امروز : سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

دوشنبه بازار سرمایه ۱۶ تا ۲۲ مهر ماه – شماره ۱۳۷


هشدار صندوق بین‌المللی پول درخصوص کاهش رشد اقتصاد جهانی در سال های 2018 و 2019، نگرانی‌ها از رشد نرخ بهره در امریکا و تداوم تنش‌های تجاری در سطح بین‌المللی موجب شد بورس‌های جهای یکی از ریزشی‌ترین هفته‌ها در طی ماه‌های اخیر را پشت سر گذارند. در این هفته بهای نفت نیز کاهش یافت و از سقف قیمتی چهارساله خود فاصله گرفت. این در حالی است که طلا و اغلب فلزات جهانی با رشد قیمتی همراه شدند.

دوشنبه: معاملات سهام در بازارهای آسیایی با نزول شدید شاخص‌های سهام همراه شد. با آغاز به‌کار بازارهای چین پس از یک‌‌هفته تعطیلی، علی‌رغم اقدام بانک مرکزی این کشور برای تزریق نقدینگی بیشتر به اقتصاد، شاخص بورس شانگهای به‌دلیل تشدید نگرانی از جنگ تعرفه‌ای با امریکا، با سقوط 7/3 درصدی همراه شد. شاخص بورس‌های هنگ‌کنگ با نزول بیش از ۱ درصدی همراه شدند. این در حالی است که معاملات در بورس توکیو به‌دلیل تعطیلات در این کشور متوقف بود.

در اروپا نیز شاخص‌ها به‌دلیل انتظار سرمایه‌گذاران از رشد بیشتر نرخ بهره در امریکا، با نزول سنگین همراه شدند. شاخص میب در بورس ایتالیا با 4/2 درصد افت، نزولی‌ترین شاخص بود که رشد نرخ اوراق قرضه دولتی این کشور مهم‌ترین دلیل آن به‌شمار می‌رود. در کشورهای آلمان، فرانسه و انگلیس نیز شاخص‌ها رشد بیش از ۱ درصدی را تجربه کردند. در میان گروه‌ها نیز گروه بانکداری با افت 3/1 درصدی، به‌دلیل سقوط قیمت بانک‌های ایتالیایی ضعیف‌ترین عملکرد را داشت.

افت شاخص‌های نزدک و S&P500 به‌دلیل ترس از نرخ‌های بهره بالاتر، از مهم‌ترین تحولات بورس نیویورک بود. شاخص نزدک با نزول 7/0 درصدی، ریزشی‌ترین شاخص بود که افت 3/1 درصدی قیمت سهام شرکت آمازون در آن بسیار مؤثر بود. با این وجود، شاخص داوجونز برخلاف سایر شاخص‌های یادشده در اعدادی بالاتر از روز قبل بسته شد.

سه‌شنبه: در حالی‌‌که چین اجازه داد ارزش یوآن کاهش یابد این اقدام، تأثیر روانی بالایی برای بازارها داشته، ارز بازارهای درحال ظهور را تحت فشار قرار داده و موجبات سقوط شاخص‌های سهام در منطقه شرق آسیا را فراهم کرد. شاخص نیکی در بورس توکیو با 3/1درصد ریزشی‌ترین شاخص بود. با این حال شاخص بورس شانگهای متأثر از رشد ارزش سهام شرکت‌های صادرات‌محور در اعدادی بالاتر از روز قبل بسته شد.

علی‌رغم تداوم تنش‌ها بر سر بودجه ایتالیا، شاخص‌های سهام در قاره اروپا روزی صعودی را سپری کردند که در میان آنها شاخص میب در بورس ایتالیا با رشد بیش از یک درصدی سرآمد بود. در بین گروه‌ها نیز منابع معدنی و فناوری اطلاعات بهترین عملکرد را به ثبت رساندند. افت قابل‌توجه ارزش پوند در مقابل دلار به‌دلیل اخبار منتشرشده درخصوص برگزیت از دیگر تحولات مهم اقتصادی در قاره اروپا بود.

