امروز : جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

دوشنبه بازار ۹ تا ۱۵ مرداد ماه ۱۳۹۶ – شماره ۷۷


ادامه افزایش در قیمت کامودیتی‌ها و اعلام گزارش عملکرد میان دوره‌ای شرکت‌ها موجب افزایش اغلب شاخص‌های بازارهای سهام به‌ویژه در اروپا و امریکا شد. این درحالی است که تنش‌های سیاسی و تداوم ضعف دلار در مقابل سایر ارزهای معتبر سردرگمی سرمایه‌گذاران در بازارهای نظیر نفت و طلا گردیده است.

دوشنبه: علی‌رغم افزایش تنش‌ها در شبه جزیره کره، اغلب بازارهای سهام در قاره آسیا این هفته را با افزایش مقدار شاخص آغاز کردند. اعلام کمتر از انتظار شاخص مدیران خرید صنعتی و خدمات کشور چین، یکی از مهم‌ترین خبرهای این روز بود. ارزش دلار نیز در مقابل ارزهای آسیایی رشد کرد. در میان شاخص‌ها، تنها شاخص نیکی ژاپن تنزل داشت. اما در اروپا تمام شاخص‌های عمده در اعدادی پایین‌تر از روز قبل بسته شدند. به‌دلیل اعلام شکایت آلمان از خودروسازان، این گروه بدترین عملکرد را در میان سایر گروه‌ها داشت. از سوی دیگر گروه بانکداری به‌علت اعلام عملکرد بهتر از انتظار در سه‌ماهه دوم رشد داشت. در این روز همچنین اعلام شد که تورم در منطقه یورو در سه‌ماهه دوم از 2/1 به 3/1 درصد افزایش داشته است. معاملات سهام در وال استریت نیز با رکوردشکنی دوباره داوجونز همراه بود. دو شرکت گلدمن ساچ و بوئینگ نقش عمده‌ای در رشد این شاخص ایفا کردند. این درحالی است که دو شاخص عمده دیگر بازار سهام امریکا به‌دلیل معاملات ضعیف گروه فناوری اطلاعات، با نزول همراه بودند.

سه‌شنبه: معاملات بازارهای سهام در قاره آسیا با صعود شاخص‌ها همراه شد و شاخص KOSPI در بورس سئول با 84 درصد، بیشترین رشد را به‌نام خود ثبت کرد. تثبیت نرخ بهره بر روی 5/1 درصد از سوی رزرو بانک استرالیا، صعود قیمت سهام ژاپن ایرلاین و هوندا و همچنین نزول ارزش شرکت‌های سونی و پاناسونیک از مهم‌ترین تحولات معاملات بورس‌های آسیایی بود. سودآوری مطلوب شرکت‌ها، در نیمه نخست سال موجب شد شاخص‌های سهام اروپایی نیز روزی سراسر سبز رنگ را تجربه کنند. در معاملات روز جاری، گروه نفت و گاز با بیش از 1 درصد رشد، بهترین عملکرد را داشت. در این گروه سهام شرکت بریتیش پترولیوم با 6/2 درصد رشد مواجه شد. سهام شرکت مهندسی هواپیمایی رولز رویس نیز با جهش 10 درصدی مواجه شد. در میان شاخص‌ها بیشترین صعود از آن شاخص DAX در بورس فرانکفورت با 1/1 درصد بود. نخستین روز آگوست، برای بازارهای امریکایی نیز روزی صعودی بود؛ به‌گونه‌ای که شاخص داوجونز با 33 درصد رشد در آستانه فتح رکورد 22 هزار واحد قرار گرفت. این شاخص در ماه جولای به لطف افزایش ارزش شرکت بوئینگ، 54/2 درصد رشد را تجربه کرده که از ماه فوریه تاکنون بی‌نظیر است.

