امروز : پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

دوشنبه بازار سرمایه ۱۳ تا ۱۹ فروردین – شماره ۱۱۱


تنش در روابط تجاری بین امریکا و چین و اعمال تعرفه واردات برای کالاهای یکدیگر، سردرگمی سرمایه‌گذاران در بازارهای جهانی را درپی داشته است. این نوسانات در بازارهای سهام آسیایی و وال استریت نمود بیشتری داشت. نگرانی از وقوع جنگ تجاری بر بازار جهانی نفت نیز تأثیر گذاشت و ریزش بیش از 4 درصدی قیمت طلای سیاه را رقم زد.

تنش در روابط تجاری بین امریکا و چین و اعمال تعرفه واردات برای کالاهای یکدیگر، سردرگمی سرمایه‌گذاران در بازارهای جهانی را درپی داشته است. این نوسانات در بازارهای سهام آسیایی و وال استریت نمود بیشتری داشت. نگرانی از وقوع جنگ تجاری بر بازار جهانی نفت نیز تأثیر گذاشت و ریزش بیش از 4 درصدی قیمت طلای سیاه را رقم زد.

دوشنبه: به‌دنبال اقدام تلافی‌جویانه دولت چین مبنی‌بر اعمال تعرفه واردات کالاهای امریکایی و افزایش جنگ تجاری بین دو کشور، شاخص‌های سهام در حوزه آسیا- اقیانوسیه، کاهش یافتند. شاخص نیکی در بورس توکیو با 0/31 درصد افت، ضعیف‌ترین عملکرد را داشت. این درحالی است که معاملات سهام در برخی از کشورهای این منطقه نظیر استرالیا و هنگ‌کنگ به‌دلیل تعطیلات رسمی، متوقف بودند.

در اروپا نیز، معاملات سهام در بورس‌های مطرح به‌دلیل تعطیلات رسمی متوقف بودند.

معاملات نخستین روز از سه‌ماهه دوم سال 2018 میلادی در وال‌استریت نیز با کاهش چشم‌گیر شاخص‌ها همراه بود. ادعای توئیتری دونالد ترامپ مبنی‌بر کلاهبرداری شرکت آمازون از سیستم خدمات پستی ایالات متحده، موجب شد گروه فناوری اطلاعات هم‌چون اغلب روزهای هفته گذشته، ریزشی‌ترین گروه باشد که در میان شاخص‌ها، نزدک با سقوط 2/7 درصدی، نزولی‌ترین شاخص بود. دو شاخص داوجونز و S&P500 نیز به‌ترتیب با افت 1/9 و 2/2 درصدی همراه شدند.

سه‌شنبه: با تداوم تنش‌های تجاری میان چین و امریکا و هم‌چنین ریزش شاخص‌های سهام در وال‌استریت در روز گذشته، اغلب شاخص‌های سهام در منطقه شرق آسیا نزول کردند. شاخص شانگهای با افت 0/84 درصدی، ریزشی‌ترین شاخص این منطقه بود و گروه فناوری اطلاعات نیز تحت‌تأثیر ریزش قیمت شرکت‌های این گروه در امریکا، یکی از ضعیف‌ترین عملکردها ر ا در میان گروه‌ها داشت.

نگرانی‌ها از وقوع جنگ تجاری و هم‌چنین ریزش جهانی قیمت سهام شرکت‌های فناوری اطلاعات، بورس‌های اروپایی را نیز تحت‌تأثیر قرار داد، به‌گونه‌ای که بیشتر شاخص‌های سهام در این قاره افت کردند که بیشترین ریزش به شاخص دکس در بورس فرانکفورت اختصاص داشت. افزایش 7 درصدی قیمت سهام فیات کرایسلر و هم‌چنین سقوط 4 درصدی ارزش سهام ایرفرانس، از دیگر تحولات مهم بازارهای سهام اروپایی بود.

