امروز : جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

دوشنبه بازار سرمایه ۲۱ تا ۲۷ خرداد – شماره ۱۲۱


دیدار تاریخی میان رهبران کره‌شمالی و امریکا، افزایش تنش‌های تجاری بین پکن و واشنگتن، افزایش 25 صدم درصدی نرخ‌ بهره ایالات متحده و تصمیم بانک‌ مرکزی اتحادیه اروپا مبنی‌بر پایان دادن به سیاست‌های محرک مالی تا پایان سال 2018، مهم‌ترین تحولات تأثیر گذار بر بازارهای جهانی در هفته گذشته به‌شمار می‌روند که موجبات افزایش ارزش دلار و کاهش قیمت‌های جهانی نفت و طلا را فراهم آورده‌اند.

دوشنبه: در بورس‌های آسیایی، در حالی‌که شاخص‌ها متاثر از عدم حمایت ترامپ از بیانیه پایانی گروه هفت، معاملات خود را با افت آغاز کرده بودند، در ادامه تمرکز سرمایه‌گذاران بر عواملی هم‌چون دیدار رییس‌جمهور امریکا با رهبر کره‌شمالی موجبات رشد شاخص‌ها را فراهم کرد. شاخص KOSPI در بورس سئول با 0/76درصد رشد، بهترین عملکرد را داشت که در آن جهش بیش از 6 درصدی قیمت سهام شرکت مهندسی دوو جالب‌توجه بود.

شاخص‌های سهام اروپایی نیز تحت‌تأثیر  خوش‌بینی‌ها در مورد دیدار ترامپ و کیم‌جونگ‌اون در سنگاپور صعود کردند. شاخص میب در بورس ایتالیا با 3/5 درصد، صعودی‌ترین شاخص بود که این رقم بالاترین میزان رشد روزانه این شاخص در 13 ماه گذشته است. گروه‌های بانکداری و بیمه بیشترین تأثیر  را در این رشد ایفا کردند. اظهارات دلگرم‌کننده وزیر دارایی جدید این کشور درخصوص تعامل با اتحادیه اروپا مهم‌ترین دلیل این جهش به‌شمار می‌رود.

در وال‌استریت هم خوش‌بینی‌های ناشی از دیدار رهبران امریکا و کره‌شمالی بر اثر نتایج ناامیدکننده اجلاس گروه هفت غلبه کرد تا شاخص‌ها در اعدادی بیشتر از روز قبل بسته شوند. شاخص نزدک با 0/19 درصد افزایش، رشدی‌ترین شاخص بود که در آن افزایش قیمت 3/1 درصدی فیس‌بوک و 0/72 درصدی آلفابت بیشترین تأثیر  را داشت. هم‌چنین جلسه روز چهارشنبه فدرال‌رزرو و احتمال افزایش نرخ بهره امریکا در آن، توجه بسیاری از سرمایه‌گذاران را به خود معطوف داشته است.

سه‌شنبه: در حالی‌که هم‌چنان نتایج نشست گروه هفت در بازارها سایه افکنده است، دیدار رهبر کره‌شمالی و رییس‌جمهور امریکا در سنگاپور موجب شد اغلب شاخص‌های سهام در منطقه شرق آسیا افزایش یابند. شاخص بورس شانگهای با 0/9 درصد افزایش، بیشترین رشد را در بین شاخص‌های مطرح داشت. افزایش ارزش دلار در مقابل ین به بالاترین سطح در سه هفته گذشته، از دیگر تبعات مهم این دیدار تاریخی بود.

در اروپا در حالی‌که شاخص‌های سهام در ساعات اولیه معاملات با رشد همراه شده بودند، در ادامه تحت‌تأثیر نتایج دیدار ترامپ و کیم‌جونگ‌اون کاهش یافتند؛ به گونه‌ای که شاخص‌های سهام در انگلیس و فرانسه در اعدادی کمتر از روز قبل بسته شدند. گروه‌های تأمین آب و برق و نفت و گاز به‌ترتیب بهترین و ضعیف‌ترین عملکرد را به‌نام خود ثبت کردند.

