امروز : شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

دوشنبه بازار ۱۰ تا ۱۶ فروردين ۱۳۹۳ – شماره ۱۰


دوشنبه؛ در هفته‌ میلادی گذشته عواملی نظیر اظهارات خانم یلن و آقای دراگی، روسای بانک‌های مرکزی آمریکا و اروپا، بحران سیاسی در اوکراین و همینطور انتشار گزارش‌هایی از اوضاع اقتصادی آمریکا، اروپا و چین موجب بروز نوساناتی در بازارهای سهام جهان و قیمت طلا شدند.

در اولین روز هفته سخنان خانم یلن جو مثبتی را در میان فعالان بازار ایجاد کرد و با افزایش تقاضا برای دارایی‌های پرریسک‌، بازارهای سهام را رونق بخشید و شاخص دلار را تضعیف نمود. ایشان با قدرت از سیاست فدرال رزرو در پایین نگه داشتن نرخ بهره و خرید ماهانه اوراق قرضه دفاع کردند و ادامه برنامه‌های حمایتی با هدف کمک به بازار کار و اقتصاد این کشور را اقدامی ضروری شمردند.

از سوی دیگر انتشار گزارشی مبنی بر کاهش تورم در منطقه پولی یورو با افزایش احتمال اجرای سیاست‌های انبساطی بیشتر از سوی ECB فشار رو به پایینی بر ارزش یورو وارد آورد.

سه شنبه؛‌ در شرایطی که افزایش نگرانی‌ها از وضعیت تولید دومین اقتصاد بزرگ دنیا، چین، از ریسک‌پذیری فعالان بازار در روز سه‌شنبه می‌کاست مطلوب بودن گزارشی اقتصادی از آمریکا بازارهای سهام را تقویت کرد. در اروپا نیز بهتر از سطح مورد انتظار اعلام شدن نرخ بیکاری اروپا همراه با رشد هر چند اندک شاخص‌های PMI ایتالیا و اسپانیا افزایش ارزش یورو را در پی داشت.

چهارشنبه؛‌ امیدوارکننده بودن گزارش‌های اقتصادی آمریکا عامل اصلی رشد بازارهای سهام در روز چهارشنبه بود. البته احتیاط سرمایه‌گذاران با نزدیک شدن به نشست حساس روز پنج‌شنبه بانک مرکزی اروپا و تشدید نگرانی‌ها از اثرات منفی رکود در منطقه پولی یورو فشار رو به پایینی بر نرخ برابری یورو به دلار وارد ساخت.

پنج شنبه؛‌ از آنجاکه چنین گمانه‌زنی وجود داشت بانک مرکزی اروپا با کاهش نرخ بهره قدمی در جهت بهبود وضعیت رکود در منطقه بردارد، عدم انجام چنین کاری به افت بازارهای سهام روز پنج‌شنبه منجر شد.

بااینحال ماریو دراگی رئیس ECB در کنفرانس خبری خود از آماده بودن بانک مزبور برای اجرای سیاست‌های غیرمعمول به منظور مقابله با خطر رکود سخن گفت که در افت ارزش یورو تاثیر قابل ملاحظه‌ای داشت. البته از آنجاکه جو روانی بازار، مضطرب به نظر می‌رسید تقاضا برای ارز مطمئنی همچون دلار افزایش یافت.

در واقع بااینکه سرمایه‌گذاران به دلیل انتشار گزارش‌های مطلوبی از اوضاع اقتصادی آمریکا نسبت به روند رشد اقتصادی امیدوار شده بودند اما همچنان محتاطانه منتظر بودند تکلیف وضعیت بازار کار آن در روز جمعه مشخص شود.

جمعه؛ به این دلیل که روند سیاست انبساطی آمریکا ارتباط مستقیمی با سلامت اقتصادی آن دارد، انتشار گزارش ضعیفی از بازار کار با تشدید ابهام نسبت به برنامه آتی فدرال رزرو فشار رو به پایینی بر شاخص دلار وارد ساخت.

در عین حال بازارهای سهام را نیز به ریزش واداشت. از سوی دیگر افزایش گمانه‌زنی‌ها از انجام اقدامات حمایتی بیشتر ECB با هدف کمک به اقتصاد منطقه پولی یورو افت نرخ برابری یورو به دلار را موجب گردید.



