امروز : پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

دوشنبه بازار ۲۶ آذر تا ۲ دی ماه – شماره ۱۴۶


اعلام افزایش 25/0 درصدی نرخ بهره امریکا از سوی فدرال رزرو، اگرچه قابل پیش‌بینی بود، اما بر وحشت سرمایه‌گذاران از حرکت اقتصاد جهان به سمت رکود افزود و موجبات سقوط شاخص‌های سهام در بورس‌های معتبر را فراهم ساخت. ریزش قیمت جهانی نفت به پایین‌ترین سطح ظرف 15 ماه اخیر و همچنین صعود قیمت جهانی طلا به بالاترین سطح طی 6 ماه گذشته از دیگر تأثیرات نگرانی سرمایه‌گذاران در خصوص چشم‌انداز اقتصاد جهان بود.

دوشنبه: پس از این که داده‌های ضعیف اقتصادی از چین و اروپا به شواهد کند شدن اقتصاد جهان افزود و اضطراب در مورد افزایش تأثیرات منفی اختلافات تجاری بر اقتصاد جهان تشدید شد، معاملات سهام در بورس‌های منطقه شرق آسیا با کاهش شاخص‌ها همراه شد. سرمایه‌گذاران منتظر سخنرانی رییس‌جمهور چین، هستند که قرار است روز دو‌شنبه در چهلمین سالگرد اصلاحات و آزادی‌های اقتصادی این کشور، انجام شود. با این وجود شاخص ASX200 در بورس سیدنی با حدود یک درصد رشدی‌ترین شاخص بود.

آمارهای جدید نشان می‌دهد که تحت‌تأثیر تنش‌های تجاری و تظاهرات گسترده در فرانسه، سفارشات تجاری به‌شدت افت کرده و شرکت‌های اروپایی فعالیت‌های خود را با کندترین سرعت در ۴ سال اخیر گسترش می‌دهند. این موضوعات موجب شد شاخص‌های سهام در اروپا یابد. در این میان بورس‌های انگلیس، فرانسه و ایتالیا با افت بیش از یک درصدی همراه شدند. در شرایطی که تنها کمی بیشتر از ۱۰۰ روز باقی‌مانده تا انگلستان در ۲۹ مارس اتحادیه اروپا را ترک کند، پوند به پایین‌ترین سطح ۲۰ ماهه خود نزدیک ماند.

با وحشت سرمایه‌گذاران از این‌که برنامه افزایش نرخ بهره فدرال‌رزرو، خارج از توان تحمل اقتصاد امریکا و بازارهای سهام باشد، وال‌استریت به شدت سقوط کرد. در این روز شاخص نزدک با 1/8 درصد ریزشی‌ترین شاخص بود که افت حدود سه درصدی سهام شرکت مایکروسافت تأثیر زیادی در آن داشت. این هفته قرار است فدرال‌رزرو برای چهارمین بار و آخرین بار در سال ۲۰۱۸ نرخ بهره خود را افزایش دهد. ترامپ مجدداً در روز دوشنبه انتقادهای خود در مورد برنامه فدرال‌رزرو را تکرار کرد و دقیقاً قبل از آخرین اجلاس این بانک، فدرال‌رزرو را تحت‌انتقاد شدید قرار داد.

سه شنبه: پس از آن‌که تشدید نگرانی‌ها در مورد کند شدن رشد اقتصاد جهانی، در روز وال‌استریت را به پایین‌ترین سطح بیش از یک سال اخیر رساند، سهام آسیایی نیز افت کردند. در معاملات این روز شاخص نیکی در بورس توکیو با 8/1درصد، ریزشی‌ترین شاخص بود. دلار امریکا هم در برابر ین و یوان افت کرد. این درحالی است که سخنرانی رئیس‌جمهور چین در جشن چهلمین سالگرد اصلاحات اقتصادی این کشور نیز برای سرمایه گذاران هیچ نکته امید بخشی نداشت.

در اروپا نیز شاخص‌های سهام روزی نزولی را سپری کردند که در این میان شاخص بورس‌های لندن و مادرید با کاهش بیش از یک درصدی، ریزشی‌ترین شاخص‌ها بودند. گروه نفت و گاز نیز با سقوط 2/7 درصدی ضعیف‌ترین عملکرد را در میان گروه‌ها داشت. اتاق بازرگانی انگلیس پیش‌بینی کرد که به‌علت متوقف شدن سرمایه‌گذاری‌های شرکتی و تقاضای ضعیف مصرف‌کننده در آستانه برگزیت، اقتصاد انگلیس در سال جاری و سال آینده کمترین رشد خود از رکود اقتصادی قبلی تاکنون را تجربه خواهد کرد.

