امروز : جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

دوشنبه بازار سرمایه ۸ تا ۱۴ بهمن ماه – شماره ۱۵۱


در حالی‌که تنش‌های تجاری میان چین و امریکا همچنان بازارها را تحت‌تأثیر خود قرار داده، عواملی همچون اعلام عملکرد مطلوب از سوی برخی شرکت‌ها، احتمال تجدیدنظر فدرال‌ رزرو در روند رشد نرخ بهره و اعلام آمار اشتغال در امریکا باعث شد این فشارها کاهش یافته و بازارها اندکی خودرا بازیابند. در بازار جهانی نفت نیز تحریم‌های اعمال‌شده از سوی دولت امریکا بر ضد ونزوئلا، روند صعودی قیمت‌ها در هفته این هفته را در پی داشت.

دوشنبه: گسترش تنش‌های تجاری میان چین و امریکا و نگرانی‌های درخصوص توافق انگلیس با اتحادیه اروپایی موجب افت شاخص‌های سهام در منطقه شرق آسیا را فراهم کرد. با این وجود اعلام بازگشایی بخش‌هایی از دولت امریکا، که چندین هفته انرژی بازارها را گرفته بود، باعث شد افت این شاخص‌ها محدود باشد. در معاملات این روز شاخص نیکی در بورس توکیو با ریزش 0/6 درصدی نزولی‌ترین شاخص بود که ریزش 1/2 درصدی قیمت سافت‌بانک تأثیر زیادی در آن داشت. این در حالی است که معاملات در بورس سیدنی به‌دلیل تعطیلات به مناسبت روز ملی استرالیا متوقف بود.

در اروپا اگرچه شاخص‌ها متأثر از پایان تعطیلی دولت امریکا معاملات خود را با صعود آغاز کردند، اما اعلام اتحادیه اروپا مبنی بر عدم‌پذیرش توافق فعلی با انگلیس موجب شد در ادامه این شاخص‌ها روند نزولی به خود بگیرند به گونه‌ای که در پایان معاملات اغلب بورس‌ها قرمزپوش بوند. در این میان شاخص IBEX در بورس مادرید با افت 1/3 درصدی نزولی‌ترین شاخص بود.

با وجود اعلام تداوم مذاکرات میان چین و امریکا در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه، در وال استریت نیز شاخص‌های سهام متأثر نگرانی‌ها از تیرگی روابط تجاری دو کشور افت کردند. در این بین شاخص نزدک با 1/1 درصد افت، کاهشی‌ترین شاخص بود. دو شرکت انویدا و کاترپیلار که حساسیت زیادی به روابط میان دو کشور دارند با افت قابل‌توجه همراه شدند.

سه شنبه: در حالی‌که اتهامات تبهکارانه جدیدی که امریکا  علیه هوآوی مطرح کرده است، به مذاکرات تجاری بین چین و امریکا آسیب خواهد زد، سهام آسیایی افت کردند. در این میان شاخص ASX200 در بورس سیدنی با افت 0/5 درصد، نزولی‌ترین شاخص بود که در آن گروه بانکداری بیشترین تأثیر را داشت. با این وجود این شاخص‌ها در ساعات پایانی معاملات وارد روند صعودی شدند به گونه‌ای برخی از آن‌ها در اعدادی کمتر از روز قبل بسته شدند. کاهش ارزش دلار به نزدیک به پایین‌ترین سطح ۲ هفته‌ای از دیگر تحولات مهم در این روز بود.

خوشبینی‌ها به رأی اعتماد نمایندگان مجلس انگلیس به توافقنامه جدید ترزامی برای خروج از اتحادیه اروپا و همچنین امید به بهبود روابط چین و امریکا در دور جدید مذاکراتشان، باعث شد شاخص‌های سهام در بورس‌های اروپایی یک دست سبزپوش شوند. در جریان معاملات این روز شاخص FTSE در بورس لندن با رشد 1/3 درصدی بهترین عملکرد را داشت. گروه‌های تأمین آب و برق و لوازم خانگی نیز با رشد بیش از یک درصدی سرآمد گروه‌ها بودند. انتشار آمار مربوط به کاهش نرخ بیکاری اسپانیا به پایین‌ترین سطح در یک دهه اخیر از دیگر تحولات تأثیرگذار در بازارهای این روز بود.

در حالی‌که اعلام بهتر از انتظار عملکرد شرکت‌هایی از جمله 3M موجبات رشد شاخص داوجونز را فراهم ساخت، سایر شاخص‌های معتبر در بازار بورس نیوریورک با کاهش همراه شدند. در این روز شاخص نزدک با افت 0/8 درصدی، ضعیف‌ترین عملکرد را در میان شاخص‌های سه‌گانه داشت. این در حالی است که بسیاری از سرمایه‌گذاران بر روی جلسه روز آینده فدرال رزرو و جلسه روزهای آینده چین و امریکا متمرکز شده‌اند.

