امروز : جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

دوشنبه بازار سرمایه ۶ تا ۱۲ اسفند ماه – شماره ۱۵۵


در حالی که بازارهای سهام به ویژه در آسیا به دلیل تمدید ضرب الاجل توافق تجاری میان امریکا و چین و همچنین سخنان رییس فدرال رزرو میل به صعود داشتند، تحولاتی همچون اعلام داده های ضعیف از اقتصاد های بزرگ و بن بست مذاکرات رهبران امریکا  کره شمالی این صعود را محدود کرد. افت قیمت طلا و سایر فلزات اساسی به دلیل تقویت دلار و کاهش جهانی قیمت نفت به علت نگرانی ها از چشم انداز اقتصاد جهان از دیگر تحولات مهم در این هفته بود.

دوشنبه: پس از این‌که ترامپ، با اشاره به پیشرفت در مذاکرات، مهلت ضرب‌الاجل افزایش تعرفه‌های چین را تمدید کرد سهام آسیایی به بالاترین سطح ۵ ماهه رشد کردند. در این روز شاخص بورس شانگهای با جهش خیره کننده 5.6 درصدی، رشدی ترین شاخص بود. بخشی از این رشد مدیون تلاش‌های دولت برای تزریق نقدینگی جدید به بازار بود. دلار استرالیا که ارز واسطه سرمایه‌گذاری‌های چینی به حساب می‌آید، با این اخبار 0.4 درصد تقویت شد و دلار امریکا نیز به کمترین میزان ۷ ماهه خود در برابر ین ژاپن رسید.

 دراروپا نیز شاخص ها متاثر از تمدید ضرب الاجل توافق میان امریکا و چین رشد کردند. در معاملات این روز شاخص میب در بورس ایتالیا با 0.8 درصد، رشدی ترین شاخص بود. گروه خودروسازی نیز با 2.1 درصد، بیشترین رشد را در میان گروه ها داشت. این در حالی است که تداوم نگرانی ها در خصوص توافق میان انگلیس و اتحادیه اروپا باعث شد افزایش سایر شاخص های اروپایی به ویژه شاخص بورس لندن محدود باشد.

در وال استریت در حالی که شاخص ها در ساعات ابتدایی به دلیل تمدید ضرب الاجل توافق میان امریکا و چین با رشد قابل توجه همراه شده بودند، در ادامه اندکی از این هیجان کاسته شد و شاخص ها وارد فاز نزولی شدند. با این وجود در پایان معاملات شاخص های سه گانه با رشد همراه شدند که در این بین شاخص نزدک با 0.36 درصد، پیشتاز سایرین بود. اعلام فروش بخشی از سهام یکی از شرکت های زیر مجموعه جنرال الکتریک و به تبع آن رشد حدود 6 درصدی ارزش بازار شرکت، از دیگر تحولات مهم در این روز بود.

سه شنبه: با کاهش هیجانات جلسه معاملاتی روز گذشته، سهام آسیایی از تب‌وتاب افتادند و از بالاترین سطح ۵ ماهه خود پایین آمدند. در این روز شاخص بورس شانگهای با افت 0.9 درصدی نزولی تربن شاخص بود که در آن کاهش 0.5 درصدی ارزش گروه نفت و گاز، به دلیل کاهش قیمت جهانی نفت تاثیر به سزایی داشت. تنش ها میان هند و پاکستان نیز از دیگر دلایل افت شاخص های آسیایی بود. به دنبال این تنش ها ارزش روپیه هند در مقابل دلار امریکا با کاهش ارزش 0.4 درصدی همراه شد.

به دنبال انتشار آمارهای مطلبوب از اقتصاد امریکا، اغلب شاخص های سهام در قاره اروپا با رشد نسبی همراه شدند که در این بین شاخص دکس در بورس فرانکفورت با 0.3 درصد، رشدی ترین شاخص بود. گروه خرده فروشی نیز با رشد بیش از دو درصدی بیشترین صعود را در میان گروه ها داشت. با این وجود شاخص FTSE در بورس لندن برخلاف سایر بورس های معتبر با کاهش 0.4 درصدی همراه شد. وحشت از برگزیت بدون توافق تجاری، مهم ترین دلیل این کاهش به شمار می رود.