در بورس نیویورک در حالی شاخص نزدک به لطف رشد گروه فناوری اطلاعات 0/5 درصد صعود کرد که دو شاخص مهم دیگر این بورس تغییر چندانی نداشتند. هم‌چنین در آستانه نشست دو روزه فدرال‌رزرو که انتظار می‌رود در آن نرخ بهره امریکا 0/25 افزایش پیدا کند، نرخ اوراق قرضه 10‌ساله و هم‌چنین ارزش دلار در مقابل سایر ارزهای معتبر افزایش یافت.

چهارشنبه: برآورده نشدن انتظارات سرمایه‌گذاران از نتایج مذاکرات بین واشنگتن و پیونگ یانگ و هم‌چنین نزدیک شدن به زمان آغاز جلسه شورای سیاست‌گذاری فدرال‌رزرو امریکا موجب شد اغلب شاخص‌های سهام در منطقه شرق آسیا کاهش یابند. شاخص هنگ‌سنگ در بورس هنگ‌کنگ با 1/22 درصد افت، ریزشی‌ترین شاخص بود که در آن گروه خدمات مالی بیشترین تأثیر را داشت. این درحالی است که شاخص سهام در بورس توکیو صعود کرد و معاملات سهام در بورس‌های کره‌جنوبی و هند به‌دلیل تعطیلات رسمی در این کشورها متوقف بودند.

در اروپا در حالی‌که سرمایه‌گذاران بر نشست فدرال‌رزرو و هم‌چنین جلسه روز پنج‌شنبه بانک مرکزی اروپا متمرکز شده‌اند، شاخص سهام در برخی کشورها هم‌چون آلمان و ایتالیا با صعود و در بعضی دیگر هم‌چون فرانسه و انگلیس با نزول همراه شدند. هم‌چنین گروه‌های ارتباطات و نفت و گاز نزولی‌ترین و گروه تامین برق و آب، صعودی‌ترین گروه‌ها بودند.

مطابق انتظارات، فدرال‌رزرو نرخ بهره امریکا را 0/25 درصد افزایش داد و آن را از 1/75 به 2 درصد رساند اما نکته حائز اهمیت در این خصوص آن است که این نهاد خبر افزایش سرعت رشد نرخ بهره تا پایان سال را داد تا بدین ترتیب این نرخ دو مرتبه دیگر تا پایان سال 2018 میلادی افزایش یابد. با انتشار اخبار، شاخص‌های بورس نیویورک کاهش یافتند. در این میان داوجونز با 0/47 درصد افت، نزولی‌ترین شاخص بود که افت ارزش سهام شرکت‌های بوئینگ و کاترپیلار تأثیر به‌سزایی داشتند. دلار نیز در مقابل سایر ارزهای معتبر بین‌المللی تقویت شد و نرخ اوراق قرضه ۱۰ساله امریکا بار دیگر به بالای ۳ درصد صعود کرد.

پنج‌شنبه: پس از افزایش نرخ بهره امریکا و بروز نشانه‌هایی از رشد این نرخ تا دو مرتبه دیگر تا پایان سال جاری و هم‌چنین افزایش نگرانی‌ها درخصوص بروز جنگ تجاری در جهان، شاخص‌های سهام در آسیا کاهش یافتند. شاخص KOSPI در بورس کره‌جنوبی با 1/8 درصد افت، ریزشی‌ترین شاخص بود که در آن افت 3/9 درصدی هیوندای موتور و 2/4 درصدی سامسونگ الکترونیک، جالب‌توجه بود.

تصمیم بانک مرکزی اروپا برای توقف بازخرید اوراق قرضه در پایان سال 2018 میلادی و هم‌چنین تداوم فعلی نرخ بهره این اتحادیه به مدت یک سال دیگر، باعث شد شاخص‌های سهام در اروپا رشدی‌ترین روز خود در دو ماه گذشته را تجربه کنند. شاخص دکس در بورس فرانکفورت با 1/7درصد رشد، بهترین عملکرد را به‌نام خود ثبت کرد. بورس‌های ایتالیا و فرانسه نیز صعود بیش از 1 درصدی را تجربه کردند. افزایش 6/5 درصدی قیمت سهام شرکت رولز رویس از نکات جالب‌توجه بود.

