امروز : پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

دوشنبه بازار سرمایه ۷ تا ۱۳ آبان ماه – شماره ۱۴۰


به‌دنبال اعلام گزارش‌های فراتر از انتظار از عملکرد شرکت‌ها در سه‌ماهه سوم سال، شاخص‌های سهام در بورس‌های معتبر بین‌المللی صعود کردند. سقوط سنگین قیمت جهانی نفت به‌دلیل کاهش نگرانی‌ها درخصوص کمبود عرضه نیز از دیگر تحولات مهم در این هفته بود. این در حالی است که قیمت طلا و ارزش دلار در مجموع هفته نسبت به هفته گذشته با تغییرات چندانی همراه نشدند.

دوشنبه: اغلب شاخص‌های سهام در منطقه شرق آسیا نخستین روز هفته را متأثر از تداوم تنش‌های تجاری بین چین و امریکا با نزول آغاز کردندکه شاخص بورس شانگهای با 2/8 درصد افت، نزولی‌ترین شاخص بود. شاخص بورس سئول نیز افت 1/5 درصدی را به‌ثبت رساند. با این وجود شاخص هنگ‌سنگ در بورس هنگ‌کنگ برخلاف سایر بورس‌های منطقه با رشد همراه شد که افزایش حدود 5 درصدی قیمت سهام بانک HSBC به‌دلیل رشد سودآوری در سه‌ماهه سوم سال در آن تأثیر به‌سزایی داشت.

اخبار مربوط به کاهش مالیات خرید خودرو از سوی دولت چین و هم‌چنین اعلام کناره‌گیری آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان از ریاست حزب دموکرات مسیحی این کشور، باعث شد شاخص‌های سهام در قاره اروپا روزی صعودی را پشت‌سرگذارند؛ به گونه‌ای که بورس‌های آلمان، انگلیس، ایتالیا و اسپانیا رشد بیش از ۱ درصدی را تجربه کردند. در میان گروه‌ها نیز خودروسازی با رشد بیش از 3 درصدی سرآمد سایر گروه‌ها بود. جهش 4/5 درصدی قیمت سهام فولکس واگن و رشد 1/7 درصدی ارزش سهام شرکت دایملر نمونه‌ای از آن بود.

انتشار خبری از سوی بلومبرگ مبنی‌بر اینکه امریکا درصدد است تعرفه‌های بیشتری بر ضد کالاهای وارداتی از چین اعمال نماید، باعث شد شاخص‌های سهام در وال‌استریت علی‌رغم رشد در ساعات اولیه، در ساعات پایانی با نزول همراه شوند. شاخص نزدک در با 1/6 درصد افت، نزولی‌ترین شاخص بود که در آن افت بیش از 6 درصدی قیمت سهام شرکت آمازون، تأثیر به‌سزایی داشت.

سه‌شنبه: در حالی‌که چین تلاش‌های جدیدی را برای تثبیت بازار خود آغاز کرده است، شاخص‌های سهام در منطقه شرق آسیا بی‌توجه به احتمال اعمال تعرفه‌های بیشتر از سوی امریکا بر روی کالاهای وارداتی از چین، صعود کردند. شاخص نیکی در بورس توکیو با 1/45 درصد رشد، بیشترین افزایش را در بورس‌های مطرح این منطقه داشت. کاهش تورم ژاپن از 2/4 درصد در ماه آگوست به 2/3 درصد در ماه سپتامبر از مهم‌ترین دلایل این رشد به‌شمار می‌رود.

در اروپا شاخص‌های مطرح به‌جز شاخص بورس لندن، متأثر از اعلام عملکرد شرکت‌ها در سه‌ماهه سوم سال و هم‌چنین رشد تنش‌های تجاری در سطح جهان با کاهش همراه شدند. شاخص دکس در بورس فرانکفورت با 4/0 درصد افت، نزولی‌ترین شاخص بود. سقوط 8 درصدی قیمت سهام لوفت هانزا و رشد بیش از 2 درصدی قیمت سهام بریتیش پترولیوم به‌دلیل اعلام عملکرد این شرکت‌ها در سه‌ماهه سوم سال از نکات قابل‌توجه بود.

