امروز : جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

دوشنبه بازار سرمایه ۱۴ تا ۲۰ اسفند ماه – شماره ۱۰۸


در این هفته، در حالی‌که بازارهای جهانی به‌ویژه فلزات اساسی، هم‌چنان در شوک اعمال تعرفه واردات فولاد و آلومینیوم از سوی دولت امریکا و احتمال وقوع جنگ تجاری بین کشور سایر قدرت‌های اقتصادی بودند؛ انتشار خبر دیدار احتمالی رییس‌جمهوری امریکا با رهبر کره‌شمالی و هم‌چنین آمار اشتغال ایالات متحده در فوریه موجب شد قیمت‌ها و شاخص‌ها بار دیگر به مدار صعود بازگردند.

در این هفته، در حالی‌که بازارهای جهانی به‌ویژه فلزات اساسی، هم‌چنان در شوک اعمال تعرفه واردات فولاد و آلومینیوم از سوی دولت امریکا و احتمال وقوع جنگ تجاری بین کشور سایر قدرت‌های اقتصادی بودند؛ انتشار خبر دیدار احتمالی رییس‌جمهوری امریکا با رهبر کره‌شمالی و هم‌چنین آمار اشتغال ایالات متحده در فوریه موجب شد قیمت‌ها و شاخص‌ها بار دیگر به مدار صعود بازگردند.

دوشنبه بروز نگرانی‌ها از وقوع جنگ تجاری بین امریکا و سایر قدرت‌های اقتصادی موجب شد بیشتر شاخص‌های سهام در منطقه شرق آسیا با افت چشم‌گیری همراه شوند. شاخص هنگ‌سنگ در بورس هنگ‌کنگ با 28/2 درصد ریزش، ضعیف‌ترین عملکرد را در بین بورس‌های این منطقه داشت. در عین حال، آغاز جلسه دو روزه کنگره ملی خلق چین و اعلام هدف‌گذاری رشد اقتصادی 5/6 درصدی برای اقتصاد این کشور، موجب شد شاخص شانگهای برخلاف سایر شاخص‌های این منطقه، سبزپوش شود.

بازارهای سهام در اروپا، معاملات خود را تحت‌تأثیر جو حاکم بر معاملات وال‌استریت با صعود به پایان بردند. شاخص دکس در بورس فرانکفورت با 49/1 درصد، بیشترین رشد را در بین شاخص‌های اروپایی داشت. این درحالی است که اعلام نتایج انتخابات در ایتالیا و بروز تنش‌های سیاسی در این کشور موجب شد شاخص بورس این کشور، کاهشی 42/0 درصدی را تجربه کند.

کمرنگ‌شدن نگرانی‌ها درخصوص وقوع جنگ تجاری بین قدرت‌های اقتصادی جهان باعث شد شاخص‌های سهام در وال‌استریت افزایش یابند. شاخص داوجونز با 37/1 درصد، رشدی‌ترین شاخص بود که شرکت کاترپیلار با افزایش قیمت 2/3 درصدی، بیشترین تأثیر را در صعود این شاخص داشت. شاخص‌های S&P500 و نزدک نیز، به‌ترتیب افزایش 1/1 و 1 درصدی را تجربه کردند.

سه‌شنبه: بازارهای آسیایی با فروکش‌کردن احتمال وقوع جنگ تجاری، وارد فاز صعود شدند. در بین بورس‌های منطقه آسیا- اقیانوسیه، شاخص هنگ‌سنگ در بورس هنگ‌کنگ با 09/2 درصد، رشدی‌ترین شاخص بود. شاخص‌های سهام در ژاپن، کره‌جنوبی، شانگهای و استرالیا نیز افزایش بیش از 1 درصدی را تجربه کردند.

در اروپا نیز کاهش نگرانی از تنش‌های تجاری موجب شد شاخص‌های سهام با افزایش همراه شوند. شاخص میب در بورس ایتالیا به‌دلیل فروکش‌کردن ریسک‌های سیاسی در این کشور، با 75/1 درصد صعودی‌ترین شاخص اروپایی بود. گروه خودروسازی نیز با 24/1 درصد، بهترین عملکرد را در میان گروه‌ها داشت. در معاملات این گروه، جهش 6/5 درصدی قیمت سهام شرکت فیات و افزایش 25/2 درصدی ارزش سهام فولکس واگن جالب‌توجه بود.

به‌دنبال انتشار خبر استعفای گری کوهن، مشاور ارشد امور اقتصادی رییس‌جمهور امریکا، بازار سهام در این کشور معاملات خود را با نزول شاخص‌ها آغاز کرد، اما در ادامه شاخص‌ها صعود کردند و درنهایت در اعدادی بیشتر از روز قبل بسته شدند. شاخص نزدک با 6/0 درصد، بیشترین رشد را در میان شاخص‌های سه‌گانه داشت که در آن شرکت‌های نتفلیکس و آمازون بیشترین نقش را ایفا کردند.

