امروز : سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

دوشنبه بازار سرمایه ۲۲ تا ۲۸ آبان – شماره ۹۲


کشمکش‌ها بر سر طرح اصلاح نظام مالیاتی امریکا و تأثیر آن بر روی ارزش دلار، مهم‌ترین عامل اثرگذار بر بازارهای سهام و طلا در این هفته بود. قیمت نفت نیز به‌دلیل افزایش تولید و صادرات امریکا و هم‌چنین زمزمه‌هایی مبنی بر عدم تمدید توافق کاهش تولید، هفته‌ای نزولی را تجربه کرد.

دوشنبه: اغلب بازارهای سهام در منطقه شرق آسیا در نخستین روز هفته با نزول مواجه شدند. در این میان شاخص نیکی در بورس ژاپن با 1/3 درصد افت ریزشی‌ترین شاخص آسیایی بود و چهارمین روز نزولی متوالی خود را به ثبت رساند. تأثیرپذیری از معاملات بورس نیویورک و افزایش تنش‌ها در خاورمیانه مهم‌ترین دلیل افت شاخص‌های بازارهای آسیایی به‌شمار می‌رود.
در اروپا نیز شاخص‌ها در اعدادی پایین‌تر از آخرین جلسه معاملاتی بسته شدند. گروه خدمات مالی با 1/58 درصد افت ضعیف‌ترین عملکرد را در میان گروه‌ها به‌نام خود ثبت کرد. هم‌چنین افزایش نگرانی‌ها، پیرامون آینده سیاسی نخست‌وزیر انگلیس، موجب افت ارزش پوند در مقابل سایر ارزها شد.
به‌علت تداوم نگرانی‌ها در خصوص تأخیر در تصویب طرح اصلاح نظام مالیاتی امریکا، جلسه معاملاتی بورس نیویورک با صعود نسبی شاخص‌ها همراه بود و توجه بسیاری از سرمایه‌گذاران، به انتشار بودجه ناامیدکننده جنرال‌الکتریک برای سال 2018 میلادی و سقوط 7/2 درصدی قیمت سهام این شرکت معطوف شد.
سه‌شنبه: اعلام آمارهای اقتصادی نه‌چندان مطلوب از اقتصاد چین، سقوط شاخص بازارهای سهام در حوزه آسیا اقیانوسیه را در پی داشت. شاخص ASX200 در بورس استرالیا با 0/88 درصد، بیشترین افت را در بین شاخص‌ها داشت. گروه‌های خدمات مالی و صنایع معدنی بیشترین نقش را در این ریزش ایفا کردند، به‌گونه‌ای که بانک ملی استرالیا و شرکت بی‌‌اچ‌پی‌بیلتون به‌ترتیب با کاهش 1/44 و 0/96 درصدی روبه‌رو شدند.
شاخص بازارهای سهام در اروپا نیز برای چهارمین روز متوالی با نزول همراه شدند که بیشترین نزول از آن شاخص IBEX در بورس اسپانیا بود. صنایع معدنی نیز به‌دلیل افت قیمت جهانی برخی از فلزات اساسی با 2/7 درصد، بیشترین کاهش را در میان گروه‌ها تجربه کرد و شرکت‌های آنگلوامریکن، ریوتینتو و گلنکور همگی با کاهش بیش از 2/5 درصدی مواجه شدند.
بورس نیویورک نیز هم‌چون بورس‌های آسیایی و اروپایی سرخ‌پوش شد و افزایش نگرانی‌ها درخصوص آینده اقتصاد جهان به‌دلیل اعلام اخبار ناامیدکننده از اقتصاد چین، مهم‌ترین دلیل این کاهش به‌شمار می‌رود. در این بین سقوط 5/9 درصدی قیمت سهام جنرال‌الکتریک پس از افت 7 درصدی روز گذشته، باعث شد قیمت سهام این شرکت به پایین‌ترین سطح از سال 2011 تاکنون کاهش یابد.
چهارشنبه: معاملات سهام در بازارهای آسیایی با ریزش بسیاری از شاخص‌های این منطقه همراه بود که کاهش قیمت نفت یکی از مهم‌ترین عوامل این ریزش به‌شمار می‌رود. از سوی دیگر اعلام رشد 1/4 درصدی اقتصاد ژاپن در سه‌ماهه سوم سال جاری موجب شد شاخص بورس این کشور با 1/57 درصد کاهش، بیشترین سقوط را در بین شاخص‌های آسیایی داشته باشد. شایان ذکر است که برآوردهای پیشین، رشد اقتصادی ژاپن در سه‌ماهه سوم را 1/3 درصد پیش‌بینی کرده بودند.
در بورس‌های اروپایی، بهبود عملکرد شاخص‌ها در ساعات پایانی معاملات نتوانست عملکرد ضعیف آن‌ها در ساعات اولیه را جبران نماید و نماگرها در اعدادی پایین‌تر از روز قبل بسته شدند تا طولانی‌ترین دوره نزول را در سال جاری تجربه کنند. در این معاملات هم‌چون روز گذشته، گروه‌های صنایع معدنی و نفت وگاز منفی‌ترین گروه‌ها بودند.
در وال‌استریت نیز شاخص‌ها تحت‌تأثیر کاهش قیمت نفت به روند نزولی خود ادامه دادند. در پایان معاملات شاخص داوجونز با 0/55 درصد کاهش علاوه بر ثبت ضعیف‌ترین عملکرد در بین شاخص‌ها، به پایین‌ترین سطح در سه هفته گذشته نزول کرد. تدوام ابهام درخصوص زمان تصویب طرح اصلاح نظام مالیاتی نیز از دیگر عوامل تأثیرگذار بر روند معاملات در این بازار است.
پنج‌شنبه: به‌دنبال تثبیت قیمت نفت، بیشتر بازارهای سهام در منطقه شرق آسیا معاملات خود را با صعود شاخص‌ها به‌پایان بردند. علی‌رغم تقویت ین در مقابل دلار، شاخص نیکی در بورس ژاپن با 1/47 درصد، رشدی‌ترین شاخص در بین بورس‌های این منطقه بود و توانست بخشی از سقوط روز گذشته خود را جبران نماید.
معاملات سهام در حوزه یورو نیز با رشد شاخص‌ها همراه بود که شاخص IBEX در بورس مادرید با 0/75 درصد، سرآمد شاخص‌ها و گروه‌های ساخت‌و‌ساز با 1/95 درصد و خدمات مالی با 1/55 درصد، پیشتاز صنایع بودند. در این میان تنها گروه نفت و گاز در ارقامی پایین‌تر از روز قبل به‌کار خود پایان داد.
در بورس نیوریورک نیز شاخص‌ها پس از طی کردن روند نزول چند روزه، صعود کردند. در پایان این جلسه معاملاتی شاخص نزدک با 1/3 درصد، بیشترین رشد را در بین شاخص‌ها به‌نام خود ثبت کرد. انتشار عملکرد میان‌دوره‌ای فراتر از انتظار از شرکت‌های وال‌مارت و سیسکو موجب شد قیمت سهام این دو شرکت به‌ترتیب با 11 و 5 درصد رشد همراه شده و بیشترین تأثیر را در صعود شاخص نزدک داشته باشند.
جمعه: در پایان جلسه معاملاتی آخرین روز کاری هفته، بیشتر شاخص‌های سهام در منطقه شرق آسیا با صعود همراه شدند و بیشترین رشد به شاخص هنگ‌سنگ در کشور هنگ‌کنگ اختصاص داشت. این درحالی است که کاهش ارزش دلار در مقابل ارزهای منطقه‌ای موجب شد قیمت سهام اکثر شرکت‌های صادرات‌محور این منطقه با کاهش مواجه شود.
در اروپا نیز شاخص‌ها پس از صعود روز گذشته خود، بار دیگر وارد فاز نزول شدند که تضعیف ارزش دلار در مقابل یورو و هم‌چنین اعلام آمارهای اقتصادی جدید از حوزه یورو از مهم‌ترین دلایل این کاهش به‌شمار می‌رود. شاخص بورس مادرید و گروه‌های تأمین برق و آب و هم‌چنین خرده‌فروشی، بیشترین کاهش را در این جلسه معاملاتی تجربه کردند.
ادامه نگرانی‌ها درخصوص تأخیر در تصویب طرح اصلاحات نظام مالیاتی امریکا، هم‌چنان بر بازار بورس نیویورک سایه افکنده و موجب کاهش شاخص‌ها در جلسه معاملاتی روز جمعه شده است. شاخص داوجونز تحت‌تأثیر ریزش قیمت سهام شرکت وال‌مارت، با 0/43 درصد بیشترین افت را در میان شاخص‌ها داشت تا برای دومین هفته متوالی با کاهش همراه شود.



