امروز : سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

دوشنبه بازار ۶ تا ۱۲ بهمن ۱۳۹۲ – شماره ۳


در هفته گذشته عواملی همچون بیانیه صندوق بین‌المللی پول، تصمیم بانک مرکزی ژاپن، انتشار صورتجلسه نشست اخیر فدرال رزرو همراه با انتشار گزارش‌هایی از اوضاع اقتصادی امریکا، اروپا و چین منجر به نوساناتی در نرخ ارز،  قیمت طلا، نفت و فلزات شد.

روز دوشنبه؛ افزایش امیدواری‌ها نسبت به بهبود رشد اقتصادی کشور چین بر بازارهای سهام آسیا تأثیر کاملاً مثبتی داشت. البته ظاهراً در این روز سرمایه‌گذاران هنوز نگران گزارش‌های نه چندان مطلوبی بودند که از وضعیت تولیدی امریکا در روز جمعه انتشار یافته بود که این مسئله همراه با رشد تولید ناخالص داخلی کشورهای منطقه پولی یورو، فشار رو به پایینی بر شاخص دلار وارد کرد.

درخصوص چین نیز گزارش‌ها حاکی از آن بود که حجم وام‌های اعطایی در این کشور طی ماه ژانویه به بالاترین سطح خود طی چهار سال اخیر رسیده است.

روز سه‌شنبه؛ چندین عامل بیشترین تأثیر را بر جو روانی بازار گذاشتند که عبارت بودند از تمدید اجرای برنامه سیاست انبساطی بانک مرکزی ژاپن که به رشد بازارهای سهام و کاهش ارزش ین کمک کرد، انتشار گزارش‌های نه چندان مطلوبی از اوضاع اقتصادی اروپا و همچنین ابهام و عدم اطمینان نسبت به چشم‌انداز بازارهای نوظهور که تأثیری منفی بر بازارهای اروپا گذاشت و همچنین ادامه نگرانی‌ها از گزارش‌های ضعیف اقتصادی منتشر شده از اوضاع اقتصادی امریکا که افت شاخص دلار را در پی داشت.

روز چهارشنبه؛ صورتجلسه آخرین نشست کمیته بازار آزاد فدرال رزرو که در روز چهارشنبه منتشر شد یکی از مهم‌ترین خبرهایی بود که سرمایه‌گذاران منتظر آن بودند. این بیانیه نشان داد که برنامه بانک مرکزی امریکا برای کاهش خرید ماهانه اوراق قرضه همچنان پابرجا است، مگر آنکه عملکرد اقتصادی این کشور همه را شوکه نماید.

در واقع تفکر غالب این بود که روند رشد اقتصادی امریکا به خوبی پیش رفته و می‌تواند به مرور بهتر هم شود، درآمدها بالاتر از سطح مورد انتظار بوده و کشورهای اروپایی هم کمابیش در همین مسیر قرار گرفته‌ا‌ند.

از دیگر خبرهای مهم این روز، بیانیه صندوق بین المللی پول بود که از ریسک موجود در بازارهای نوظهور و ریسک رکود در منطقه پولی یورو سخن گفت و اینکه این مسائل رشد اقتصادی جهان را تهدید می‌کنند. 

در این میان احتمال کاهش نرخ بهره امریکا در اواسط سال 2015 به نقل از یکی از اعضای کمیته فدرال رزرو همراه با انتشار گزارش ناامیدکننده‌ای از بازار مسکن امریکا، افت نسبی بازارهای سهام را در پی داشت.

روز پنج‌شنبه؛ در حالی‌که از یک سو بهبود وضعیت تولید در امریکا، بازارهای سهام این کشور را مثبت کرد و موجب تقویت شاخص دلار شد، افزایش نگرانی‌ها نسبت به رشد اقتصادی چین و برخی از کشورهای منطقه پولی یورو نه تنها فشار رو به پایینی بر بازارهای سهام آسیا و اروپا وارد ساخت، بلکه به افزایش بهای طلا نیز منجر شد.