جروم پاول در مقابل قانون‌گذاران امریکا با اشاره به کند شدن اقتصاد، اعلام کرد که اعضای فدرال‌رزرو عجله‌ای برای تغییر در نرخ بهره ندارند. این موضوع موجبات رشد شاخص های سه گانه را در ایالات متحده فراهم کرد. همچنین ارزش دلار در مقابل سایر ارزهای معتبر بین المللی تقویت شد و نرخ اوراق خزانه داری با سررسیدهای 2 و 10 ساله در این کشور افزایش یافت.

چهارشنبه: اظهارنظر رییس فدرال رزرو مبنی بر احتمال عدم رشد نرخ بهره امریکا، در آستانه دیدار سران ایالات متحده و کره شمالی خوشبینی سرمایه گذاران در بورس های منطقه شرق آسیا را نیز افزایش داد به گونه ای که شاخص های سهام در این منطقه رشد کردند. در معاملات این روز شاخص نیکی در بورس توکیو با 0.5 درصد، رشدی ترین شاخص بود. رشد ارزش ارزهای معتبر منطقه ای در برابر دلار، از دیگر تحولات مهم در بازارهای این منطقه بود. همچنین با بالا گرفتن درگیری‌های مرزی بین هند و پاکستان، بازارهای سهام کراچی پاکستان و بمبئی هند، سقوط کردند.

پس از این که ترزا می به مجلس کشور پیشنهاد داد که به تاخیر در روز برگزیت، رای دهند، پوند انگلیس در برابر دلار به بالاترین سطح در 5 ماه اخیر صعود کرد. این موضوع باعث شد شاخص بورس لندن با افت 0.6 درصدی، ضعیف ترین عملکرد را در میان بورس های اروپایی به ثبت رساند.

برآیند نیروهای فزاینده و کاهنده بر شاخص های سه گانه سهام در وال استریت موجب شد این شاخص ها در معاملات این روز با نوسان چندان قابل توجهی همراه نشوند. طی این جلسه معاملاتی شاخص نزدک با رشد 0.07 درصدی همراه شد. این در حالی است که دو شاخص عمده دیگر در اعدادی کمتر از رو قبل بسته شدند. مذاکرات میان امریکا و کره شمالی، چشم انداز رشد نرخ بهره و تحولات پیرامون رسوایی های به وجود آمده برای ترامپ از مهم ترین عوامل تاثیرگذار بر معاملات سهام در وال استریت به شمار می روند.

پنج شنبه: پایان بی نتیجه و زودتر از موعد مذاکرات میان رهبران امریکا و کره جنوبی در ویتنام، بار دیگر نگرانی سرمایه گذاران در منطقه شرق آسیا را برانگیخت. در این میان شاخص KOSPI در بورس کره جنوبی با نزول 1.8 درصدی، بیشترین واکنش را به این موضوع نشان داد که در آن افت 3.5 درصدی قیمت سهام سامسونگ و 5 درصدی ارزش سهام هاینکس تاثیر به سزایی داشت. داده‌های روز پنج‌شنبه نشان داد که فعالیت کارخانجات چین در ماه فوریه برای سومین ماه متوالی کاهش یافته و سفارشات صادرات به کمترین میزان ۱۰ ساله خود رسیده است، از دیگر دلایل افت شاخص های سهام در منطقه شرق آسیا بود.

رشد اغلب شاخص های سهام، ماحصل معاملات سهام در بورس های اروپایی بود که در این میان شاخص میب در بورس ایتالیا با 0.8 درصد بیشترین رشد را داشت. با این وجود، انتشار آمارهای نامطلوب از اقتصاد چین باعث شد گروه منابع معدنی با افت بیش از 2 درصدی ریزشی ترین گروه باشد. وزن سنگین شرکت های این گروه در بورس لندن موجب شد این شاخص FTSE برخلاف سایر بورس های مطرح با کاهش همراه شود. افت بیش از 3 درصدی ارزش سهام شرکت رولز رویس به دلیل شناسایی زیان 2.9 میلیارد دلاری از دیگر تحولات مهم این روز بود.

آمارهای منشتر شده در این روز نشان داد رشد اقتصادی امریکا در سه ماهه چهارم سال 2018، معادل 2.6 درصد بوده این رقم از 2.2 درصد رشد پیش بینی شده از سوی کارشناسان بیشتر است. با وجود اعلام این خبر شاخص های سهام در بورس نیویورک با کاهش همراه شدند به گونه ای که هر یک افت حدود 0.3 درصدی را تجربه کردند. به بن بست خوردن مذاکرات میان ترامپ و رهبر کره شمالی از جمله دلایل این ریزش به شمار می رود. سقوط بیش از 17 درصدی قیمت سهام اچ‌پی به دلیل انتشار عملکرد نامطلوب در سه ماهه پایانی 2018 از دیگر تحولات قابل توجه در این روز بود.