درخواست ترامپ از فدرال رزرو درخصوص بازنگری در روند رشد نرخ بهره این کشور، همزمان با نشست ماه دسامبر این نهاد موجب شد شاخص‌های سهام در وال استریت با رشد نسبی همراه شوند. در معاملات این روز شاخص نزدک با 0/45 درصد، رشدی‌ترین شاخص بود که در آن کاهش ارزش شرکت‌های گروه فناوری اطلاعات از جمله صعود 4/2 درصدی قیمت سهام فیس‌بوک تأثیر به‌سزایی داشت. این نخستین روز سه‌شنبه مثبت در 10 هفته گذشته بوده است.

چهارشنبه: در حالی‌که تمرکز سرمایه‌گذاران به جلسه فدرال رزرو معطوف شده است، اغلب شاخص‌های سهام در منطقه شرق آسیا با کاهش همراه شدند. در معاملات این روز شاخص بورس شانگهای با کاهش بیش از یک درصدی، نزولی‌ترین شاخص بود. کاهش قیمت جهانی نفت نیز باعث شد گروه انرژی ضعیف‌ترین عملکرد را در بین گروه‌ها داشته باشد. عرضه اولیه سهام واحد ارتباطات گروه سافت بانک از مهم‌ترین تحولات این روز بازارهای منطقه بود. ارزش این عرضه ۲۳ میلیارد دلار بود که موجب شد این عرضه پس از عرضه شرکت علی‌بابا یکی از بزرگترین عرضه‌های سال‌های اخیر باشد.

اعلام پیشرفت‌های قابل‌توجه میان دولت ایتالیا و اتحادیه اروپا درخصوص بودجه این کشور باعث شد شاخص‌های سهام در بورس‌های اروپایی روزی سراسر صعودی را سپری کنند. در معاملات این روز شاخص بورس ایتالیا با 1/7 درصد، رشدی‌ترین شاخص بود. این در حالی است که در بازار ارز، یورو در ادامه رشد خود در روز سه‌شنبه، امروز اندکی تقویت شد. ارزش پوند نیز در مقابل سایر ارزها صعود کرد.

پس از مدت‌ها گمانه‌زنی سرانجام فدرال رزرو بدون‌توجه به درخواست ترامپ، نرخ بهره این کشور را به با 0/25 درصد رشد به 2/5 درصد رساند. با این وجود برخی مقامات بانک مرکزی از احتمال کاهش سرعت بالا بردن نرخ بهره در سال آینده خبر دادند. انتشار این خبرها موجب سقوط شاخص‌های سهام در وال استریت شد. در این بین شاخص نزدک با 2/1 درصد ریزشی‌ترین شاخص بود که افت بیش از 3 درصدی سهام شرکت اپل در آن تأثیر زیادی داشت.

پنج شنبه: پس از تصمیم فدرال رزرو امریکا مبنی بر افزایش نرخ بهره این امریکا و به تبع آن ریزش شاخص‌های سه‌گانه در وال استریت، شاخص‌های سهام در منطقه شرق آسیا سقوط کردند. در معاملات این روز شاخص نیکی در بورس توکیو با 2/9 درصد، ضعیف‌ترین عملکرد را میان بورس‌های آسیایی داشت. تداوم در کاهش ارزش گروه بانکداری به‌ویژه ریزش حدود 5 درصدی قیمت سهام سافت بانک تأثیر زیادی در کاهش این شاخص داشت. تصمیم بانک مرکزی چین مبنی بر عدم‌تغییر در نرخ اعطای وام کوتاه‌مدت موجب شد سایر بازارهای شرق آسیا از سقوط سنیگن در امان بمانند.

رشد نرخ بهره امریکا بورس‌های اروپایی را نیز قرمز پوش کرد به گونه‌ای که شاخص‌های سهام در کشورهای آلمان، فرانسه، ایتالیا و اسپانیا با افت بیش از یک درصدی همراه شدند. شاخص یورواستاک نیز با افت حدود 1/5 درصدی به پایین‌ترین سطح در دوسال گذشته سقوط کرد. گروه‌های خودروسازی، بانکداری، منابع معدنی، فناوری اطلاعات و گردشگری نیز افت بیش از دو درصدی را تجریه کردند. سقوط بیش از 9 درصدی قیمت سهام شرکت ایرباس نیز از دیگر نکات جالب توجه در معاملات این روز بود.