5



6





دوشنبه: پس از نوسانات شدید قیمت‌های طلا در هفته گذشته، معاملات این فلز ارزشمند در بازارهای جهانی در آغازین روز هفته با آرامش و رشد نسبی همراه بود.
سه‌شنبه: گمانه‌زنی‌‌های سرمایه‌گذاران درخصوص نرخ تورم امریکا در ماه نوامبر، که تأثیر زیادی در تصمیم فدرال رزرو در افزایش نرخ بهره این کشور دارد، باعث صعود نسبی در قیمت طلای جهانی شد. در جلسه معاملاتی این روز هر اونس طلا با رشد 0/15 درصدی در ایستگاه 1,280/25 دلار ایستاد.
چهارشنبه: پس چند روز صعود نسبی، فشار فروش از سوی برخی سرمایه‌گذاران افت قیمت‌ها را در بازار جهانی طلا در پی داشت به گونه‌ای که هر اونس افتی 0/16 درصدی داشت و در 1,278/14 دلاری بسته شد.
پنج‌شنبه: سردرگمی سرمایه‌گذاران در میان نیروهای تأثیرگذار بر قیمت‌های جهانی باعث شد در پایان معاملات این روز قیمت فلز زرد با تغییرات قابل‌توجهی همراه نشود به‌طوری‌که هر اونس طلا با 0/03 درصد کاهش افزایش به روز قبل در 58/1,278 دلار مبادله شد.
جمعه: قیمت طلا در پایان مبادلات روز جمعه تحت‌تأثیر افت ارزش دلار امریکا قرار گرفته و به بالاترین سطح در یک‌ماهه اخیر رسید. قیمت هر اونس طلا در پایان با 1/08 درصد افزایش به بیش از 1,292 دلار رسید. قیمت طلا در این هفته با رشد 1/3 درصدی روبرو شد که بهترین عملکرد قیمت این فلز گرانبها از اواسط اکتبر به‌شمار می‌رود.

