امروز : پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

دوشنبه بازار ۳ تا ۹ دی ماه – شماره ۱۴۷


در حالی‌که در آستانه سال نو میلادی بسیار از نهادهای مالی و سرمایه‌گذاران در تعطیلات به سر می‌برند سردرگمی سرمایه‌گذاران درخصوص چشم‌انداز اقتصاد جهان در سال آینده، همچنان ادامه دارد. نوسانات گسترده در شاخص بورس‌های معتبر بین‌المللی و قیمت جهانی نفت و همچنین رشد قیمت جهانی طلا در ویژگی‌های مهم بازارهای جهانی در هفته پایانی سال 2018 میلادی بود.

دوشنبه: در حالی‌که سرمایه‌گذاران نگرانند در زمانی‌که اقتصاد جهانی نشانه‌هایی از کند شدن رشد را بروز داده است، ناپایداری سیاسی در امریکا این کشور را دچار سرگردانی کند، در شرق آسیا بعضی بازارهای سهام افت و برخی رشد کردند. در این میان شاخص بورس‌های هنگ‌کنگ و سئول در زمره شاخص‌های صعودی و بورس‌های سیدنی و شانگهای در گروه بورس‌های نزولی بودند. با این وجود، حرکت بازارها با بسته بودن بازار ژاپن به‌علت تعطیلات رسمی، محدود بود. بسیاری از بازارهای منطقه هم به‌علت کریسمس، زودتر تعطیل ‌شدند.

در روزی‌که معاملات در بورس‌های آلمان و ایتالیا به‌دلیل تعطیلات کریسمس متوقف بود شاخص سهام در دیگر بورس‌های معتبر با کاهش قابل‌توجه همراه شدند. در این روز شاخص کک در بورس پاریس متأثر از ناآرامی‌ها در این کشور با 1/5 درصد ریزشی‌ترین شاخص بود. افت شدید قیمت سهام شرکت BMW به‌دلیل شکایت دولت کره‌جنوبی از این شرکت به‌دلیل کتمان نقص در محصولاتش از دیگر تحولات مهم در بازارهای این روز بود.

یکشنبه شب رئیس اداره مدیریت و بودجه دولت اعلام کرد که تعطیلی بخشی از دولت فدرال می‌تواند تا ماه ژانویه که کنگره جدید تشکیل می‌شود و دموکرات‌ها مجلس نمایندگان امریکا را در دست می‌گیرند، طول بکشد. این موضوع در کنار گزارشاتی که ترامپ احتمال دارد رئیس فدرال‌رزرو را اخراج کند؛ باعث شد شاخص‌های سه‌گانه در بورس نیوریورک با کاهش بیش از دو درصدی همراه شوند. در معاملات این روز فاصله بین سود اوراق ۱۰ ساله و سود اوراق ۲ ساله نیز بار دیگر کاهش یافت که این موضوع نشانه‌ای از نزدیک شدن بحران اقتصادی است.

سه شنبه: پس از ریزش شدید روز گذشته شاخص‌های سه‌گانه در بورس نیویورک، ریسک گریزی سرمایه‌گذاران به منطقه شرق آسیا نیز سرایت کرد. در معاملات این روز شاخص نیکی در بورس توکیو با ریزش 5 درصدی ضعیف‌ترین عملکرد را در میان بورس‌های مطرح داشت تا به پایین‌ترین سطح در 20 ماه اخیر سقوط کند. شاخص سهام در بورس شانگهای نیز با سقوط بیش از 2 درصدی همراه شد. بسیاری از بازارهای آسیایی در این روز در تعطیلات به سر می‌بردند.

معاملات سهام در بورس‌های اروپایی و نیویورک به‌علت تعطیلات کریسمس متوقف بود.

چهارشنبه: در حالی‌که اغلب بازارهای منطقه آسیا-اقیانوسیه از جمله هنگ‌کنگ و استرالیا به‌دلیل تعطیلات کریسمس تعطیل بودند، سایر بازارهای متأثر از شوک سقوط روز گذشته، با کاهش همراه شدند. طی این جلسه معاملاتی شاخص KOSPI در بورس کره‌جنوبی با نزول 3/1 درصد، کاهشی‌ترین شاخص بود. افت ارزش سهام گروه فناوری اطلاعات از جمله کاهش 2/1 درصدی قیمت سهام شرکت سامسونگ تأثیر زیادی در آن داشت. شاخص نیکی در بورس توکیو نیز پس از ریزش روز گذشته با کاهش 9/0 درصدی در پایین‌ترین سطح 20 ماه گذشته باقی ماند.

بورس‌های اروپایی به‌دلیل کریسمس تعطیل بودند.

پس از انتشار گزارش رکوردزنی فروش خرده‌فروشی‌ها در فصل تعطیلات در امریکا و همچنین انتقاد شدید ترامپ از رشد نرخ بهره ایالات متحده از سوی فدرال رزرو، نگرانی‌ها در مورد رشد اقتصاد را کاهش داد تا شاخص‌های سه گانه در وال استریت با رشد حدود 5 درصدی بهترین عملکرد روزانه خود در 10 سال گذشته را به ثبت رسانده و بخش بزرگی از سقوط سنگین جلسات قبل را جبران کنند. در این میان شاخص داوجونز جهش خود را به بیش از 1.000 واحد رساند که چنین جهش یک روزه‌ای در تاریخ وال‌استریت بی‌سابقه است. در این روز گروه انرژی با صعود بیش از 6 درصدی مؤثرترین گروه بود.