پس از آن‌که بلومبرگ اعلام کرد که کاخ سفید علی‌رغم اتهام‌زنی به شرکت آمازون، برنامه‌ای برای مقابله با این شرکت ندارد. گروه فناوری اطلاعات پس از یک جلسه ریزش شدید، سبزپوش شده و شاخص‌های سهام در وال‌استریت نیز رشد کردند.

چهارشنبه: اعمال تعرفه‌های واردات برای کالاهای چینی از سوی دولت امریکا و اقدام متقابل دولت چین درخصوص ورود بیش از 106 نوع کالای امریکایی، نگرانی بسیاری از سرمایه‌گذاران را در پی داشته و موجب نزول شاخص‌های سهام در این منطقه شده است. شاخص هنگ‌سنگ در بورس هنگ‌کنگ با افت 2/2 درصدی و شاخص KOSPI  در بورس کره‌جنوبی با کاهش 1/4 درصدی، ضعیف‌ترین عملکرد را به‌ثبت رساندند. گروه فناوری اطلاعات نیز هم‌چون بسیاری از روزهای گذشته، عنوان ریزشی‌ترین گروه را از آن خود کرد.

اغلب بازارهای اروپایی نیز تحت‌تأثیر جنگ تجاری بین چین و امریکا و هم‌چنین اعلام آمار اقتصادی از حوزه یورو افت کردند. در این میان، شاخص بورس کشورهای اسپانیا و آلمان نسبت به سایر بورس‌های مطرح، افت بیشتری داشتند. طبق آمار منتشر شده، نرخ تورم یورو برای نخستین بار در چهارماهه گذشته رشد کرده است که به اعتقاد تحلیل‌گران، ممکن است اعضای بانک مرکزی اروپا را برای تغییر نرخ بهره این اتحادیه قانع کند.

پس از آن‌که چین اعلام کرد وارد جنگ تجاری با امریکا نخواهد شد، شاخص‌های سهام در وال‌استریت علی‌رغم نزول در ساعات اولیه، رشد کردند. شاخص نزدک با 1/46 درصد، رشدی‌ترین شاخص بود که افزایش 1/9 درصدی قیمت سهام شرکت اپل، تأثیر به‌سزایی داشت. اعلام افزایش تعداد شغل در ماه مارس و هم‌چنین کاهش شاخص مدیران خرید در بخش خدمات در این ماه، از دیگر تحولات مهم اقتصادی در ایالات‌متحده بود.

پنج‌شنبه: معاملات سهام در کشورهای چین، هنگ‌کنگ و تایوان به‌دلیل تعطیلات رسمی متوقف بود. در عین حال، سایر شاخص‌های مطرح در منطقه شرق آسیا به‌دلیل افزایش امیدواری‌ها درخصوص عدم وقوع جنگ تجاری بین امریکا و چین رشد کردند. بیشترین رشد به شاخص نیکی در بورس توکیو با 1/53 درصد اختصاص داشت.

امیدواری‌ها از فروکش کردن جنگ تجاری و هم‌چنین افزایش قیمت جهانی نفت و فلزات اساسی، موجب شد شاخص‌های سهام در اروپا یکی از بهترین روزهای خود را در دو سال گذشته پشت‌سر گذارند، به‌گونه‌ای‌که شاخص‌های بورس در کشورهای انگلیس، آلمان، فرانسه، ایتالیا و اسپانیا با رشد بیش از 2 درصدی همراه شدند. در میان گروه‌ها نیز گروه‌های منابع معدنی و فناوری اطلاعات، با رشد بیش از 3 درصدی پیشتاز بودند.

در امریکا پس از آن‌که مارک زاکربرگ مالک فیس‌بوک، اعلام کرد رسوایی افشای اطلاعات کاهش چندانی در تعداد کاربران این شرکت ایجاد نکرده است، گروه فناوری اطلاعات با صعود قابل توجهی همراه شد و موجبات رشد بخش عمده‌ای از شاخص‌های سهام در وال‌استریت را فراهم کرد. شاخص داوجونز با 0/99 درصد، سرآمد شاخص‌های سه‌گانه بود.