در والاستریت، همچون روز گذشته سهام اغلب شرکت‌ها به‌دلیل نگرانی از نرخ‌های بهره بالاتر، با نزول همراه شدند. در میان شاخص‌ها نیز داوجونز با افت 2/0درصدی ضعیف‌ترین عملکرد را داشت. این درحالی است که نزدک به لطف رشد قیمتی برخی شرکت‌های گروه فناوری اطلاعات هم‌چون فیس‌بوک و اپل، در اعدادی بالاتر از روز قبل بسته شد. اوراق خزانه‌داری با سررسید 10 ساله نیز در سقف قیمتی هفت‌سال اخیر به معاملات خود ادامه داد و اوراق قرضه با سررسید سی ساله به بالاترین سطح قیمتی از سال 2014 تاکنون صعود کرد.

چهارشنبه: انتقاد ترامپ از سرعت بالای رشد نرخ بهره در امریکا، باعث شد تا حدودی رشد نرخ اوراق قرضه کاهش یافته و اغلب شاخص‌ها سهام در منطقه شرق آسیا با رشد نسبی همراه شوند. شاخص بورس شانگهای با رشد 18/0 درصدی، رشدی‌ترین شاخص بود. این در حالی است که شاخص KOSPI در بورس سئول با نزول 1/1 درصدی همراه شد. در حوزه ارزی نیز هر چند تقویت دلار در مقابل سبد ارزهای معتبر این منطقه در این روز نیز تداوم داشت اما کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند ارزهای آسیایی در مقابل دلار بار دیگر ارزش خود را بازیابند.

نگرانی سرمایه‌گذاران در مورد چشم‌انداز رشد اقتصاد جهان در سال جاری و سال آینده موجبات نزول قابل‌توجه شاخص‌های سهام در قاره اروپا را فراهم کرد. شاخص دکس و کک در بورس‌های فرانکفورت و پاریس با ریزش بیش از دو درصدی ضعیف‌ترین عملکرد را داشتند. دو گروه فناوری اطلاعات و منابع نیز بیشترین نزول را در بین گروه‌ها به ثبت رساندند. تقویت دوباره پوند در مقابل دلار، پس از انتشار گزارشاتی که دوباره امیدها برای رسیدن به توافق برگزیت، بین اتحادیه اروپا و انگلیس را زنده کرد، از دیگر تحولات مهم اقتصادی اروپا بود.

تداوم نگرانی‌ها درخصوص افزایش نرخ بهره امریکا، ریزشی‌ترین روز در وال‌استریت را در طی هشت‌ماهه گذشته رقم زد به گونه‌ای شاخص نزدک با سقوط بیش از 4 درصدی و دو شاخص داوجونز و S&P500 با ریزش بیش از 3 درصدی همراه شدند. کاهش قیمت شرکت‌های گروه فناوری اطلاعات بیشترین تأثیر را در نزول شاخص‌ها داشت که سقوط بیش از 8 درصدی ارزش سهام نتفلیکس و افت حدود 4 درصدی سهام فیس‌بوک و اپل نمونه‌هایی از آن بود.

پنج‌شنبه: پس از بدترین سقوط وال‌استریت در هشت‌ماهه گذشته که منجر به افت شدید ریسک‌پذیری سرمایه‌گذاران شد، شاخص‌های سهام در بورس‌های شرق آسیا به پایین‌ترین سطح ۱۹ماهه گذشته خود سقوط کردند. شاخص بورس شانگهای با سقوط بیش از ۵ درصدی، ضعیف‌ترین عملکرد خود را از فوریه ۲۰۱۶ میلادی تجربه کرد و هم‌زمان، به پایین‌ترین سطح از سال ۲۰۱۴ تاکنون رسید.

در قاره اروپا نیز نگرانی‌ها درخصوص افزایش نرخ اوراق با درآمدثابت در کنار سخنان کریستین لاگارد رییس صندوق بین‌المللی پول مبنی‌بر قیمت‌گذاری گران سهام بسیاری از شرکت‌ها، شاخص‌های سهام روزی نزولی را سپری کردند؛ به گونه‌ای که در آلمان، انگلیس، فرانسه، اسپانیا و ایتالیا شاخص‌ها افت بیش از 1/5 درصدی را ثبت کردند. شاخص یورو استاک نیز که در برگیرنده نوسانات قیمت بسیاری از شرکت‌های اروپایی است به پایین‌ترین سطح خود در ۲۱ ماهه گذشته نزول کرد.

