امروز : جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

دوشنبه بازار ۲۰ تا ۲۶ مهر ۱۳۹۳ – شماره ۳۰


در هفته میلادی گذشته انتشار گزارش‌های بسیار مهم از شرایط اقتصادی آمریکا، چین، ژاپن و منطقه یورو و گزارش عملکرد شرکت‌های بزرگ بورسی در آمریکا در کنار پیش‌بینی تحلیلگران از شرایط اقتصاد جهانی منجر به بروز نوساناتی در بازارهای مالی و کالاها شد.

دوشنبه: در آغاز هفته، شاخص‌های مالی آسیا کاهش یافتند، در حالی‌که گزارش منتشر شده از وضعیت تجاری چین مثبت بود. در پی اعلام افزایش بیش از انتظار صادرات چین طی یک سال گذشته تا ماه سپتامبر و رشد آن به میزان 3/15 درصد و افزایش واردات این کشور طی همین بازه زمانی به میزان 7درصد، بازارها در ابتدای یک حرکت صعودی بودند. شاخص‌‌های بورس‌های اروپا به دنبال افزایش قیمت سهام شرکت‌های هواپیمایی به دلیل کاهش جهانی قیمت نفت، افزایش یافتند ولی با بازگشایی بازارهای امریکا دوباره کاهش یافتند. البته بازارهای سهام امریکا اولین روز هفته را در سطوح پایین قیمت طی کردند؛ زیرا از دیدگاه سرمایه‌گذاران فرصت‌های خرید، مناسب نبودند.

 مهم‌ترین خبر بازارهای جهانی ارز، رشد قابل توجه ین ژاپن بود که به بالاترین ارزش خود به ازای هر دلار در یک ماه گذشته و همچنین بهترین ارزش مقابل یورو در 11 ماه گذشته رسید. افزایش نگرانی‌ها درباره اقتصاد جهان باعث رونق معاملات این ارز جهانی شده است. طبق اعلام یکی از اعضای شورای بانک مرکزی اروپا احتمالاً روند تضعیف یورو در برابر سایر ارزهای اصلی ادامه خواهد یافت. البته دلار با افت روبه‌رو شد، اما همچنان قوی ماند. ضمن آن‌که دلار استرالیا نیز در برابر ین و دلار احیا شد.

در بین فلزات اساسی، قیمت نیکل بیشترین رشد را داشته و رشد قیمت مس نیز حدود 6/0درصد بوده است. تضعیف اقتصاد منطقه یورو، کند شدن رشد اقتصاد چین، رشد ارزش دلار و پیش‌بینی افزایش عرضه، مهم‌ترین عوامل کاهش قیمت فلزات اساسی هستند.

سه شنبه: گزارش تولیدات صنعتی و شاخص اعتماد اقتصادی در منطقه یورو و آلمان منتشر شد که براساس آن، میزان تولیدات صنعتی در منطقه یورو کاهش یافته و دولت آلمان نیز پیش‌بینی خود را از رشد اقتصاد این کشور در سال جاری میلادی و سال 2015 کاهش داده است. ارزش پوند انگلستان نیز در برابر ارزهای معتبر کاهش یافت؛ زیرا اعلام شد نرخ تورم در این کشور به پایین‌ترین میزان در پنج سال اخیر رسیده است. البته ارزش ین به عنوان حوزه امن سرمایه‌گذاری افزایش یافت و رشد ارزش دلار نیز در برابر ارزهای معتبر به‌ویژه یورو از سر گرفته شد که انتشار خبرهای جدید از ضعف اقتصاد منطقه یورو و بهبود اوضاع در اقتصاد آمریکا دو دلیل اصلی این موضوع هستند.

چهارشنبه: شاخص‌های مالی در اروپا و آمریکا به شدت کاهش یافتند و قیمت نفت به پایین‌ترین میزان در چهار سال اخیر رسید. سود اوراق قرضه نیز در بسیاری از بازارها به سرعت بالا رفت. طبق نظرسنجی بانک مرکزی آمریکا از مدیران صندوق‌های سرمایه‌گذاری، مشخص شد میزان خوش‌بینی آن‌ها درباره چشم‌انداز اقتصاد و نرخ تورم به پایین‌ترین سطح در دو سال اخیر رسیده است. در نتیجه از سرمایه‌گذاری در مواد خام کاسته و به تبدیل دارایی‌های خود به وجه نقد روی آورده‌اند.

در چین نیز نرخ تورم کاهش یافت که نشان می‌دهد تقاضا در حال کاهش است. از سوی دیگر میزان تولیدات صنعتی در ژاپن 3/3درصد کاهش یافته و نرخ تورم در انگلستان به طور غیرمنتظره‌ای به پایین‌ترین میزان در پنج سال اخیر رسیده است. در این میان، مهم‌ترین عامل نگرانی، وضعیت اقتصادی در منطقه یورو است.

پنجشنبه: روند کاهش قیمت فلزات اساسی ادامه یافت. قیمت سرب با حدود یک‌درصد کاهش به پایین‌ترین میزان از ماه می سال ۲۰۱۳ رسید و قیمت مس به محدوده 6,600 دلار کاهش یافت که نگرانی‌ها درباره کاهش تقاضا به دلیل ضعف اقتصاد جهان، عامل اصلی این افول است. در آمریکا نیز قیمت عمده‌فروشی به شکلی غیرمنتظره و برای نخستین بار در یک سال اخیر کاهش یافت. البته همه خبرها منفی نبوده است، چراکه وزارت کار آمریکا اعلام کرد تعداد متقاضیان بیمه بیکاری در هفته گذشته با 23,000 نفر کاهش به 254,000 نفر رسیده که پایین‌ترین میزان در 14 سال اخیر است.

