امروز : سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

دوشنبه بازار سرمایه ۱ تا ۷ مرداد – شماره ۱۲۶


اعلام عملکرد میان‌دوره‌ای شرکت‌ها و هم‌چنین کاهش تنش‌های تجاری در سطح بین‌المللی موجب شد شاخص‌های سهام در اغلب بورس‌های معتبر افزایش یابند. افزایش ارزش دلار، کاهش قیمت جهانی طلا و نوسانات گسترده در قیمت جهانی نفت از دیگر تحولات مهم بازارهای جهانی در این هفته بود.

دوشنبه: اغلب شاخص‌های سهام در منطقه شرق آسیا نخستین روز هفته را به‌علت نگرانی از گسترش تنش‌های تجاری بین امریکا و چین و هم‌چنین افت دلار در مقابل اکثر ارزهای منطقه‌ای، با نزول پشت‌سر گذاشتند. شاخص نیکی در بورس توکیو با 1/33 درصد افت، ضعیف‌ترین عملکرد را در بین بورس‌های آسیایی داشت. این در حالی است که شاخص بورس‌های شانگهای و هنگ‌کنگ علی‌رغم نزول اولیه، در ادامه صعود کردند.

شاخص سهام در بورس‌های اروپایی نیز متأثر از اعلام عملکرد میان‌دوره‌ای نه‌چندان مطلوب برخی شرکت‌ها کاهش یافت. شاخص میب در بورس ایتالیا با حدود 0/9 درصد افت، ریزشی‌ترین شاخص بود. انتشار خبر کناره‌گیری مدیرعامل فیات و جانشینی مدیرعامل جیپ به جای وی، موجب شد ارزش سهام فیات 1/5 درصد و قیمت سهام فراری حدود 5 درصد کاهش یابد. هم‌چنین دیدار روز چهارشنبه رییس کمیسیون اروپا با ترامپ در مورد اعمال تعرفه‌های واردات کالا از اروپا به امریکا، کانون توجه سرمایه‌گذاران قرار داشت.

رشد 4 درصدی قیمت سهام آلفابت به‌دلیل انتشار فراتر از انتظار عملکرد این شرکت و انتظار سرمایه‌گذاران برای اعلام عملکرد دو شرکت آمازون و فیس‌بوک در روزهای پایانی هفته، موجب شد گروه فناوری اطلاعات در بورس نیویورک با رشد قابل‌توجهی همراه شود. گروه بانکداری نیز تحت‌تأثیر رشد نرخ اوراق قرضه ده‌ساله امریکا به 2/95 درصد، یکی از صعودی‌ترین گروه‌ها بود؛ به گونه‌ای که بنک‌آف امریکا و جی‌پی مورگان، رشد حدود 2 درصدی را تجربه کردند. در میان شاخص‌های سه‌گانه نیز نزدک با 0/28 درصد رشد، بهترین عملکرد را داشت..

سه‌شنبه: در پی انتشار اخباری مبنی‌بر این‌که پکن سیاست پولی شدیدتری هم‌چون کاهش مالیات شرکت‌ها را در پیش‌خواهد گرفت، شاخص‌های سهام درمنطقه شرق آسیا رشد کردند. شاخص بورس شانگهای با 1/6درصد افزایش، رشدی‌ترین شاخص بود و در بورس هنگ‌گنگ نیز شاخص هنگ‌سنگ افت 1/4 درصدی را تجربه کرد. اعلام عملکرد مطلوب از سوی شرکت آلفابت و رشد ارزش سهام این شرکت در معاملات روز گذشته بورس نیویورک، موجب شد معاملات گروه فناوری اطلاعات در شرق آسیا نیز تحت‌تأثیر قرار گرفته و این گروه یکی از بهترین عملکردها را داشته باشد.

شاخص‌های سهام در اروپا نیز متأثر از اعلام عملکرد مالی شرکت‌ها در سه‌ماهه دوم سال صعود کردند. شاخص سهام در کشورهای ایتالیا، آلمان و فرانسه رشد بیش از 1 درصدی را تجربه کردند. در بین گروه‌ها نیز منابع معدنی با 4/78 درصد افزایش، بهترین عملکرد را داشت که این میزان رشد بیشترین رشد روزانه از ماه نوامبر سال 2016 میلادی به‌شمار می‌رود. رشد 14/9 درصدی قیمت سهام پژو و رسیدن آن به بالاترین سطح از سال 2008 تاکنون، به‌دلیل اعلام عملکرد مطلوب میان‌دوره‌ای از دیگر تحولات مهم بازارهای سهام در اروپا بود.