چهارشنبه: آغاز دور جدید مذاکرات چین و امریکا و همچنین انتشار گزارش مطلوب از عملکرد شرکت اپل پس از پایان جلسه معاملاتی دیروز وال‌استریت، باعث شد اغلب شاخص‌های سهام در منطقه شرق آسیا معاملات خود را با رشد آغاز کنند، اما در ادامه روند نزولی به خود گرفتند به گونه‌ای که شاخص بورس‌های توکیو و شانگهای در اعدادی پایین‌تر از روز قبل بسته شدند.

در اروپا شاخص‌های سهام متأثر از امیدواری‌ها درخصوص توافق میان امریکا و چین و همچنین خوشبینی به نتایج نشست فدرال رزرو امریکا، رشد کردند که در این میان شاخص FTSE در بورس لندن با 1/6 درصد سرآمد سایرین بود. با این وجود اعلام آمارهای‌های نه چندان مطلوب از تورم از آلمان باعث شد شاخص بورس این کشور برخلاف سایر بورس‌های مطرح اروپایی با کاهش همراه شود. صعود قابل‌توجه پوند در مقابل دلار نیز از دیگر تحولات مهم بازارهای اروپایی در این روز بود.

پس از این‌که فدرال‌رزرو نرخ بهره خود را ثابت نگاه داشت و اعلام کرد در آینده هم برای بالا بردن نرخ‌ها صبور خواهد بود شاخص‌های سهام در وال‌استریت با رشد قابل‌توجه همراه شدند که در این میان شاخص نزدک با 2/2 درصد پیشتاز دیگر شاخص‌ها بود. رشد 6/8 درصدی قیمت سهام اپل به‌دلیل اعلام عملکرد فراتر از انتظار برای سه‌ماهه چهارم سال 2018 در رشد این شاخص تأثیر به‌سزایی داشت. همچنین جهش 6/3 درصدی قیمت سهام بوئینگ به‌دلیل اعلام شناسایی درآمد بیش از 100 میلیارد دلاری باعث شد شاخص داوجونز برای نخستین بار از ماه دسامبر مرز 25 هزار واحدی را پشت‌سرگذارد.

پنج شنبه: پس از این که فدرال‌رزرو اعلام کرد که تصمیمی برای افزایش بیشتر نرخ بهره ندارد و اشاره کرد که احتمالاً با کند شدن اقتصاد جهانی، به چرخه افزایش نرخ بهره خود خاتمه می‌دهد، سهام آسیایی صعود کردند و به بالاترین سطح ۴ ماهه خود رسیدند. در این بین شاخص نیکی در بورس توکیو با رشد 1/1 درصدی پیشتاز سایر شاخص‌ها بود که در آن رشد 4/7 درصدی سافت‌بانک همچون روزهای گذشته تأثیر به‌سزایی داشت. افت دلار در مقابل ارزهای معتبر منطقه‌ای نیز از دیگر تحولات مهم در این روز بود.

تحولات مثبت و منفی سیاسی و اقتصادی باعث شد برخی شاخص‌های اروپایی نظیر فرانسه و انگلیس کاهش و برخی دیگر همچون آلمان و اسپانیا افزایش یابند. در معاملات این روز گروه بانکداری ضعیف‌ترین عملکرد را در بین گروه‌ها داشت که سقوط 11 درصدی ارزش سهام متروبانک در آن بسیار مؤثر بود. در سوی مقابل نیز جهش 11 درصدی قیمت سهام شرکت فراری جالب توجه بود.

رشد 10/8 درصدی ارزش سهام فیس‌بوک و جهش 11/6 درصدی قیمت سهام جنرال‌الکتریک به‌دلیل انتشار عملکرد فراتر از انتظار از سوی این دو شرکت در سه‌ماهه چهارم سال قبل، مهم‌ترین تحولات وال‌استریت در این روز بود. در این جلسه معاملاتی شاخص نزدک با 4/1 درصد رشدی‌ترین شاخص بود. همچنین براساس بررسی‌ها شاخص S&P500 در ماه ژانویه حدود 7/9 درصد صعود کرده که این میزان صعود در این ماه، از سال 1987 بی‌سابقه است.