ارزش یورو به‌رغم رشد 03/0درصدی در برابر دلار، در مقابل ین کاهش یافت.

همچنین شاخص‌های صنعتی آمریکا، بعد از کاهش ماه گذشته، با شیب تندی افزایش یافت و باعث شد نوعی رونق موقت در بازارهای جهانی به وجود بیاید که البته برای رفع کامل نگرانی‌ها و شکوفایی بازار کافی نیست.

نرخ تورم ناحیه یورو نیز به 3/0درصد رسید که پایین‌ترین میزان طی پنج سال گذشته محسوب می‌شود. کاهش نرخ تورم ناحیه یورو بیانگر ادامه روند نزولی کاهش تقاضا است.

جمعه: ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه پس از نشست سران آسیا و اروپا (ASEM) در میلان به خبرنگاران گفت: اگر قیمت نفت 80 دلار در هر بشکه باقی بماند، اقتصاد جهانی سقوط خواهد کرد. 

بازارهای سهام آسیا در آخرین روز کاری، حالت تدافعی داشتند و بی‌حرکت ماندن بازارهای آمریکا تنها مقداری رونق موقت به این بازارها بخشید. با این حال، طبق گزارش رویترز به نظر می‌رسد نگرانی‌ها بابت کاهش رشد اقتصاد جهانی به قوت خود باقی است.

شاخص نیکی225 در بازار سهام ژاپن روز جمعه کاهش داشت و در یک روز 3/1درصد افت کرد. تقریباً تمام شاخص‌های بازارهای حوزه آسیا- اقیانوسیه با افت‌های مشابهی همراه بوده‌اند.

به نظر می‌رسد در بازار سهام اروپا گشایش اندکی وجود داشته است؛ زیرا در این هفته، شاخص داکس آلمان رشد بسیار کمی به اندازه 1/0درصد را شاهد بود و شاخص کاک40 فرانسه 3/0درصد و شاخص اف‌تی‌اس‌ای انگلستان نیز 2/0درصد رشد داشتند.

احتمال رکود اقتصادی در اروپا و تلاش اقتصاد ژاپن برای بیرون آمدن از مشکلات، کاهش رشد اقتصادی در چین و تأثیرات ویروس ابولا، انگیزه سرمایه¬گذاری در بازار سهام را کاهش داده و نوعی بی‌ثباتی در بازارهای جهانی به وجود آورده است.



30-3



30-2





دوشنبه:بعد از مدت‌ها، قیمت طلا در کنار افت شاخص دلار، تحت تأثیر ادامه نگرانی‌ها درباره وضعیت اقتصاد جهان و افزایش نسبی تقاضای فیزیکی، روند مثبتی را طی کرد که می‌تواند با توجه به نوسانات ریسک، در کوتاه‌مدت بر قیمت سهام شرکت‌های معدنی مؤثر باشد. البته این تنها یک نوسان کوتاه‌مدت بود و اتخاذ موقعیت فروش توصیه نمی‌شد. قیمت طلا در بازارهای آسیا و امریکا افزایش یافت و در بازار اروپا کاهش یافت.

سه‌شنبه: قیمت طلا قبل از کاهش در این روز، کمی مقاومت داشت. طلای جهانی در ابتدای معاملات بهترین سطح در 4 ماه گذشته را تجربه کرد، اما با احیای شاخص دلار تاحدودی از اوج قیمت فاصله گرفت و در هر اونس به 8/1,233 دلار رسید.

چهارشنبه:افت بهای طلا ادامه پیدا کرد و اونس به محدوده 1,220 دلاری بازگشت، اما به دنبال انتشار داده‌های اقتصادی از آمریکا، انتشار گزارش‌های ناامیدکننده از اقتصاد اتحادیه اروپا، سقوط بهای نفت خام، افت دلار و شاخص سهام، روند طلا معکوس و اونس نیز بهای 1,250 دلار را لمس کرد.

پنج‌شنبه: کاهش نسبی قیمت در این روز، نشان از قدرت عوامل فشار داشت که البته تداوم افت دلار و نگرانی‌ها نسبت به اقتصاد جهان مانع از ریزش قیمت اونس شد و جایگاه طلا به عنوان سرمایه‌ای امن همچنان محفوظ ماند.

یکی از عوامل تقویت قیمت طلا، اظهارات جیمز بولارد، از مدیران بانک مرکزی آمریکا بود که اعلام کرد، فدرال رزرو در مواجهه با وضعیت شکننده بازارها و کاهش انتظارات تورمی، باید برای دوره‌ای طولانی‌تر خرید اوراق قرضه را ادامه دهد. بدیهی است اگر قیمت سهام افزایش یابد، قیمت طلا دچار آسیب خواهد شد.

جمعه: قیمت طلا برای دومین روز متوالی به دنبال افزایش تقاضای سهام در بازارهای اروپا و امریکا کاهش یافت، ولی همچنان آخرین قیمت بالاتر از قیمت پایانی هفته گذشته بود.

30-5





30-6



30-7




دانلود نسخۀ PDF