امروز : پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

دوشنبه بازار ۱۸ تا ۲۴ اسفند ۱۳۹۲ – شماره ۹


در هفته‌ میلادی گذشته دو عامل بیشترین نقش را در تغییر روند بازارهای جهانی و بهای کالاها داشتند: یکی ترس و نگرانی فعالان بازار ‌نسبت به کند شدن رشد اقتصادی چین به عنوان دومین اقتصاد بزرگ دنیا و دیگری ادامه بحران سیاسی در اوکراین.

البته اظهارات مقامات ارشد بانک مرکزی اروپا و همینطور انتشار گزارش‌هایی از اوضاع اقتصادی آمریکا و اروپا در بروز نوساناتی در نرخ ارز و قیمت طلا، نفت و فلزات بی‌تاثیر نبودند.

 دوشنبه؛ در شرایطی که مطلوبیت گزارش منتشر شده از بازار کار آمریکا در جمعه گذشته تا حدی نگاه سرمایه‌گذاران را به تداوم روند بهبود اقتصادی مثبت کرده بود، دیگربار از سرگیری تنش‌های سیاسی در اوکراین همراه با انتشار گزارش‌هایی ناامیدکننده‌ و بسیار دور از انتظار از اوضاع اقتصادی چین کاهش ریسک‌پذیری سرمایه‌گذاران را موجب گردید و بازارهای سهام روز دوشنبه را به ریزش وا داشت.

در این روز معلوم شد صادرات چین در ماه فوریه باوجود پیش‌بینی رشد ۶٫۸ درصدی با ۱۸٫۱ درصد کاهش به کمترین سطح خود از سال ۲۰۰۹ رسیده است و در حالیکه انتظار می‌رفت این کشور ۱۴٫۵ میلیارد دلار مازاد تجاری اعلام کند ۲۲٫۹۸ میلیارد دلار کسری به ثبت رساند. همچنین نه تنها واردات این کشور ۱۰٫۱ درصد رشد داشت، بلکه شاخص بهای مصرف‌کننده آن که از شاخص‌های تورمی است نیز از ۲٫۵ درصد در ماه ژانویه به ۲ درصد در ماه فوریه و کمترین سطح خود در ۱۱ ماه اخیر رسید. ظاهراً کارشناسان، عاملی اصلی انتشار چنین اعداد و ارقامی را تعطیلات سال نوی چینی می‌دانستند، چراکه همواره فعالیت بسیاری از کارخانه‌ها در آن دوران متوقف می‌شود.

از سوی دیگر تصمیم اخیر بانک مرکزی اروپا مبنی بر عدم کاهش نرخ بهره و اجرا نکردن سیاست‌های انبساطی بیشتر در شرایط فعلی نرخ برابری یورو به دلار را در اولین روز هفته قوت بخشید.

سه شنبه؛ با توجه به اینکه انتشار خبرهای تنش‌زا از مسائل اقتصادی و سیاسی به اعتماد فعالان بازار آسیب می‌زند، تشدید نگرانی‌ها نسبت به اوضاع اقتصادی چین همراه با ادامه بحران سیاسی در اوکراین موجب افت بازارهای روز سه‌شنبه شد.

در این میان اظهارات یکی از مقامات بانک مرکزی اروپا مبنی بر اینکه همچنان این امکان وجود دارد ECB دست به اقدام‌های حمایتی جدید برای کمک به بهبود اقتصادی در منطقه پولی یورو بزند به کاهش نرخ برابری یورو به دلار انجامید.

چهارشنبه؛ از آنجاکه کشور چین به عنوان دومین اقتصاد بزرگ دنیا، بیشترین سهم را در مصرف فلزات اساسی در جهان دارد، کند شدن رشد اقتصادی آن نه تنها فشار رو به پایینی بر بازارهای نوظهور وارد آورد بلکه با کاهش بهای کالاها، سهام شرکت‌های معدنی را منفی کرد که در نهایت تنزل بازارهای سهام روز چهارشنبه را در پی داشت.

از سوی دیگر ادامه درگیری‌ها در اوکراین در شرایطی که امید آن می‌رفت اختلافات بعد از گذشت چند روز حل و فصل شده باشد، ترس را در وجود سرمایه‌گذاران ماندگار نمود و درنتیجه اعلان خبرهای منفی و هرچند کوچک در این خصوص سرمایه‌گذاران را از انجام کارهای پرریسک باز‌داشت.

پنج شنبه؛‌ در روز پنج‌شنبه گزارش‌های دیگری منتشر شدند که بر نه چندان مطلوب بودن اوضاع اقتصادی چین مهر تایید زدند و به نوعی وضعیت این کشور را نگران‌کننده توصیف نمودند. به علاوه باز هم عدم ثبات در شرایط اوکراین نیز بر شدت ریسک‌گریزی سرمایه‌گذاران افزود و آنها را به خروج از بازارهای سهام ترغیب کرد.