پنج شنبه: معاملات سهام در شرق آسیا با صعود برخی شاخص‌ها و نزول برخی دیگر همراه بود. در این روز شاخص نیکی در بورس توکیو با جهش 9/3 درصدی رشدی‌ترین شاخص بود. افزایش حدود 6 درصدی قیمت سهام شرکت ژاپن‌دیزپلی از تأمین‌کنندگان قطعات اپل به‌دلیل انتشار خبر رشد فروش این شرکت، در صعود این شاخص تأثیر زیادی داشت. در سوی مقابل ریزش قیمت جهانی نفت باعث شد شاخص‌های سهام در بورس‌های شانگهای و هنگ‌کنگ در اعدادی کمتر از روز قبل بسته شوند.

موج بدبینی‌ها به چشم‌انداز اقتصادی جهان باعث شد بورس‌های اروپایی نیز پس از بازگشت از تعطیلات دو روزه با ریزش همراه شوند. در معاملات این روز شاخص دکس در بورس فرانکفورت با 4/2 درصد ریزشی‌ترین شاخص بود. سایر شاخص‌های مطرح نیز افت بیش از یک درصدی را تجربه کردند. افت قیمت جهانی نفت و فلزات باعث شد گروه‌های انرژی و منابع معدنی بیشترین تأثیر منفی را بر شاخص‌های اروپایی در این روز داشته باشند.

در معاملات این روز شاخص‌های وال‌استریت در ساعات نخست متأثر از رشد تنش‌ها میان چین و امریکا و تعطیلی دولت فدرال، سقوط سنگینی را تجربه کردند اما در پایان معاملات توانستند تمام ضرر خود را جبران کرده و برای دومین روز متوالی در منطقه مثبت قرار بگیرند. در این جلسه معاملاتی شاخص داوجونز با رشد 1/1 درصد رشدی‌ترین شاخص بود. گروه فناوری اطلاعات نیز بیشترین تأثیر را در بازگشت شاخص‌ها ایفا کرد.

جمعه: پس از آن‌که وال‌استریت معاملات پرنوسان روز گذشته را در منطقه مثبت به پایان رساند، سهام آسیایی رشد کرد. در معاملات این روز شاخص ASX200 در بورس سیدنی با رشد حدود یک درصدی پیشتاز سایر شاخص‌ها بود که در آن افزایش شاخص گروه تأمین مالی با 3/2 درصد بیشترین تأثیر را داشت. با این وجود، افزایش ارزش ین در مقابل سایر ارزهای معتبر موجب شد شاخص نیکی در بورس توکیو برخلاف سایر شاخص‌های مطرح در اعدادی کمتر از روز قبل معاملات خود را به پایان رساند.

افزایش قیمت جهانی نفت و فلزات اساسی موجب شد در اروپا نیز شاخص‌ها با جهش همراه شده و ریزش روز گذشته را جبران نمایند. در معاملات این روز شاخص دکس در بورس فراکفورت با 3/2 درصد رشدی‌ترین شاخص بود. سایر بورس‌های مطرح نیز با رشد بیش از یک درصدی همراه شدند. با این وجود، در مجموع هفته بسیاری از شاخص‌ها ضعیف‌ترین عملکرد ماهانه را از ماه ژانویه 2016 و ضعیف‌ترین عملکرد سالانه را از سال 2008 میلادی به ثبت رساندند.

درحالی‌که سال به پایان خود نزدیک می‌شود، سرمایه‌گذاران به دقت منتظر اعلام گزارشات اقتصادی بزرگ در هفته آینده هستند، که گزارش میزان تولیدات و اشتغال هم در این میان آن‌ها خواهد بود. در وال استریت شاخص‌ها پس از صعود چند روزه به ثبات نسبی رسیدند. در معاملات این روز شاخص داوجونز با رشد نسبی همراه شد اما دو شاخص عمده دیگر با کاهش همراه شدند. با این وجود گروه فناوری اطلاعات از جمله شرکت‌های اپل، آمازون و نتفلیکس با رشد قیمتی همراه شدند. اما برای اولین‌بار در ماه دسامبر شاخص‌های اصلی سهام، به سود هفتگی دست پیدا کردند.









دوشنبه: سقوط سنگین بازارهای سهام و نگرانی سرمایه‌گذاران در مورد کند شدن رشد اقتصاد جهانی ریسک‌پذیری را کاهش داده و تقاضا برای سرمایه‌های امن به‌ویژه طلا را بالا برد به گونه‌ای که قیمت هر اونس با رشد 0/98 درصدی به 1.269.22 دلار صعود کرد.

