امروز : پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

دوشنبه بازار ۲۴ تا ۳۰ دی ماه – شماره ۱۴۹


اعلام آمارهای اقتصادی کشور ها، دور جدید مذاکرات تجاری میان پکن و واشنگتن، تحولات پیرامون توافق انگلیس با اتحادیه اروپا در مورد بریگزیت و همچنین گزارش عملکرد شرکت ها در سه ماهه چهارم سال 2018، از مهم ترین عوامل تاثیرگذار در بازارهای جهانی این هفته بودند. این عوامل رشد قیمت جهانی نفت، صعود شاخص بورس های معتبر و کاهش قیمت جهانی طلا را در پی داشتند.

دوشنبه: پس از شوک کاهش صادرات و واردات چین در ماه دسامبر، وحشت از کند شدن سریع‌تر اقتصاد جهان و کاهش سود شرکت‌ها، سهام آسیایی افت کردند که در این بین شاخص بورس شانگهای با افت 1.4 درصدی نزولی ترین شاخص بود. جدیدترین داده‌ها از چین نشان داد در ماه دسامبر، واردات ۷.۶ درصد نسبت به سال قبل کاهش یافته، در حالی‌ که تحلیل‌گران پیش‌بینی می‌کردند این میزان ۵ درصد افزایش یابد؛ همچنین صادرات این کشور، به طور غیرمنتظره‌ای ۴.۴ درصد سقوط کرده است؛ در حالی که تحلیل‌گران و اقتصاددانان انتظار داشتند ۳ درصد رشد کند.

در اروپا نیز شاخص های سهام متاثر از نگرانی ها در خصوص اقتصاد جهانی قرمزپوش شدند. در معاملات این روز شاخص FTSE در بورس لندن با افت 0.9 درصدی نزولی ترین شاخص و گروه فناوری اطلاعات نیز با کاهش 1.5 درصدی ریزشی ترین گروه بودند. جلسه روز سه شنبه مجلس انگلیس در خصوص رای گیری در مورد توافق خروج از اتحادیه اروپا از دیگر عوامل تاثیرگذار بر بازارها در این روز به شمار می رود.

در وال استریت علیرغم آغاز مثبت اعلام گزارش های عملکرد سه ماهه چهارم 2018 با انتشار گزارش فراتر از انتظار سی‌تی‌گروپ، شاخص های سه گانه متاثر از نگرانی ها از بروز رکود اقتصادی، با کاهش همراه شدند. در این میان نزدک با افت 0.9 درصدی ریزشی ترین عملکرد را در میان شاخص های سه گانه داشت. گروه فناوری اطلاعات و شرکت های همچون آمازون، اپل، نتفلیکس و آلفابت بیشترین تاثیر را در افت این شاخص ایفا کردند. این نخستین بار در سال 2019  است که شاخص های بورس نیویورک برای دومین جلسه پیایی افت می کنند.

سه‌شنبه: چین اعلام کرد که در ماه دسامبر، پرداخت وام‌های جدید توسط بانک‌های این کشور بسیار فراتر از انتظار بوده و کل وام‌های سال گذشته را به رقم ۲.۴ تریلیون دلار رسانده است. این موضوع نشان می‌دهد پکن در تلاش است تا به شرکت‌هایی که در مضیقه مالی قرار دارند کمک کند و فشارها بر اقتصاد خود را کاهش دهد. این خبر باعث شد شاخص های سهام در منطقه شرق آسیا بخشی از ریزش روز قبل را جبران نمایند. در این بین شاخص هنگ سنگ در بورس هنگ کنگ با افزایش 2 درصدی رشدی ترین شاخص بود. در شانگهای و سئول نیز شاخص ها رشد بیش از یک درصدی را تجربه کردند.

شاخص های سهام در قاره اروپا نیز جلسه معاملاتی روز سه شنبه را با افت به پایان بردند که دراین میان شاخص FTSE در بورس لندن با رشد 0.6 درصد پیشتاز سایر شاخص ها بود. گروه مراقبت های بهداشتی و سلامت نیز بهترین عملکرد را در بین گروها داشت. معاملات این روز تحت تاثیر جلسه مجلس انگلیس در مورد توافق بریگزیت قرار داشت که نتیجه آن پس از پایان جلسه معاملاتی مشخص شد.