جمعه؛‌ بی‌نتیجه ماندن مذاکرات غرب و روسیه و طرح مسئله رفراندوم در کریمه اوکراین و همچنین افزایش احتمال اجرای تحریمات اروپا بر علیه روسیه حس اعتماد سرمایه‌گذاران را تحت تاثیر قرار داد و موجب افت بازارهای سهام در روز پایانی هفته شد.

از سوی دیگر انتشار گزارش‌ نه چندان مثبتی از اوضاع اقتصادی آمریکا همراه با افزایش اشتغال در اروپا در سه ماهه چهارم سال ۲۰۱۳ برای اولین بار طی سه سال گذشته نرخ برابری یورو به دلار را تقویت کرد.

البته اظهارات ماریو دراگی مبنی بر اینکه بنا بر ارزیابی‌ ECB از ثبات قیمت یورو، نرخ این ارز روندی فزاینده خواهد داشت هم در رشد ارزش یورو در روز جمعه تاثیرگذار بود.



9-4



9-3





دوشنبه؛ افزایش نگرانی‌ها از کند شدن رشد اقتصادی دومین اقتصاد بزرگ دنیا تاثیر مثبت گزارش‌های اخیر منتشر شده از بازار کار آمریکا را خنثی نمود؛ در واقع تقابل این دو نیرو موجب شد قیمت‌های باز و بسته شدن طلا در این روز معاملاتی خیلی نزدیک به هم باشند.

سه شنبه؛ انتشار خبرهایی از وخامت اوضاع سیاسی و اقتصادی کشورها (به ویژه اوکراین و چین) تقاضا برای طلا به عنوان کالایی با حاشیه ایمنی بالاتر را افزایش داد.

چهارشنبه؛ قیمت طلا پس از چهار روز صعود متوالی تنزل یافت چراکه بروز علائمی از بهبود بازار مسکن در آمریکا، افزایش شاخص دلار و کاهش نگرانی‌ها سرمایه‌گذاران را به بستن موقعیت‌های خرید و شناسایی سود ترغیب کرد.

پنج شنبه؛ در این روز هم نگرانی‌ها از اقتصاد چین همراه با ادامه ناآرامی‌ها در اوکراین به رشد بهای طلا تا بالاترین سطح خود در شش ماه اخیر انجامید.

جمعه؛ در عین حال که کاهش ریسک‌پذیری در بازار و افت بازارهای سهام تقاضا برای طلا را افزایش داد، انتشار گزارش‌های مطلوبی از اوضاع اقتصادی آمریکا همراه با کاهش خرید فیزیکی طلا در آن سطوح قیمت، فشار رو به پایینی بر بهای این کالای گرانبها وارد ساخت.

باز هم قیمت طلا متاثر از ادامه ترس و اضطراب ناشی از بحران سیاسی در اوکراین افزایش یافت.

9-9





9-7



 دوشنبه؛ در حالیکه فعالان بازار نفت همچنان اوضاع اوکراین را زیر نظر داشتند، افزایش نگرانی‌ها نسبت به اوضاع اقتصادی چین چشم‌انداز تقاضا برای نفت خام را منفی کرد و درنتیجه فشار رو به پایینی بر قیمت این کالای استراتژیک وارد ساخت.

شایان ذکر است سیتی گروپ پیش‌بینی خود از قیمت هر بشکه نفت برنت در سال ۲۰۱۴ را از ۹۳ دلار به ۱۰۳ دلار افزایش داد.

سه شنبه؛‌ احتمال کاهش عرضه نفت در جهان به دلیل ادامه تنش‌ها در لیبی و اوکراین به رشد بهای نفت خام انجامید.

در واقع باوجود افزایش تولید نفت لیبی، تداوم محاصره یکی از پایانه‌های صادرات نفت در این کشور همچنان سرمایه‌گذاران را مضطرب کرده بود.

چهارشنبه؛‌ خبرهایی که ارتباط مستقیم با عرضه و تقاضای نفت خام دارند بیشترین تاثیر را بر بهای آن می‌گذارند. به همین علت احتمال کند شدن رشد اقتصادی چین با تار کردن چشم‌انداز تقاضا برای نفت خام منجر به افت بهای این کالای استراتژیک شد.

اگرچه ادامه درگیری‌ها در اوکراین و لیبی توانست مانع ریزش زیاد بهای نفت برنت شود.

پنج شنبه؛‌ انتشار گزارشی مبنی بر افزایش موجودی ذخایر نفت آمریکا طی هفته گذشته و همچنین ادامه نگرانی‌ها از وضعیت اقتصادی چین تاثیر خبر تشدید تنش‌ها در اوکراین را تا حدی خنثی نمود و به افت بهای نفت خام انجامید.

جمعه؛ باوجود کاهش تقاضا برای نفت خام از سوی آمریکا و چین، ادامه بحران سیاسی در اوکراین و توقف فعالیت یکی از میادین نفتی در لیبی فشار رو به بالایی بر بهای این کالا وارد ساخت.

از سوی دیگر گزارش‌ها حاکی از آن بود که تولید نفت عراق در ماه گذشته به بالاترین سطح خود طی ۳۰ سال اخیر رسیده است.

9-8




دانلود نسخۀ PDF