امروز : پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

دوشنبه بازار ۲۹ تير تا ۴ مرداد ۱۳۹۳ – شماره ۲۲


 در هفته‌ میلادی گذشته عواملی نظیر گزارش‌های فصلی شرکت‌ها، تحولات سیاسی در خاورمیانه و اوکراین و نیز اعلام شاخص‌های اقتصادی مهمی از آمریکا، اروپا و چین منجر به بروز نوساناتی در بازارهای مالی و نیز کالاها از جمله طلا گردید. 

دوشنبه: اولین روز هفته در حالی آغاز شد که سه عامل احتمال اجرای سیاست‌های انبساطی بیشتر از سوی بانک مرکزی اروپا با هدف مقابله با رکود، نگرانی از افزایش تحریم‌ غرب علیه روسیه که خطری برای سودآوری شرکت‌های اروپایی محسوب می‌شد و تشدید تنش‌ها در خاورمیانه و اوکراین از رونق بازارهای سرمایه کاست و فشار رو به پایینی بر ارزش یورو وارد آورد. در این روز که نتایج مختلفی از وضعیت درآمد شرکت‌ها منتشر گردید، تداوم بحران سیاسی بر تقاضا برای دلار به عنوان یک ارز مطمئن ‌افزود.

سه شنبه: بااینکه در روز سه‌شنبه ترس از بروز حباب در قیمت برخی از سهم‌ها موجب ‌شد معامله‌گران تا حدی محتاطانه‌تر رفتار کنند اما کلا به علت انتشار گزارش‌های مثبتی از درآمد بعضی از شرکت‌ها، چشم‌انداز روشنی نسبت به روند بهبود اقتصادی وجود داشت که سرمایه‌گذاری در سهام و حجم معاملات را قوت می‌بخشید. از سوی دیگر اعلام کاهش CPI آمریکا به عنوان یکی از شاخص‌های تورمی نیز به نوعی به نفع بازارهای سهام تمام شد چراکه نشان داد احتمال بروز تورم همچنان ضعیف است و شرایط فوق شاید خواهد توانست بر تصمیم فدرال رزرو درخصوص زمان بالا بردن نرخ بهره تاثیر بگذارد؛ چراکه پایین بودن نرخ با افزودن بر وجه نقد در دسترس اثر مثبتی بر معاملات سهام خواهد گذاشت. در این میان نگرانی از پیامدهای منفی تحریم‌های اتحادیه اروپا در روابط تجاری با روسیه از ارزش یورو می‌کاست.

چهارشنبه: چرخش نگاه و تمرکز سرمایه‌گذاران از بحران سیاسی به سمت گزارش‌های فصلی و تمایل به ریسک‌پذیری موجب تداوم رونق معاملات روز چهارشنبهگردید. چراکهبهتر از حد مورد انتظار بودن اطلاعیه‌های مربوط به درآمد اکثر شرکت‌ها همراه با انتشار آمار و ارقام رضایتبخشی از وضعیت مسکن در آمریکا دیگر بار توانست تاثیر منفی تنش‌های سیاسی بر جو روانی موجود را خنثی نماند. البته ناگفته نماند همچنان تا حدی محافظه‌کاری در میان فعالان بازار احساس می‌شد و افراد نگران اثرات نامطلوب محدود شدن روابط غرب با روسیه بر رشد اقتصادی منطقه پولی یورو مخصوصاً آلمان بودند. به طوریکه افت شاخص اعتماد مصرف‌کنندگان هم بر این موضوع صحه گذاشت و شاخص دلار در مقابل یورو را به بالاترین سطح خود در ۸ ماه اخیر رساند.

پنج شنبه: بااینکه انتشار گزارش‌های مطلوبی از وضعیت درآمد شرکت‌ها توانست افراد را برای پذیرفتن ریسک بیشتر در روز پنج‌شنبه ترغیب نماید، اما در کل سایه سنگین اضطراب ناشی از درگیری‌ها در خاورمیانه و اوکراین بر معاملات مشهود بود. به علاوه اگرچه بهبود وضعیت اشتغال در آمریکا و بخش تولیدی اروپا حس خوش‌بینی نسبت به شرایط اقتصادی را برانگیخت، اما کاهش شاخص‌هایی از اوضاع مسکن و بخش تولیدی آمریکا هم در تقابل با حس فوق، از ریسک‌پذیری ‌کاست. از سوی دیگر در آسیا به دلیل انتشار آمار و ارقام رضایتبخشی از بخش تولیدی چین، جو روانی بهتری حاکم بود.

جمعه: انتشار گزارش‌های ضعیفی از وضعیت درآمد برخی از شرکت‌ها همراه با توافق مقامات اروپایی برای تشدید تحریم‌ها علیه روسیه به عنوان تاثیرگذارترین خبرها در روز جمعه بازارهای مالی را از رونق انداخت. به علاوه از آنجاکه آمار و ارقام منتشر شده از اوضاع اقتصادی اروپا چندان مطلوب به نظر نمی‌رسید، ابهام حاصل، ریسک‌پذیری و ارزش یورو را نیز تنزل بخشید. در نهایت، شرایط فوق بر جذابیت دلار افزود.



