امروز : شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

دوشنبه بازار ۲۳ تا ۲۹ مرداد ماه ۱۳۹۶ – شماره ۷۹


افزایش ریسک‌های سیاسی در پی تحولاتی همچون حوادث بندر بارسلون، تنش بین امریکا و کره‌‌شمالی و حواشی انحلال کمیته‌های اقتصادی و سیاسی در امریکا باعث بالا بودن تقاضا در بازار طلا شده است. نوسانات شدید در ارزش دلار، قیمت نفت و شاخص بازارهای سهام و همچنین افزایش قیمت فلزات جهانی به‌ویژه روی، از مهم‎ترین تحولات این هفته بازارهای جهانی بود.

 دوشنبه: در آسیا به‌جز شاخص نیکی ژاپن، سایر شاخص‌ها نخستین روز هفته را با افزایش آغاز کردند. این عملکرد حاصل کاهش تنش‌ها در منطقه، اعلام فراتر از حد انتظار تولید ناخالص داخلی ژاپن برای سه‌ماهه دوم و انتشار آمار اقتصادی ناامیدکننده از سوی دولت چین بود. در این روز شاخص HSI در بورس هنگ‌کنگ با 1/36 درصد رشد، بهترین عملکرد را داشت. شاخص‌های اروپایی نیز پس از سقوط شدید در هفته گذشته، وارد مدار صعود شدند. شاخص IBEX در بورس مادرید با 1/73 درصد افزایش و گروه بانکداری با 1/4 درصد رشد عملکرد بهتری در میان سایرین داشتند. در این میان افزایش 8/15 درصدی قیمت سهام گروه خودرو‌سازی فیات ایتالیا از نکات قابل‌توجه بود. به‌دنبال فروکش کردن تنش‌ها بین امریکا و کره‌شمالی، در وال استریت نیز بازارهای سهام معاملات خود را طوفانی آغاز کردند و بهترین عملکرد تابستانه خود را به‌ثبت رساندند. در این میان شاخص نزدک با رشد 1/34 درصدی زیر سایه معاملات سهام شرکت‌هایی نظیر تسلا، آمازون و فیس‌بوک بهترین عملکرد را داشت.

سه‌شنبه: معاملات بازارهای سهام در منطقه شرق آسیا با افزایش شاخص‌ها همراه شد. شاخص نیکی در بورس ژاپن با 1/11 درصد رشد، در میان دیگر شاخص‌ها بیشترین رشد را داشته و ریزش روز گذشته خود را جبران کرد. در معاملات این بورس، ارزش سهام شرکت فوجی فیلم به‌دنبال اعلام عملکردش در سه‌ماهه دوم، 7/69 درصد رشد کرد. قیمت سهام توشیبا نیز 3/83 درصد با افزایش مواجه شد. کاهش ارزش ین در مقابل دلار امریکا یکی از مهم‌ترین دلایل این صعود به‌شمار می‌رود. بورس‌های اروپایی نیز به روند مثبت روز گذشته خود ادامه دادند. نگرانی‌ها در مورد کاهش قیمت جهانی نفت موجب شد شاخص گروه نفت و گاز بر خلاف سایر شاخص‌ها نزولی باشد. در این میان، افزایش بیش از 8 درصدی ارزش سهام شرکت خودروسازی فیات کرایسلر و همچنین رشد 4/7 درصدی در ارزش بازار شرکت هواپیمایی لوفت‌هانزا از دیگر تحولات مهم بازارهای سهام اروپا بود. اما در امریکا شاخص‌ها روزی آرام و کم فروغ را پشت سر گذاشتند. در این بین تنها شاخص داوجونز توانست در اعدادی بالاتر از روز قبل بسته شود. به‌دنبال انتشار اطلاعات اقتصادی فراتر از انتظار در مورد این کشور و افزایش قیمت اسناد خزانه، گروه بانکداری نیز با افزایش ارزش مواجه شد..

چهارشنبه: معاملات در بازارهای آسیایی با کاهش شاخص‌ها در توکیو و شانگهای و افزایش نماگرها در سایر بورس‌ها همراه بود. اعلام گزارش‌های مالی میان‌دوره‌ای و همچنین افزایش ارزش دلار و برخی فلزات اساسی مؤثرترین عوامل بر معاملات این روز بودند. شاخص HSI دربورس هنگ‌کنگ با 0/86 درصد بیشترین افزایش را به‌نام خود ثبت کرد. در اروپا نیز شاخص‌ها در ساعات پایانی معاملات روندی صعودی به‌خود گرفتند. گروه منابع معدنی و نفت و گاز بهترین عملکرد را میان سایر گروه‌ها به‌نام خود ثبت کردند. شاخص بورس‌های فرانکفورت و پاریس هر یک با 0/71 درصد بیشترین رشد را در بین شاخص‌های اروپایی داشتند. بازارهای سهام در امریکا ساعات ابتدایی معاملات را با صعود چشمگیر آغاز کردند، اما در ادامه با نزول مواجه شدند و در نهایت در ارقامی بالاتر از روز گذشته بسته شدند. گروه فلزات و فناوری اطلاعات بیشترین رشد را در میان گروه‌ها به‌نام خود ثبت کرد و نزدک با 0/19 درصد، به لطف افزایش ارزش شرکت اپل صعودی‌ترین شاخص در میان شاخص‌های سه‌گانه بود.