رشد قابل‌توجه گروه فناوری اطلاعات و در رأس آن شرکت‌های فیس‌بوک، نتفلیکس و آلفابت باعث شد شاخص داوجونز با صعود  0/9 درصدی، بهترین عملکرد را در بین شاخص‌های سه‌گانه در بورس نیویورک به‌خود اختصاص دهد. این در حالی است که شاخص داوجونز به‌دلیل افت گروه بانکداری در اعدادی کمتر از روز قبل بسته شد. هم‌چنین نرخ اوراق قرضه 10ساله امریکا که روز گذشته رشد کرده بود، بار دیگر به زیر 3 درصد نزول کرد.

جمعه: معاملات در بازارهای شرق آسیا با نزول برخی از شاخص‌ها نظیر شانگهای، هنگ‌کنگ و کره‌جنوبی و صعود برخی دیگر هم‌چون ژاپن و استرالیا همراه بود. شاخص ASX200 در بورس سیدنی با 1/3 درصد افزایش، صعودی‌ترین شاخص بود که گروه خدمات مالی بیشترین تأثیر را داشت. تصمیمات بانک مرکزی اروپا و اجرایی‌شدن اعمال تعرفه‌های وارداتی برای کالاهای چینی از سوی ایالات‌متحده از مهم‌ترین عوامل مؤثر بر بازارهای آسیایی به‌شمار می‌روند.

شاخص‌های سهام در اروپا، معاملات خود را با نزول به پایان بردند. در این بین شاخص FTSE در بورس لندن با 1/7 درصد، ضمن سقوط به پایین‌ترین سطح در چهار هفته گذشته، ضعیف‌ترین عملکرد را در بین بورس‌های اروپایی داشت. گروه منابع معدنی نیز به‌دلیل نگرانی‌ها از گسترش جنگ تجاری در جهان، با حدود 3 درصد افت، ریزشی‌ترین گروه بود و صعود بیش از 7 درصدی قیمت سهام شرکت رولز رویس هم‌چون روز گذشته، توجهات بسیاری را به خود جلب کرد.

انتشار خبر اعمال تعرفه 25 درصدی بر کالاهای وارداتی از چین به ارزش 50 میلیارد دلار از سوی دولت امریکا، موجبات افت شاخص‌های سهام در وال‌استریت را فراهم ساخت. شاخص داوجونز با 0/34 درصد افت، ریزشی‌ترین شاخص بود که در آن افت 1/3 درصدی سهام کاترپیلار و 2/5 درصدی سهام بوئینگ بیشترین تأثیر را داشت. این دو شرکت با توجه به حجم قابل‌توجه ارتباطات خود با خارج از امریکا، تأثیرپذیری زیادی نسبت به تنش‌های تجاری در سطح جهان دارند.









دوشنبه: در پی گسترش نگرانی‌ها به‌دلیل عدم حمایت ترامپ از بیانیه پایانی گروه هفت کشور صنعتی، تقاضا برای طلا افزایش یافت و قیمت این فلز ارزشمند با 0/18 درصد به بیش از 1300 دلار صعود کرد.

سه‌شنبه: به‌دنبال رشد ارزش دلار که تقاضای سرمایه‌گذاری برای طلا را محدود کرد، قیمت هر اونس با کاهش 35/0 درصدی مواجه شد تا در 1,295/97 دلار به معاملات خود پایان دهد.

چهارشنبه: علی‌رغم آن‌که فدرال‌رزرو امریکا در پایان نشست خود، نرخ بهره را افزایش داد و پیش‌بینی کرد که دو نوبت دیگر تا پایان سال نرخ بهره افزایش یابد، نگرانی‌ها از تنش‌های تجاری بین واشنگتن و پکن موجبات رشد 0/26 درصدی قیمت طلا و رسیدن آن به 1،299/31 دلار را فراهم کرد.

پنج‌شنبه: هر اونس طلا برای تحویل فوری با رشدی 0/23 درصدی، در 1,302/25 دلار بسته شد. نکته قابل‌توجه آن‌که قیمت طلا در اواسط معاملات، قیمت 1،309/30 دلار را نیز لمس کرد که این رقم بالاترین قیمت از اواسط ماه میلادی گذشته است.

جمعه: به‌دلیل رشد ارزش دلار امریکا و تشدید تنش‌های تجاری میان پکن و واشنگتن، اکثر فلزات جهانی از جمله طلا سقوط کردند. هر اونس طلا با نزولی 1/79 درصدی در 1,278/94 دلار معامله شد که این رقم پایین‌ترین سطح در بیش ازشش‌‌ماهه گذشته به شمار می‌رود.