جمعه: پس از این که ام‌اس‌سی‌آی اعلام کرد در ادامه سال جاری، وزن سهام چین را در بنچ‌مارک‌های بین‌المللی خود ۴ برابر می‌کند، پتانسیل جذب ۸۰ میلیارد دلار سرمایه خارجی به بازارهای چین ایجاد شد و شاخص بورس شانگهای با صعودی 1.8 درصدی به بالاترین سطح در حدود 8 ماه اخیر صعود کرد. در بورس توکیو نیز شاخص نیکی با رشد بیش از یک درصدی مواجه شد. این در حالی است که بازارهای مالی کره‌جنوبی به علت تعطیلات رسمی بسته بودند. تقویت دلار در برابر ارزهای منطقه ای دیگر تحول مهم در این روز بود.

اعلام نرخ تورم 1.5 درصدی در حوزه یورو و افزایش 0.1 درصدی آن نسبت به ماه ژانویه موجبات خرسندی سهامداران و رشد شاخص های اروپایی را فراهم ساخت. در این روز شاخص دکس در بورس فرانکفورت با 0.75 درصد رشدی ترین شاخص بود. گروه خودروسازی نیز با رشد قابل توجه 5 درصدی، سرآمد گروه ها بود.

گزارش بلومبرگ در مورد این که احتمال آن وجود دارد که در ماه مارس، ترامپ با رییس‌جمهور چین دیدار خواهد کرد تا توافق تجاری بین دو کشور را امضا کنند، باعث به وجود آمدن امیدهایی در بین سرمایه‌گذاران شد، اما داده‌هایی که نشان می‌داد اقتصادهای جهان در حال کندتر شدن هستند، رشد بازارها را محدود کرد. با این وجود شاخص های سه گانه در آخرین روز کاری هفته صعود کردند که در این بین شاخص نزدک با 0.8 درصدی رشدی ترین شاخص بود. نزول بیش از 7 درصدی ارزش سهام شرکت تسلا به دلیل زمزمه هایی از زیان دهی این شرکت در سه ماهه نخست سال 2019 از اخبار مهم در معاملات این روز بود.









دوشنبه: تمدید ضرب الاجل توافق میان چین و امریکا از سوی ترامپ کاهش نگرانی سرمایه گذاران را در پی داشت به گونه ای که با رشد شاخص های سهام، قیمت طلا در بازار های جهانی با افت نسبی 0.14 درصدی همراه شد تا در 1327.58 دلار معامله شود.

سه شنبه: قیمت طلا در بازارهای جهانی تحت تأثیر اعتصاب معدنچیان آفریقای جنوبی 0.1 درصد در هر اونس صعود کرد و قیمت پایانی 1328.96 دلار را به ثبت رساند.

چهارشنبه: دیدار رهبران کره شمالی و امریکا و همچنین رشد ارزش دلار در برابر سایر ارزهای معتبر بین المللی باعث نزول 0.68 درصدی قیمت طلا در بازارهای جهانی و رسیدن فلز زرد به قیمت 1319.86 دلار شد.

پنجشنبه: ابهامات به وجود آمده درباره توافق تجاری میان پکن و واشنگتن باعث افزایش مجدد تقاضا برای دلار امریکا شد و قیمت جهانی طلا را تحت تاثیر قرار داد. در معاملات این روز هر اونس با کاهش قیمت 0.5 درصدی در 1313.32 دلار فروش رفت.

جمعه: بهای فلز زرد تحت تاثیر آمارهای اقتصادی امریکا و رشد دلار، با افت 1.5 درصدی و ثبت قیمت 1293.44 دلاری به پایین‌ترین سطح در دو هفته اخیر سقوط کرد. اونس جهانی در مجموع هفته نیز ریزش 2.7 درصدی را تجربه کرد.