چهارشنبه: برخی از بازارهای سهام در منطقه آسیا صعودی و برخی دیگر نزولی بودند. منفی‌ترین عملکرد به شاخص ACX200 کشور استرالیا مربوط می‌شد که تحت‌تأثیر نزول گروه‌های نفت و گاز، مواد و تأمین مالی قرار داشت. از سوی دیگر آمار اعلام شده درخصوص شرکت اپل موجب شد تا قیمت سهام تأمین‌کنندگان قطعات این شرکت در منطقه شرق آسیا، از جمله زیرمجموعه‌های شرکت ال‌جی، با رشد قابل‌توجهی مواجه شوند. در اروپا شاخص‌ها در سرازیری نزول قرار گرفتند و گروه منابع معدنی و بانک‌ها ضعیف‌ترین گروه در معاملات این روز بودند، به‌گونه‌ای که شرکت معدنی ریوتینتو 8/2 درصد، سوسایت‌ژنرال 4 درصد و کامرژبانک با 6/1 درصد تنزل مواجه شدند. شاخص IBEX در کشور اسپانیا با 69 درصد کاهش، منفی‌ترین شاخص اروپایی بود. در وا‌ل‌استریت، افزایش 73/4 درصدی سهام قیمت اپل موجب شد شاخص داوجونز رکورد 22 هزار واحد را پشت سرگذارد که افزایش قیمت شرکت‌های مؤثر در این شاخص نظیر اپل، بوئینگ و مک‌دونالد موجب رشد قابل‌توجه این شاخص در روزهای اخیر شد. صعود خیره‌کننده 22/1 درصدی شاخص S&P500 و افت 29 درصدی شاخص نزدک از دیگر تحولات مهم بازارهای سهام در امریکا بود.

پنج‌شنبه: بازارهای سهام در شرق آسیا جلسه معاملاتی خود را در مدار سقوط پشت سر گذاشتند. شاخص KOSPI در بورس سئول با 68/1 درصد نزول، بیشترین افت را در بین شاخص‌ها به‌نام خود ثبت کرد. در این روز شاخص مدیران خرید بخش خدمات چین برای ماه جولای، معادل 5/51 واحد اعلام شد که نسبت به ماه ژوئن 1 درصد کاهش نشان می‌دهد. در اروپا اغلب بازارهای سهام کار خود را با افزایش ارزش به‌پایان بردند. در این میان شاخص FTSE در بورس لندن با 85 درصد افزایش، بیشترین صعود را داشت که انتشار خبرهایی مبنی‌بر عدم‌تغییر نرخ بهره از سوی بانک مرکزی این کشور، مهم‌ترین دلیل این صعود به‌شمار می‌رود. در میان شرکت‌ها نیز افزایش ارزش سهام شرکت آدیداس به‌علت اعلام رشد فروش در چین و آمریکای شمالی از مهم‌ترین خبرها بود. شاخص‌های بازارهای سهام در وال‌استریت علی‌رغم صعود در ساعات اولیه معاملات، پس از افزایش تنش‌های امریکا و روسیه با نزول مواجه شدند و در این بین تنها داوجونز توانست در پایان معاملات مثبت بسته شود و رکورد صعودی خود را حفظ نماید. اعلام عملکرد کمتر از انتظار شرکت تسلا، موجب شد ارزش سهام این شرکت بیش از 6 درصد با افت مواجه شود.

جمعه: گزارش‌های مالی متنوع شرکت‌ها، موجب تغییرات مختلف در شاخص‌های صنایع و بازارهای آسیایی شد که در این زمینه می‌توان به افزایش ارزش بازار خودروسازانی چون تویوتا، مزدا و سوزوکی در ژاپن اشاره کرد. در این روز نماگرهای بازارهای سهام در ژاپن، استرالیا و چین منفی و در کره‌جنوبی و هنگ‌کنگ مثبت بودند. بازارهای سهام در قاره سبز، این هفته را با افزایش شاخص‌ها به‌پایان بردند. گروه مواد غذایی و آشامیدنی بهترین عملکرد را در میان گروه‌ها داشت و گروه بیمه که به‌دلیل صورت‌های مالی نه‌چندان مناسب منفی شده بود، توانست عملکرد خود را جبران کند. در عین حال، گروه معدنی نتوانست عملکرد عالی خود در آغاز معاملات را تا پایان ادامه دهد. در امریکا نیز به‌دلیل اعلام آمار بهتر از انتظار در مورد بیکاری، شاخص‌ها روزی مثبت را پشت سر گذاشتند. در این روز شاخص داوجونز با 3 درصد افزایش، بیشترین رشد را داشت و برای هشتمین روز متوالی افزایش یافت. گروه بانکداری نیز در سایه افزایش ارزش قابل‌توجه بانک گلدمن ساچ، بهترین عملکرد را در میان گروه‌ها داشت. جهش قیمتی اوراق خزانه امریکا نیز از مهم‌ترین خبرهای روز جمعه بود به‌گونه‌ای که اوراق 10ساله با 2/2 درصد و اوراق کوتاه‌مدت 2ساله با 35/1 درصد افزایش مواجه شدند.