روز جمعه؛ با اینکه در آخرین روز هفته شاهد انتشار گزارش ضعیف دیگری از بازار مسکن امریکا بودیم، اما رشد بازارهای سهام مؤید این نگرش بود که همچنان سرمایه‌گذاران نامساعد بودن وضعیت جوی را عامل اصلی منفی شدن گزارش‌های اخیر منتشر شده از اوضاع اقتصادی امریکا می‌دانند. با این حال افت شاخص دلار نشان داد فعالان بازار از شرایط موجود راضی نبوده و این احتمال را می‌دهند که ادامه این گزارش‌های ضعیف به کم شدن روند کاهشی برنامه حمایتی امریکا بیانجامد. 

از سوی دیگر در نشست گروه بیست، رشد اقتصادی جهان و نگرانی‌های اخیر در بازارهای نوظهور و همچنین اثر کاهش سیاست‌های انبساطی امریکا بر اقتصاد این کشورها محور اصلی گفتگوها بود.



3-3



3-2





روز دوشنبه؛ افت شاخص دلار، نگران‌کننده بودن اوضاع اقتصادی امریکا و افزایش خرید فیزیکی طلا از سوی چین موجب رشد بهای طلا شد.

روز سه‌شنبه؛ شناسایی سود و بستن موقعیت‌های خرید توسط معامله‌گران و افت خرید فیزیکی طلا، بهای این فلز گرانبها را کاهش داد.  

روز چهارشنبه؛ کم بودن خرید فیزیکی طلا و امیدوارکننده بودن صورتجلسه نشست اخیر فدرال رزرو نسبت به وضعیت اقتصادی موجود، منجر به افت بهای طلا در بازارهای جهانی گردید.

روز پنج‌شنبه؛ انتشار گزارش‌های ناامیدکننده‌ای از وضعیت تولید در امریکا و چین، عامل اصلی رشد بهای طلا در این روز بود. 

روز جمعه؛ قیمت طلا متأثر از افت خرید فیزیکی، نامطمئن بودن سرمایه‌گذاران نسبت به ثبات رشد اقتصادی و همچنین تشدید تنش‌های سیاسی در اوکراین نوسانات زیادی را تجربه کرد. البته فعالان این بازار واکنش خاصی به افت شاخص بازار مسکن امریکا از خود نشان ندادند.

3-4





3-5



روز دوشنبه؛ کاهش عرضه نفت لیبی، ادامه سرمای هوا در امریکا، تشدید نگرانی‌ها از تضعیف اوضاع بازارهای نوظهور

روز سه‌شنبه؛ ادامه سرما در امریکای شمالی، افت شاخص دلار، انتشار گزارش کاهش موجودی نفت کشورهای توسعه یافته که به کمترین سطح خود از سال 2008 رسید و بروز ناآرامی‌های سیاسی در لیبی

روز چهارشنبه؛ سرد شدن هوا و رشد نگرانی‌ها از کاهش عرضه به دلیل وجود تنش‌هایی در آفریقا و ونزوئلا، انتشار گزارش افزایش موجودی ذخایر نفت امریکا

روز پنج‌شنبه؛ گزارش اداره اطلاعات انرژی امریکا در خصوص افزایش موجودی ذخایر نفت این کشور و کاهش تقاضا به دلیل بسته شدن پالایشگاه‌ها با شروع فصل تعمیرات و نگهداری در ماه‌های فوریه و مارس، ضعیف بودن گزارش منتشر شده از اوضاع اقتصادی چین

روز جمعه؛ بستن موقعیت‌های خرید توسط سفته‌بازان، گرم شدن نسبی هوا در کشورهای غربی، جالب نبودن گزارش‌های اخیر منتشر شده از وضعیت اقتصادی امریکا و ادامه نگرانی‌ها از کاهش عرضه نفت لیبی، سودان جنوبی و ونزوئلا

3-6




دانلود نسخۀ PDF