10-4



10-3





دوشنبه؛ رشد خوش‌بینی نسبت به روند بهبود اقتصادی در آمریکا بهای هر اونس طلا را کاهش داد. در واقع ظاهراً سخنان خانم یلن درخصوص ادامه سیاست‌های انبساطی و عدم افزایش نرخ بهره آمریکا تاثیری بر بهای طلا نگذاشت.

سه شنبه؛ کاهش تقاضا برای طلا پس از انتشار گزارش‌های مطلوبی از اوضاع اقتصادی آمریکا به افت بهای هر اونس طلا تا کمترین سطح خود طی هفت هفته اخیر منجر گردید.

چهارشنبه؛ افزایش خرید فیزیکی طلا و زیاد بودن تعداد موقعیت‌های خرید بهای طلا را در این روز افزایش داد.

پنج شنبه؛ قوت گرفتن شاخص دلار و افزایش امیدواری‌ها از بهبود اوضاع اقتصادی آمریکا به افت بهای فلز مزبور انجامید.

جمعه؛ انتشار گزارش ضعیفی از بازار کار آمریکا و درنتیجه رشد ابهام سرمایه‌گذاران نسبت به اوضاع اقتصادی این کشور عامل اصلی افزایش بهای طلا در این روز بود.

10-9





10-7



دوشنبه؛ افزایش امیدواری نسبت به کاهش تنش‌ها در اوکراین پس از گفتگوی جان کری و وزیر امور خارجه روسیه عامل اصلی کاهش بهای نفت در بازارهای جهانی بود. اگرچه اظهارات خانم یلن تا حدی فشار رو به بالایی بر بهای این کالای استراتژیک وارد ساخت.

سه شنبه؛ احتمال رشد موجودی ذخایر نفت آمریکا که قرار بود آمار مربوط به آن در روز چهارشنبه اعلام شود همراه با تاثیر گزارش ضعیف منتشر شده از اوضاع اقتصادی چین بر چشم‌انداز تقاضا برای نفت خام به کاهش بهای این کالا منجر شد.

این درحالی‌ست که سرمایه‌گذاران همچنان اوضاع اوکراین را پیگیری می‌کنند چراکه تشدید تنش‌ها می‌تواند بر عرضه نفت روسیه به عنوان دومین صادرکننده کالای مذکور در جهان موثر باشد.

چهارشنبه؛ باوجود کاهش موجودی ذخایر نفت آمریکا طی هفته گذشته بنابر گزارش‌های EIA و API، افزایش نگرانی‌ها از کم شدن تقاضا برای نفت خام مخصوصاً از سوی چین به افت بهای این کالای استراتژیک انجامید.  البته گمانه‌زنی‌ها از حل و فصل اختلافات میان دولت لیبی و آشوبگران داخلی و درنتیجه رشد احتمال تقویت تولید نفت این کشور را نیز در کاهش قیمت نمی‌توان نادیده گرفت.

پنج شنبه؛ بحران سیاسی در اوکراین همراه با وجود ابهام نسبت به زمان از سرگیری تولید نفت لیبی با وجود مذاکرات انجام شده میان دولت این کشور و شورشیان موجب رشد بهای نفت برنت شد.

شایان ذکر اینکه تولید نفت لیبی از ۱٫۴ میلیون بشکه در روز از ماه جولای سال گذشته به ۱۵۰ هزار بشکه رسیده است که درصورت جدی بودن توافقات مذکور، سطح تولید آن به ۶۰۰ هزار بشکه در روز خواهد رسید.

جمعه؛ در شرایطی که همچنان فعالان بازار نفت نسبت به اظهارات اخیر دولت لیبی درخصوص امیدوارکننده بودن مذاکرات با شورشیان و بازگشایی برخی از میادین نفتی این کشور در آینده نزدیک مشکوک هستند، احتمال ادامه سیاست‌های انبساطی آمریکا پس از انتشار گزارش ضعیفی از بازار کار این کشور فشار رو به بالایی بر بهای نفت خام وارد ساخت.

10-8




دانلود نسخۀ PDF