77-4



77-3





دوشنبه: هر اونس طلا برای تحویل فوری در حالی که اوایل معاملات تا 1270/98 دلار صعود کرده بود تغییر چندانی نداشت و 1269/44 دلار ایستاد. در این روز تضعیف دلار امریکا و جنجال سیاسی بیشتر در واشنگتن و پیشرفت کره‌شمالی در موشک‌های بالستیک، به‌حمایت از قیمت طلا کمک کرده و از ریزش قیمت‌ها جلوگیری کرد.

سه‌شنبه: افزایش تنش امریکا با کشورهای کره‌شمالی، روسیه و ایران، پایین ماندن ارزش دلار و همچنین، اعلام کمتر از حد انتظار آمار اقتصادی در بسیاری از نقاط جهان موجب شده است تا قیمت طلا در قیمت‌ها همچنان میل به افزایش داشته اما از سوی دیگر فروش در صندوق‌های سرمایه‌‌گذاری تحت پشتوانه طلا مانع از افزایش قیمت‌ها می‌شوند.

چهارشنبه: انتشار گزارش‌هایی مبنی بر کاهش تقاضای طلا در نیمه نخست سال 2017 به پایین‌ترین سطح در هشت سال گذشته موجب شد تا قیمت این فلز به روند نزولی کم شیب خود ادامه دهد. در این روز بهای هر اونس 0/17 درصد افت داشت که کاهش حدود دو دلاری را نسبت به قیمت روز سه‌شنبه نشان می‌دهد.

پنج‌شنبه: درحالی‌که در آستانه انتشار گزارش ماهانه بازار کار امریکا و ادامه آشفتگی سیاسی در این کشور، ارزش دلار کاهش یافته و به نزدیکی پایین‌ترین رقم چند ماه گذشته رسیده است، قیمت طلا پس از چند رو افت نامحسوس، افزایش ناچیز 0/15 درصدی را تجربه کرد و به 1268/6 دلار برای هر اونس رسید. 

جمعه: معاملات در این روز با نوسان‌های محدود پیرامون همان قیمت نهایی پنج‌شنبه آغاز و ادامه یافت تا ساعت پنج بعدازظهر انتشار گزارش اشتغال‌زایی اقتصاد امریکا در ماه پیشین میلادی باعث جهش ارزش دلار و سقوط قیمت فلز زرد گردید. بدین ترتیب هر اونس طلا با 0/77 درصد کاهش در ایستگاه 1258/88 دلار ایستاد.

77-7





77-8



دوشنبه: احتمال اعمال تحریم از سوی دولت امریکا علیه بخش نفت ونزوئلا در واکنش به انتخابات روز یکشنبه این کشور برای تشکیل یک نهاد عالی به‌منظور بازنویسی قانون اساسی و مهم‌تر از آن کاهش ذخایر نفت خام امریکا و تقویت تقاضا برای سوخت موجب شد تا قیمت نفت خام امریکا امروز برای اولین‌بار از اواخر ماه می، کار خود را از بالای 50 دلار آغاز کند، اما تداوم عرضه بالای نفت از سوی اوپک مانع از افزایش بیشتر قیمت‌ها شد. قیمت هر بشکه نفت خام امریکا، امروز با 0/93 درصد افزایش به 50/17 دلار رسید. این اولین بار از 25 ماه می تاکنون است که معاملات روزانه نفت وست تگزاس اینترمدییت از رقم بالای 50 دلار شروع می‌شود. قیمت هر بشکه نفت برنت نیز صعودی 25 درصدی داشت و در 52/65 دلاری تثبیت شد.