روند شاخص‌ها در بورس نیویورک نیز به‌دلیل انتشار عملکرد میان‌دوره‌ای شرکت‌ها صعودی بود. در بین شاخص‌های سه‌گانه، داوجونز با 0/8 درصد افزایش، بیشترین رشد را داشت که رشد 4 درصدی قیمت سهام شرکت بوئینگ و 3 درصدی ارزش سهام شرکت یونایتد تکنولوژی به‌دلیل اعلام فراتر از انتظار عملکرد سه‌ماهه دوم این شرکت‌ها، تأثیر زیادی در صعود این شاخص داشتند.

چهارشنبه: معاملات سهام در بازارهای آسیایی با صعود شاخص بورس برخی کشورها هم‌چون ژاپن و هنگ‌کنگ و نزول بعضی دیگر هم‌چون شانگهای و کره‌جنوبی همراه بود. رشد شاخص‌های سهام در بورس نیویورک، اعلام عملکرد میان‌دوره‌ای شرکت‌ها و مشوق‌های مالی اعمال‌شده از سوی دولت چین، از مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار در بازارها بود.

در آستانه دیدار رییس کمیسیون اروپا با رییس‌جمهور امریکا و عدم‌خوش‌بینی سرمایه‌گذاران نسبت به نتایج این دیدار، شاخص بورس‌های اروپایی نزول کردند. شاخص میب در بورس ایتالیا با 1/4درصد افت، ریزشی‌ترین شاخص بود. گروه‌های منابع معدنی و خودروسازی نیز ضعیف‌ترین عملکرد را در بین گروه‌ها داشتند. اعلام شناسایی سود 400 میلیون یورویی در سه‌ماهه دوم سال از سوی شرکت دویچه بانک و به‌تبع آن افت 1/4 درصدی قیمت سهام این بانک، از دیگر تحولات مهم بازارهای اروپایی بود.

ریزش 24 درصدی قیمت سهام فیس‌بوک و کاهش 120 میلیارد دلاری ارزش بازار این شرکت به‌دلیل انتشار ناامیدکننده از عملکرد سه‌ماهه دوم، مهم‌ترین خبر وال‌استریت بود. با این وجود شاخص‌های سهام در بورس نیویورک به‌دلیل امیدواری سرمایه‌گذاران درخصوص کاهش تنش‌های تجاری بین اروپا و امریکا پس از دیدار ترامپ با رییس کمیسون اروپا رشد کردند که در این بین شاخص نزدک با 1/2درصد رشد، بهترین عملکرد را داشت.

پنج‌شنبه: با وجود اعلام توافق امریکا و اروپا برای کاهش حذف برخی تعرفه‌ها و هم‌چنین اعلام بهتر از انتظار عملکرد تعدادی از شرکت‌های مطرح در سه‌ماهه دوم سال، نگرانی سرمایه‌گذاران درخصوص تنش‌های سیاسی و کندشدن رشد اقتصادی جهان موجب شد شاخص‌های سهام در منطقه شرق آسیا کاهش یابند. شاخص بورس‌های شانگهای و سئول با حدود 0/7 درصد افت، ریزشی‌ترین شاخص‌ها بودند.

انتشار خبر توافق روسای جمهور امریکا و کمیسیون اروپا بر سر حذف تعرفه‌های واردات بین دو طرف و هم‌چنین ثابت نگه داشتن نرخ بهره حوزه یورو در جلسه بانک مرکزی اتحادیه اروپا، موجب شد شاخص‌های سهام در قاره سبز افزایش یابند. شاخص دکس در بورس فرانکفورت با 1/8 درصد افزایش، رشدی‌ترین شاخص بود. گروه خودروسازی نیز با صعود 2/6 درصدی، بهترین عملکرد را در بین گروه‌ها داشت. افزایش 4/5 درصدی قیمت سهام شرکت ایرباس به‌دلیل اعلام عملکرد فراتر از انتظار در سه‌ماهه دوم سال، از دیگر خبر‌های مهم بورس‌های اروپایی بود.

