امروز : شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

دوشنبه بازار ۹ تا ۱۵ شهریور ۱۳۹۳ – شماره ۲۶


توجه ویژه به بازار کار آمریکا از سوی معامله‌گران طلا در هفته‌ میلادی گذشته عواملی نظیر بحران سیاسی در اوکراین، کنفرانس خبری بانک مرکزی اروپا و نیز اعلام شاخص‌های مهمی از اقتصاد آمریکا، اروپا و چین منجر به بروز نوساناتی در بازارهای مالی و کالاها از جمله طلا گردید.

روز دوشنبه: اولین روز هفته در حالی آغاز شد که تعطیلی بازارهای آمریکا به مناسبت روز کارگر، انتشار گزارش‌های ضعیفی از سوی کشورهای اروپایی و نگرانی‌ ناشی از تاثیر منفی تحریم‌های غرب علیه روسیه بر اقتصاد شکننده منطقه پولی یورو از جذابیت سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی ‌می‌کاست.

به علاوه با توجه به شرایط عدم اطمینان مذکور و اینکه با نزدیک شدن به کنفرانس خبری بانک مرکزی اروپا سرمایه‌گذاران به نوعی در حالت انتظار به سر می‌بردند و ممکن می‌دانستند ECB دست به اقدامات حمایتی تازه‌ای با هدف مقابله با رکود زند، تقاضا برای دلار به عنوان ارزی مطمئن تقویت گردید و نرخ برابری یورو به دلار تنزل یافت.

از سوی دیگر گزارش نه چندان رضایتبخشی از بخش تولیدی چین اعلام شد که اگرچه بر امکان تداوم کاهش رشد در دومین اقتصاد بزرگ دنیا می‌افزود اما عمدتاً به این خاطر که احتمال اجرای سیاست‌های انبساطی بیشتر از سوی دولت چین را بالا می‌برد تاثیر مثبتی بر بازار سهام آسیا در روز دوشنبه گذاشت. 

روز سه‌شنبه: اعلام ادامه کاهش نرخ تورم در اروپا با تاکید بر این مسئله که همچنان باید تهدید رکود را جدی گرفت، چراکه می‌تواند اقتصاد اروپا را بیش از پیش در بحران مالی فرو ببرد، ریسک‌گریزی در روز سه‌شنبه را فزونی بخشید. 

البته جو مطلوبی بر کلیت بازار حاکم بود با این پشتوانه که شاید به زودی سیاستی تازه از سوی بانک مرکزی اروپا به اجرا درآید و بتواند تحولی در روند رشد اقتصادی منطقه پدید آورد. در واقع از آنجاکه به نظر می‌رسید افراد در انتظار شنیدن خبرهایی در این خصوص به سر می‌بردند کمی از حس منفی کاسته شد و بهبود فعالیت در بخش تولیدی آمریکا هم اندکی فضای سرمایه‌گذاری را مساعد کرد؛ اگرچه هنوز عواملی نظیر بحران سیاسی و آمار ضعیف منتشر شده از وضعیت اروپا و چین بر لزوم رعایت محافظه‌کاری می‌افزود. 

روز چهارشنبه: از آنجاکه سرمایه‌گذاران امیدوار بودند بانک مرکزی اروپا در کنفرانس خبری خود در روز پنج‌شنبه، دل آنها را با رونمایی از برنامه حمایتی جدیدی شاد نماید، از اینرو با رغبت بیشتری ریسک را متقبل شدند. در این بین نه تنها ادامه تلاش مقامات روسی و اوکراینی برای رسیدن به توافق بر سر آتش‌بس در آرام شدن جو روانی موجود بی‌تاثیر نبود بلکه مطلوب بودن گزارشی از اوضاع اقتصادی چین نیز معاملات سهام اروپا و آسیا را رونق مضاعف بخشید. 