جمعه: اعمال تعرفه جدید 100 میلیارد دلاری برای واردات کالاهای چینی از سوی ترامپ، نگرانی‌ها در مورد وقوع جنگ تجاری را افزایش داد و موجب شد شاخص‌های سهام در منطقه شرق آسیا کاهش یابند. شاخص نیکی در بورس توکیو با 0/36 درصد، ریزشی‌ترین شاخص بود. این درحالی است که شاخص هنگ‌سنگ در بورس هنگ‌کنگ که روز گذشته معاملات آن متوقف بود، برخلاف سایر شاخص‌های این منطقه، با رشد 1/1 درصدی مواجه شد که گروه فناوری اطلاعات تأثیر به‌سزایی داشت.

افزایش مجدد نگرانی‌ها از وقوع جنگ تجاری بین امریکا و چین، بازارهای اروپایی را نیز تحت‌تأثیر قرار داد، به‌گونه‌ای که تمامی شاخص‌های مطرح با نزول مواجه شدند. شاخص دکس در بورس فرانکفورت با 0/52 درصد افت، نزولی‌ترین شاخص بود. گروه منابع معدنی نیز با 1/6 درصد کاهش، ضعیف‌ترین عملکرد را در میان گروه‌ها داشت.

در وال‌استریت نیز شاخص‌ها تحت‌تأثیر اعلام آمار اشتغال مربوط به ماه مارس در ایالات‌متحده و هم‌چنین افزایش تنش‌ها بین این کشور و چین، ریزش بیش از 2 درصدی را تجربه کردند. شاخص داوجونز با 2/34 درصد کاهش، ضعیف‌ترین عملکرد را در میان شاخص‌های سه‌گانه داشت که نزول بیش از 3 درصدی قیمت سهام دو شرکت بوئینگ و کاترپیلار، تأثیر زیادی در این افت داشتند. اعلام ایجاد 103 هزار شغل جدید در ماه مارس در امریکا، از دیگر اخبار مهم اقتصادی در این کشور بود. این درحالی است که پیش از این کارشناسان رقم 193 هزار شغل را برای این ماه پیش‌بینی کرده بودند.









دوشنبه: به‌دنبال ریزش بازارهای سهام و هم‌چنین کاهش ارزش دلار، بار دیگر تقاضا برای طلا افزایش یافت به‌گونه‌ای که هر اونس از این فلز در پایان معاملات با رشد درخور توجه 1/19 درصدی، 1,341/29 دلار قیمت‌گذاری شد.

سه‌شنبه: خروج سرمایه‌گذاران چینی از بازار در آستانه تعطیلات رسمی در این کشور موجب شد قیمت طلا با عقبگردی 0/64 درصدی به 1,332/74 دلار تنزل کند.

چهارشنبه: سردرگمی سرمایه‌گذاران و انتظار آنان برای اقدام احتمالی دولت چین در پاسخ به اعمال تعرفه واردات از سوی امریکا، باعث شد قیمت طلا نوسانات زیادی را تجربه نکند؛ به گونه‌ای که در این روز، هر اونس فلز زرد تنها 0/03 درصد افزایش قیمت داشت و در 1,333/19 دلار به معاملات خود پایان داد.

پنج‌شنبه: ابزار تمایل امریکا و چین برای بهبود روابط تجاری با یکدیگر و افزایش ریسک‌پذیری سرمایه‌گذارن موجب شد طلا در بازارهای جهانی با کاهش 0/5 درصدی روبه رو شده و 1,326/57 دلار قیمت‌گذاری شود.

جمعه: بالا گرفتن مجدد تنش‌ها بین چین و امریکا و هم‌چنین اعلام ضعیف‌تر از انتظار آمار تولید اشتغال در ایالات متحده، افزایش 0/49 درصدی قیمت طلا و تثبیت آن در 1,333/03 دلار را در پی داشت. در مجموع کل هفته نیز قیمت جهانی طلا حدود 0/5 درصد رشد کرد.







