امروز : چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

دوشنبه بازار ۱۱ تا ۱۷ اسفند ۱۳۹۲ – شماره ۸


در هفته‌ای که سپری شد خبرهایی همچون تنش‌های سیاسی در اوکراین، اظهارات رئیس بانک مرکزی اروپا، سخنان مقامات ارشد فدرال رزرو همراه با انتشار گزارش‌هایی از اوضاع اقتصادی امریکا، اروپا و چین منجر به بروز نوساناتی در نرخ ارز، قیمت طلا، فلزات و نفت شد.

روز دوشنبه؛ تشدید بحران سیاسی در اوکراین و اعزام نیروهای نظامی روسیه به این کشور، ریسک‌گریزی فعالان بازار را در سرتاسر جهان افزایش داد. شاخص‌ها در اکثر بازارهای مالی کاهش یافتند. سرمایه‌گذاران، خرید ارزها و دارایی‌های مطمئن‌تر همچون دلار امریکا، فرانک سوئیس، ین ژاپن و طلا را بر فعالیت در بازارهای سهام و خرید یورو ترجیح دادند. بورس روسیه نیز 60 میلیارد دلار از ارزش خود را از دست داد.

در این میان گزارش نه چندان مطلوبی از اوضاع اقتصادی چین نیز منتشر شد که بر این نگرانی‌ها افزود.

روز سه‌شنبه؛ تصمیم روسیه مبنی بر عدم گسترش فعالیت نظامی در اوکراین به همراه فروکش‌کردن حس عدم اطمینان موجود، موجب شد فعالان بازار مجدداً به سرمایه‌گذاری در دارایی‌های پرریسک‌تری همچون سهام ترغیب شوند. شاخص‌¬های مالی در آسیا، اروپا و امریکا رشد قابل ¬ملاحظه‌ای داشتند و قیمت مس و برخی دیگر از فلزات اساسی رشد کرد. 

روز چهارشنبه؛ با اینکه اظهارات پوتین و آمادگی روسیه و امریکا برای انجام مذاکره با هدف کاهش اختلافات در اوکراین تا حدی آرامش را به بازارها بازگرداند، اما ادامه خروج سرمایه‌گذاران از بازار سهام و احتیاط آن‌ها نسبت به اوضاع اوکراین، روند بازارها را تحت تأثیر قرار داد و موجب افت آن‌ها شد. 

در این میان با توجه به اینکه وضعیت رکود در منطقه پولی یورو همچنان نگران‌کننده بود، احتمال اجرای برنامه‌های حمایتی بیشتر و یا حتی کاهش نرخ بهره از سوی بانک مرکزی اتحادیه اروپا وجود داشت که این مسأله هم فشار رو به پایینی بر ارزش یورو وارد ‌ساخت. 

روز پنج‌شنبه؛ انتشار گزارش‌های مثبتی از اوضاع اقتصادی امریکا و اروپا همراه با اظهارات رئیس بانک مرکزی نیویورک درخصوص اینکه نرخ بهره امریکا احتمالاً تا اواسط سال 2015 در سطح پایین فعلی باقی خواهد ماند، بازارهای سهام را قوت بخشید. 

به علاوه در شرایطی که صندوق بین‌المللی پول انتظار داشت اقدامی از سوی بانک مرکزی اتحادیه اروپا در جهت بهبود وضعیت رکود و بیکاری صورت گیرد، رئیس بانک مرکزی اروپا اعلام کرد این بانک تغییری در نرخ بهره نخواهد داد که این تصمیم به رشد ارزش یورو و طلا انجامید.

 قابل ذکر است نرخ‌های تورم و بیکاری در منطقه پولی یورو به ترتیب 8/0 و 12 درصد بوده و بانک مرکزی اروپا انتظار دارد نرخ تورم تا سال 2016 رشد آرامی را تا 7/1 درصد تجربه کند. 

