امروز : چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

دوشنبه بازار سرمایه ۲۹ آبان تا ۵ آذر – شماره ۹۳


افزایش نسبی قیمت جهانی نفت به‌دلیل کاهش ذخایر نفتی امریکا و هم‌چنین بازگشت خوش‌بینی‌ها برای تمدید توافق کاهش تولید، از یک‌سو، و افزایش شاخص بازارهای سهام در اروپا و امریکا از سوی دیگر، مهم‌ترین تحولات بازارهای جهانی در هفته گذشته به‌شمار می‌روند.

دوشنبه: برخی بازارهای سهام در قاره آسیا، نخستین روز هفته را با صعود و بعضی دیگر با نزول پشت‌سر گذاشتند که نوسانات هفته گذشته در بازارهای اروپا و امریکا یکی از مهم‌ترین دلایل این موضوع به‌شمار می‌رود. از سوی دیگر افزایش تنش‌ها در منطقه خاورمیانه موجب شد شاخص بورس عربستان با افت 0/99 درصدی، یکی از بدترین عملکردها را در میان بورس‌های آسیایی داشته باشد.

در اروپا شاخص‌های بازارهای سهام روزی صعودی را سپری کردند. علی‌رغم بروز تنش‌های سیاسی در آلمان، شاخص دکس در این کشور با 5/0 درصد افزایش، یکی از رشدی‌ترین شاخص‌ها بود و گروه خودروسازی نیز با 1/33 درصد رشد، بیشترین صعود را در بین گروه‌ها به‌نام خود ثبت کرد که شرکت فولکس واگن به‌دنبال انتشار خبر سرمایه‌گذاری 23 میلیارد یورویی خود با جهش 4/19 درصدی مواجه شد.

به‌دنبال اعلام آمار مثبت اقتصادی ماه اکتبر و با بیشتر شدن خوش‌بینی‌ها درخصوص طرح اصلاح نظام مالیاتی امریکا، شاخص‌های بازار سهام در این کشور با افزایش همراه شدند. در پایان معاملات شاخص داوجونز با 0/31 درصد، بیشترین رشد را در بین سایر شاخص‌ها داشت؛ هم‌چنین صعود یک درصدی قیمت سهام شرکت IBM به‌دلیل اظهارات مدیرعامل خود مبنی بر پتانسیل سوددهی 30 درصدی در 12 ماه آینده، جالب‌توجه بود.

سه‌شنبه: به‌دنبال صعود شاخص‌های بازار نیویورک در روز گذشته، بازارهای آسیایی سبزپوش شدند. در این جلسه معاملاتی شاخص هنگ‌سنگ در بورس هنگ‌کنگ با صعود بیش از یک درصد، بهترین عملکرد را در میان شاخص‌های عمده به‌نام خود ثبت کرد. این در حالی است که سرمایه‌گذاران این منطقه در انتظار اجلاس آتی اوپک و تأثیرات احتمالی تصمیمات آن بر بازارهای سهام هستند.

بازارهای اروپایی نیز هم‌چون روز گذشته با نادیده گرفتن شکست آنگلا مرکل، صدر‌اعظم آلمان در تشکیل ائتلاف با سایر احزاب و تشدید تنش‌های سیاسی در این کشور رشد کردند. شاخص دکس دربورس فرانکفورت با 83/0 درصد، یکی از بهترین عملکردها را در میان بورس‌های اروپایی داشت و با توجه به چشم‌انداز مثبت شرکت‌های خودروساز، این گروه نیز پیشتاز بود.

در وال‌استریت، شاخص‌ها با رشد چشم‌گیر گروه فناوری اطلاعات صعود کردند که بیشترین افزایش در معاملات از آن شاخص نزدک با 6/01 درصد بود. هم‌چنین شرکت اپل با 1/9درصد افزایش قیمت، بیشترین تأثیر را در رشد این شاخص گذاشت و شرکت‌های آلفابت، میکروسافت، آمازون، فیس‌بوک و نتفلیکس همگی با رشد بیش از یک درصدی مواجه شدند.

چهارشنبه: صعود شاخص‌های بازار سهام در حوزه آسیا-اقیانوسیه ادامه یافت و شاخص هنگ‌سنگ در بورس هنگ‌کنک هم‌چون روز قبل با جهش چشم‌گیری مواجه شد و با رشدی 0/62 درصدی، قله 30 هزار واحدی را فتح کرد. رشد چشم‌گیر شرکت‌های گروه انرژی و هم‌چنین کاهش ارزش دلار در مقابل ارزهای این منطقه، از دیگر تحولات مهم بازارهای آسیایی بود.