22-3



22-2





دوشنبه: پیامدهای سیاسی سقوط اخیر هواپیمای مالزیایی در اوکراین و شدت یافتن درگیری‌ها در غزه جذابیت طلا به عنوان کالایی با حاشیه ایمنی بالاتر را افزایش ‌داد؛ چراکه ظاهرا موضع‌گیری‌های غرب و روسیه به نوعی آغاز یک جنگ روانی تلقی ‌‌شد.

سه شنبه: تمایل برای شناسایی سود در میان معامله‌گران طلا، رشد شاخص دلار، بهبود بازارهای سهام، ضعیف بودن سطح خرید فیزیکی طلا و نیز برخی دلایلی تکنیکالی، بهای طلا را در این روز به کاهش واداشت.

چهارشنبه: در شرایطی که به علت تحولات سیاسی، سرمایه‌گذاران ترجیحاً به خرید طلا به عنوان کالایی با حاشیه ایمنی بالاتر بی‌میل به نظر نمی‌رسیدنداما به طور کلی این جو نتوانست تاثیر زیادی بر میزان خرید طلا بگذارد. از اینرو آنها به جای این کالا، اولویت بیشتری برای دارایی‌های پرریسکی که بازدهی مطلوب‌تری برای آنها به همراه خواهد داشت قایل شدند و همین مسئله فشار رو به پایینی بر قیمت طلا وارد آورد.

پنج شنبه: عواملی همچون عبور از خط حمایت مهم ۱۳۰۰ دلار، اعلام خبرهای امیدوارکننده‌ای از چین، رشد شاخص دلار، بهبود بازارهای سهام و جریان خروجی صندوق SPDR فشار رو به پایین زیادی بر بهای این فلز گرانبها وارد ساخت. همچنین موسسه گلدمن ساچ در آخرین پیش‌بینی خود اظهار داشت همچنان معتقد به نزولی بودن روند بهای طلا در بلندمدت است، اگرچه برآورد خود از میانگین قیمت کالای مزبور در سال ۲۰۱۴ را از ۱۰۶۶ به ۱۲۰۰ دلار افزایش داد.

جمعه: تنش‌های سیاسی در اوکراین و نیز غزه عامل اصلی رشد بهای طلا در آخرین روز هفته بود. اگرچه افت بازارهای سهام را هم می‌توان در این خصوص موثر دانست.

22-6 





22-7



دوشنبه:  انتظار برای اعلام نتیجه مذاکرات ایران و غرب بر سر انرژی هسته ایران، ادامه ناآرامی‌ها در اوکراین و خاورمیانه و نیز احتمال افزایش تحریم‌های غرب علیه روسیه که بزرگترین تولیدکننده نفت در جهان محسوب می‌شود بر بهای نفت خام افزود.  این در حالی بود که کم شدن نگرانی‌ها از عرضه نفت عراق و ضعیف بودن خرید فیزیکی  کالای مزبور از سوی پالایشگاه‌های اروپایی و آسیایی اثری منفی بر بهای این کالای استراتژیک می‌گذاشت.

سه شنبه: از آنجاکه گزارش‌ها نشان داد درگیری‌ها میان اسرائیل و غزه (به عنوان عاملی فزاینده بر ریسک عدم ثبات در منطقه خاورمیانه) و نیز بین غرب و روسیه بر سر اوکراین هنوز تاثیری بر عرضه نفت خام در بازارهای جهانی نگذاشته است بهای کالای فوق تنزل یافت. در این میان در لیبی شاهد کاهش ۲۰ درصدی تولید نفت نسبت به هفته پیش از آن بودیم.

چهارشنبه: با وجود افزایش شاخص دلار و پایین بودن سطح تقاضا برای نفت، باردیگر نگرانی ناشی از تنش‌های سیاسی در اوکراین، بهای نفت خام را به رشد واداشت چراکه تصویب تحریم‌های بیشتر آمریکا و اروپا علیه روسیه بر میزان تولید نفت کشور مذکور در میان مدت تاثیری منفی خواهد گذاشت.

پنج شنبه: کاهش تقاضا برای نفت مخصوصاً از سوی پالایشگاه‌های اروپایی و عرضه فراوان این کالا در بازار، حس مثبت ناشی از انتشار گزارش رضایتبخشی از بخش تولیدی دومین مصرف‌کننده انرژی در جهان یعنی چین را بی‌اثر کرد و در نهایت به افت بهای کالای فوق انجامید.

جمعه: ادامه درگیری‌ها در اوکراین و تیره و تار شدن روابط میان روسیه و غرب مجدداً به رشد بهای نفت خام منجر گردید.به علاوه نه تنها پالایشگاه‌های اروپایی به دلیل افزایش قابل توجه واردات فراورده‌های نفتی از سوی آمریکا تحت فشار قرار دارند بلکه تولید نفت لیبی هم بیشتر شده و دوباره به سطح ۵۰۰ هزار بشکه در روز رسیده است.

22-8




دانلود نسخۀ PDF