روز جمعه؛ در کل جو روانی بازار به گونه‌ای مبهم، محتاط و نگران‌ به نظر می‌رسید به طوری‌که سرمایه‌گذاران به دلیل ادامه تنش‌ها در اوکراین و نامطمئن‌ بودن جریانات سیاسی در آن ترجیح دادند موقعیت باز در پایان هفته نداشته باشند. البته آمار و ارقامی هم از اوضاع اقتصادی امریکا و اروپا اعلام شد که تأثیری مثبت بر ریسک‌پذیری افراد گذاشت.

گزارش منتشر شده از وضعیت بازار کار امریکا حاکی از رشد دور از انتظار اشتغال در بخش غیرکشاورزی بود و این گمانه‌زنی را تقویت کرد که سرمای هوا در ارائه گزارش‌های ضعیف پیشین نقش عمده‌ای داشته است. درنتیجه از لحاظ بنیادی می‌توان به روند بهبود در بزرگترین اقتصاد دنیا امیدوار بود که این حس مثبت شاخص دلار را افزایش داد.

 از سوی دیگر اظهارات ماریو دراگی مبنی بر عدم نیاز به اجرای سیاست‌های انبساطی بیشتر در شرایط فعلی، فشار رو به بالایی بر ارزش یورو وارد ساخت.



8-4



8-3





روز دوشنبه؛ بروز تنش‌های سیاسی در اوکراین، حس عدم اطمینان و ناامنی را در بازار تقویت کرد و تقاضا برای طلا به عنوان کالایی با حاشیه ایمنی بالاتر افزایش یافت. اگرچه نگرانی‌ها از کند شدن رشد اقتصادی چین (به عنوان دومین اقتصاد بزرگ دنیا) هم در افزایش بهای این کالای گرانبها بی‌تأثیر نبود.

روز سه‌شنبه؛ بازگشت نسبی آرامش به بازارهای سهام و رفع نگرانی‌ها درخصوص اوضاع اوکراین، تقاضا برای طلا را کاهش داد. البته مواردی نظیر بستن موقعیت‌های خرید و افت خرید فیزیکی طلا از سوی آسیا هم نقش مهمی در پایین آمدن بهای هر اونس طلا داشتند.

روز چهارشنبه؛ به نظر می‌رسد فعالان این بازار در انتظار خبرهای مربوط به بازار کار امریکا به سر می‌بردند که قرار بود در روزهای پایانی هفته منتشر شوند که این مسأله موجب شد شاهد نوسان خاصی در قیمت این کالای گرانبها نباشیم.

روز پنج‌شنبه؛ افت شاخص دلار و افزایش ریسک‌پذیری در بازار، رشد بهای طلا را در پی داشت.

روز جمعه؛ امیدوارکننده بودن گزارش‌های اقتصادی امریکا و درنتیجه افزایش احتمال ادامه روند کاهشی برنامه حمایتی این کشور، عامل اصلی افت تقاضا برای طلا بود.

8-9





8-7



روز دوشنبه؛ افزایش احتمال بروز اختلال در عرضه انرژی روسیه به اروپا از طریق اوکراین (روسیه بزرگترین تولیدکننده نفت در جهان است و 25 درصد گاز اروپا از این کشور تأمین می‌شود)

روز سه‌شنبه؛ کاهش نگرانی ها از اوضاع سیاسی در اوکراین 

روز چهارشنبه؛ افزایش موجودی ذخایر نفت امریکا طبق گزارش اداره اطلاعات انرژی این کشور و فروکش کردن تنش‌های مربوط به بحران سیاسی در اوکراین، اعلام از سرگیری تولید یکی از میادین نفت لیبی (در پی بروز تنش‌ها و اختلافات، تولید نفت این کشور از 4/1 میلیون بشکه در روز به 200 هزار تقلیل یافته است)

روز پنج‌شنبه؛ بهبود چشم‌انداز تقاضا برای نفت به دلیل انتشار گزارش‌های مثبتی از اوضاع اقتصادی امریکا و اروپا 

روز جمعه؛ افزایش امیدواری‌ها نسبت به بهبود اوضاع اقتصادی امریکا همراه با بروز تنش‌هایی در اوکراین، در کنار افت تقاضای فصلی 

8-8




دانلود نسخۀ PDF