چهارشنبه: بازارهای سهام در منطقه شرق آسیا، بدون توجه به بهبود روابط بین دو کره، تحت‌تأثیر استعفای مشاور ارشد اقتصادی ترامپ افت کردند. شاخص هنگ‌سنگ در بورس هنگ‌کنگ با 03/1 درصد نزول، بیشترین کاهش را در بین شاخص‌های این منطقه داشت. افزایش ارزش ین در مقابل سایر ارزهای معتبر نظیر دلار، یورو و پوند، از دیگر تحولات مهم بازارهای این منطقه بود.

برخلاف آسیا، بازارهای سهام در اروپا روزی صعودی را تجربه کردند، به‌گونه‌ای که شاخص‌های سهام در آلمان و ایتالیا با رشد بیش از 1 درصدی همراه شدند. با این حال گروه‌های منابع معدنی و فلزات تحت‌تأثیر خبر اعمال تعرفه واردات از سوی دولت امریکا، کاهش یافتند. بهترین عملکرد در میان گروه‌ها نیز از آن خودروسازی بود.

در حالی‌که جلسه معاملاتی بورس نیویورک با افت شدید شاخص‌ها آغاز شده بود، انتشار خبر معافیت کانادا و مکزیک از قانون اعمال تعرفه واردات فولاد و آلومینیوم، موجب بهبود شاخص‌ها در ساعات پایانی شد. با این حال، دو شاخص داوجونز و S&P500 در مجموع روزی کاهشی را پشت‌سر گذاشتند، اما نزدک به‌لطف صعود گروه فناوری اطلاعات، به‌ویژه دو شرکت فیس‌بوک و آلفابت با رشد 4/0 درصدی مواجه شد.

پنج شنبه: معافیت احتمالی برخی از کشورها از اعمال تعرفه وارداتی فولاد و آلومینیوم امریکا و هم‌چنین اعلام آمار فراتر از انتظار صادرات چین در ماه فوریه، موجب افزایش شاخص‌های سهام در شرق آسیا شد که شاخص هنگ‌سنگ در بورس هنگ‌کنگ با 52/1 درصد، رشدی‌ترین شاخص بود. در کره‌جنوبی نیز شاخص KOSPI با محوریت گروه فناوری اطلاعات رشد 3/1 درصدی را تجربه کرد.

پس از آن‌که بانک مرکزی اروپا، در جلسه روز پنج‌شنبه خود نرخ‌ بهره این اتحادیه را بدون تغییر نگه داشت، ارزش یورو در مقابل دلار کاهش یافت و شاخص‌های سهام در این قاره با افزایش همراه شدند و شاخص کک در بورس پاریس با 28/1 درصد، بهترین عملکرد را به‌نام خود ثبت کرد. با این حال، گروه منابع معدنی به‌دلیل اعمال تعرفه‌های اعمال‌شده از سوی امریکا و هم‌چنین انتشار خبر کاهش واردات سنگ‌آهن چین در ماه فوریه با کاهش مواجه شد.

تأثیر خبر معافیت مکزیک و کانادا از اعمال تعرفه‌های فولاد و آلومینیوم که منجر به تغییر روند شاخص‌های وال‌استریت در روز گذشته شده بود، در روز پنج‌شنبه نیز در بازار حاکم بود، به‌گونه‌ای که هر سه شاخص مطرح بورس نیویورک، رشد حدود 4/0 درصدی را تجربه کردند. شرکت‌های مصرف‌کننده فولاد و آلومینیوم هم‌چون بوئینگ نیز از رشدی‌ترین سهام در وال‌استریت بودند

جمعه: پس از پذیرش پیشنهاد دیدار رهبر کره‌شمالی از سوی رییس‌جمهور امریکا و احتمال بهبود روابط این دو کشور، بازارهای سهام در منطقه شرق آسیا روزی صعودی را سپری کردند. شاخص‌های سهام در کره‌جنوبی و هنگ‌کنگ با حدود 1/1 درصد رشد هم‌چون روز گذشته، بهترین عملکرد را در بین شاخص‌های مطرح به‌نام خود ثبت کردند. تصمیم بانک مرکزی ژاپن درخصوص عدم‌تغییر نرخ بهره این کشور و هم‌چنین کاهش ارزش ین در مقابل دلار از دیگر تحولات مهم این منطقه بود.

بیشتر بازارهای سهام در اروپا تحت‌تأثیر اخبار مربوط به اشتغال امریکا، با افزایش نسبی به کار خود پایان دادند. شاخص‌های بورس کشورهای فرانسه و اسپانیا با حدود 4/0 درصد رشد، سرآمد سایر شاخص‌های مطرح بودند. در این میان شاخص دکس در بورس فرانکفورت به‌دلیل انتشار آمار نه‌چندان مطلوب از صادرات این کشور برخلاف سایر شاخص‌ها، با کاهش 07/0 درصدی همراه شد.

اعلام ایجاد 313 هزار فرصت شغلی جدید در امریکا در ماه فوریه، که به میزان قابل‌توجهی از رقم 200 هزار فرصت شغلی پیش‌بینی‌شده بیشتر است، موجب افزایش شاخص‌های سهام در بورس نیویورک شد. البته تأثیر این افزایش بر شاخص‌های سه‌گانه یکسان بود، به‌گونه‌ای که هر سه شاخص مطرح در وال‌استریت رشد حدود 8/1 درصدی را تجربه کردند.