سه شنبه: با توجه به تعطیلات در اغلب کشورهای جهان به مناسبت کریسمس قیمت طلا در بازارهای جهانی تغییر چندانی نکرد و با 0/05 درصد کاهش به 1.268.54 دلار بازگشت.

چهارشنبه: تقویت ارزش دلار در مقابل سایر ارزهای معتبر باعث شد قیمت طلا در بازارهای جهانی با کاهش 0/11 درصدی همراه شده و هر اونس در 1.267.14 دلار قیمت‌گذاری شود.

پنجشنبه: قیمت طلا در معاملات روز پنج‌شنبه به‌دلیل نگرانی‌ها نسبت به رشد اقتصاد جهانی و نوسان بازارهای سهام که تقاضا برای خرید این فلز ارزشمند را تقویت کرد، 0/68 درصد افزایش پیدا کرد تا قیمت پایانی 1.275.71 دلار را به ثبت رساند.

جمعه: قیمت طلا روز جمعه نیز به دلیل نگرانی‌ها نسبت به کندی اقتصاد جهانی و تعطیلی بخشی از دولت امریکا 0/2 رشد کرد تا با رسیدن به قیمت 1.278.27 دلار نزدیک به بالاترین قیمت خود در بیش از شش ماه گذشته بایستد. بدین‌ترتیب در مجموع هفته اونس جهانی تحت‌تأثیر نگرانی‌ها با رشد قیمتی 1/7 درصدی همراه شد.







دوشنبه: ریزش بازارهای سهام با نگرانی از بسته شدن دولت در امریکا و افت اقتصاد جهان، باعث سقوط سنگین قیمت نفت خام شد به گونه ای که قیمت‌ها به پایین‌ترین سطح خود از یک سال و نیم اخیر رسید. در معاملات این روز هر بشکه نفت برنت دریای شمال با ریزش 6.22 درصدی 50.47 دلار قیمت گذاری شد که پایین ترین سطح قیمتی از آگوست ۲۰۱۷ تاکنون است. نفت وست تگزاس امریکا هم با سقوط 6.71 درصدی و ثبت قیمت 42.53 دلار به پایین‌ترین سطح خود از ژوئن ۲۰۱۷ رسید.

سه‌شنبه: معاملات نفت در بازار جهانی به دلیل تعطیلات کریسمس متوقف بود.

چهارشنبه: با رشد بازارهای سهام و پس از آن که دولت ترامپ سعی کرد اعتماد به بازار را در بین سرمایه‌گذاران بهبود ببخشد، بسیاری از سرمایه‌گذاران سقوط سنگین قیمت نفت در شب کریسمس به پایین‌ترین سطح یک سال و اخیر را فاقد توجیه دانسته و اقدام به اخذ موقعیت خرید کردند. در معاملات این روز هر بشکه نفت برنت و وست تگزاس که دو نفت پایه بین المللی به شمار می روند به ترتیب 7.93 و 8.68 درصد رشد کردند تا با بازگشت به قیمت های 54.47 و 46.22 دلار، ریزش روز شنبه را جبران کرده و کف قیمتی فاصله بگیرند.

پنج‌شنبه: پس از جهش قیمت نفت در روز گذشته، با تمرکز مجدد بازار بر نشانه‌های کند شدن اقتصاد جهانی و رکورد زدن تولید نفت، قیمت‌ها بار دیگر سقوط کرد. ریزش بازار سهام در ساعات نخستین معاملات این روز از دیگر دلایل افت قیمت نفت به شمار می رود. در معاملات این روز هر بشکه نفت برنت دریای شمال با افتی 4.24 درصدی 52.16 دلار دادوستد شد. نفت وست تگزاس امریکا هم کاهشی 3.48 درصدی داشت تا معاملات خود را در 44.61 دلار به پایان برد.

جمعه: در معاملات روز جمعه هر چند رشد بازارهای سهام امریکا قیمت نفت را تقویت کرد ولی نگرانی در مورد اشباع شدن بازارهای نفت، بر قیمت‌ها فشار وارد کرد به گونه ای که قیمت ها با نوسانات گسترده ای همراه نشدند. طی معاملات این روز هر بشکه نفت برنت دریای شمال با صعودی 0.17 درصدی به 52.25 دلار رسید. نفت وست تگزاس هم افزایشی 0.54 درصدی داشت تا در 44.85 دلار بسته شود. در مجموع هفته نیز نفت برنت با 2.92 و نفت وست تگزاس با 1.62 درصد کاهش قیمت همراه شدند. اداره اطلاعات انرژی امریکا اعلام کرد در هفته منتهی به ۲۱ دسامبر، میزان ذخایر نفت تجاری امریکا ۴۶ هزار بشکه کاهش یافته است. این میزان کاهش در مقایسه با کاهش 2.9 میلیون بشکه‌ای که اقتصاددانان در نظرسنجی رویترز، پیش‌بینی کرده بودند، بسیار ناچیز است. همچنین طبق اعلام شرکت خدمات انرژی بیکر هیوز، در هفته منتهی به ۲۸ دسامبر، ۲ حلقه چاه به تعداد چاه‌های مورد حفاری خود افزودند.




دوشنبه بازار ۱۴۷