امروز : جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

دوشنبه بازار ۶ تا ۱۲ شهریور ماه ۱۳۹۶ – شماره ۸۱


سردرگمی قیمت نفت در پی طوفان سهمگین هاروی، آرامش در قیمت کامودیتی‌ها، صعود ملایم بازارهای سهام، جهش در قیمت طلا به‌دلیل افزایش تنش‌های سیاسی و ادامه کاهش ارزش دلار در مقابل یورو چکیده تحولات بازارهای جهانی در هفته گذاشته به‌شمار می‌رود.  

دوشنبه: معاملات نخستین روز هفته در بازارهای آسیایی تحت‌تأثیر عوامل مختلف نظیر نتایج کنفرانس جکسون‌هول و افزایش ارزش یورو قرار داشت. در این روز شاخص بورس‌های شانگهای با رشد 0/94 درصدی مثبت‌ترین و شاخص بورس استرالیا با 0/59 درصد نزول منفی‌ترین عملکرد را داشتند. اعلام مواضع ماریو دراگی، رییس بانک مرکزی اروپا، در جکسون‌هول موجب شد ارزش یورو به بالاترین حد در 2/5 سال اخیر صعود کند. این موضوع بر سایر بازارها نیز تأثیر گذاشت، به‌گونه‌ای که منجر به نزول شاخص بازار‌های سهام شد. همچنین در معاملات این روز گروه صنایع معدنی در قیاس با سایر گروه‌ها ضعیف‌ترین عملکرد را داشت. وقوع طوفان مهیب هاروی چندین پالایشگاه را در ایالت هوستون به تعطیلی کشاند. در پی این تعطیلی قیمت بنزین رو به افزایش گذاشت و ارزش سهام شرکت‌های پالایشگاهی با رشد قابل‌توجهی مواجه شد. از سوی دیگر گروه‌های گردشگری و بیمه، کاهش ارزش را تجربه کردند. در معاملات امروز همچنین شاخص نزدک با 0/28 درصد صعود بیشترین افزایش را داشت.

سه‌شنبه: آزمایش موشکی کره‌شمالی، سرمایه‌گذاران در منطقه شرق آسیا را به سمت دارایی‌های امن نظیر ین ژاپن و طلا جذب کرده و موجب نزول شاخص‌ها در بازار‌های سهام این منطقه شد. در این روز، شاخص بورس استرالیا با 0/72 کاهش، ضعیف‌ترین عملکرد را در میان سایر شاخص‌ها داشت. این در‌حالی است که افزایش تقاضا برای ین ژاپن موجب شد ارزش آن در مقابل دلار امریکا به بالاترین حد در چهارماهه گذشته برسد. نماگرهای سهام در بازارهای اروپایی نیز به‌دلیل افزایش ریسک‌های سیاسی، کاهش یافتند. در معاملات این روز، بیشترین نزول از آن شاخص DAX در بورس فرانکفورت با 1/46 درصد بود. در میان صنایع نیز گروه‌های رسانه و بیمه ضعیف‌ترین عملکرد را داشتند. این تحولات در‌حالی است که افزایش ارزش یورو در مقابل دلار نیز ادامه یافت. در وال‌استریت، درحالی که شاخص‌ها در ساعات آغازین معاملات روندی کاهشی داشتند، اما در اعدادی مثبت به‌کار خود پایان دادند. شاخص نزدک به لطف افزایش قیمت سهام شرکت اپل، با 0/3 درصد رشد سرآمد دیگر شاخص‌ها بود. در این روز همچنین به دلیل افزایش ریسک‌های سیاسی، تقاضای سرمایه‌گذاران برای خرید اسناد خرانه دولتی با افزایش مواجه شد.

چهارشنبه: علی‌رغم تداوم تنش‌ها، معاملات بورس‌های آسیایی به تبعیت از معاملات روز سه‌شنبه وال‌استریت، به رشد شاخص‌ها انجامید. در این بین شاخص نیکی در بورس ژاپن با 0/74 درصد یکی از بیشترین رشد‌ها را تجربه کرد. نکته جالب در معاملات این بورس، کاهش قیمت 3/45 درصدی سهام شرکت توشیبا بود. در اروپا نیز شاخص‌های سهام، روزی صعودی را پشت‌سر گذاشتند. شاخص بورس مادرید با 0/52 درصد بیشترین رشد را در میان بورس‌های اروپایی داشت. گروه‌های رسانه، بانکداری و خرده‌فروشی نیز بهترین عملکرد را در میان گروه‌های مختلف به نام خود ثبت کردند. در این میان رشد ارزش یورو در مقابل دلار که به بالاترین سطح در سال‌های اخیر رسیده بود، متوقف شد. همچون آسیا و اروپا، در امریکا نیز شاخص‌ها با رشد همراه شدند. در این روز شاخص نزدک با 1/05 افزایش، سرآمد سایر شاخص‌ها بود. دو شرکت اپل و نتفلیکس بیشترین تأثیر را در این افزایش داشتند. گروه فناوری اطلاعات نیز صعودی‌ترین گروه بود. اعلام اطلاعات مثبت در مورد تولید ناخالص داخلی امریکا، یکی از دلایل افزایش شاخص‌ها به‌شمار می‌رود.