در بورس نیویورک، شاخص نزدک با افت 1 درصدی، نزولی‌ترین شاخص بود که در آن، ریزش 19 درصدی قیمت سهام فیس‌بوک بیشترین تأثیر را داشت. قیمت سهام فیس‌بوک در روز گذشته نیز 24 درصد سقوط کرده بود که این موضوع موجب شد بسیاری از سهامداران خواستار برکناری مارک زاکربرگ، مدیر این شرکت شوند. با این وجود شاخص داوجونز تحت‌تأثیر افزایش ارزش بازار شرکت‌های 3M و بوئینگ، با رشد 0/44 درصدی همراه شد.

جمعه: به‌دنبال افت تنش‌های تجاری در سطح بین‌المللی و هم‌چنین اعلام عملکرد میان‌دوره‌ای شرکت‌ها، بیشتر شاخص‌های سهام در منطقه آسیا- اقیانوسیه صعود کردند. شاخص ASX200 در بورس استرالیا ضمن ثبت بهترین عملکرد در میان شاخص‌ها، به بالاترین سطح در یک‌دهه گذشته صعود کرد. گروه نفت و گاز متأثر از افزایش قیمت جهانی نفت، صعودی‌ترین گروه بود. این در حالی است که شاخص بورس شانگهای برخلاف سایر بورس‌ها عمل کرد و در اعدادی کمتر از روز قبل بسته شد.

شاخص‌های سهام در اروپا به روند صعودی خود ادامه دادند و بدین ترتیب اغلب آن‌ها بیشترین رشد هفتگی را درچهارماهه اخیر به‌ثبت رساندند که بیشترین رشد در میان شاخص‌های مطرح از آن شاخص IBEX در بورس مادرید بود. انتشار عملکرد مالی مطلوب از سوی برخی شرکت‌ها و هم‌چنین امیدواری سرمایه‌گذاران درخصوص سخنان اخیر ترامپ مبنی‌بر حذف کامل تعرفه‌ها بین اروپا و امریکا از مهم‌ترین دلایل رشد شاخص بورس‌های اروپایی به‌شمار می‌رود. اعلام ضعیف‌تر از انتظار رشد اقتصادی فرانسه در سه‌ماهه دوم سال از دیگر تحولات مهم اقتصادی در اروپا بود.

برخلاف آسیا و اروپا، شاخص‌های سهام در وال‌استریت این هفته را با نزول به پایان رساندند که در این میان شاخص نزدک با 1/46 درصد افت، نزولی‌ترین شاخص بود. اعلام عملکرد مالی دو شرکت اینتل و توئیتر موجب شد ارزش سهام این دو شرکت به‌ترتیب 8/5 و 20 درصد سقوط کنند. به‌تبع آن سایر شرکت‌های گروه فناوری اطلاعات هم‌چون اپل و نتفلیکس نیز قرمزپوش شدند. اعلام خبر رشد 4/1 درصدی اقتصاد امریکا در سه‌ماهه دوم سال که بیشترین میزان رشد از سال 2014 به‌شمار می‌رود، از دیگر تحولات مهم اقتصادی در ایالات‌متحده بود.









دوشنبه: در حالی‌که به‌دلیل احتمال ادامه روند افزایش نرخ بهره به‌رغم انتقادات ترامپ، ارزش دلار تقویت شده و بازدهی اوراق خزانه‌داری امریکا به بالاترین رقم خود در طی پنج‌هفته اخیر افزایش یافته است، قیمت طلا با کاهش مواجه شد؛ به گونه‌ای که هر اونس با افت 0/41 درصدی به 1,224/5 دلار نزول کرد.

سه‌شنبه: قیمت طلا در روز سه‌شنبه که ارزش دلار در آستانه دیدار میان روسای جمهور امریکا و کمیسیون اروپا درخصوص مسائل تجاری ثابت بود، تغییری نداشت.

چهارشنبه: علی‌رغم توافق میان دونالد ترامپ، رییس‌جمهور امریکا، و ژان کلود یانکر، رییس کمیسیون اروپا برای آغاز مذاکرات به‌منظور رفع موانع تجاری روی کالاهای صنعتی و افزایش ارزش دلار در مقابل ارزهای معتبر بین‌المللی، قیمت طلا در بازارهای با رشد 0/58 درصدی همراه شد و به 1,231/63 دلار صعود کرد.