در بازارهای آمریکا شرایط به گونه‌ای دیگر رقم خورد چرا که علی‌رغم اظهارات اخیر مقامات روسی و اوکراینی مبنی بر اینکه می‌توان به نتیجه‌بخش بودن اقدامات صلح‌آمیز میان گروه‌های درگیر امیدوار بود، نخست‌وزیر اوکراین طرح پیشنهادی پوتین را رد کرد و درنتیجه با کمرنگ شدن خوش‌بینی افراد نسبت به فرایند مذاکرات و ریزش سهام شرکت‌های بخش فناوری، بازار آمریکا منفی شد. در این بین اگرچه برایند آمار و ارقام مربوط به آمریکا تا حدی رضایتبخش می‌نمود اما در کل نتوانست مانع افت ارزش دلار شود.

روز پنج‌شنبه: درحالیکه بحران سیاسی در اوکراین، تهدیدی برای اقتصاد ضعیف اروپا به شمار می‌رفت و ECB تحت فشار قرار داشت تا گامی در جهت مقابله با رکودی بردارد که مدت‌هاست در صنایع آن ریشه دوانده است، خبر غافلگیرکننده کاهش نرخ بهره اروپا و اجرای دو برنامه خرید اوراق قرضه از سوی ECB و نیز انتشار شاخص‌های مثبتی از اقتصاد آمریکا جان تازه‌ای به بازارهای سهام روز پنج‌شنبه بخشید و بر ریسک‌پذیری افزود.

در این روز اگرچه کاهش نرخ بهره اروپا، ارزش یورو را به شدت پایین آورد اما در کل، اقدام مزبور حس مطلوبی را نسبت به آینده منطقه پولی یورو به سرمایه‌گذاران منتقل کرد. در عین حال از آنجاکه هنوز ابهامی جدی در مورد نتیجه مذاکرات گروه‌های درگیر در اوکراین وجود داشت، احتمال اعمال تحریم‌های تازه غرب علیه روسیه همچنان افراد را به رعایت محافظه‌کاری وامی‌داشت.

روز جمعه: کمتر از حد مورد انتظار اعلام شدن شاخص اشتغالزایی در بخش غیرکشاورزی آمریکا در روز پایانی هفته این گمازنه‌زنی را برانگیخت که شاید فدرال رزرو از تغییر مثبت نرخ بهره در زمانی زودتر از موعد پیش‌بینی‌شده اجتناب کند. از اینرو حس خوش‌بینی ناشی از ادامه سیاست‌های انبساطی فدرال رزرو به بازارهای سهام رونق بخشید و به کاهش ارزش دلار انجامید. البته برداشتن اولین گام در مسیر توافق بر سر آتش‌بس بین اوکراین و روسیه هم در ریسک‌پذیری بی‌تاثیر نبود. 



26-3



26-2





روز دوشنبه: با شروع هفته جدید در عین حال که تنش‌ها در اوکراین کمی از بهای طلا حمایت ‌می‌کرد، اما به دلیل افزایش شاخص دلار و اینکه متاثر از تعطیلی بازارهای آمریکا و آرامش نسبی موجود، معاملات کالای مزبور حجم چندانی نداشتند فشار رو به پایینی بر بهای این کالای گرانبها وارد آمد.

روز سه‌شنبه: باوجود تداوم درگیری‌ها در اوکراین و کم‌رونق بودن بازار سهام، ظاهراً رشد دلار ناشی از مثبت‌اندیشی نسبت به آینده اقتصاد آمریکا به حدی بود که موجب شد قیمت این کالا به شدت تنزل یابد و به کمترین سطح خود در 11 هفته اخیر برسد. البته فقدان خرید فیزیکی طلا هم اثر خود را داشت.

روز چهارشنبه: ادامه تنش‌ها در اوکراین، افت شاخص دلار و بستن موقعیت‌های فروش با هدف شناسایی سود به افزایش بهای طلا انجامید.

