امروز : پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

دوشنبه بازار ۱۰ تا ۱۶ دی ماه – شماره ۱۴۸


بیم و امیدها در خصوص آینده رشد اقتصاد جهان در نخستین هفته از سال 2019 میلادی نیز ادامه داشت. در حالی‌که گزارش هشدارآمیز مدیر اپل موجبات وحشت سرمایه‌گذاران را فراهم کرده بود، انتشار خبر از سرگیری مذاکرات تجاری میان پکن و واشنگتن و همچنین اعلام آمادگی رئیس فدرال رزرو در تجدیدنظر در روند رشد نرخ بهره امریکا، امیدها را زنده نگه داشت. ماحصل این تحولات نوسان شدید در شاخص بورس‌های معتبر و رشد قیمت جهانی نفت بود.

دوشنبه: در حالی‌که اغلب بازارهای سهام در منطقه شرق آسیا تعطیل بودند شاخص هنگ‌سنگ در بورس هنگ‌کنگ آخرین روز سال را با رشد 1/35 درصدی به پایان برد. این در حالی است که اعلام کاهش 0/6 درصدی شاخص مدیران خرید شرکت‌های صنعتی چین در ماه دسامبر و رسیدن آن به رقم 4/49 واحدی تا حدودی معاملات این روز را تحت‌تأثیر قرار داده بود. با این وجود، در بورس سیدنی شاخص ASX200 با افت 0/14 درصدی همراه شد که در آن گروه منابع معدنی با افت 0/04 درصدی تأثیر بسیار زیادی داشت.

پس از آن که ترامپ اعلام کرد گفتگوی بسیار خوبی با رئیس جمهور چین داشته، امیدواری‌ها نسبت به کاهش تنش‌های تجاری بین دو کشور افزایش یافت و شاخص اغلب بورس‌ها در قاره اروپا صعود کردند. در معاملات این روز شاخص کک در بورس پاریس با 1/1 درصد رشدی‌ترین شاخص بود. با این وجود شاخص بورس لندن با 2/0 درصد کاهش همراه شد تا در سال 2018 ریزشی‌ترین عملکرد سالانه خود از بحران اقتصادی 2008 به ثبت رساند. این در حالی است که معاملات سهام در بورس‌های آلمان و ایتالیا متوقف بود.

بورس نیویورک هم واپسین روز سال را با امید کاهش تنش‌های تجاری در سطح جهان به پایان برد. در معاملات این روز شاخص داجونز با 1/1 درصد سرآمد سایر شاخص‌ها بود. با ثبت معاملات این روز، در مجموع سال داوجونز 5/6درصد، S&P500 معادل 6/2درصد و شاخص نزدک 9/3 درصد افت کرده‌اند که این ریزش بدترین عملکرد سالانه این شاخص‌ها در یک دهه گذشته است.

سه شنبه: معاملات سهام در بورس‌های مطرح جهانی به‌دلیل تعطیلات سال نوی میلادی متوقف بود.

چهارشنبه: با انتشار آمارهایی در خصوص کاهش فعالیت کارخانجات چین در ماه دسامبر، برای اولین‌بار در ۱۹ ماه اخیر، بورس‌های منطقه شرق آسیا سال 2019 را با افت شاخص‌ها آغاز کردند. در معاملات این روز شاخص هنگ‌سنگ در بورس هنگ‌کنگ با 2/8 درصد کاهش، ریزشی‌ترین شاخص بود. در شانگ‌های، سیدنی و سئول نیز شاخص‌ها افت بیش از یک درصدی را تجربه کردند. این در حالی است که معاملات در بورس توکیو همچنان متوقف بود. اعلام کاهش شاخص مدیران خرید شرکت‌های خدماتی چین به زیر 50 واحد برای نخستین بار در دو سال اخیر از دیگر اخبار تأثیرگذار در معاملات این روز بود.

