امروز : سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

دوشنبه بازار ۲۷ تا ۳۱ مرداد ۱۳۹۳ – شماره ۲۵


در هفته‌ میلادی گذشته عواملی نظیر سخنان مقامات ارشد آمریکایی، نشست سالانه روسای بانک‌های مرکزی، تحولات سیاسی و نیز اعلام شاخص‌های مهمی از اقتصاد آمریکا، اروپا و چین منجر به بروز نوساناتی در بازارهای مالی و کالاها از جمله طلا گردید.

دوشنبه: در پی گرد هم آمدن وزرای خارجه آلمان، روسیه، اوکراین و فرانسه، تلاش مقامات بین‌المللی با هدف کاستن از تنش‌ها در اوکراین از نگاه سرمایه‌گذاران دور نماند و موجب شد نه تنها سطح ریسک‌پذیری در اولین روز هفته افزایش یابد بلکه با کاهش نگرانی‌ها از بحران سیاسی موجود، توجه آنها بیشتر معطوف به اوضاع اقتصادی در جهان گردد. در این شرایط بااینکه انتشار شاخص مثبتی از وضعیت مسکن در آمریکا نوید ادامه روند بهبود اقتصادی در کشور مزبور را می‌داد، اما تهدید رکود در منطقه پولی یورو همچنان نگران‌کننده به نظر می‌رسید. به علاوه با نزدیک شدن به نشست سالانه روسای بانک‌های مرکزی که قرار بود در روزهای پایانی هفته برگزار شود، از آنجاکه بازار حتی نسبت به گمانه‌زنی‌های افراد در مورد زمان تغییر نرخ بهره فدرال رزرو و امکان اجرای سیاست‌های انبساطی بیشتر از سوی ECB واکنش نشان می‌داد به نوعی کاملا مشهود بود حساسیت بالایی نسبت به این رویداد وجود دارد و سرمایه‌گذاران انتظار دارند به مسائل مهمی درخصوص برنامه‌های بانک‌های مرکزی آمریکا و اروپا پرداخته شود.

سه شنبه: انتشار گزارش‌های رضایتبخشی از وضعیت مسکن و تورم در آمریکا همراه با اعلام خبرهای مطلوبی از رشد درآمد برخی از شرکت‌ها از جمله بی‌اچ‌پی بیلیتون امیدواری‌ها از ادامه روند ثبات اقتصادی در آمریکا را تقویت کرد و به بازارهای روز سه‌شنبه رونق بخشید. در واقع افت شاخص CPI که از شاخص‌های تورمی است به نوعی حکایت از این داشت فدرال رزرو قادر است نرخ تورم را در حدود ۲ درصد، کنترل و حفظ نماید و این خبر خوبی برای فعالان بازار تلقی می‌شد. همچنین احتمال تغییر مثبت نرخ بهره فدرال رزرو در آینده نزدیک بر ارزش دلار افزود.

چهارشنبه: تشدید تنش‌ها در اوکراین و نگرانی از خدشه‌دار شدن روابط تجاری روسیه و غرب، بازارهای سهام اروپا را به ریزش واداشت چراکه وخامت اوضاع می‌توانست تاثیری منفی بر اقتصاد ضعیف منطقه پولی یورو داشته باشد. از سوی دیگر باتوجه به اینکه نتیجه نشست کمیته فدرال رزرو در اینروز نشان می‌داد بیشتر مقامات ارشد آمریکایی بر سر افزایش زودهنگام نرخ بهره با هم اتفاق نظر دارند شاخص دلار به صعود خود ادامه داد. در واقع چون استدلال آنها این بود که با استناد بر رشد اقتصادی آمریکا، بهتر شدن وضعیت اشتغال‌ و نیز کنترل تورم، زمان آن فرارسیده است روند افزایشی نرخ بهره آغاز شود، خبر مذکور اثر مثبتی بر بازارهای سهام آمریکا گذاشت.

پنج شنبه: انتشار چندین گزارش رضایتبخش از وضعیت بخش‌های تولیدی، مسکن و کار آمریکادر روز پنج‌شنبه، اگرچه بر احتمال تغییر نرخ بهره فدرال رزرو افزود، اما به این دلیل که امیدواری‌ها از روند بهبود اقتصادی را تقویت می‌کرد، معاملات سهام را به رشد واداشت. ظاهراً همچنان عمده تمرکز فعالان بازار معطوف به نشست روز جمعه روسای بانک‌های مرکزی آمریکا و اروپا بود که موجب می‌شد افراد در عین ریسک‌پذیری تا حدی جانب احتیاط را نگه دارند تا مبادا غافلگیر شوند.

جمعه: خانم یلن در سخنرانی روز جمعه خود با محوریت قرار دادن وضعیت بازار کار آمریکا اظهار داشت بحران مالی اخیر، ارزیابی دقیق وضعیت اشتغال را دشوار کرده است و از این رو به سختی‌می‌توان در مورد زمان تعدیل نرخ بهره نظر قاطع داد. آقای دراگی، رئیس بانک مرکزی اروپا هم هیچ اشاره‌ای به تغییر یا تعدیل سیاست‌های انبساطی خود نکرد و همان سخنان قبلی خود از وضعیت منطقه پولی یورو را تکرار نمود. البته از آنجاکه رئیس بانک مرکزی آمریکا بیان داشت ممکن است بازار کار از آنچه که به نظر می‌رسد قوی‌تر باشد و درنتیجه فدرال رزرو را ناچار به افزایش زودهنگام نرخ بهره نماید شاخص دلار تقویت شد. به طور کلی دلایل فوق همراه با نگرانی ناشی از بروز درگیری‌های تازه‌ در اوکراین از رونق معاملات سهام کاست و بر تقاضا برای دارایی‌های مطمئن‌تری همچون اوراق قرضه آمریکا و آلمان افزود.در این میان تداوم رکود در اقتصاد ضعیف و شکننده اروپابر ریسک‌گریزی سرمایه‌گذاران ‌تاثیر گذاشت