پنج‌شنبه: بازارهای سهام در منطقه شرق آسیا همچون روز قبل روندهایی متفاوت از یکدیگر را طی کردند. به‌گونه‌ای که بورس‌های توکیو و شانگهای مثبت و سایر بورس‌ها منفی بودند. افزایش مجدد تنش‌های سیاسی و توقف روند رشدی دلار مهم‌ترین تحولات بازارهای این منطقه بود. صنایعی نظیر فلزات اساسی، صعودی و گروه‌هایی همچون ارتباطات و خدمات، نزولی بودند. در پی احتمال تغییرات در سیاست‌های ارزی بانک مرکزی اروپا، شاخص‌های بازار سهام در این قاره در سرازیری سقوط قرار گرفتند. تحولات سیاسی در ایالات متحده نیز در این کاهش مزید بر‌علت شد. شاخص IBEX در بورس اسپانیا با 0/95 درصد منفی‌ترین شاخص اروپایی بود و گروه بانکداری نیز با 1/5 درصد افت ضعیف‌ترین عملکرد را در میان گروه‌ها داشت. شاخص‌های بورس امریکا در واکنش به خروج مدیران عامل شرکت‌های بزرگ از کمیته‌های اقتصادی ترامپ در اعتراض به سیاست‌های وی، با ریزش شدید همراه شدند. اگرچه کاخ سفید اعلام کرده که این خبر شایعه است، اما این تکذیب با بی‌توجهی بازارها مواجه شده است. شاخص نزدک با ریزش 1/94 درصدی سومین سقوط بزرگ خود در سال 2017 را تجربه کرد. شاخص‌های داوجونز و S&P500 نیز به‌ترتیب 1/24 و 1/54 درصد کاهش را به‌ثبت رساندند.

جمعه: بازارهای آسیایی متأثر از تحولات روز پنج‌شنبه اروپا و امریکا، معاملات خود را در اعدادی منفی به‌پایان رساندند. شاخص نیکی در بورس توکیو با افت 1/18 درصدی، منفی‌ترین شاخص در این منطقه بود. کاهش 3/81 درصدی ارزش سهام شرکت لنوو به‌دلیل عملکرد نامطلوب در سه‌ماهه دوم، از مهم‌ترین تحولات شرق آسیا در حوزه شرکت‌هاست. در اروپا نیز شاخص‌های بازارهای سهام به‌دلیل ناامنی‌های اخیر به‌ویژه حملات تروریستی در بندر بارسلون اسپانیا، با سقوط همراه بود. اگرچه همه صنایع در این سقوط تأثیرگذار بودند، اما گروه گردشگری با 1/46 درصد کاهش، تأثیر بیشتری از این رویداد پذیرفت. در وال استریت نیز شاخص‌ها روز پایانی هفته را همچون بازارهای آسیا و اروپا در سرازیری سقوط به‌پایان بردند. ادامه بحران انحلال کمیته‌های تجاری و اقتصادی، مهم‌ترین دلیل این افت به‌شمار می‌رود. شاخص داوجونز با 0/35 درصد نزول، ضعیف‌ترین عملکرد را در میان شاخص‌های سه‌گانه بازار امریکا داشت.



79-4



79-3





دوشنبه: کاهش تنش‌ها بین امریکا و کره‌شمالی و تقویت دلار در مقابل سایر ارزها موجب شد تا طلا که هفته‌ای کاملا صعودی را طی کرده بود، روز نخست هفته در سرازیری سقوط قرار گیرد. در این روز، قیمت هر اونس طلا افتی 0/56 درصدی را تجربه کرد و در 1282/15 دلار ایستاد.

سه‌شنبه: کاهش قیمت روز گذشته موجب شد تا بسیاری از سرمایه‌گذاران طلا، از عبور فلز زرد از مقاومت 1300 دلار ناامیدشده و برای شناسایی سود اقدام به‌عرضه نمایند. لذا فشارها بر روی طلا همچنان ادامه یافت و قیمت این فلز ارزشمند با کاهش 0/83 درصدی به 1271/53 دلار به‌ازای هر اونس رسید.

چهارشنبه: در معاملات این روز رقابت شدید بین فشار عرضه و تقاضا و تفاوت در انتظارات مبنی بر کاهش یا افزایش قیمت طلا، موجب سردرگمی سرمایه‌گذاران شد. اما در نهایت به‌دلیل افزایش مجدد تنش‌ها بین امریکا و کره‌شمالی و همچنین بحران سیاسی درونی امریکا، قیمت‌ها در پایان روز 1283/11 دلار افزایش را نشان داد که 0/91 درصد نسبت به روز قبل بیشتر است.