در وال‌استریت، شاخص‌های سه‌گانه بی‌اعتنا به احتمال رشد مجدد تنش‌ها بین پکن و واشنگتن با صعود بیش از 1/5 درصدی همراه شدند. شاخص داوجونز با 1/8 درصد رشد، بهترین عملکرد را در میان شاخص‌ها داشت که در آن افزایش قیمت شرکت‌های گلدمن ساچ، مک‌دونالد و بوئینگ بسیار موثر بود. با این وجود، سقوط 10 درصدی قیمت سهام جنرال‌الکتریک از نکات جالب توجه بود. این سقوط که از سال 2009 تاکنون بی‌سابقه است، پس از آن اتفاق افتاد که کمیسیون اوراق بهادار امریکا اعلام کرد این شرکت باید در شیوه‌های حسابداری خود تغییراتی ایجاد نماید.

چهارشنبه: با رشد شاخص‌های سهام در وال‌استریت در روز گذشته و هم‌چنین اعلام عزم چین برای حمایت از بازارهای داخلی این کشور، شاخص‌های سهام در منطقه شرق آسیا هم‌چون روز قبل صعود کردند تا اندکی از کف قیمت یک‌ماهه اخیر فاصله گیرند. شاخص نیکی در بورس توکیو با 2/2 درصد افزایش همچون روز قبل رشدی‌ترین شاخص بود و جهش بیش از 4 درصدی قیمت سهام شرکت سونی و هم‌چنین تصمیم بانک مرکزی این کشور به عدم‌تغییر در نرخ بهره کوتاه‌مدت، در این رشد بسیار موثر بود.

در اروپا نیز شاخص‌های سهام تحت‌تأثیر اعلام گزارش‌های عملکرد میان‌دوره‌ای شرکت‌ها صعود کردند. در این میان شاخص کک در بورس پاریس با 2/2 درصد افزایش، رشدی‌ترین شاخص بود. در آلمان و انگلیس هم شاخص‌ها افزایش بیش از ۱ درصدی را تجربه کردند. گروه منابع معدنی هم با 3/6 درصد صعود، در میان گروه‌ها پیشتاز بود. رشد قابل‌توجه پوند در مقابل دلار به‌دلیل اعلام دولت انگلیس مبنی‌بر انعقاد توافق با اتحادیه اروپا درخصوص بریگزیت ظرف سه‌هفته آینده از دیگر تحولات قابل‌توجه بود.

شاخص‌های سه‌گانه در وال‌استریت هم آخرین روز ماه اکتبر را با صعود به پایان بردند. رشد سهام شرکت‌های گروه فناوری اطلاعت متأثر از اعلام عملکرد فراتر از انتظار از سوی شرکت فیس‌بوک و رشد 3/8 درصدی سهام این شرکت از مهم‌ترین دلایل این رشد به‌شمار می‌رود. شاخص نزدک با 2 درصد رشد، بهترین عملکرد را داشت. با این وجود این شاخص با نزول 9/2 درصدی در طی ماه اکتبر، ضعیف‌ترین عملکرد ماهانه خود از نوامبر 2008 تاکنون را به‌ثبت رساند.

پنج‌شنبه: اغلب شاخص‌های مطرح در منطقه شرق آسیا معاملات خود را با نزول به‌پایان بردند. در این میان شاخص نیکی در بورس توکیو با افت 06/1 درصدی، نزولی‌ترین شاخص بود که در آن کاهش قیمت شرکت‌های فناوری اطلاعات به‌ویژه سقوط 5/6 درصدی قیمت سهام پاناسونیک بسیار موثر بود. با این وجود شاخص‌های سهام در هنگ‌کنگ و شانگهای برخلاف سایر شاخص‌ها صعودکردند؛ این رشد پس از آن اتفاق افتاد که آمارها نشان داد شاخص مدیران خرید شرکت‌های صنعتی در چین در ماه اکتبر 50/1 واحد بود که این رقم از پیش‌بینی‌های قبلی فراتر است.

در اروپا نیز اغلب شاخص‌های سهام متأثر از اعلام عملکرد میان‌دوره‌ای شرکت‌ها روزی صعودی را سپری کردند. شاخص میب در بورس ایتالیا با صعود 0/7 درصدی، رشدی‌ترین شاخص بود و گروه ارتباطات نیز بهترین عملکرد را در بین گروه‌ها داشت. اعلام بانک مرکزی انگلیس مبنی‌بر عدم‌تغییر در نرخ بهره این کشور از دیگر تحولات مهم بود که موجب شد ارزش پوند درمقابل دلار هم‌چون روز گذشته تقویت شود.