آمارهای اعلام‌شده در خصوص اقتصاد چین مانع از آن شد تا شاخص بورس‌های اروپایی در نخستین روز معاملاتی سال جدید با رشد چشمگیر همراه شوند. در معاملات این روز شاخص دکس در بورس فرانکفورت با رشد 0/2 درصدی بیشترین رشد را داشت. این در حالی است که ناآرامی‌‌ها در فرانسه موجب شد شاخص کک در بورس این کشور برخلاف سایر شاخص‌ها افت 0/9 درصدی را تجربه کند. همچنین نگرانی‌های تجاری سرمایه‌گذاران موجب شد سهام گروه منابع معدنی تحت‌فشار قرار گرفته و با افت حدود 4 درصدی ضعیف‌ترین عملکرد را در میان گروه‌ها به ثبت رساند.

سردرگمی سرمایه‌گذاران در معاملات نخستین روز کاری سال جدید در جلسه معاملاتی بورس نیویورک نیز مشهود بود. در معاملات این روز اگرچه شاخص‌ها معاملات را با نزول آغاز کرده بودند اما رشد سهام برخی شرکت‌های گروه فناوری اطلاعات و بانک‌ها موجب شد تا در ساعت پایانی این کاهش‌ها تا حدود زیادی جبران شود. به گونه‌ای که در پایان معاملات تنها شاخص دواجونز در اعدادی کمتر از روز قبل بسته شد. این در حالی است که تعطیلی بخش‌هایی از دولت به‌دلیل اختلاف میان دولت و کنگره به‌شدت معاملات را تحت‌تأثیر قرار داده بود.

پنج شنبه: پس از این‌که شرکت اپل در اتفاقی نادر در مورد کاهش درآمد خود هشدار داد، نگرانی‌ها از رشد اقتصادی جهان و کاهش درآمدها تشدید شد و سهام آسیایی پایین آمد. بیانیه غافل‌گیرکننده اپل، فشار زیادی به شاخص‌های تایوان و کره‌جنوبی که سهام تکنولوژی، وزن سنگینی در آن‌ها دارند، وارد کرد به گونه‌ای که شاخص بورس کره‌جنوبی 1/3 درصد و شاخص بورس تایوان 1/4 درصد سقوط کردند. با این وجود شاخص بورس سیدنی متأثر از رشد قیمت جهانی نفت با رشد 1/2 درصدی همراه شد. این در حالی است که معاملات در بورس توکیو به‌دلیل تعطیلات متوقف بود.

بیانیه اپل و وحشت سرمایه‌گذاران از چشم‌انداز اقتصاد جهان شاخص‌های سهام در قاره اروپا را نیز قرمز پوش کرد که این میان شاخص بورس‌های آلمان و فرانسه با افت حدود 1/6 درصدی عملکرد ضعیف‌تری نسبت به سایر شاخص‌ها داشتند. گروه فناوری اطلاعات نیز با افت بیش از 4 درصدی ریزشی‌ترین گروه بود. در معاملات سهام شرکت‌های این گروه تأمین‌کنندگان قطعات اپل با کاهش ارزش سنگین همراه شدند که سقوط 23 درصدی قیمت سهام شرکت اتریشی AMS و ریزش 12 درصدی ارزش بازار شرکت سوئیسی میکروالکترونیک نمونه‌هایی از آن بود.

نامه هشدارآمیز مدیرعامل اپل به سهامداران این شرکت در خصوص کاهش شدید فروش در چین به‌دلیل تنش‌های تجاری میان دو کشور و به‌تبع آن کاهش درآمد این شرکت، سقوط بیش از 10 درصد قیمت سهام اپل را در پی داشت. این ریزش که از سال 2013 تاکنون بی‌سابقه است باعث شد رتبه شرکت از بزرگترین شرکت امریکا به رتبه چهارم تنزل کند. این تحولات بر معاملات گروه و کل بازار تأثیر گذاشت به گونه‌ای که شاخص‌های سه‌گانه افت بین 2/5 تا 3 درصدی را به ثبت رساندند. شاخص بی‌ثباتی بورس امریکا نیز به 25/4 واحد رسید که باعث شد برخی سرمایه‌گذاران سرمایه خود را راهی بازار اوراق خزانه کنند. این اولین‌بار پس از سال ۲۰۰۷ است که شرکت اپل چنین هشداری منتشر کرده است.