پنج‌شنبه: قیمت دلار به‎بهانه آشفتگی سیاسی در امریکا و بعد از عملیات تروریستی در بارسلون اسپانیا، برای دومین روز پیاپی افزایش یافته و به فتح مرز روانی 1300 دلار نزدیک شد، اما در این خصوص ناکام ماند. به‌گونه که در پایان معاملات هر اونس در بهای 1288/15 دلار تثبیت شد.

جمعه: عدم‌اطمینان از ادامه روند صعودی طلا و ناکامی دوباره در شکستن قیمت 1300 دلاری موجب شد تا بسیاری از سرمایه‌گذاران استراتژی شناسایی سود را در پیش گیرند. این فشار فروش باعث شد قیمت طلا 0/31 درصد افت کرد و در 1284/13 دلار به ازای هر اونس بسته شود.

79-7





79-8



دوشنبه: بهای نفت در بازار معاملات به‌دلیل کاهش رشد فعالیت پالایشگاه‌های نفت چین و نیز افزایش تولید نفت شیل امریکا، شاهد کاهش بود. نفت برنت دریای شمال با 2/63 درصد افت، 50/73 دلار در هر بشکه داد و ستد شد. هم‌چنین بهای نفت وست تگزاس اینترمیدیت امریکا با 2/52 درصد کاهش، به 47/59 دلار در هر بشکه رسید. آمارها نشان می‌دهد مصرف پالایشگاه‌های چین در ماه جولای نسبت به‌مدت مشابه سال قبل، تنها 0/4 درصد رشد داشته است. پالایشگاه‌های این کشور روزانه 10 میلیون و 710 هزار بشکه نفت مصرف می‌کنند. در سوی دیگر، تولید نفت شیل امریکا از ماه دسامبر 300 هزار بشکه در روز افزایش یافته است.

سه‌شنبه: کاهش ذخایر نفت خام امریکا موجب شد تا قیمت نفت، در این روز با افزایش نه‌چندان محسوس رو به رو شود؛ هرچند که مازاد عرضه کلی موجود در بازار همچنان بر قیمت‌ها سایه افکنده است. قیمت هر بشکه نفت برنت امروز با 0/14 درصد افزایش به 50/8 دلار رسید. قیمت نفت خام آمریکا هم 0/08 درصد افزایش داشت و به 47/55 دلار رسید. انستیتوی نفت امریکا اعلام کرد، میزان ذخایر نفت خام امریکا در هفته منتهی به 11 اگوست، با 9/2 میلیون بشکه کاهش به 469/2 میلیون بشکه رسید. این در حالی است که تحلیلگران انتظار داشتند میزان ذخایر در این هفته 3/1 میلیون بشکه کاهش یابد.

چهارشنبه: قیمت هر بشکه نفت برنت در این روز با 1/04 درصد کاهش به 50/27 دلار رسید. قیمت نفت خام امریکا هم با افت 1/62 درصد در 46/78 دلار معامه شد. این قیمت‌ها پایین قیمت در سه‌هفته گذشته به‌شمار می‌رود. در این حال افزایش تقاضا در ساعات پایانی سرمایه‌گذاران را به افزایش در روزهای آینده امیدوار کرد.

پنج‌شنبه: نگرانی‌ها در بازار جهانی نفت از جمله تداوم تعطیلی برخی از تأسیسات نفتی کشور نیجریه و همچنین افزایش تقاضای سفته بازانه به‌دلیل کاهش شدید قیمت ها، موجب شد تا قیمت نفت در بازار با افزایش مواجه شود به‌گونه‌ای که برنت و وست تگزاس به ترتیب 1/51 و 0/66 درصد صعود کردند و در 51/03 و 47/09 دلار بسته شدند.

جمعه: همزمان با افت ارزش دلار و کاهش تعداد سکوهای حفاری در امریکا قیمت نفت روز جمعه شاهد افزایش قابل‌توجهی بود. قیمت نفت برنت با 3/31 درصد صعود به 52/72 دلار رسید. بهای هر بشکه نفت وست تگزاس اینترمدییت امریکا نیز، در پایان معاملات روز جمعه با 3/02 درصد رشد در 48/51 دلار برای هر بشکه تثبیت شد. بدین ترتیب نفت برنت افزایش قیمت هفتگی را تجربه کرد درحالی‌که نفت خام امریکا کاهش هفتگی نه‌چندان محسوسی را شاهد بود. مؤسسه بیکر هاگز گزارش داد که شرکت‌های انرژی امریکایی، تعداد سکوهای حفاری نفتی خود را برای دومین هفته در طی سه هفته اخیر کاهش داده‌اند و در واکنش به افت قیمت نفت درحال کم‌کردن طرح‌های هزینه‌ای خود هستند. بر این اساس، تعداد سکوهای حفاری نفتی در هفته منتهی به 18 آگوست مجموعه به 763 مورد رسیده است. 

79-9




دانلود نسخۀ PDF