در وال استریت نیز شاخص های سه گانه متاثر از خوشبینی ها در خصوص بهبود وضعیت اقتصادی جهان پس از اخذ سیاست های مالی انبساطی از سوی دولت چین و همچنین انتظار برای اعلام عملکرد مطلوب سه ماهه شرکت ها، صعود کردند. در این روز شاخص S&P500 با رشد 1.1 درصدی صعودی ترین شاخص بود. گروه فناوری اطلاعات نیز بهترین عملکرد را در میان گروه ها داشت. این در حالی است که شکست رای گیری در مورد توافق بریگزیت و همچنین تعطیلی دولت امریکا تا حدودی معاملات این روز را تحت الشعاع قرار داده بود.

چهارشنبه: شاخص های سهام در منطقه شرق آسیا که روز گذشته با امید به مشوق‌های مالی چین جهش کرده بودند، پس از شکست رای‌گیری بریگزیت و نامشخص بودن سرنوشت آن، از تب‌وتاب افتادند. در معاملات این روز شاخص KOSPI در بورس سئول با 0.45 درصد افزایش، رشدی ترین شاخص بود. در نقطه مقابل شاخص نیکی در بورس توکیو افت 0.55 درصدی را تجربه کرد. تقویت دلار در مقابل ارزهای معتبر منطقه ای از دیگر تحولات مهم در معاملات این روز بود.

هر چند پارلمان انگلیس پس از جلسه جنجالی روز گذشته، با رای اعتماد مجدد به نخست وزیر این کشور راه را برای ادامه فعالیت وی همراه نمود، شاخص بورس لندن با کاهش 0.5 درصدی همراه شد. این در حالی است که بر خلاف بورس لندن، سایر بورس های اروپایی روزی سراسر صعودی را تجربه کردند در میان آنها شاخص میب در بورس ایتالیا با 1.6 درصد پیشتاز بود. گروه بانکداری نیز با 2.4 درصد بهترین عملکرد را در بین گروه ها داشت که صعود حدود 8 درصدی قیمت سهام دوئچه بانک آلمان و جهش 10 درصدی ارزش بازار متروبانک انگلیس در آن تاثیر زیادی داشت.

معاملات سهام در بورس نیویرک نیز تحت تاثیر انتشار گزارش عملکرد گلدمن ساچ و بنک‌آف‌امریکا با رشد همراه شد به گونه ای که شاخص داوجونز با رشد 0.6 درصدی مواجه شد. در معاملات این روز ارزش سهام گلدمن ساچ با جهش 9.5 درصدی بهترین عملکرد روزانه خود از سال 2009 تا کنون را به ثبت رساند. بنک آف امریکا نیز صعودی 7.2 درصدی را تجربه کرد.

پنج‌شنبه: با نگرانی از انتشار آمارهای اقتصادی نه چندان مطلوب از اقتصاد چین، اغلب شاخص های سهام در منطقه شرق آسیا افت کردند. در معاملات این روز شاخص هنگ سنگ با افت 0.5 درصدی، ریزشی ترین شاخص بود. تزریق ۸۳ میلیارد دلار نقدینگی به بازار چین از سوی بانک مرکزی این کشور در جهت مقابله با کند شدن رشد اقتصاد از دیگر تحولات مهم اقتصادی در این روز بود. این بزرگترین تزریق روزانه نقدینگی به بازار، در تاریخ چین به شمار می رود.

علیرغم اعلام آمارهای مطلوب از تورم از اتحادیه اروپایی و همچنین کاهش نسبی تنش های سیاسی در انگلیس، شاخص های سهام در قاره اروپا با کاهش همراه شدند. در این روز شاخص FTSE در بورس لندن با 0.4 درصد، نزولی ترین شاخص بود. گروه بانکداری که روز گذشته با صعود قابل توجه، موجبات رشد شاخص ها را فراهم کرده بود، در این روز با 1.2 درصد افت ضعیف ترین عملکرد را در میان گروه ها داشت. رشد ارزش پوند در مقابل سایر ارزهای معتبر به ویژه دلار از دیگر عوامل تاثیرگذار در معاملات این روز بود.

نقل و قول وال استریت ژورنال از استیون منوچین وزیر خزانه داری امریکا در خصوص احتمال حذف کلیه تعرفه های اعمال شده بر واردات کالا از چین باعث شد امیدواری ها در خصوص کاهش تنش های تجاری بیشتر شده و شاخص های سه گانه سهام در وال استریت با رشد حدود 0.7 درصدی همراه شوند. در معاملات این روز شرکت های بوئینگ و کاترپیلار که بیشترین حساسیت را به روابط تجاری امریکا دارند با رشد بیش از 2 درصدی همراه شدند.