جمعه: معاملات آخرین روز هفته در بورس‌های منطقه شرق آسیا با صعود برخی شاخص‌ها و نزول برخی دیگر همراه بود. از یک‌سو شاخص نیکی در بورس توکیو پس از دو روز تعطیلی به‌دلیل وحشت سرمایه‌گذاران از آینده اقتصاد جهان و ریزش شاخص‌های وال استریت در روز گذشته، با سقوط 2/3 درصدی همراه شد. در سوی دیگر بورس‌های سئول، شانگهای و هنگ‌کنگ با رشد قابل‌توجه همراه شدند. این صعود پس از آن رخ داد که وزارت تجارت چین اعلام کرد مذاکرات میان پکن و واشنگتن در روزهای هفتم و هشتم ژانویه در سطح معاونان وزیر از سر گرفته خواهد شد.

توافق امریکا و چین در خصوص از سرگیری مذاکرات موجبات جهش بورس‌های اروپایی را نیز فراهم کرد. در این روز شاخص بورس‌های انگلیس و ایتالیا با رشد 3/4 درصدی پیشتاز سایر بورس‌ها بودند. در آلمان، ایتالیا و فرانسه نیز شاخص‌ها رشد بیش از دو درصدی را تجربه کردند. دو گروه منابع معدنی و خودروسازی نیز که بیشترین حساسیت را به تنش‌های تجاری دارند بهترین عملکرد را در میان گروه‌ها به ثبت رساندند.

پس از انتشار گزارش مشاغل و اظهارات رییس بانک مرکزی امریکا در مورد انعطاف‌پذیر بودن بانک مرکزی در مورد افزایش نرخ بهره، شاخص‌های سهام در وال‌استریت نیز جهش کردند تا ریزش روز قبل را جبران کنند. در معاملات این روز شاخص نزدک با رشد 4/3 درصدی مواجه شد. شاخص‌های داوجونز و S&P500 نیز با رشد بیش از سه درصدی همراه شدند. گزارش اشتغال امریکا، نشان داد اقتصاد امریکا در ماه دسامبر ۳۱۲ هزار شغل ایجاد کرده که بسیار فراتر از ۱۷۷ هزار شغلی بود که طبق پیش‌بینی‌ها قرار بود اضافه شود.









دوشنبه: رشد 0/14 درصدی بهای طلا و ثبت قیمت 1.282.49 دلاری به‌دلیل تداوم نگرانی‌ها در خصوص کاهش رشد اقتصادی جهان در سال 2019، ماحصل معاملات فلز زرد در بازارهای جهانی در آخرین روز از سال 2018 بود.

سه شنبه: تعطیلات در اغلب کشورهای جهان به‌دلیل آغاز سال نوی میلادی باعث شد قیمت طلا در این روز با رشد نه چندان محسوس 0/01 درصد همراه شود تا در نخستین روز سال به 1.282.6 دلار برسد.

چهارشنبه: قیمت طلا روز چهارشنبه نیز تحت‌تأثیر تقاضا برای سرمایه‌گذاری مطمئن در پی افت بازارهای سهام و نگرانی‌ها نسبت به کندی اقتصاد جهانی، 0/16 درصد افزایش یافت تا هر اونس فلز زرد در 1.284.59 دلار معامله شود.

پنجشنبه: ریزش سنگین بازارهای سهام در سطح بین‌المللی تقاضا برای خرید طلا را تقویت کرد، به گونه‌ای که هر اونس با رشد 0/75 درصدی و ثبت قیمت 1.294.28 دلاری به بالاترین حد در ۶ ماه و نیم گذشته رسید.

جمعه: در حالی‌که انتشار آمارهای قوی از اشتغال در امریکا بخشی از نگرانی‌ها در مورد وضعیت اقتصاد این کشور را کاهش داده است، قیمت طلا 1/25 درصد، کاهش یافت تا در 1.278.11 دلار بسته شود. علی‌رغم آن که طلا در اغلب روزهای هفته صعودی بود با این ریزش، کاهش هفتگی 0/2 درصدی را تجربه کرد.