در وال استریت نیز شاخص‌های سهام متأثر از تصمیم فدرال رزرو، برای دومین روز متولی ریزش کردند که این میان شاخص داوجونز با 2 درصد ضعیف‌ترین عملکرد را داشت. سقوط قیمت جهانی نفت و همچنین احتمال تعطیلی بخش‌هایی از دولت به‌دلیل اختلافات مجلس نمایندگان و ترامپ بر سر بودجه سال 2019 این کشور از دیگر دلایل فشار بر شاخص‌های سه‌گانه در بورس نیویورک به‌شمار می‌روند.

جمعه: معاملات سهام در منطقه شرق آسیا با افت اغلب شاخص‌های مطرح همراه شد. در این میان شاخص نیکی در بورس توکیو با 1/1 درصد ریزشی‌ترین شاخص بود که گروه بانکداری بیشترین تأثیر را در آن ایفا کرد. این کاهش پس از آن اتفاق افتاد که بانک مرکزی ژاپن تصمیم گرفت نرخ بهره این کشور را بدون‌تغییر نگه دارد. این موضوع همچنین تداوم رشد ارزش ین را فراهم آورد به گونه‌ای که ارزش ین در مقابل به بالاترین سطح از ماه تاکنون رسید.

در اروپا، اگرچه اغلب شاخص‌های سهام با اندکی رشد بخشی از ریزش روزهای گذشته را جبران کردند، اما وحشت سرمایه‌گذاران از حرکت اقتصاد جهانی به سمت رکود موجب شد تا این رشد بسیار محدود باشد. در معاملات این روز شاخص دکس در بورس فرانفکورت با 0/2 درصد رشدی‌ترین شاخص بود. با این وجود آمارهای اعلام شده از اقتصاد ایتالیا موجب شد شاخص بورس این کشور افت حدود یک درصدی را تجربه کند.

اختلاف نظر کنگره و دولت امریکا درباره بودجه موجبات سقوط شاخص‌های سهام در وال استریت را فراهم کرد. در معاملات این روز که در زیر سایه احتمال تعطیلی بخش‌هایی از دولت بود، شاخص نزدک با حدود 3 درصد افت ریزشی‌ترین شاخص بود. شاخص‌های داوجونز و S&P500 نیز افت حدود دو درصدی را تجربه کردند. با ثبت معاملات این روز شاخص‌های سه گانه در بورس نیویورک ضعیف‌ترین عملکرد هفتگی در سال جاری را به ثبت رساندند.









دوشنبه: اعلام آمارهای ناامیدکننده از عملکرد اقتصاد‌های بزرگ باعث شد نگرانی‌ها از کاهش رونق اقتصاد جهان بار دیگر افزایش یافته، قیمت طلا در بازارهای جهانی 0/55 افزایش یابد و قیمت پایانی 1245.85 دلار را به ثبت رساند.

سه شنبه: نگرانی‌ها در خصوص افزایش تنش‌ها در فرانسه و نزدیک شدن به زمان خروج انگلیس از اتحادیه اروپایی بدون دست‌یافتن به یک توافق مناسب، باعث شد قیمت طلا در بازارهای جهانی با رشد 0/29 درصدی همراه شده و به 1249.42 دلار رسید.

چهارشنبه: اعلام پیشرفت در مذاکرات اتحادیه اروپا و دولت ایتالیا در خصوص بودجه این کشور موجب شد قیمت طلا در بازارهای جهانی علی‌رغم تضعیف نسبی دلار با کاهش 0/51 درصدی مواجه شده و در قیمت 1243.08 دلار به معاملات خود پایان دهد.

پنجشنبه: اعلام تصمیمات فدرال رزرو امریکا باعث کاهش ارزش دلار بازارهای جهانی شده و جهش قیمت طلا به بالاترین سطح در 6 ماه گذشته را در پی داشت. در معاملات این روز هر اونس 1/35 درصد رشد کرد تا در 1259.86 دلار معامله شود.

جمعه: پس از جهش قیمت جهانی طلا به بالاترین سطح شش ماهه در روز گذشته بسیاری از سرمایه‌گذاران با گرفتن موقعیت فروش اقدام به شناسایی سود کردند. این موضوع موجب شد عرضه با افزایش و قیمت با کاهش 0/23 درصدی همراه شده تا اونس جهانی در 1256.94 دلار به معاملات هفتگی خود پایان دهد. در مجموع هفته نیز طلا رشد قیمتی 1/45 درصدی را تجربه کرد.