پس از توئیت ترامپ مبنی‌بر پیشرفت در مذاکرات بین پکن و واشنگتن و اعلام برنامه‌ریزی برای دیدار وی با رییس‌جمهور چین در حاشیه اجلاس G20، امیدواری‌ها برای کاهش تنش‌های تجاری بین دو کشور افزایش یافت و این موضوع موجبات رشد بیش از ۱ درصدی شاخص‌های سهام در وال‌استریت را فراهم کرد. شاخص نزدک با 1/7 درصد افزایش، رشدی‌ترین شاخص بود که در آن رشد شرکت‌های گروه فناوری اطلاعات تأثیر زیادی داشت. جهش بیش از 8 درصدی قیمت سهام شرکت دوپونت به‌دلیل اعلام عملکرد فراتر از انتظار از سوی این شرکت از نکات جالب بود.

جمعه: توئیت روز گذشته ترامپ مبنی بر پیشرفت گفتگوها بین پکن و واشنگتن و هم‌چنین احتمال تداوم مذاکرات در سطح روسای جمهور موجب شد سهامداران امیدوار شده و شاخص‌های سهام در منطقه شرق آسیا با جهش همراه شوند. شاخص هنگ‌سنگ در بورس هنگ‌کنگ با رشد 4/2 درصدی سرآمد سایر شاخص‌ها بود. شاخص بورس سئول، رشد بیش از 3درصدی و بورس‌های شانگهای و توکیو نیز افزایش بیش از دو درصدی را به ثبت رساندند.

احتمال کاهش تنش‌های تجاری بین امریکا و چین، شاخص‌های سهام در اروپا را نیز سبزپوش کرد. شاخص میب در بورس ایتالیا با 1/1 درصد رشد، پیشتاز سایر شاخص‌های مطرح بود. گروه‌های بانکداری و خودرو نیز بهترین عملکرد را در بین گروه‌ها به ثبت رساندند. این در حالی است که بورس لندن به‌دلیل تداوم تقویت پوند در مقابل دلار، بر خلاف سایر بورس‌های اروپایی قرمز پوش بود.

شاخص‌های سهام در وال‌استریت با کاهش همراه شدند تا روند صعودی سه‌روزه آنها متوقف شود. شاخص نزدک با افت بیش از 1درصدی، نزولی‌ترین شاخص بود. با این همه S&P500 و نزدک توانستند در این هفته بزرگ‌ترین سود هفتگی خود از ماه می تاکنون را ثبت کنند. سقوط  6/6 درصدی قیمت سهام اپل برجسته‌ترین اتفاق بورس نیوریورک بود که موجب شد ارزش بازار شرکت به کمتر از 1 تریلیون دلار کاهش یابد. اپل در ماه آگوست به اولین شرکت امریکا تبدیل شده بود که ارزش بازار آن از 1 تریلیون دلار بالاتر فراتر رفته بود.









دوشنبه: انتشار اخباری درخصوص احتمال رشد مجدد تنش‌ها بین پکن و واشنگتن موجب تقویت ارزش دلار و افت قیمت طلا در بازارهای جهانی شد. هر اونس با افت قیمتی 0/33 درصدی همراه شد تا در 1,229/42 دلار به معاملات روزانه خود خاتمه دهد.

سه‌شنبه: اعلام گزارش‌های عملکرد مطلوب از سوی شرکت‌ها، سرمایه‌گذاران را در بازگشت به بازارهای سهام متمایل کرده است. این موضوع موجب تداوم روند کاهشی قیمت طلا در بازارهای جهانی شد به گونه‌ای که اونس با نزول 0/53 درصدی در 1,222/93 دلار فروش رفت.

چهارشنبه: پس از آنکه ارزش دلار در برابر سبد ارزهای بین‌المللی به بالاترین میزان در 10 هفته گذشته رسید، قیمت طلا در بازارهای جهانی نیز 0/67 درصد نزول کرد تا با ثبت قیمت 1,214/76 دلاری پایین‎ترین سطح قیمتی در سه‌هفته اخیر را تجربه کرد.

پنج‌شنبه: به‌دنبال کاهش ارزش دلار امریکا در برابر سایر ارزها، قیمت طلا شاهد افزایش نسبی بود و از پایین‌ترین رقم سه‌هفته اخیر فاصله گرفت. هر اونس با جهش 1/54 درصدی، ریزش‌های چند روزه اخیر را جبران کرد و به قیمت 1,233/43 دلار بازگشت.