پنج‌شنبه: قیمت طلا در بازارهای جهانی پس از رشد قیمتی روز گذشته با افت 0/73 درصدی قیمت مواجه شد تا با ثبت قیمت پایانی 1,222/69 دلار، پایین‌ترین سطح قیمتی در بیش از یک‌سال گذشته را تجربه نماید.

جمعه: در آستانه انتشار آمارهای اقتصادی امریکا ارزش دلار در برابر سبد ارزهای معتبر و به تبع آن، قیمت طلا در بازارهای جهانی افزایش یافت. هر اونس به 1,224/22 دلار رسید که نسبت به قیمت پایانی روز قبل 0/13 درصد رشد را نشان می‌دهد. با این وجود طلای نقدی در طول این هفته افت 0/43 درصدی را به ثبت رساند.







دوشنبه: درحالی‌که با بالا گرفتن تنش‌ها بین ایران و امریکا قیمت نفت بالا رفته بود، با بازگشت تمرکز به سوی عرضه بیش از حد، در پایان معاملات، بهای نفت دوباره افت کرد. بدین ترتیب هر بشکه نفت برنت دریای شمال بدون تغییر محسوس نسبت به معاملات روز جمعه در 73/06 دلار بسته شد. اما نفت وست‌تگزاس امریکا ریزش 3/65 درصدی را تجربه کرد تا به قیمت 67/89 دلار بازگردد.

سه‌شنبه: احتمال افزایش تقاضای چین و کاهش نگرانی‌ها در‌خصوص عرضه بیش از حد و جنگ تجاری امریکا و چین، باعث شد قیمت نفت خام در بازارهای جهانی افزایش یابد. انتشار اخباری مبنی‌بر افزایش سرمایه‌گذاری دولت چین در زیرساخت‌های این کشور نیز مزید بر علت شد. هر بشکه نفت برنت دریای شمال 0/52 درصد رشد کرد و 73/44 دلار فروش رفت. نفت وست‌تگزاس هم صعودی 0/93 درصدی داشت و به 52/68 دلار رسید.

چهارشنبه: وزیر انرژی عربستان با ادعای حمله گروه انصارالله یمن به دو نفتکش حامل نفت عربستان اعلام کرد که این کشور به‌صورت موقت عبور تمام نفتکش‌های خود از تنگه باب‌المندب را توقف می‌کند. انتشار این خبر موجب شد قیمت جهانی نفت افزایش یابد به گونه‌ای که نفت برنت و وست‌تگزاس رشد قیمتی 0/64 و 1/14 درصدی را تجربه کردند و به ترتیب در 73/93 و 69/3 دلار قیمت‌گذاری شدند.

پنج‌شنبه: ادامه تأثیرات توقف صادرات عربستان و اعلام کاهش شش میلیون بشکه‌ای ذخایر نفتی امریکا در هفته گذشته و هم‌چنین کاهش نگرانی‌های تجاری به‌دلیل توافق امریکا و اروپا موجب شد قیمت نفت به روند صعودی خود برای سومین روز پیاپی ادامه دهد. در پایان معاملات هر بشکه نفت برنت دریای شمال با رشد 0/83 درصدی قیمت، به 57/54 دلار صعود کرد. نفت وست‌تگزاس نیز با رشد قیمتی 0/45 درصدی همراه شد تا در 69/61 دلار بسته شود.

جمعه: پس از آنکه وزیر انرژی روسیه از افزایش تولید نفت این کشور به بیش از 11 میلیون بشکه در روز خبر داد، قیمت نفت پس از سه روز افزایش متوالی با کاهش مواجه شد، اما توقف صادرات نفت عربستان از طریق تنگه باب‌المندب، کاهش ذخایر نفت امریکا و کاهش تنش‌های تجاری میان امریکا و اروپا مانع از افت بیشتر قیمت‌ها شد. در پایان معاملات هر بشکه نفت برنت دریای شمال با 0/34 درصد کاهش در 74/29 دلار به معاملات خود پایان داد. نفت وست‌تگزاس هم با افت 1/32 درصدی رو به رو شد تا در 68/69 دلار متوقف شود. با این وجود نفت برنت رشد 1/67 درصدی و وست‌تگزاس افت 2/51 درصدی را تجربه کردند.




دانلود نسخۀ PDF