جمعه: درحالی که گزارشات از پیشرفت در مذاکرات تجاری امریکا و چین، امید برای توافق تجاری بین دو اقتصاد برتر جهان را تقویت کرد، با بالا رفتن ریسک‌پذیری سرمایه گذاران، سهام آسیایی رشد کرد. در این میان شاخص بورس شانگهای با 1.4 درصد، رشدی ترین شاخص بود. در هنگ کنگ و ژاپن نیز شاخص ها رشد بیش از یک درصدی را تجربه کردند. این در حالی است که سخنگوی وزارت خزانه‌داری انتشار خبرهایی در خصوص احتمال لغو کلیه تعرفه های وارداتی از چین، که روز گذشته وال استریت ژورنال مطرح کرده بود را رد کرد.

انتشار خبر پیشرفت در مذاکرات تجاری میان امریکا و چین بورس های اروپایی را نیز یکدست سبزپوش کرد. در معاملات این روز شاخص دکس در بورس فرانکفورت با 2.6 درصد صعود، رشدی ترین شاخص بود. سایر شاخص های مطرح نیز با افزایش بیش از یک درصدی همراه شدند. در میان گروه ها نیز خودروسازی و منابع معدنی سرآمد بودند. اعلام کاهش 7 میلیارد یورویی مازاد حساب تجاری حوزه یورو در ماه نوامبر و رسیدن ان به مبلغ 20 میلیارد یورو از دیگر تحولات مهم در این روز بود.

در پایان معاملات جمعه، با افزایش امید به این که ایالات متحده و چین اختلافات تجاری خود را حل‌وفصل کنند، شاخص های بورس نیویورک  بیش از یک درصد جهش کردند تا به چهارمین رشد هفتگی پیاپی خود دست پیدا کنند. بازارها پس از آن تقویت شدند که بلومبرگ گزارش داد چین قبول کرده واردات خود از امریکا را به بیش از ۱ تریلیون دلار در سال افزایش دهد، تا کسری تجاری ایالات متحده با این کشور در سال ۲۰۲۶ به صفر برسد.

 









دوشنبه: قیمت طلا تحت تاثیر انتظارات برای عدم افزایش نرخ‌های بهره از سوی بانک مرکزی امریکا و به تبع آن کاهش ارزش دلار، در معاملات نخستین روز هفته با رشد 0.11 درصدی مواجه شد و به 1291.72 دلار افزایش یافت.

سه‌شنبه: خوشبینی ها به همراهی مجلس انگلیس با نخست وزیر این کشور در خصوص توافق با اتحادیه اروپا، اندکی ریسک های بین المللی را کمتر کرد و موجبات کاهش 0.17 درصدی قیمت جهانی طلا در بازارهای را فراهم نمود تا هر اونس در پایان معاملات این روز 1289.51 دلار قیمت گذاری شود.

چهارشنبه: با وجود تقویت دلار در مقابل سایر ارزها و کاهش نسبی تنش ها در انگلیس، قیمت جهانی طلا به دلیل تداوم اختلاف نظر ها میان کنگره و ترامپ و تعطیلی بخش هایی از دولت با رشد 0.32 درصدی مواجه شده و هر اونس 1293.67 دلار فروش رفت.

پنج‌‌شنبه: رشد بازارهای سهام و تقویت ارزش دلار در مقابل ارزهای معتبر موجب شد قیمت طلا در بازارهای جهانی در معاملات روز پنج‌شنبه با کاهش 0.13 درصدی همراه شده و به 1292.05 دلار بازگردد.

جمعه: انتشار خبرهایی مبنی بر اینکه چین و امریکا بر سر مناقشات تجاری خود به توافقاتی دست یافته اند باعث شد روند نزولی قیمت طلا که روز پنج‌شنبه آغاز شده بود در روز جمعه نیز ادامه یابد. طی معاملات این روز هر اونس با افت 0.77 درصدی همراه شد تا معاملات خود را در 1282.11 دلار به پایان برد. با ثبت این قیمت در مجموع هفته فلز زرد افت 0.63 درصدی را تجربه کرد.