جمعه: امیدواری‌ها به نتایج مذاکرات چین و امریکا از یک سو و اعلام نتایج پایین‌تر از حد انتظار از اقتصاد چین موجب شد معاملات نخستین روز از ماه فوریه برای برخی از شاخص‌های آسیایی با صعود و برای بعضی با نزول همراه شود. در معاملات این روز شاخص بورس شانگهای با 1/3 درصد صعودی‌ترین شاخص بود. در سوی مقابل نیز بورس‌های هنگ کنگ، استرالیا و کره‌جنوبی کاهش یافتند. براساس آمارهای اعلام شده شاخص مدیران خرید چین در ماه ژانویه 3/48 واحد بوده این در حالی است که این رقم برای ماه دسامبر 49/7 واحد بوده است.

بورس‌های اروپایی معاملات آخرین روز از هفته را با صعود به پایان بردند که در این میان شاخص FTSE در بورس لندن با رشد 0/7 درصدی رشدی‌ترین شاخص بود. در میان گروه‌ها نیز گروه لوازم خانگی بهترین عملکرد را به نام خود ثبت کرد. این در حالی است که گروه بانکداری ریزشی‌ترین گروه بود که در آن گزارش نامطلوب عملکرد سالانه دوئچه بانک تأثیر زیادی داشت.

در وال‌استریت گزارش امیدوارکننده از آمار اشتغال امریکا، باعث شد تقاضا برای اغلب سهام افزایش یاید به گونه‌ای که دو شاخص داوجونز و S&P500 رشد کردند. با این وجود نزدک تحت‌تأثیر گزارش نه چندان مطلوب از عملکرد آمازون و سقوط 3/5 درصدی قیمت سهام این شرکت، در اعدادی کمتر از روز قبل به معاملات خود پایان داد. وزارت کار امریکا گزارش داد در ماه ژانویه به مشاغل غیرکشاورزی ۳۰۴ هزار شغل اضافه شده، که این بزرگ‌ترین جهش ماهانه در تعداد مشاغل از فوریه ۲۰۱۸ تاکنون است. اقتصاددانان پیش‌بینی می‌کردند که بازار کار امریکا ۱۶۵ هزار شغل اضافی ایجاد کند.









دوشنبه: اعلام خبر توافق ترامپ و کنگره امریکا در خصوص پایانی تعطیلی بخش‌هایی از دولت، اندکی از نگرانی سرمایه‌گذاران کاست و موجبات کاهش 14/0 درصدی قیمت طلا را فراهم ساخت. با این وجود بهای اونس در 1303.36 دلار بسته شد تا همچنان بالاتر از مرز روانی 1300 دلاری قرار داشته باشد.

سه شنبه: ابهام در مورد روابط تجاری امریکا و چین تقاضا برای خرید دارایی‌های مطمئن از جمله طلا را افزایش داد. در معاملات این روز هر اونس از این فلز ارزشمند را با رشد 65/0 درصدی 1311.79 دلار معامله شد.

چهارشنبه: اعلام فدرال رزرو مبنی بر ملایم‌تر شدن آهنگ رشد نرخ بهره امریکا، بازارهای مختلف از جمله طلا را تحت‌تأثیر قرا داد به گونه‌ای که اونس جهانی در این روز رشدی 62/0 درصدی را تجربه کرد تا معاملات خود را در قیمت 1319.91 دلار به پایان برد.

پنجشنبه: تقویت ارزش دلار در مقابل سایر ارزهای معتبر باعث شد قیمت طلا برای سومین روز پیاپی افزایش یابد. در معاملات این روز اونس جهانی با رشد 1/0 درصدی ضمن ثبت قیمت پایانی 1321.25 دلار، بالاترین سطح قیمتی از می 2018 تاکنون را تجربه کرد.

جمعه: با انتشار آمار اشتغال در امریکا، قیمت طلا در معاملات روز جمعه، 25/0 درصد کاهش یافت تا معاملات خود را در 1317.98 دلار به پایان برد، با این حال فلز زرد با رشد هفتگی 97/0 درصدی، دومین هفته افزایشی را ثبت کرد.







دوشنبه: پس از این‌که شرکت‌های امریکایی برای اولین بار در سال جاری، در پیش‌درآمدی برای افزایش تولید نفت، به تعداد چاه‌های نفت خام خود افزودند، با انتشار گزارش هایی از کندتر شدن صنعت در دومین اقتصاد بزرگ جهان، قیمت نفت خام افت کرد. در معاملات نخستین روز هفته، هر بشکه نفت برنت دریای شمال و وست تگزاس به ترتیب با افت 2.77 و 3.17 درصدی همراه شدند تا در 59.93 و 51.99 دلار معامله شوند. افزایش تولید نفت خام امریکا که در اواخر سال گذشته به رکورد ۱۱.۹ میلیون بشکه در روز رسید، به بازارهای جهانی نفت فشار وارد می‌کند. داده‌های شرکت خدمات انرژی بیکر هیوز نشان داد، شرکت‌های انرژی امریکا، در هفته گذشته، برای اولین بار در سال ۲۰۱۹ به تعداد چاه‌های نفت فعال خود افزوده‌اند و با اضافه کردن ۱۰ حلقه چاه، تعداد کل آنها را به ۸۶۲ حلقه رسانده‌اند.