سه‌شنبه: افزایش میزان ذخایر نفت خام امریکا و عرضه بالای نفت اوپک بر قیمت نفت تأثیر منفی گذاشت و موجب شده تا قیمت نفت خام امریکا مجدداً به زیر 50 دلار کاهش یابد؛ به‌گونه که قیمت نفت وست تگزاس اینترمدییت با حدود دو درصد کاهش به 49/16 دلار بازگشت. نفت برنت دریای شمال هم در 51/78 دلار معامله شد که کاهش 1/68 درصدی نسبت به قیمت روز دوشنبه را نشان می‌دهد.

چهارشنبه: اعلام نیجریه مبنی بر محدودیت تولید این کشور به 1/8 میلیون بشکه در روز و همچنین و اعلام کاهش تولید نفت روسیه به 307 هزار بشکه در روز و تأکید این کشور به تعهدات کاهش تولید، موجب شد تا قیمت نفت دوباره به مدار صعود برگردد. نفت برنت دریای شمال با 1/12 درصد رشد به 52/36 دلار به ازای هر بشکه رشید. نفت وست تگزاس امریکا نیز صعودی 0/87 درصدی را تجربه کرد تا در 49/59 دلار معاملات خود را به‌پایان رساند.

پنج‌شنبه: در این روز مؤسسه تامسون رویترز اعلام کرد میزان صادرات نفت اوپک در ماه جولای به بالاترین رقم در سال 2017 رسیده است. همچنین در این ماه میزان صادرات اوپک به 26/11 میلیون بشکه در روز رسید که 370 هزار بشکه نسبت به ماه قبل افزایش داشت. بخش عمده این افزایش متعلق به نیجریه بود که صادرات نفت خود را 260 هزار بشکه در روز افزایش داده بود. در آمریکا، میزان تولید نفت این کشور به 9/43 میلیون بشکه در روز رسیده که بالاترین رقم از اوت 2015  تاکنون است و 12 درصد نسبت به ژوئن سال گذشته افزایش نشان می‌دهد. انتشار خبرهای فوق موجب کاهش قیمت طلای سیاه شد به‌گونه‌ای که قیمت نفت برنت و وست تگزاس به ترتیب با کاهش 0/67 و 1/13 درصدی رو‌به‌رو شدند.

جمعه: نفت وست تگزاس اینترمدیت برای تحویل در سپتامبر در بازار نیویورک 55 سنت یا 1/1 درصد افزایش یافت و در 49/58 دلار در هر بشکه بسته شد. بهای معاملات این بازار تحت‌تأثیر ریزش چشمگیری که روز پنج‌شنبه روی داد، برای کل هفته 0/3 درصد کاهش نشان داد. نفت برنت برای تحویل در اکتبر در بازار لندن 41 سنت یا 0/8 درصد افزایش یافت و در 52/42 دلار در هر بشکه بسته شد. نفت برنت نیز برای کل هفته حدود 0/4 درصد کاهش داشت. قیمت‌های نفت پس از انتشار آمار اشتغال امریکا و همچینین گزارشی که نشان داد شمار دکل‌های حفاری نفت امریکا در هفته گذشته یک حلقه کاهش یافته و با 765 حلقه رسیده است، مورد حمایت قرار گرفت. طبق گزارش گروه صنعتی “بیکرهیوز”، شمار دکل‌های حفاری گاز امریکا نیز سه حلقه کاهش یافت و به 189 حلقه رسید و مجموع دکل‌های حفاری نفت و گاز در هفته گذشته به 954 حلقه بالغ شد.

77-9




دانلود نسخۀ PDF