/1 درصد پایین‌تر بسته شد. نزدک نیز به‌دلیل کاهش قیمت سهام شرکت Apple افت 0/16 درصدی را تجربه کرد.

سه‌شنبه: بازارهای مالی در قاره آسیا در کشاکش التهابات قیمت نفت به‌دلیل تنش سیاسی میان قطر با شمار دیگری از کشورهای عربی، این روز را با حالات مختلفی به‌پایان بردند. در استرالیا به‌دنبال تثبیت نرخ بهره بر روی 1/5 درصد توسط بانک مرکزی این کشور، شاخصASX 200 با 1/52 درصد کاهش، بدترین عملکرد را در میان سایر بورس‌های عمده آسیا به‌خود اختصاص داد. در قاره اروپا نماگرهای بازارهای سهام در اعدادی پایین‌تر از روز قبل بسته شدند. انتخابات سراسری در انگلیس و نشست پایان هفته بانک مرکزی اروپا باعث شد سرمایه‌گذاران جانب احتیاط را رعایت کنند. در میان بخش‌های مختلف، گروه ارائه‌دهنده خدمات بهداشتی و درمانی به‌دلیل انتشار نتایج یک تحقیق بالینی، بدترین عملکرد را از خود به‌جای گذاشت. رفتارهای محتاطانه در معاملات بازارهای مالی در ایالات متحده نیز کاملاً مشهود بود. اغلب سرمایه‌گذاران در این کشور نگران اتفاقاتی همچون شهادت James Comey رییس سابق FBI و همچنین انتخابات سراسری در انگلیس در روزهای آینده هستند. در این روز سه شاخص عمده امریکا روندی نزولی را طی کردند.

چهارشنبه: شاخص‌های بازارهای آسیایی در این روز با حالات مختلفی بسته شدند. مباحثی همچون انتخابات انگلیس، جلسه بانک مرکزی اروپا و تنش‌های سیاسی حول ترامپ نگرانی‌های اصلی است که سرمایه‌گذاران در قاره‌های مختلف را نگران کرده است. بیشترین نوسان در بورس‌های آسیایی به افزایش 1/24 درصدی بورس شانگهای تعلق داشت. در قاره اروپا نیز بازارها تحت‌تأثیر ریسک‌های یاد شده با نوسانات مختلفی همراه بودند. از جمله این ریسک‌ها می‌توان به کاهش قیمت نفت و ادامه نگرانی‌های سرمایه‌گذاران حول رویدادهای سیاسی و اقتصادی اشاره نمود. در بین صنایع مختلف در این بازارها صنعت پتروشیمی بدترین عملکرد را داشته است. هم‌چنین شاخص FTSE کاهش 0/62 درصدی را تجربه نمود. اما در قاره امریکا اکثر شاخص‌ها روز سبزی را تجربه کردند. چرا که سرمایه‌گذاران به شهادت و پاسخ دادن James Comey رییس سابق FBI، برای نخستین بار پس از اخراج وی از سمت قبل، امیدوار بودند. در این بین شاخص NASDAQ با 0/36 درصد افزایش بیشترین رشد را تجربه نمود.

پنج‌شنبه: بازارهای آسیایی در سایه انتخابات انگلیس، شهادت احتمالی James Comey و همچنین رزمایش موشکی کره‌شمالی، با معاملات احتیاط‌آمیز سرمایه‌گذاران همراه بود. در این روز به‌جز شاخص NIKKEI ژاپن، سایر شاخص‌های اصلی مثبت بودند. شاخص‌های عمده در قاره اروپا نیز به اتفاقات تأثیرگذار واکنش‌های متفاوتی نشان دادند. نوسانات تحت‌تأثیر تصمیم بانک مرکزی اروپا مبنی بر عدم‌ تغییر نرخ بهره و با نیم‌نگاهی به انتخابات انگلیس بودند که البته این نوسانات به‌دلیل احتیاط سرمایه‌گذاران چندان قابل‌توجه نبود. گروه بانک و بیمه در بین سایر گروه‌ها عملکرد بهتری از خود به‌نمایش گذاشتند. شاخص‌های عمده سه‌گانه در ایالات متحده این روز را با صعود پشت سر گذاشتند. شاخص داوجونز در میانه معاملات، رکوردهای پیشین خود را پشت سر گذاشت، اما در ادامه با نزول نسبی همراه بوده و در نهایت با 0/4 درصد افزایش نسبت به روز قبل بسته شد. شاخص‌های NASDAQ و S&P500 نیز به‌ترتیب با 0/39 و 0/3 درصد رشد همراه بودند. شهادت James Comey رییس سابق FBI، درخصوص ارتباط اطرافیان دونالد ترامپ با مقامات روسیه مهم‌ترین خبر در ایالات متحده بود.

جمعه: اغلب بازارهای آسیایی به‌دنبال اعلام نتایج انتخابات انگلیس و تضعیف پوند این کشور در مقابل ارزهای آسیایی، روندی صعودی را طی کردند. در جلسه معاملاتی امروز تنها شاخص HSI هنگ‌کنگ منفی بود و KOSPI کره با 0/77 درصد بیشترین افزایش را داشت. با اعلام نتایج اولیه انتخابات در انگلیس، حزب ترزا می، نخست‌وزیر این کشور، حائز اکثریت نسبی آرا شد و باید با سایر احزاب برای تشکیل دولت جدید وارد ائتلاف شود. این امر باعث کاهش نزدیک به دو درصدی پوند در مقابل دلار شد. ارزش سهام بانک‌های انگلیس نیز با کاهش قابل‌توجهی مواجه شدند. اما بازارهای سهام در این روز با رشد همراه بودند. FTSE لندن با 1/04 و DAX آلمان با 0/8 درصد افزایش نسبت به سایر بورس‌ها پیشتاز بودند. سقوط شاخص نزدک مهم‌ترین تحول شاخص‌های مالی در ایالات متحده بود. ریزش بیش از سه درصدی ارزش سهام شرکت‌های اپل، نتفلیکس، فیسبوک، آمازون و گوگل باعث شد تا شاخص نزدک 1/8 درصد پایین‌تر از روز قبل بسته شود که این بدترین عملکرد این شاخص از ابتدای 2017 تاکنون به‌شمار می‌رود. در این روز همچنین داوجونز با افزایش وS&P 500 با کاهش نه‌چندان قابل‌توجهی همراه بودند.