 در اروپا، در حالی‌که بیشتر بازارها در ساعات نخستین معاملات با رشد همراه شده بودند، در ساعات پایانی نزول کردند و شاخص دکس در بورس فرانکفورت با 1/16 درصد، بیشترین افت را در میان شاخص‌ها داشت. در این جلسه معاملاتی توجه بیشتر سرمایه‌گذاران به لندن و تصویب بودجه دولتی انگلیس معطوف بود.

بروز نگرانی‌هایی درخصوص افزایش احتمال رشد نرخ بهره فدرال‌رزرو امریکا باعث احتیاط بسیاری از سرمایه‌گذاران در وال‌استریت شده است. در این جلسه معاملاتی، شاخص داوجونز با 0/27 درصد نزول بیشترین نوسان را در میان شاخص‌های مطرح بورس نیویورک داشت.

پنج‌شنبه: اعمال قوانین جدید در زمینه سرمایه‌گذاری از سوی دولت چین و افزایش نگرانی‌ها از رشد نقدینگی این کشور، سقوط بیش از 2 درصدی شاخص بورس شانگهای را در پی داشت که این موضوع در 17 ماه گذشته بی‌سابقه بوده است. در این معاملات، شاخص بورس هنگ‌کنک نیز سقوط 1 درصدی را تجربه کرد. این در حالی است که معاملات بورس ژاپن به‌دلیل تعطیلات در این کشور، متوقف بود.

اعلام عملکرد تعدادی از شرکت‌ها موجب شد شاخص بازار سهام در بعضی از  کشورهای اروپایی با صعود و در برخی دیگر با نزول همراه شود. صنایع معدنی به‌دلیل افزایش قیمت جهانی فلزات بهترین عملکرد را به‌نام خود ثبت کرد و گروه تأمین برق و آب با 0/4 درصد افت، نزولی‌ترین گروه بود.

معاملات در وال‌استریت نیز به‌دلیل تعطیلات عمومی در امریکا متوقف بود.

جمعه: یک روز پس از ریزش شاخص بورس شانگهای، بسیاری از شاخص‌های بازار سهام کار خود را با کاهش آغاز کردند، ولی در ادامه با بهبود معاملات، در اعدادی بالاتر از روز قبل بسته شدند. شاخص هنگ‌سنگ در بورس هنک‌کنگ با 0/53 درصد، بیشترین رشد را به‌نام خود ثبت کرد و توانست بخشی از سقوط 1 درصدی روز گذشته خود را جبران نماید.

معاملات سهام در بازارهای اروپایی هم‌چون روز گذشته، با صعود برخی شاخص‌ها و نزول بعضی دیگر همراه بود. در شرایطی که بروز تنش‌های سیاسی در کشورهای آلمان و ایرلند باعث نگرانی سرمایه‌گذاران شده است، تدوین قوانین جدید درخصوص وام‌دهی از سوی اتحادیه اروپا موجب رشد گروه بانکداری شد.

 

شاخص‌های بازارهای سهام در وال‌استریت، پس از یک روز تعطیلی سبزپوش شدند و شاخص نزدک با 0/32 درصد، صعودی‌ترین شاخص بود. هم‌چنین شاخصS&P500، با توجه‌به رشد 2/6 درصدی قیمت سهام آمازون، موفق شد برای نخستین بار در رقمی بالاتر از 2,600 واحد بسته شود.



3



2





دوشنبه: تقویت 3/0 درصدی ارزش دلار امریکا در مقابل شش ارز معتبر بین‌المللی موجب شد تا قیمت طلا در مبادلات امروز دوشنبه با کاهش روبرو شود. در این روز هر اونس طلا 1,276/92 دلار قیمت‌گذاری شد که نسبت به روز جمعه 1/2 درصد کاهش را نشان می‌دهد. این میزان افت، بیشترین‌ترین کاهش درصدی یک روزه از 11 سپتامبر بود.

سه‌شنبه: طلا در بازار جهانی پس از ریزش در معاملات روز گذشته، روز سه‌شنبه در آستانه نشست سیاست پولی بانک مرکزی امریکا اندکی افزایش پیدا کرد. در پایان معاملات این روز هر اونس طلا برای تحویل فوری 0/29 درصد افزایش یافت و به  1,280/61 دلار رسید.