دوشنبه: در آخرین روز تجاری سال 2018، به دنبال اشاره ترامپ به پیشرفت در مذاکرات تجاری با چین، پس از تماس تلفنی وی با رییس‌جمهور این کشور، قیمت‌ نفت در بازارهای جهانی افزایش یافت. در معاملات این روز هر بشکه نفت برنت دریای شمال با رشد 3.07 درصدی به 53.8 دلار صعود کرد. نفت وست تگزاس امریکا نیز رشدی 0.18 درصدی داشت تا معاملات خود در پایان سال 2018 را در قیمت 45.41 دلار به پایان برد. با این وجود، تداوم نگرانی از عرضه مازاد، باعث شد اولین سقوط سالانه قیمت، از ۳ سال گذشته تاکنون ثبت شود. اگرچه بخش عمده ای از سال ۲۰۱۸ به دلیل تقاضای قدرتمند و نگرانی در مورد کمبود عرضه، با افزایش قیمت نفت همراه بود؛ اما در طول دوره‌ای کوتاه در آخر سال، قیمت نفت با یکی از شدیدترین سقوط‌های خود در دهه‌های اخیر روبرو شد و بیش از ۴۰ درصد پایین آمد.

سه‌شنبه: معاملات نفت در بازارهای جهانی به دلیل تعطیلات سال نوی میلادی متوقف بود.

چهارشنبه: در معاملات پرنوسان نخستین روز معاملاتی سال 2019، با رشد بازار سهام امریکا، قیمت نفت افزایش یافت؛ هر چند داده‌های تولید ضعیف چین در ماه دسامبر در کنار افزایش تولید غول‌های نفتی مانند روسیه و امریکا، به نگرانی ها در مورد کند شدن اقتصاد جهان افزوده و فشار بر قیمت نفت را تداوم بخشید. در جریان معاملات این روز هر بشکه نفت برنت دریای شمال 45.91 دلار قیمت گذاری شد که 2.06 درصد نسبت به قیمت پایانی روز دوشنبه بیشتر است. نفت وست تگزاس هم صعودی 2.49 درصدی داشت تا در 46.54 دلار مبادله شود.

پنج‌شنبه: با وجود ریزش شدید بورس های جهانی به دلیل وحشت سرمایه گذاران از چشم انداز اقتصاد جهان، اعلام کاهش تولید نفت اوپک موجب شد قیمت ها در روز پنجشنبه نیز به روند صعودی خود ادامه دهند. در معاملات این روز هر بشکه برنت و وست تگزاس که دو نفت پایه بین المللی به شمار می روند به ترتیتب 1.89 و 1.18 درصد رشد کردند تا در قیمت های 55.95 و 47.09 دلار معامله شوند.

جمعه: در پایان معاملات روز جمعه، پس از قرار مذاکرات تجاری امریکا و چین در هفته آینده، اندکی از ترس‌های پیرامون کند شدن اقتصاد جهان، فروکش کرد و قیمت نفت به روند صعودی خود ادامه دادند. در این روز بهای نفت برنت 1.98 درصد رشد کرد تا معاملات خود را در 57.06 دلار خاتمه دهد. نفت وست تگزاس نیز با صعودی 2.1 درصدی قیمت پایانی 48.08 دلار به ثبت رساند. بدین ترتیب برنت و ست تگزاس در مجموع هفته با رشد حدود 6 درصدی همراه شدند. این هفته، شرکت‌های انرژی امریکایی برای اولین بار طی ۳ هفته اخیر از تعداد چاه‌های نفت فعال خود کاستند. طبق اعلام شرکت خدمات انرژی بیکر هیوز، این هفته تعداد چاه‌های فعال امریکا با ۸ حلقه کاهش به ۸۷۷ حلقه رسید.




دوشنبه بازار ۱۴۸