69-4



69-3





دوشنبه: قیمت طلا که به بالاترین قیمت در شش هفته گذشته صعود کرده بود، روز دوشنبه روند صعودی خود را ادامه داد. بهای معاملات این بازار اوایل روز دوشنبه به 1281/95 دلار صعود کرد که بالاترین قیمت از 21 آوریل بود. اما در ادامه با تغییر آهنگ، روند کاهش گرفت و در نهایت هر اونس طلا برای تحویل فوری با 0/05 درصد رشد به 1279/17 دلار رسید.

سه‌شنبه: طلا روز سه‌شنبه با نزدیک شدن به انتخابات انگلیس و نشست بانک مرکزی اروپا، سرمایه‌گذاران را محتاط کرد و تقاضا را برای طلا افزایش داد.در این روز هر اونس برای تحویل فوری با 1/14 درصد افزایش در 1294/39 دلار معامله شد که بالاترین قیمت در حدود هفت هفته گذشته است.

چهارشنبه: طلا روز چهارشنبه با تضعیف‌شدن عوامل پشتیبانی‌کننده تقاضا، درخشش خود را از دست داد. هر اونس طلا برای تحویل فوری 0/56 درصد ریزش کرد و به 1287/15دلار رسید

پنج‌شنبه: در ادامه روند نزولی روز قبل، پیش‌بینی خوش‌بینانه در خصوص تعیین نرخ بهره از سوی بانک مرکزی، سرمایه‌ها را از طلا دور نمود. در این روز هر اونس برای تحویل فوری با 0/17 درصد کاهش در 1278/01 دلار معامله شد. هر اونس طلا برای تحویل در اوت در بازار نیویورک نیز با 1/06 درصد کاهش به 1279/50 دلار رسید.  

جمعه: روز جمعه در پی صعود ارزش دلار در مقابل پوند انگلیس در پی اعلام نتیجه انتخابات انگلیس، قیمت طلا برای سومین روز متوالی کاهش یافت. هر اونس طلا برای تحویل فوری 0/88 درصد کاهش یافت و به 1266/76 دلار رسید. هر اونس طلا برای تحویل در اوت در بازار نیویورک نیز با 0/63 درصد کاهش به 1271/40 دلار رسید. 

69-7





69-8



دوشنبه: نفت در معاملات روز دوشنبه بازار جهانی به‌دلیل نگرانی‌ها نسبت به پیامد منفی اختلاف سیاسی میان قطر و کشورهای عربی متعدد بر توافق کاهش تولید اوپک، برای سومین روز کاهش پیدا کرد. نفت WTI، 0/55 درصد کاهش یافت و به 47/4 دلار در هر بشکه رسید. نفت برنت با 0/96 درصد کاهش، در 49/47 دلار در هر بشکه معامله شد.

سه‌شنبه: قیمت پایه روز سه‌شنبه تحت‌تأثیر انتظارات برای کاهش هفتگی ذخایر نفت آمریکا و تخفیف نگرانی‌ها نسبت به بحران دیپلماتیک قطر، با افزایش مواجه شد. به‌گونه‌ای که نفت برنت دریای شمال با 1/31 درصد افزایش به 50/12 رسید و نفت WTI با رشد 1/67 درصدی 48/19 دلار معامله شد.

چهارشنبه: نفت روز چهارشنبه بدنبال تشدید نگرانی‌ها نسبت به کارآمدی توافق کاهش تولید اوپک به‌دلیل تنش‌های فزاینده میان قطر و گروهی از کشورهای عربی به‌ویژه عربستان و افزایش تولید امریکا، سقوط کرد. نفت برنت با 4/11 درصد کاهش، 48/06 دلار در هر بشکه معامله شد و نفت خام سبک امریکا با افت 5/13 درصدی، در 45/72 دلار در هر بشکه ایستاد.

پنج‌شنبه: به‌رغم تلاش‌های اوپک و سایر تولیدکنندگان برای کاهش روزانه 1/8 میلیون بشکه از تولید خود تا پایان مارس 2018، بازار همچنان با مازاد عرضه مواجه بود. نفت روز پنج‌شنبه به پایین‌ترین سطح خود در یک ماه گذشته سقوط کرد. نفت برنت با 0/42 کاهش، در 47/86 دلار در هر بشکه ایستاد و نفت خام امریکا با 0/17 درصد، به 45/64 دلار در هر بشکه رسید. 

جمعه: قیمت‌های نفت پس از اینکه تحت‌تأثیر شواهد اشباع عرضه در بازار به‌رغم تلاش‌هایی که اوپک برای محدودکردن عرضه داشته است، در ابتدای هفته ریزش پیدا کرد، روز جمعه افزایش یافت. نفت برنت با 0/61 درصد رشد، 47/96 دلار در هر بشکه معامله شد. نفت خام امریکا هم با 0/42 درصد افزایش، در 45/83 دلار در هر بشکه تثبیت شد.

69-9




دانلود نسخۀ PDF