چهارشنبه: پس انتشار اخباری مبنی بر نگرانی برخی سیاست‌گذاران در مورد نرخ پایین تورم امریکا در مذاکرات فدرال رزرو، ارزش دلار تحت فشار قرار گرفت و قیمت طلا افزایش یافت. در پایان جلسه معاملاتی قیمت هر اونس طلا  با 9/0 درصد افزایش در 12/1,292 دلار بسته شد.

پنج‌شنبه: معاملات این روز بازارهای جهانی طلا به‌دلیل تعطیلات عمومی در بسیاری از کشورها از جمله امریکا و ژاپن، بسیار کمکم حجم و کم‌نوسان بود. در این روز هر اونس طلا با کاهش 0/05 درصدی 1,291/47 دلار معامله شد.

 

جمعه: قیمت هر اونس طلا در پایان مبادلات روز جمعه با 0/37 درصد کاهش در ایستگاه 1,288/37 دلار ایستاد. در این حال سرمایه‌گذاران بین‌المللی امیدوارند قیمت این فلز گرانبها در هفته آینده با افزایش همراه گردد. شایان ذکر است قیمت طلا در هفته‌ای که گذشت با افت 0/31 درصدی مواجه شده است.

 

Untitled





6



دوشنبه: اعلام آمار جدید از افزایش میزان تولید نفت خام امریکا، کاهش قیمت جهانی نفت را در پی داشت. در پایان معاملات این روز هر بشکه نفت برنت دریای شمال و وست تگزاس امریکا هر یک با حدود 8/0 درصد کاهش به ترتیب در قیمت های 62/22 و 65/09 دلار قیمت گذاری شدند. این در حالی است که به‌دلیل فضای مبهم موجود در بازار تجار از انجام معاملات بزرگ خودداری می‌کنند.

سه‌شنبه: به‌دلیل تداوم خرابی خط لوله انتقال نفت خام از کانادا به امریکا و پیش‌بینی کاهش بیش از پیش ذخایر نفت خام این کشور، قیمت نفت با افزایش مواجه شد. در این روز قیمت هر بشکه نفت خام امریکا با 1/32درصد افزایش به 56/83 دلار رسید. قیمت نفت برنت هم 0/56 درصد رشد داشت و در ایستگاه 625/57 دلار ایستاد.

چهارشنبه: اعلام کاهش فراتر از انتظار ذخایر نفت امریکا در یک‌هفته گذشته، موجبات تداوم روند افزایش قیمت جهانی نفت را فراهم ساخت. در معاملات این روز نفت برنت دریای شمال 1/2 درصد رشد داشت و 63/32 دلار در هر بشکه قیمت‌گذاری شد. نفت وست تگزاس امریکا هم بشکه ای 58/02 دلار فروش رفت که نسبت به روز قبل 2/09 درصد صعود را نشان می‌دهد.

پنج‌شنبه: تقویت احتمال تمدید توافق کاهش تولید بین کشورهای عضو اوپک و غیراوپک موجی از خوش‌بینی به آینده بازار جهانی در میان سرمایه‌گذاران پدید آورده و رشد قیمت جهانی نفت برای سومین روز متوالی را در پی داشت. در پایان معاملات این روز هر بشکه نفت برنت دریای شمال با افزایش 0/36 درصدی بشکه ای 63/55 دلار دادوستد شد. این در حالی است که معاملات نفت وست تگزاس به‌دلیل تعطیلات عمومی امریکا متوقف بود.

 

جمعه: افزایش قیمت جهانی نفت در روز جمعه نیز ادامه داشت. در این روز قیمت نفت برنت دریای شمال رشد 0/49 درصدی را تجربه کرد و در 63/86 دلار به ازای هر بشکه بسته شد. نفت وست تگزاس امریکا نیز با 1/06 درصدی در 58/95 دلار متوقف شد و به بالاترین رقم‌ها در طی بیش از دوسال گذشته رسید. شیب بیشتر صعود قیمت نفت وست تگزاس در مقابل نفت برنت به‌دلیل ادامه تعطیلی خط لوله انتقال نفت از کانادا به امریکا و کاهش عرضه نفت به یک تاسیسات مهم ذخیره‌سازی نفت امریکا باعث شد شکاف قیمت بین دو بازار به کمترین میزان از اوایل سپتامبر تاکنون کاهش یابد.

 

7




دانلود نسخۀ PDF