سه‌شنبه: پس از این‌که امریکا تحریم‌هایی را علیه شرکت ملی نفت ونزوئلا اعمال کرد، قیمت نفت افزایش یافت و تقریبا توانست سقوط روز گذشته خود را جبران کند. در طی معاملات این روز هر بشکه نفت برنت دریای شمال با جهشی 2.32 درصدی به 61.32 دلار بازگشت. نفت وست تگزاس امریکا هم با افزایش قیمت 2.54 درصدی همراه شد تا قیمت پایانی 53.31 دلار را به ثبت رساند. ونزوئلا دارای بزرگترین ذخایر نفت جهان و تامین‌کننده نفت خام سنگین است. امریکا علی‌رغم اختلافات سیاسی با ونزوئلا، بزرگترین خریدار نفت خام این کشور است و حدود نیمی از صادرات این کشور را به خود اختصاص می‌دهد. تخمین زده ‌می‌شود با تحریم‌های امریکا، صادرات ونزوئلا ۵۰۰ هزار بشکه در روز افت کنند.

چهارشنبه: نگرانی معامله‌گران از اختلال در عرضه نفت ونزوئلا به دلیل تحریم‌های امریکا در روز چهارشنبه نیز موجبات تداوم افزایش قیمت جهانی نفت را فراهم کرد. در معاملات این روز هر بشکه نفت برنت دریای شمال با رشدی 0.54 درصدی به 61.65 دلار صعود کرد. هر بشکه نفت وست تگزاس امریکا هم با افزایش قیمت 1.73 درصدی در 54.23 دلار فروش رفت. تحریم‌ها ضد ونزوئلا تاکنون برای پالایشگاه های فعال در سواحل جنوبی امریکا چالش‌برانگیز بوده است، زیرا وادار شده‌اند به دنبال منابع جایگزینی برای نفت ونزوئلا بگردند و خرید نفت از کانادا را افزایش دهند. با این همه، کارشناسان هشدار دادند که کمبود ظرفیت خطوط لوله، صادرات نفت کانادا را محدود می‌کند. لذا در طولانی مدت این پالایشگاه ها باید به دنبال منابع دیگری، مانند عربستان سعودی، مکزیک یا عراق، برای تامین نفت خام مورد نیاز خود باشند.

پنج‌شنبه: معاملات روز پنج شنبه بازارهای جهانی نفت با تغییرات ناهمسوی نفت برنت و وست تگزاس همراه بود. در معاملات این روز هر بشکه نفت برنت دریای شمال برای با رشد 0.39 درصدی و ثبت قیمت 61.89 دلاری، برای سومین روز پیاپی صعود کرد. با این وجود نفت وست تگزاس امریکا افت 0.81 درصدی را تجربه کرد تا در 53.79 دلار بسته شود. معاملات این روز علاوه بر مسائلی همچون تحریم نفتی ونزوئلا، تحت تاثیر اعلام تغییرات ذخایر نفت امریکا قرار داشت. بر اساس اعلام اداره انرژی امریکا در هفته گذشته ذخایر نفت این کشور حدود 920 هزار بشکه افزایش داشته؛ این در حالی است که پیش بینی کارشناسان رشد 3.1 میلیون بشکه ای این ذخایر بود.

جمعه: گزارش قدرتمند و غیرمنتظره مشاغل امریکا نشان ‌داد مشاغل این کشور در ماه ژانویه بیشترین رشد را در ۱۱ ماه اخیر ثبت کرده‌اند، که این موضوع باعث تقویت جنبه تقاضا، در معاملات بازار جهانی نفت شد. در این روز هربشکه نفت برنت دریای شمال با صعود 1.52 درصدی به 62.83 دلار رسید. نفت وست تگزاس امریکا هم صعودی 2.88 درصدی را تجربه کرد تا معاملات خود را در 55.34 دلار به پایان رساند. داده‌های هفتگی هم نشان داد که حفاران امریکایی تعداد چاه‌های فعال را کاهش داده‌اند. بر این اساس در ماه ژانویه بیشترین کاهش تعداد چاه‌های نفتی، از آوریل ۲۰۱۶ تا کنون، ثبت شده است. شایان ذکر است در مجموع هفته برنت و وست تگزاس با رشد 1.93 و 0.19 درصدی قیمت مواجه شدند.




دوشنبه بازار ۱۵۱