دوشنبه: اقدام متقابل چین مبنی‌بر اعمال تعرفه واردات برای کالاهای امریکایی، ریسک‌های تجاری در بازارهای بین‌المللی را افزایش داد و موجبات سقوط چشم‌گیر قیمت جهانی نفت را فراهم ساخت. هر بشکه نفت برنت دریای شمال با ریزش 3/74 درصدی، 67/64 دلار معامله شد. نفت وست‌تگزاس امریکا نیز کاهشی 2/97 درصدی داشت و در قیمت 63/01 دلار بسته شد.

سه‌شنبه: اعلام پایبندی 93 درصدی روسیه به توافق این کشور با اوپک درخصوص کاهش تولید موجب شد قیمت نفت در بازار‌های جهانی افزایش یابد. این موضوع باعث شد از نگرانی‌ها در مورد افزایش تولید امریکا تا حدودی کاسته شود و قیمت جهانی نفت اندکی افزایش یابد. در پایان معاملات نفت برنت 68/12 دلار قیمت‌گذاری شد که این نرخ افزایش 0/71 درصدی را نسبت به روز گذشته نشان می‌‌دهد. قیمت نفت‌ وست‌تگزاس هم 0/79 درصد صعود کرد و در ایستگاه 63/51 دلار متوقف شد.

چهارشنبه: در حالی‌که پیش‌بینی‌ها درخصوص افزایش ذخایر نفتی امریکا در هفته اخیر، کاهش شدید قیمت نفت در ساعات اولیه معاملات را موجب شده بود، اعلام رسمی کاهش در این ذخایر باعث شد قیمت‌ها در ساعات پایانی صعود کنند؛ اما در نهایت کاهش قیمتی ساعات اولیه جبران نشد و دو نفت پایه بین‌المللی کاهش قیمت روزانه را به‌ثبت رساندند. در این روز نفت برنت و وست‌تگزاس به ترتیب با افت 0/15 و 0/22 درصدی مواجه شده و به ترتیب در قیمت‌های 68/02 و 63/27 دلار بسته شدند.

پنج‌شنبه: اعلام کاهش 6/4 میلیون بشکه‌ای ذخایر نفتی امریکا، که روزگذشته از ریزش قیمت‌ها جلوگیری کرده بود، روز پنج‌شنبه موجبات افزایش بهای جهانی نفت را فراهم ساخت. در پایان این جلسه معاملاتی، قیمت نفت برنت 0/46 درصد رشد کرد تا در 68/33 دلار بایستد. نفت وست‌تگزاس هم با صعودی 0/27 درصدی در قیمت 63/54 دلار دادوستد شد. اعلام کاهش تولید اوپک در ماه مارس به پایین‌ترین سطح در 11ماهه گذشته، به‌دلیل اختلال در سطح تولید نفت لیبی و ونزوئلا و کاهش صادرات نفت آنگولا، از دیگر دلایل افزایش قیمت نفت به‌شمار می‌رود.

جمعه: اعمال تعرفه برای 100 میلیارد دلار دیگر از کالاهای وارداتی چین، از سوی دولت ایالات متحده و افزایش مجدد تنش‌ها بین پکن و واشنگتن موجب شد قیمت نفت در بازارهای جهانی کاهش یابد. در پایان معاملات هر بشکه نفت برنت دریای شمال در 67/11 دلار بسته شد که 1/79 درصد پایین‌تر از قیمت پایانی روز قبل بود. نفت وست‌تگزاس هم با نزول قیمتی 2/33 درصدی، در قیمت 62/06 دلار به معاملات خود پایان داد. با توجه به این قیمت‌ها، هر دونفت پایه برنت و وست‌تگزاس در این هفته کاهش قیمت حدود 4/5درصدی را به ثبت رساندند.




دانلود نسخۀ PDF