دوشنبه: پس از توئیت هشدار آمیز ترامپ خطاب به اوپک در مورد مهار روند افزایش بهای جهانی نفت، قیمت‌های نفت که در معاملات روز دوشنبه با انتظار از پیشرفت در مذاکرات تجاری و بهبود تقاضای بازارها، رشد کرده بود، تمام سود خود را از دست داد و روند خود را معکوس کرد. در پایان معاملات این روز هر بشکه نفت برنت دریای شمال با ریزش 3.52 درصدی به 64.76 دلار تنزل کرد. نفت وست تگزاس هم سقوطی 3.11 درصدی داشت تا به 55.48 دلار بازگردد.

سه‌شنبه: با انتشار گزارشاتی در مورد این‌که اوپک، علی‌رغم انتقادات ترامپ از این گروه برای بالا بردن قیمت‌ها، همچنان به کاهش تولید خود ادامه خواهد داد، قیمت نفت از سقوط بازگشت و اندکی رشد کرد. در معاملات این روز نفت برنت و وست تگزاس به ترتیب با رشد 0.69 و 0.04 درصدی همراه شدند تا قیمت های 65.21 و 55.5 دلار را به ثبت رساند. یک منابع آگاه از درون اوپک، اعلام کردند اوپک به توافق کاهش تولید خود پایبند خواهد بود و بدون توجه به توئیت اخیر ترامپ، تلاش خواهد کرد که اعضا و تولیدکنندگان متحد دیگر، پایبندی خود به این توافق را افزایش دهند تا عرضه در بازارهای جهان محدودتر شود.

چهارشنبه: با افت غیرمنتظره میزان ذخایر نفت انبارهای امریکا و بی‌توجهی اوپک به اظهارات ترامپ و انتقاد او از بالا رفتن قیمت‌ها، بهای نفت در بازارهای جهانی به روند صعودی روز گذشته خود ادامه داد. در معاملات این روز هر بشکه نفت برنت دریای شمال با رشد 1.81 درصدی به 66.39 دلار صعود کرد. نفت وست تگزاس امریکا نیز افزایش قیمت 2.59 درصدی را تجربه کرد تا معاملات خود را در 56.94 دلار به پایان برد. داده‌های دولتی امریکا نشان داد که علی‌رغم این‌که پیش‌بینی می‌شد میزان ذخایر انبارهای تجاری نفت امریکا این هفته 2.8 میلیون بشکه رشد کنند، میزان این ذخایر با افت 8.6 میلیون بشکه‌ای روبرو شد. این میزان کاهش، که باعث شد نوار ۵ هفته رشد متوالی میزان ذخایر پاره شود، به علت افت واردات خالص به کمترین میزان تاریخی خود، یعنی 2.6 میلیون بشکه در روز، بود. علت این امر کاهش تولیدات اوپک و تحریم‌های امریکا ضد ونزوئلا می‌باشد.

پنج‌شنبه: اداره اطلاعات انرژی امریکا اعلام کرد تولید نفت خام امریکا در هفته گذشته برای دومین بار پیاپی رکوردزنی کرده و به ۱۲.۱ میلیون بشکه در روز رسیده است. انتشار این خبر بار دیگر نگرانی ها در خصوص رشد عرضه را افزایش داد. در معاملات این روز هر بشکه نفت برنت دریای شمال با افت 0.54 درصدی، در 66.03 دلار قیمت گذاری شد. با این وجود نفت وست تگزاس از این خبر تاثیر چندانی نپذیرفت به گونه ای که هر بشکه از آن با رشد 0.49 درصدی قیمت، در 57.22 دلار به معاملات خود پایان داد.

جمعه: پس از انتشار داده‌های ضعیف تولیدکنندگان امریکا، که نگرانی‌هایی را در مورد کاهش رشد تقاضای انرژی در جهان برانگیخت، قیمت‌ نفت در بازار جهانی کاهش یافت. در معاملات این روز هر بشکه نفت برنت دریای شمال با نزولی 1.45 درصدی در 65.07 دلار بسته شد. نفت وست تگراس امریکا هم با افتی 2.48 درصدی در 55.8 دلار به معاملات خود پایان داد. با ثبت این قیمت ها برنت و وست تگزاس با کاهش ارزش 3.05 و 2.55 درصدی همراه شدند. بر اساس اطلاعات منشتر شده فعالیت کارخانجات چین در ماه فوریه، برای سومین ماه متوالی کاهش و صادرات کره‌جنوبی با سریع‌ترین سقوط خود در ۳ سال اخیر مواجه شده است. داده‌های اقتصادی ژاپن هم نشان داد اقتصاد این کشور در حال کندتر شدن است.




دوشنبه بازار ۱۵۵