جمعه: پس از بازگشت قیمت طلا در معاملات روز گذشته، اعلام آمار بیکاری در امریکا در ماه اکتبر موجب شد قیمت طلا در بازار جهانی در آخرین روز هفته نوسان چندانی نداشته باشد. هر اونس با افت نه‌چندان قابل‌توجه 0/04درصدی همراه شد تا در 1,232/89 دلار به معاملات خود خاتمه دهد. در مجموع هفته نیز اونس جهانی با افت 0/05 درصدی مواجه شد.







دوشنبه: اعلام افزایش تعداد دکل‌های نفتی امریکا در هفته گذشته و نگرانی‌ها از پیشی گرفتن عرضه از تقاضا در بازار جهانی نفت باعث شد قیمت نفت کاهش یابد. هر بشکه نفت برنت دریای شمال با نزول 36/0 درصدی در 34/77 دلار معامله شد تا فروشندگان از بازگشت قیمت به بالای 80 دلار ناامید شوند. هر بشکه نفت وست‌تگزاس نیز افتی 81/0 درصدی را تجربه کرد تا در 67/04 دلار بایستد.

سه‌شنبه: انتشار برخی خبرها مبنی‌بر اینکه امریکا درصدد است تعرفه‌های بیشتری بر ضد کالاهای وارداتی از چین اعمال نماید، بار دیگر سرمایه‌گذاران را درخصوص چشم‌انداز رشد اقتصاد جهانی نگران کرد و موجب شد قیمت نفت به روند نزولی روز گذشته خود ادامه دهد. نفت برنت و وست‌تگزاس به ترتیب 1/85 و 1/28 درصد کاهش قیمت داشتند تا در 75/91 و 66/18 دلار دادوستد شوند.

چهارشنبه: بر اساس آمارهای اعلام شده از سوی اداره انرژی امریکا در هفته گذشته ذخایر نفتی این کشور با رشد 3/22 میلیون بشکه‌ای مواجه شد، هرچند این رقم از میزان پیش‌بینی‌ها کمتر بود اما باعث تداوم کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی شد. در پایان معاملات، هر بشکه نفت برنت دریای شمال 75/47 دلار قیمت‌گذاری شد که 0/58 درصد از قیمت روز قبل کمتر است. نفت وست‌تگزاس نیز 65/31 دلار فروش رفت که این رقم کاهش 1/31 درصدی را نسبت به روز قبل نشان می‌دهد.

پنج‌شنبه: اعلام معافیت خریداران بزرگ نفت ایران، از تحریم‌های اعمال شده بر ضد این کشور از یک‌سو و افزایش تولید از سوی تولیدکنندگان بزرگ نفت جهان، باعث شد نگرانی سرمایه‌گذاران درخصوص کاهش عرضه نفت تا حدود بسیار زیادی کاهش یابد. این موضوع تداوم سقوط قیمت نفت در بازارهای جهانی را در پی داشت. بهای هر بشکه نفت برنت دریای شمال با ریزش 3/42درصدی همراه شد تا به قیمت 72/89 دلار تنزل کند. قیمت نفت وست‌تگزاس هم 2/48 درصد سقوط کرد تا بار دیگر قیمت 63/69 دلار را تجربه کند.

جمعه: قیمت نفت در بازارهای جهانی همچون روزهای قبل به روند نزولی خود ادامه داد تا پایین‌ترین سطح قیمتی در دو ماه‌ونیم اخیر را تجربه کند. هر چند اعلام نرخ بیکاری در امریکا و امیدواری‌ها برای کاهش تنش‌های تجاری در سطح بین‌المللی شدت این کاهش را تا حدود زیادی تعدیل کرد. نفت برنت با افت 0/08درصدی همراه شد تا معاملات خود را در 72/83 دلار به پایان برد. نفت وست‌تگزاس امریکا هم نزول 0/86 درصدی را به ثبت رساند تا قیمت پایانی 14/63 دلار را به ثبت رساند. در مجموع هفته نفت برنت و وست‌تگزاس به ترتیب سقوط 6/17 و 6/58 درصدی یکی از ریزشی‌ترین هفته‌های خود در طی یک‌ساله اخیر را تجربه کردند.




دانلود نسخۀ PDF