پنج‌شنبه: به‌دنبال اعلام شاخص مدیران خرید در چین و همچنین افزایش ارزش دلار در مقابل ارز‌های منطقه‌ای، اکثر شاخص‌های بازارهای سهام در شرق آسیا در اعدادی منفی بسته شدند. در این میان شاخص‌ها در ژاپن به لطف گروه‌های خودروسازی و فناوری ‌اطلاعات و در استرالیا در سایه گروه تأمین مالی، مثبت بودند. در اروپا اعلام افزایش نرخ تورم به 1/5 درصد، موجب شد بازارهای سهام روندی صعودی را تجربه نمایند. در این روز گروه‌های منابع معدنی و گردشگری در قیاس با سایر گروه‌ها رشد بیشتری را تجربه کردند. شاخص FTSE در  بورس لندن نیز با 0/89 درصد، بیشترین افزایش را در میان شاخص‌ها داشت. در امریکا نیز معاملات آخرین روز ‌کاری آگوست با رشد شاخص‌ها همراه‌ بود. این در‌حالی است که بسیاری از سرمایه‌گذاران منتظر اعلام آمار بیکاری این کشور برای ماه آگوست هستند، که می‌تواند تأثیر زیادی بر نتایج جلسات آتی فدرال رزرو در مورد نرخ بهره داشته ‌باشد. در این روز شاخص نزدک با 0/95 درصد رشد، بیشترین رشد را همچون روزهای گذشته در میان شاخص‌ها تجربه کرد.

جمعه: معاملات بازارهای سهام قاره آسیا همچنان تحت‌تأثیر اعلام آمارهای اقتصادی چین قرار داشت. در شرایطی که نوسانات شاخص‌ها بسیار ناچیز بود، اغلب شاخص‌ها بالاتر از روز قبل بسته شدند. شاخص نیکی ژاپن با 0/23 درصد رشد در مقایسه با سایر شاخص‌ها رشد بیشتری را تجربه کرد. نماگرهای بازار‌های اروپایی نیز آخرین روز هفته را با رشد پشت سر گذاشتند. در معاملات این روز شاخص CAC در بورس پاریس با 0/74 درصد، بیشترین افزایش را داشت. گروه‌های رسانه و صنایع معدنی نیز بهترین عملکرد را در میان گروه‌ها داشتند. در بین شرکت‌ها نیز جهش 7 درصدی قیمت سهام شرکت ولوو قابل‌توجه بود. در امریکا اعلام آمار ضعیف‌تر از انتظار اشتغال ماه آگوست و تأثیر احتمالی آن بر نتایج نشست آتی فدرال‌رزرو، موجب شد شاخص‌ها در وال‌استریت افزایش یابند. در بین شاخص‌های سه‌گانه، 500S&P با 0/2 درصد، بیشترین رشد را تجربه کرد. گروه انرژی نیز یکی از بهترین عملکردها را در معاملات این روز به نام خود ثبت کرد.



81-4



81-3





دوشنبه: سخنرانی رییس بانک مرکزی امریکا و عدم اشاره او به سیاست‌گذاری‌های مالی آینده و همچنین افزایش تنش‌ها در شبه جزیره کره موجب جهش قیمت در بازارهای جهانی طلا شد. به‌گونه‌ای که در معاملات نخستین روز هفته با یک جهش 1/45 درصدی در 1.310/13 دلار معامله شد.

سه‌شنبه: قیمت جهانی طلا که روز دوشنبه با شکستن مرز روانی 1300 دلار، به بالاترین سطح خود در 10 ماه اخیر رسیده بود، تحت‌تأثیر افزایش ارزش دلار و کاهش تنش‌های مربوط به بحران کره‌شمالی، با افت نسبی روبرو شد. قیمت هر اونس طلا در مبادلات این روز با 0/07 درصد کاهش در 1.309/23 دلار بسته شد.