با تمرکز بر نگرانی‌های مربوط به نرخ بهره و تنش‌های تجاری در سطح بین‌المللی، شاخص‌های سه‌گانه سهام در وال‌استریت هم‌چون روز گذشته سقوط کردند که طی آن شاخص‌های داوجونز و S&P500 با ریزش بیش از ۲ درصدی و شاخص نزدک با کاهش حدود ۱ درصدی همراه شدند. هم‌چنین شاخص VIX که به‌عنوان شاخص نگرانی و نوسان بازار شناخته می‌شود، با ۲ واحد افزایش نسبت به روز قبل مواجه شده و به بالاترین سطح از ۱۲ فوریه تاکنون صعود کرد.

جمعه: علی‌رغم نزول شاخص‌های سهام در ساعات اولیه معاملات، هجوم برخی خریداران برای خرید سهام ارزان موجب شد بازارها خود را بازیابند و با صعود در ساعات پایانی بخشی از ریزش روزهای گذشته را جبران کنند. شاخص هنگ‌سنگ در بورس هنگ‌کنگ با 2/1 درصد افزایش، صعودی‌ترین شاخص بود و شاخص بورس سئول نیز رشد 5/1 درصدی را تجربه کرد. در بازار ارز نیز توقف رشد ین در مقابل دلار پس از شش‌روز صعود متوالی قابل‌توجه بود.

در اروپا با وجود رشد سهام گروه‌های منابع معدنی و خودروسازی، شاخص‌ها به روند نزولی روزهای گذشته خود هر چند به‌صورت ملایم‌تر ادامه دادند. شاخص IBEX در بورس مادرید با 2/1 درصد افت، نزولی‌ترین شاخص بود. تداوم نگرانی‌ها پیرامون بودجه ایتالیا و هم‌چنین چشم‌انداز جدایی انگلیس از اتحادیه اروپا، از مهم‌ترین دلایل تداوم افت شاخص بورس‌های اروپایی به‌شمار می‌رود.

در وال‌استریت نیز هم‌چون بورس‌های آسیایی، شاخص‌های سهام صعود کردند تا بخشی از ریزش‌های دو روز گذشته را جبران نمایند. شاخص نزدک با رشد 3/2 درصدی، صعودی‌ترین شاخص بود و دو شاخص مطرح دیگر نیز رشد بیش از ۱ درصدی را تجربه کردند. در میان گروه‌ها نیز فناوری اطلاعات صعودی‌ترین گروه بود که در آن سهام شرکت‌های مایکروسافت و اپل بیش از 3 درصد جهش کردند.









دوشنبه: پس از اینکه بانک مرکزی چین سیاست‌های داخلی برای حمایت از اقتصاد را کاهش داد، ارزش یوآن افت کرده و ارزش دلار بالا رفت. این موضوع، کاهش 1/29 درصدی قیمت طلا در بازارهای جهانی و نزول قیمت این فلز  به 1,188/08 دلار را در پی داشت که این میزان افت بزرگ‌ترین کاهش یک‌روزه از اواسط آگوست است.

سه‌شنبه: به‌دنبال سقوط بازارهای سهام که تقاضا برای طلا به‌عنوان دارایی مطمئن را برانگیخت، قیمت این فلز ارزشمند  با رشد 0/14 درصدی مواجه شد و در 1,189/77 دلار فروش رفت.

چهارشنبه: قیمت طلا در بازارهای جهانی تحت‌تأثیر انتظارات برای افزایش بیشتر نرخ‌های بهره‌ امریکا و محدود شدن تقاضای خرید تغییرات چندانی نداشت به گونه‌ای که با رشد 0/42 درصدی به رقم 1,184/79دلار رسید.

پنج‌شنبه: افت ارزش دلار در مقابل سایر ارزهای معتبر به‌ویژه یورو باعث شد تقاضا برای خرید طلا در بازار افزایش یافته و بهای فلز زرد نیز صعود کند. در پایان معاملات هر انس با جهش 2/45درصدی، به 1,224/09دلار رسید که این رقم بالاترین سطح قیمتی در دو ماه و نیم اخیر به‌شمار می‌رود.