دوشنبه: پس از این که داده‌ها نشان داد صادرات و واردات چین افت کرده، قیمت نفت در بازارهای جهانی سقوط کرد. در معاملات نخستین روز هفته، هر بشکه برنت دریای شمال با نزول 2.46 درصدی 58.99 دلار معامله شد تا بار دیگر از حمایت 60 دلاری عبور کند. نفت وست تگزاس امریکا نیز 50.51 دلار ارزش گذاری شد که 2.09 درصد از آخرین قیمت هفته گذشته کمتر است. داده‌های رسمی که صبح دوشنبه منتشر شد، از افت دومین اقتصاد بزرگ جهان حکایت دارد؛ صادرات ماه دسامبر چین ۴.۴ درصد نسبت به سال گذشته سقوط کرد که این بزرگترین کاهش ماهانه آن در دو سال اخیر است. واردات چین هم کاهش یافت و ۷.۶ درصد سقوط کرد، که این بزرگترین کاهش ماهانه از جولای ۲۰۱۶ تاکنون است.

سه‌شنبه: در این روز منابع آگاه به رویترز خبر دادند که اوپک و متحدان، قرار گذاشته‌اند که در ۱۷ و ۱۸ مارس برای نظارت بر پیاده‌سازی توافق خود و این‌ که آیا کاهش تولیدات خود را بیش از دوره ۶ ماهه توافق شده ادامه دهند یا خیر، دیدار کنند. این خبر باعث شد قیمت نفت در بازارهای جهانی بار دیگر افزایش یابد. در جریان معاملات این روز هر بشکه نفت برنت دریای شمال با جهش 2.8 درصدی همراه شد تا به 60.64 دلار بازگردد. نفت وست تگزاس امریکا نیز 3.17 درصد رشد کرد تا در 52.11 دلار معامله شود.

چهارشنبه: روند صعودی قیمت نفت در بازارهای جهانی روز چهارشنبه نیز ادامه یافت. در معاملات این روز هر بشکه نفت برنت دریای شمال با رشد 1.12 درصدی به 61.32 دلار صعود کرد. نفت وست تگزاس امریکا نیز در قیمت 52.31 دلار بسته شد که 0.38 درصد از قیمت پایانی روز قبل بیشتر است. افزایش قیمت جهانی نفت پس از آن تداوم یافت که اداره انرژی امریکا اعلام کرد ذخایر نفت این کشور در یک هفته گذشته 2.68 میلیون بشکه کاهش یافته که این میزان کاهش از میزان پیش بینی کارشناسان بیشتر بود.

پنج‌شنبه: پس از اعلام این که تولید نفت خام امریکا به رقم بی‌سابقه ۱۲ میلیون بشکه در روز نزدیک شده، با نگرانی از تضعیف تقاضا به ویژه با اختلافات تجاری امریکا و چین، قیمت نفت پس از دو روز رشد متوالی، کاهش یافت. در معاملات این روز نفت برنت و و ست تگزاس که دو نفت پایه بین المللی به شمار می روند به ترتیب با کاهش 0.23 و 0.46 درصدی همراه شدند تا در قیمت های 61.18 و 52.07 به معاملات خود پایان دهند. اداره اطلاعات انرژی امریکا اعلام کرد که در هفته اخیر تولید نفت این کشور از ۱۱.۹ میلیون بشکه در روز فراتر رفته است. نزدیک شدن تولید نفت آمریکا به ۱۲ میلیون بشکه در روز، این نگرانی را در بین تاجران و سرمایه‌گذاران ایجاد کرده است که امسال علی‌رغم کاهش تولید ۱.۲ میلیون بشکه‌ای تولیدات اوپک پلاس، همچنان بازارها با مازاد عرضه روبرو شوند.

جمعه: پس از این که اوپک جزئیات برنامه کاهش تولید خود برای تقویت قیمت‌ها را منتشر کرد، قیمت نفت پس از نزولی یک روزه، بار دیگر افزایش یافت. در معاملات آخرین روز از هفته هر بشکه نفت برنت دریای شمال با صعودی 2.45 درصدی معاملات خود را در 62.68 دلار به پایان برد. نفت وست تگزاس هم یک درصد رشد کرد تا قیمت پایانی 52.59 دلار به ازای هر بشکه را به ثبت رساند. بروز نشانه‌هایی از حل‌وفصل شدن اختلافات تجاری امریکا و چین، نیز از دیگر دلایل مهم رشد بازارها در این روز به شمار می رود. بدین ترتیب در مجموع هفته برنت و وست تگزاس به ترتیب با رشد قیمتی 3.64 و 1.94 درصدی همراه شدند.




دوشنبه بازار ۱۴۸