25-3



25-2





دوشنبه: رشد بازارهای سهام و شاخص دلار همراه با افزایش خوش‌بینی نسبت به حل بحران سیاسی در اوکراین و عراق از تقاضا برای طلا به عنوان کالایی با حاشیه ایمنی بالاتر کاست و معامله‌گران را به سمت سرمایه‌گذاری در دارایی‌های پرریسک‌تر سوق داد. در این میان افت خرید فیزیکی از سوی چین و هند و انتظار مصرف‌کنندگان برای کاهش بیشتر قیمت طلا نیز فشار رو به پایین مضاعفی بر بهای آن وارد آورد.

سه شنبه: بهبود بازارهای سهام و خوش‌بینی ناشی از انتشار خبرهای مطلوبی از اوضاع مسکن و تورم در آمریکا همراه با رشد شاخص دلار و احتمال افزایش نرخ بهره فدرال رزرو در آینده نزدیک از تقاضا برای طلا در بازارهای جهانی کاست. گفتنی است اگرچه بنا بر اظهارات مقامات روسیه،  مسائل مربوط به کمک‌های بشردوستانه کشور مزبور به اوکراین به طور کامل حل و فصل شده است اما ظاهراً از آنجاکه پیشرفتی درخصوص آتش‌بس و حل بحران سیاسی پس از مذاکرات وزرای خارجه حاصل نشده بود تا حدودی محافظه‌کاری در رفتار افراد احساس می‌شد.

چهارشنبه: پس از نشست فدرال رزرو که احتمال تغییر مثبت نرخ بهره آمریکا در زمانی زودتر از آنچه که انتظار آن می‌رفت را افزایش می‌داد فشار رو به پایینی بر بهای طلا وارد آمد. البته رشد شاخص دلار و نبود خرید فیزیکی در بازار مزبور هم در این افت بی‌تاثیر نبودند.

پنج شنبه: انتشار گزارش‌های رضایتبخشی از اوضاع اقتصادی آمریکا و احتمال افزایش نرخ بهره فدرال رزرو موجب تداوم روند نزولی طلا در روز پنج‌شنبه شد.

جمعه: تشدید تحولات سیاسی، اظهارات خانم یلن مبنی بر کساد بودن بازار کار آمریکا، افت بازارهای سهام و نیز بستن موقعیت‌های فروش معامله‌گران به رشد بهای طلا انجامید. در این میان افزایش شاخص دلار و نبود خرید فیزیکی همچنان فشار رو به پایینی برقیمت آن وارد می‌‌ساخت.

25-6





25-7



دوشنبه: فروکش‌کردن نگرانی‌ها حول بحران سیاسی در اوکراین و عراق همراه با جو منفی ناشی از عرضه بالا و و تقاضای ضعیف در بازار کالای مذکور بهای نفت خام را به کاهش واداشت. به علاوه گزارش‌ها حاکی از آن بود که تولید نفت لیبی تا ۵۳۵ هزار بشکه در روز افزایش یافته است. از سوی دیگر موسسه بارکلی اظهار داشت امید است شرایط بازار تا پایان سال اصلاح شود اما بعید نیست قبل از بهبود، شاهد افت بهای نفت برنت تا کمتر از ۱۰۰ دلار باشیم.

سه شنبه: فراوانی عرضه نفت، افزایش تولید نفت لیبی، عدم تغییر در تولید عراق و نیز پایین بودن سطح تقاضا از سوی پالایشگاه‌ها بهای نفت برنت را تا کمترین سطح خود در ۱۴ ماه اخیر تنزل بخشید.

چهارشنبه: تشدید تنش‌ها در اوکراین و عراق همراه با انتشار گزارشی مبنی بر کاهش موجودی ذخایر نفت آمریکا در هفته گذشته، که حاکی از رشد تقاضا از سوی بزرگترین مصرف‌کننده انرژی در جهان بود، از دلایل اصلی حمایت از قیمت نفت خام محسوب می‌شد. به علاوه در روز چهارشنبه نمایندگان سه کشور عضو اوپک بیان داشتند این گروه نگرانی بابت کاهش بهای هر بشکه نفت به کمتر از ۱۰۰ دلار ندارد، چراکه با شروع فصل‌ رشد تقاضا در هفته‌های پیش رو انتظار می‌رود وضعیت بازار بهتر شود.

پنج شنبه: بااینکه انتشار گزارش ضعیفی از وضعیت بخش تولیدی چین از تقاضا برای نفت خام ‌کاست اما به طور کلی خوش‌بینی زیادی نسبت به رشد تقاضا از سوی آمریکا، که ظاهراً اقتصاد آن در مسیر بهبود قرار گرفته بود، در میان فعالان بازار احساس می‌شد و همین مسئله بهای نفت خام را تقویت می‌کرد.به علاوه EIA در پیش‌بینی خود اعلام کرد عرضه نفت و سایر میعانات نفتی در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ به ترتیب ۱٫۵ و ۱٫۳ میلیون بشکه افزایش خواهد یافت. در عین حال میانگین قیمت نفت برنت هم از ۱۰۸ دلار در سال ۲۰۱۴ به ۱۰۵ دلار در سال ۲۰۱۵ خواهد رسید.

جمعه: با وجود تشدید تنش‌های سیاسی در اوکراین، رشد نگرانی‌ها از مازاد عرضه فراوانی که در بازار وجود دارد همراه با افزایش شاخص دلار قیمت نفت برنت را کاهش داد.

25-8




دانلود نسخۀ PDF