جمعه: قیمت طلا با بهبود اوضاع بازار سهام و افزایش ارزش دلار امریکا با کاهش 0/58درصدی مواجه شد تا با ثبت قیمت پایانی 1,217/05دلار از سقف قیمت دوماهه اخیر خود اندکی فاصله گیرد. با این وجود در مجموع هفته قیمت طلا 1/11درصد رشد کرد تا برای دومین بار متوالی با افزایش همراه شود.







دوشنبه: پس از این‌که واشنگتن اعلام کرد ممکن است معافیت‌هایی برای تحریم‌ها علیه صادرات نفت ایران اعطا کند و هم‌چنین اظهارات ولیعهد عربستان سعودی درباره جبران کمبود عرضه از سوی ایران، قیمت نفت برنت کاهش یافت. هر بشکه نفت برنت دریای شمال با افت 3/0درصدی به 91/83 دلار صعود کرد. قیمت نفت وست‌تگزاس امریکا نیز نزول 07/0 درصدی را تجربه کرد تا در 29/74دلار معامله شود.

سه‌شنبه: اعلام آمارهایی درخصوص کاهش صادرات نفت ایران در ماه‌های سپتامبر و هفته نخست ماه اکتبر در کنار انتشار خبر نزدیک شدن طوفان گرم‌سیری مایکل به سواحل امریکا باعث شد قیمت نفت در بازاراهای جهانی بار دیگر افزایش یابد. هر بشکه نفت برنت و وست‌تگزاس به ترتیب با رشد 3/1 و 9/0 درصدی در قیمت‌های 85 و 96/74 دلار دادوستد شدند. برخی منابع اعلام کرده‌اند که صادرات نفت ایران در هفته نخست اکتبر به‌طور متوسط، 1/1 میلیون بشکه بوده است؛ این در حالی است که برخی منابع این میزان را زیر یک‌میلیون بشکه اعلام کرده‌اند.

چهارشنبه: پس از آن که صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی خود از رشد اقتصاد جهانی را کاهش داد، نگرانی سرمایه‌گذاران در این خصوص برانگیخته شد و تقاضا برای خرید نفت کاهش یافت. این موضوع موجب شد قیمت نفت علی‌رغم نزدیک شدن طوفان مایکل به تأسیسات نفتی فلوریدا با کاهش مواجه شود. هر بشکه نفت برنت دریای شمال با سقوط 25/2 درصدی در ایستگاه 09/83 دلار ایستاد. نفت وست‌تگزاس نیز عقب‌گردی 39/2 درصدی داشت تا به 17/73 دلار بازگردد.

پنج‌شنبه: بنابر اعلام نشریه فوربس، ایران با استفاده از ترفندهای مخفی‌کاری موفق شده در ماه سپتامبر برخلاف اخبار منتشرشده، صادرات نفت خود را افزایش دهد. انتشار این خبر باعث شد قیمت نفت در بازارهای جهانی به روند نزولی خود ادامه دهد به‌گونه‌ای که هر بشکه نفت برنت با ریزش 41/3 درصدی قیمت مواجه شد و تا قیمت 26/80 دلار سقوط کرد. نفت وست‌تگزاس هم افتی 01/3 دلاری داشت تا به 97/70 دلار تنزل کند.

جمعه: انتشار آمار افزایش واردات نفت چین به بالاترین رقم چهارماهه گذشته، موجب شد تا قیمت نفت افزایش یابد، اما گزارش آژانس بین‌المللی انرژی مبنی‌بر کافی بودن عرضه و تضعیف چشم‌انداز تقاضا موجب شد رشد قیمت‌ها چندان قابل‌توجه نباشد. در پایان معاملات قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال با رشد 21/0درصدی در 43/80 دلار بسته شد. نفت وست‌تگزاس هم در 34/71 دلار معاملات خود را به پایان برد که این رقم 52/0درصد از قیمت پایانی روز قبل بیشتر است. با این وجود، در مجموع هفته قیمت نفت برنت با کاهش 43/4 درصدی و نفت وست‌تگزاس با نزول 04/4درصدی همراه شدند.




دانلود نسخۀ PDF