روز پنج‌شنبه: رشد معاملات سهام به دلیل اجرای سیاست‌های انبساطی گسترده‌تر از سوی بانک مرکزی اروپا و افزایش دلار در برابر یورو در پی اعمال تصمیم فوق، از دلایل اصلی کم شدن بهای طلا محسوب می‌شد.

ناگفته نماند اجرای برنامه‌های حمایتی ذاتاً از جمله محرک‌هایی است که از بالا رفتن بهای طلا حمایت می‌کند اما در اینجا چون خبر مذکور موجب افت نرخ برابری یورو به دلار و گران شدن طلا برای خریداران دارنده سایر ارزها غیر از دلار گردید در کل این فلز گرانبها تقاضای چندانی پیدا نکرد و درنهایت ریزش بهای آن تشدید شد. در این میان نقش انتشار آمار و ارقام رضایتبخشی از اوضاع آمریکا هم در این کاهش نمی‌توان نادیده گرفت.

روز جمعه: اعلام گزارش دور از انتظاری از وضعیت بازار کار آمریکا و درنتیجه کاهش نگرانی سرمایه‌گذاران از این اینکه فدرال رزرو در آینده نزدیک نرخ بهره را افزایش خواهد داد، با تقویت تقاضا برای طلا بر بهای این کالای گرانبها افزود.

26-5





26-6



روز دوشنبه: علی‌رغم تداوم درگیری‌ها در تعدادی از مناطق مهم تولیدکننده نفت در جهان، مازاد عرضه در بازار و ضعییف بودن گزارش‌های اقتصادی مربوط به اروپا و بخش تولیدی چین‌ بهای نفت خام را به ریزش واداشت.

از سوی دیگر بنا بر اظهارات شرکت ملی نفت لیبی، این کشور قادر است تولید نفت خود را تا 700 هزار بشکه در روز افزایش دهد که در صورت تحقق آن بر عرضه نفت بیش از پیش افزوده خواهد شد.

روز سه‌شنبه: منفی بودن چشم‌انداز تقاضا برای نفت از سوی چین و اروپا همراه با رشد شاخص دلار و فراوانی عرضه در بازار، بهای نفت برنت را تا کمترین حد خود در 16 ماه اخیر کاهش داد.

روز چهارشنبه: کاهش خوش‌بینی نسبت به نتیجه مذاکرات اوکراین و روسیه برای رسیدن به آتش‌بس همراه با روشن بودن چشم‌‌انداز مصرف در آمریکا منجر به رشد بهای نفت خام در بازارهای جهانی گشت؛ اگرچه مازاد عرضه کالای مذکور همراه با نامطئن بودن رشد اقتصادی چین و اروپا همچنان فشار رو به پایینی بر بهای این کالا وارد می‌ساخت.

شایان ذکر است در صورت به پایان رسیدن تنش و درگیری در اوکراین و بهبود روابط تجاری غرب با روسیه می‌توان به بهتر شدن اقتصاد شکننده منطقه پولی یورو امیدوار بود که خود تاثیر مثبتی بر تقاضا برای نفت خواهد گذاشت. در غیر اینصورت ادامه تحریم‌ها و کاهش روابط فوق، پیامدهای نامطلوبی برای اقتصاد اروپا در پی خواهد داشت.

روز پنج‌شنبه: اعلام گزارشی مبنی بر اینکه موجودی ذخایر نفت آمریکا کمتر از آنچه که انتظار آن می‌رفت کاهش یافته است همراه با رشد شاخص دلار موجب افت بهای نفت خام گردید. 

روز جمعه: ضعیف بودن گزارش منتشر شده از وضعیت بازار کار آمریکا با افزایش نگرانی‌ها از چشم‌انداز تقاضا برای نفت خام موجب کاهش بهای این کالای استراتژیک گرید. البته کند بودن رشد اقتصادی چین و اروپا همراه با کاهش تنش‌ها در اوکراین هم در این خصوص بی‌تاثیر نبود.

26-7




دانلود نسخۀ PDF