چهارشنبه: کاهش نسبی قیمت‌ها در روز گذشته موجب شد تا بسیاری از سرمایه‌گذران طلا در ادامه روند صعودی طلا مردد شده و اقدام به شناسایی سود نمایند. لذا افزایش عرضه موجب عدم صعود طلا به قیمت‌های بالاتر شد. در پایان معاملات این روز قیمت هر اونس با 0/05 درصد کاهش در 1.308/6 دلار ثبت شد.

پنج‌شنبه: افزایش مجدد تنش‌های سیاسی ، خروج نوسان‌گیران و کاهش عرضه در آستانه اعلام آمار اشتغال در امریکا، افزایش مجدد قیمت فلز زرد را در پی داشت؛ به‌گونه‌ای که هر اونس با 0/98 درصد صعود در 1.321/43 دلار معامله شد.

جمعه: انتشار خبر ایجاد کمتر از حد انتظار فرصت‌های شغلی جدید در امریکا و تأثیر احتمالی آن بر تصمیمات فدرال رزرو، تقاضا برای فلز زرد را تقویت کرد. در این روز قیمت طلا 0/29 درصد رشد داشت تا قیمت پایان هفته 1.325/23 دلار ثبت شود. این رقم نشان دهنده رشد هفتگی 2/62 درصدی برای این فلز ارزشمند است.

81-7





81-8



دوشنبه: وقوع طوفان شدید در ایالت هیوستون در امریکا و خارج شدن حدود یک چهارم از پالایشگاه‌های نفت امریکا، تقاضای نفت خام در به‌ویژه در امریکا را به‌شدت کاهش داده و باعث سقوط قیمت‌ها شد. قیمت هر بشکه نفت خام برنت دریای شمال با 0/99 درصد کاهش به 51/89 دلار به ازای هر بشکه رسید. هر بشکه نفت خام امریکا نیز با ریزش 2/72 درصدی 46/57 دلار در هر بشکه معامله شد.

سه‌شنبه: سردرگمی سرمایه‌گذاران در بازار موجب شد تا در موردی نادر قیمت‌های نفت برنت و وست‌تگزاس خلاف جهت یکدیگر حرکت کنند. از یک سو، قیمت نفت برنت به‌دلیل تعطیلی خطوط لوله نفتی در لیبی افزایش 0/21 یافت و 52 دلار قیمت خورد، از یک سو قیمت نفت خام امریکا به‌دلیل کاهش تقاضای ناشی از تعطیلی پالایشگاه ها، 0/28 درصد کاهش داشت و در 46/44 دلار دادوستد شد.

چهارشنبه: تداوم تعطیلی در پالایشگاهای امریکا و ادامه افت تقاضا موجب شد تا قیمت نفت به‌ویژه در امریکا به روند نزولی خود ادامه دهد. در این روز در بازارهای جهانی قیمت نفت برنت با 2/19 کاهش نسبت به روز گذشته به قیمت 50/86 دلار در هر بشکه به فروش رفت. نفت وست‌تگزاس امریکا هم کاهش 1/03 درصدی داشت و بشکه‌ای 45/96 دلار معامله شد.

پنج‌شنبه: پس از فروکش کردن طوفان هاروی و بازگشت به کار برخی از پالایشگاه‌هایی که به‌علت طوفان تعطیل شده بودند، قیمت نفت در معاملات جهانی افزایش یافت. نفت برنت و وست‌تگزاس به ترتیب با 2/99 و 2/76 درصد رشد کردند و در قیمت های 52/38 و 47/23 دلار ایستادند.

جمعه: اعلام کاهش 170 هزار بشکه ای کاهش تولید نفت خام اوپک در ماه آگوست و رسیدن به رقم 32 میلیون و 830 هزار بشکه در روز موجب افزایش قیمت‌های جهانی نفت شد. قیمت هر بشکه نفت خام برنت دریای شمال با 0/71 درصد افزایش به 52/75 دلار به ازای هر بشکه رسید. هر بشکه نفت خام امریکا نیز با صعود 0/13 درصدی 47/29 دلار در هر بشکه معامله شد. میزان پایبندی 11 کشور تولیدکننده نفت خام به برنامه کاهش تولید اوپک در ماه اگوست در حدود 89 درصد بوده است. در طول این ماه تولید نفت خام لیبی، عربستان و عراق هم با کاهش مواجه شد که به کاهش کلی تولید اوپک کمک کرد. ناآرامی‌های جدید در لیبی سبب افت تولید در این کشور آفریقایی شد و دیگر اعضای اوپک هم میزان پایبندی بیشتری از خود در تولید نفت در این ماه نشان دادند. 

81-9




دانلود نسخۀ PDF