دوشنبه: پس از افزایش نسبی قیمت طلا در روز جمعه، فلز زرد در آغازین روز هفته تحت‌تأثیر بدبینی سرمایه‌گذاران بار دیگر کاهش یافت. هر اونس طلا در بازار جهانی 1320,11 دلار قیمت‌گذاری شد که نسبت به روز قبل کاهش 2/0 درصدی را نشان می‌دهد.

سه‌شنبه: افزایش نگرانی‌ها پس انتشار خبر استعفای گری کوهن، مشاور ارشد امور اقتصادی رییس‌جمهور امریکا و تضعیف دلار باعث افزایش 09/1 درصدی قیمت طلا و صعود آن به ایستگاه 1334,56 دلار در بازارهای جهانی شد.

چهارشنبه: تأیید خبر دیدار رییس جمهور امریکا و رهبر کره‌شمالی در ماه‌های آینده و احتمال بهبود روابط بین دو کشور موجب عقب‌گرد 67/0 درصدی قیمت طلا و رسیدن آن به 1325,57 دلار شد.

پنج‌شنبه: روند کاهشی قیمت طلا در روز پنج‌شنبه نیز تحت‌تأثیر امیدواری‌های به وجود آمده برای بهبود روابط امریکا و کره‌شمالی، عدم‌تغییر نرخ بهره اتحادیه اروپا ادامه یافت. در این روز هر اونس با افت قیمت 27/0 درصدی در 1321,99 دلار ایستاد.

جمعه: انتشار آمار فراتر از انتظار از ایجاد اشتغال در ماه فوریه در ایالات متحده موجب تضعیف دلار در مقابل سایر ارزهای معتبر و افزایش نسبی قیمت طلا در بازارهای جهانی شد. در این روز هر اونس طلا با 15/0 درصد افزایش قیمت در 1323,93 دلار بسته شد. در مجموع هفته نیز طلا با رشد 09/0 درصدی همراه شد.







دوشنبه: در آستانه نشست بین اوپک و شرکت‌های نفت شل امریکا در هیوستون و گمانه‌زنی‌ها درخصوص چگونگی برطرف کردن مازاد عرضه جهانی نفت از سوی تولیدکنندگان، قیمت طلای سیاه افزایش یافت. در این روز هر بشکه نفت برنت دریای شمال با رشد 82/1 درصدی 65/54 دلار قیمت‌گذاری شد. نفت وست‌تگزاس نیز افزایش قیمت 2/16 درصدی را تجربه کرد و 62/57 دلار به ازای هر بشکه فروش رفت.

سه‌شنبه: افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی در روز سه‌شنبه نیز به‌دلیل پیش‌بینی‌های قوی از میزان تقاضا و مواضع برخی کشورهای عضو اوپک مبنی بر قوام توافق کاهش تولید و هم‌چنین پیش‌بینی آژانس بین‌المللی انرژی در زمینه افزایش تقاضا در 5 سال آینده، ادامه یافت؛ هر چند از شیب صعودی آن کاسته شده بود. در پایان جلسه معاملاتی این روز دو نفت پایه برنت و وست‌تگزاس با رشد 0/38 و 0/05 درصدی مواجه شده و به‌ترتیب در قیمت های 65/79 و 62/06 دلار بسته شدند.

چهارشنبه: با تشدید نگرانی‌ها در مورد برنامه‌های واشنگتن برای اعمال تعرفه بر واردات فولاد و آلومینیوم و احتمال بروز جنگ تجاری، قیمت نفت پس از دو روز صعود، به صورت چشم‌گیری کاهش یافت. در معاملات این روز هر بشکه نفت برنت با ثبت ریزش 2/2 درصدی به 64/34 دلار بازگشت. نفت وست‌تگزاس امریکا هم با سقوط 2/32 درصدی 61/15 دلار معامله شد.

پنج‌شنبه: با قدرت گرفتن دلار و هم‌چنین انتشار خبر افزایش ذخایر انبارهای نفت امریکا در یک هفته گذشته، قیمت نفت به روند نزولی روز گذشته خود ادامه داد. در پایان معاملات این روز نفت برنت و وست‌تگزاس در قیمت های 63/61 و 60/12 دلار متوقف شدند که نسبت به روز قبل به ترتیب 1/13 و 1/68 درصد کاهش را نشان می دهد.

جمعه: انتشار آمارهای قوی از بازار کار امریکا از یک سو و نشست مشترک احتمالی ترامپ با رهبر کره‌شمالی از سوی دیگر، تقویت قیمت نفت در بازارهای جهانی در روز جمعه را در پی داشت. در این روز هر بشکه نفت برنت دریای شمال جهشی 2/96 درصدی را تجربه کرد و در 95/49 دلار به معاملات خود پایان داد. نفت وست‌تگزاس هم با صعودی 3/19 درصدی در 62/04 دلار متوقف شد. در مجموع معاملات هفته نیز نفت برنت و وست‌تگزاس به‌ترتیب با افزایش 1/7 و 1/3 درصدی همراه شدند.




دانلود نسخۀ PDF