دوشنبه: پس از برآروده نشدن انتظارات کشورهای صنعتی درخصوص متقاعد کردن امریکا برای عدم‌اعمال تعرفه‌های بازرگانی در نشست گروه هفت، نگرانی‌های تجاری در جهان افزایش یافت. این موضوع در کنار اظهارات وزیر نفت عراق، که تردیدها درمورد قطعی بودن تصمیم اوپک مبنی‌بر افزایش تولید در نشست آتی این سازمان را بیشتر کرده، موجب شد قیمت نفت وست‌تگزاس امریکا با رشد 0/55 درصدی همراه شد تا در قیمت 66/1 دلار بسته شود. این در حالی است که قیمت نفت برنت تغییر نکرد تا در 76/46 دلار ثابت بماند.

سه‌شنبه: بازارهای جهانی نفت، با افزایش شکاف قیمت نفتی بین برنت و وست‌تگزاس همراه شد. هر بشکه نفت برنت دریای شمال با کاهش 0/76 درصدی به قیمت 75/88 دلار رسید. در مقابل قیمت نفت وست‌تگزاس امریکا 0/39درصد رشد کرد تا به 66/36 دلار در هر بشکه برسد. خبرهای منتشرشده از افزایش تولید نفت امریکا، احتمال افزایش تولید نفت روسیه و عربستان، دیدار ترامپ و کیم جونگ اون و هم‌چنین جلسات بانک مرکزی اروپا و امریکا از مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار بر بازار نفت به‌شمار می‌رود.

چهارشنبه: در پی انتشار خبر کاهش ذخایر نفتی امریکا در یک‌هفته گذشته، قمت نفت در بازارهای جهانی بار دیگر افزایش یافت. هر بشکه نفت برنت دریای شمال و وست‌تگزاس به‌ترتیب با رشد1/13 و 1/42 درصدی همراه شدند تا قیمت‌های 76/74 و 66/64 دلار را تجربه کنند. آمارهای اعلام شده نشان می‌دهد ذخایر نفتی امریکا در یک‌هفته گذشته بیش از چهارمیلیون بشکه کاهش داشت، این درحالی است که تحلیلگران افت حدود 1/5 میلیون بشکه‌ای را پیش‌بینی کرده بودند.

پنج‌شنبه: با نزدیک شدن به اجلاس کلیدی تعیین تولید اوپک و درحالی که تقویت قیمت دلار بر بازار نفت فشار وارد کرده، نفت برنت با افت 1/04 درصدی همراه شد تا به قیمت 75/94 دلار بازگردد. با این حال بهای نفت خام امریکا 0/38 درصد بالا رفت تا به قیمت 66/89 دلار صعود کند. قیمت بالاتر دلار باعث می‌شود تا کالاهایی مانند نفت که با دلار قیمت‌گذاری می‌شوند‌، برای کشورهایی که ارزی دیگر دارند، گران‌تر تمام شده و در نتیجه تقاضا و قیمت کاهش یابد.

جمعه: درحالی‌که عربستان و روسیه، بزرگ‌ترین تولیدکنندگان نفت جهان، تأکید کردند خود را برای افزایش تولید آماده می‌کنند، قیمت نفت در بازارهای جهانی سقوط کرد. وزرای انرژی روسیه و عربستان پس از مذاکرات با یکدیگر اعلام کردند که هر دو کشور از طرح افزایش تدریجی عرضه نفت پشتیبانی می‌کنند؛ که یکی از گزینه‌های این پشتیبانی می‌تواند افزایش تدریجی 1/5 میلیون بشکه‌ای تولید نفت باشد که از اول جولای آغاز شود. پس از این موضع‌گیری قیمت نفت برنت دریای شمال 3/29 درصد ریزش کرد تا معاملات خود را در 73/44 دلار به پایان برد. نفت وست‌تگزاس نیز با سقوطی 2/74 درصدی در 65/06  دلار بسته شد. با ثبت این قیمت‌ها در این هفته دو نفت برنت و وست‌تگزاس به‌ترتیب با افت قیمت حدود 4 و 1 درصدی همراه شدند.




دانلود نسخۀ PDF