Untitled





4



دوشنبه: قیمت هر بشکه نفت برنت با 0/57 درصد کاهش به 63/16 دلار و بهای نفت خام امریکا نیز با 0/04 درصد افت به 56/76 دلار رسید. این کاهش قیمت‌ها پس از آن رخ می‌دهد که بهای نفت در هفته گذشته به بالاترین رقم‌ها از سال 2015 تاکنون رسید. از افزایش تولید نفت خام امریکا به‌عنوان مهم‌ترین دلیل کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی یاد می‌شود. تولید نفت خام امریکا از اواسط سال 2016 تاکنون با بیش از 14 درصد رشد به رقم بی‌سابقه 9/62 میلیون بشکه در روز رسیده است. دولت امریکا هم‌چنین اعلام کرد، تولید نفت شیل در این کشور در ماه دسامبر برای دوازدهمین ماه متوالی رشد خواهد داشت.
سه‌شنبه: بر اساس آمار ردیابی تانکرها و آمارهای جمع‌آوری‌ شده توسط مرکز پیش‌بینی و تحقیقاتی نفتی «تامسون رویترز»، میزان نفت برنامه‌ریزی شده امریکا برای صادرات به آسیا در ماه نوامبر، رکورد زد. آمارها نشان می‌دهد که 19/7 میلیون بشکه نفت خام امریکا قرار است در ماه نوامبر به آسیا سرازیر شود. این رقم معادل 675 هزار بشکه در روز است. در این آمار تنها میزان نفتی که درحال صادرات هست نشان داده می‌شود و آنهایی که در مقصد در حال خالی شدن بوده یا خالی شده‌اند را شامل نمی‌شود. انتشار این اخبار به روند کاهشی قیمت نفت در بازار جهانی دامن زد به گونه‌ای که نفت برنت با 1/5 درصد افت به 62/21 دلار تنزل کرد. نفت وست تگزاس امریکا نیز 1/87 درصد کاهش داشت و 55/7 دلار به ازای هر بشکه قیمت‌گذاری شد.
چهارشنبه: پس از آنکه آژانس بین‌المللی انرژی تردیدهایی را در مورد کاهش شکاف عرضه و تقاضا در بازار انرژی در طی چند ماه گذشته مطرح کرد، قیمت نفت در بازارهای جهانی برای سومین روز متوالی به روند نزولی خود ادامه داد. هر بشکه نفت برنت با 0/55 درصد کاهش 61/65 دلار فروش رفت. قیمت نفت وست تگزاس اینترمدییت امریکا هم 0/66 درصد نزول داشت و بشکه‌ای 55/33 دلار دادوستد شد.
پنج‌شنبه: به‌علت فشار ناشی از افزایش عرضه امریکا و تردید در مورد حمایت روسیه از توافق کاهش تولید، قیمت نفت برای چهارمین روز پیاپی افت کرد تا در مسیر ثبت نخستین هفته کاهشی در شش هفته گذشته قرار گیرد. در این روز هر بشکه نفت برنت دریای شمال با 0/82 درصد نزول نسبت به روز قبل 61/36 دلار فروخته شد. نفت خام امریکا هم در 55/14 دلار بسته شد که 0/34 درصد پایین‌تر از قیمت پایانی روز چهارشنبه است.
جمعه: به‌دنبال بروز یک مورد نشتی در خط لوله انتقال 590 هزار بشکه ای در امریکا و بسته‌شدن آن، قیمت نفت روز جمعه بعد از چند جلسه کاهش متوالی، افزایش یافت. قیمت هر بشکه نفت برنت در پایان معاملات جمعه با 2/22 درصد افزایش به 62/72 دلار رسید. قیمت نفت خام امریکا هم رشد 2/6 درصدی را تجربه کرد و در رشد داشت و در 56/55 دلار متوقف شد.
اما قیمت نفت در مجموع معاملات هفتگی برای اولین بار در طی شش‌هفته گذشته کاهش داشت. قیمت نفت برنت و نفت وست تگزاس اینترمدییت امریکا در پایان معاملات هفتگی به ترتیب کاهش 3/0 و 3/1 درصدی را شاهد بود.

3




دانلود نسخۀ PDF