دوشنبه: پس از ظهور نشانه‌هایی از تولید مازاد در بازار امریکا و درحالی‌که حال‌وهوای سرمایه‌گذاران تحت فشار نگرانی از کند شدن رشد اقتصادی جهان و کاهش عرضه نفت قرار داشت، قیمت نفت خام به شدت سقوط کرد. در معاملات نخستین روز هفته، قیمت نفت برنت با کاهش 1.11 درصدی نسبت به آخرین قیمت هفته گذشته، 59.61 دلار معامله شد. بهای نفت وست تگزاس امریکا نیز با 2.58 درصد سقوط، مرز 50 دلار را شکست و به 49.88 دلار تنزل کرد. بنا بر آمار اعلام شده تولید نفت خام روسیه در سطح رکوردی 11.42 میلیون بشکه در روز قرار دارد. از سوی دیگر با انتشار داده‌های اقتصادی ضعیف از سوی چین، فرانسه و آلمان، نگرانی‌ها در مورد کاهش تقاضا به شدت افزایش یافته است.

سه‌شنبه: با هم‌زمان شدن پیش بینی ها در مورد رشد میزان ذخایر انبارهای نفت و رکورد زدن سطح تولید نفت خام روسیه و امریکا، با سقوط بازارهای سهام، قیمت نفت در بازارهای جهانی با سقوط سنگین همراه شد و سومین روز پیاپی افت قیمت خود را به ثبت رساند. در این روز هر بشکه نفت برنت و وست تگزاس ریزش 5.62 و 7.3 درصدی را تجربه کردند و به ترتیب قیمت های 56.26 و 46.24 درصدی را تجربه کردند. از سوی دیگر شرکت اطلاعات انرژی جن‌اسپیس پیش بینی کرد که میزان ذخایر نفت امریکا در یک هفته اخیر، یک میلیون بشکه افزایش یافته است.

چهارشنبه: اعلام کاهش در خایر نفتی امریکا در کنار جذابیت قیمت نفت به دلیل ریزش قیمت ها در روز های اخیر، باعث شد در روز چهارشنبه تقاضا برای خرید طلای سیاه افزایش یافته و بهای نفت اندکی از سقوط روزهای قبل را جبران کند به گونه ای که هر بشکه نفت برنت با رشد 1.74 درصدی به 57.42 دلار بازگشت. نفت وست تگزاس هم صعودی 2.08 درصدی را تجربه کرد تا در 47.2 دلار بسته شود. اداره اطلاعات انرژی امریکا چهارشنبه شب اعلام کرد که میزان ذخایر نفتی این کشور کاهش یافته است؛ این سومین هفته پیاپی کاهش ذخایر نفتی امریکا محسوب می‌شود.

پنج‌شنبه: احتمال بازگشایی میدان بزرگ شراره در لیبی باعث شد قیمت نفت در بازار های جهانی پس از یک روز صعود بار دیگر به فاز نزول بازگردد تا تمام سود به دست آمده در روز گذشته را از دست بدهد. در جریان معاملات روز پنجشنبه بهای نفت برنت 5.05 درصد کاهش یافت و بشکه ای 54.35 دلار معامله شد. نفت وست تگزاس نیز با عقبگردی 2.8 درصدی به 45.88 دلار نزول کرد. دولت لیبی اعلام کرد که بزرگترین میدان نفتی این کشور، دوباره باز خواهد شد. این اعلام پس از آن صورت گرفت که نخست‌وزیر این کشور به آن منطقه پرواز کرد تا معترضان را برای خاتمه تعطیلی این میدان متقاعد کند.

جمعه: قیمت نفت در بازارهای جهانی در آخرین روز هفته نیز به روند نزولی خود ادامه داد به طوری که قیمت‌های نفت تا پایین‌ترین سطح خود از ربع سوم سال ۲۰۱۷ سقوط کردند. در معاملات روز جمعه هر بشکه نفت برنت دریای شمال با افت 2.61 درصدی به 52.93 دلار تنزل یافت.  قیمت هر بشکه نفت برنت نیز با کاهش 1.57 درصدی معاملات خود را در 45.16 دلار به پایان رساند. افزایش نرخ بهره امریکا و همچنین اعلام افزایش تعداد چاه های نفتی فعال از مهم ترین دلایل این نزول به شمار می رود. طبق اعلام شرکت خدمات انرژی بیکر هیوز، شرکت‌های انرژی امریکا این هفته، برای اولین بار پس از ۳ هفته، به تعداد چاه‌های نفت خود افزودند. حفاران با اضافه کردن ۱۰ حلقه چاه نفت در هفته منتهی به ۲۱ دسامبر، تعداد کل چاه‌های نفت امریکا را به ۸۸۳ حلقه رساندند. این تعداد افزایش نشان‌دهنده رشد میزان تولید نفت امریکا در آینده نزدیک است. با ثبت این قیمت ها در مجموع هفته برنت و وست تگزاس نزول قیمت 11.8 و 12.9 درصدی را به تجربه کردند.




دوشنبه بازار ۱۴۶