امروز : جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

دوشنبه بازار ۱۰ تا ۱۶ آبان ۱۳۹۵ – شماره ۴۸


با نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری امریکا فاصله بین دو نامزد مهم این انتخابات کمتر شد و با افزایش تنش‌ها میان این نامزدها، ریسک سیاسی شدت گرفت که باعث روی آوردن سرمایه‌گذاران به سمت دارایی‌های کم‌ریسک شد و بازارهای مالی را در سطح جهان با افت مواجه کرد. اما با کاهش احتمال تحقق برگزیت و عوامل سیاسی یاد شده دلار افت کرد و تنها طلا بود که در این هفته با رشد همراه شد.

دوشنبه: بازارهای سهام آسیا در اولین روز معاملاتی هفته با افت مواجه شدند. به دنبال سقوط قابل ملاحظه بازار سهام ایالات متحده به دلیل عدم تحقق انتظارات سرمایه‌گذاران در خصوص حفظ فاصله انتخاباتی که مابین نامزدها ایجاد شده بود، بازارهای سهام آسیا نیز کاهش یافتند. به عبارت دیگر، با توجه به نزدیکی به انتخابات ریاست جمهوری کشور امریکا و فشرده‌تر شدن نتایج نظرسنجی‌ها در رابطه با انتخاب دو نامزد جمهوری‌خواه و دموکرات، نگرانی‌های سرمایه‌گذاران به دلیل شرایط نامناسب سیاسی حاکم در این کشور بیش از پیش شده است که موجب افت بازارهای سهام این کشور و همچنین بازارهای سهام آسیایی شد. به طوری‌که شاخص سهام نیکی ژاپن با 0/5درصد افت به سطح 17,357 واحد کاهش یافت. در هنگ کنگ نیز شاخص هانگ سنگ 0/3درصد و در چین شاخص شانگهای 0/5درصد کاهش یافتند. بازارهای سهام قاره سبز نیز همانند آسیا در اولین روز هفته با افت مواجه شدند. این بازارها به دلیل افت قیمت نفت خام و تأثیر آن بر بخش انرژی در بازارهای سهام کاهش یافتند. اما این تنها دلیل سقوط سهام در اروپا نبود، بلکه ناموفق بودن عملکرد منطقه یورو در تازه‌ترین آمار اقتصادی منتشر شده، یکی دیگر از دلایل تضعیف این بازارها بود. با اشاره به عوامل یاد شده، شاخص یورو استاکس 600 با 0/4درصد کاهش به سطح 339/5 واحد رسید که ناشی از افت اکثر بخش‌ها ازجمله بخش نفت و گاز به میزان 1/48درصد و بخش مالی به میزان 0/07درصد بود. شاخص فوتسی100 بریتانیا نیز 0/6درصد افت کرد و در سطح 6,954 واحد به کار خود پایان داد. بازارهای سهام ایالات متحده در شروع هفته نوسان زیادی نداشتند و در رنج‌های قیمتی مثبت و منفی معامله شدند، اما در مجموعِ ماه اکتبر کاهش یافتند. در حالی‌که آمار اقتصادی کشور آمریکا در خصوص شاخص مخارج مصرف‌کننده بهتر از انتظارات بود که این نیز خود نشان‌دهنده رشد اقتصاد این کشور با سرعت ثابت است، اما افت قیمت نفت در این روز و همچنین عدم اطمینان به وجود آمده در خصوص انتخابات ریاست جمهوری، باعث نوسان اندک و رو به پایینِ این بازارها شد. به طوری که در پایان جلسه معاملاتی شاخص اس.اند.پی 0/01درصد کاهش یافت و به سطح 2,126/15 واحد رسید. شاخص میانگین صنعتی داوجونز با 0/1درصد کاهش به سطح 18,142/42 واحد افت کرد و شاخص ترکیبی نزدک نیز با 0/02درصد کاهش به سطح 5,189/13 واحد رسید.

سه‌شنبه: بازارهای سهام آسیا در روز سه‌شنبه با رشد اندکی بسته شدند. با توجه به سیاست‌های پولی اتخاذ شده از سوی بانک‌های مرکزی ژاپن و استرالیا و همچنین اعلام آمار امیدوارکننده از داده‌های اقتصادی کشور چین اکثر بازارهای سهام آسیا در این روز با رشد همراه شدند. نرخ بره بانکی ژاپن منفی 0/1درصد و بازده اوراق قرضه دولتی با سررسید ده ساله صفر درصد است که بانک مرکزی ژاپن در این نشست نیز تغییری در آن‌ها ایجاد نکرد. بانک مرکزی استرالیا نیز همانند ژاپن نرخ بهره خود را تغییر نداد و در 1/5درصد ثابت نگه داشت، چراکه این بانک نرخ بهره فعلی را متناسب با رشد و تورم استرالیا می‌داند. با این وجود بازارهای سهام آسیا از جمله شاخص نیکی ژاپن 0/1درصد، شاخص هانگ سنگ 0/9درصد و شاخص شانگهای چین 0/7درصد رشد کردند، اما در این میان شاخص اس.اند.پی استرالیا 0/5درصد با افت مواجه شد. در اروپا بازارهای سهام عکس سهام آسیا معامله شدند و با افت قابل تأملی مواجه شدند. در روز سه‌شنبه به دلیل اعلام نتایج مالی ناامیدکننده از چند شرکت بزرگ و نگرانی بیش از حد سرمایه‌گذاران از نتیجه نامعلوم انتخابات ریاست جمهوری کشور امریکا، بازارهای سهام منطقه یورو کاهش یافتند. در پایان این روز شاخص یورو استاکس600 با کاهش بیش از یک درصدی به سطح 335/33 واحد سقوط کرد و شاخص سهام فوتسی100 بریتانیا نیز 0/5درصد کاهش یافت و به سطح 6,917 واحد رسید. در بازارهای سهام امریکا شرایط به گونه‌ای رقم خورد که شاخص‌های اس.اند.پی و ترکیبی نزدک برای ششمین جلسه متوالی در این روز افت کردند. نظرسنجی‌های قبلی صورت گرفته حاکی از پیشتازی هیلاری کلینتون نامزد حزب دموکرات در رقابت با نامزد حزب جمهوری‌خواه دونالد ترامپ می‌باشد. اما تازه‌ترین نظرسنجی‌ها نشان داد، فاصله بین این دو نامزد به حداقل رسیده است و همین عامل نیز باعث سقوط بازارهای مالی در ایالات متحده شد. در پایان معاملات روز سه‌شنبه شاخص اس.اند.پی به واسطه افت نه بخش از یازده بخش حاضر، 0/7درصد کاهش یافت و به سطح 2,111/57 واحد رسید. شاخص ترکیبی نزدک نیز به همان میزان کاهش یافت و به سطح 5,153/58 واحد رسید و شاخص صنعتی داوجونز 0/6درصد کاهش یافت و به سطح 18,037/1 واحد سقوط کرد.

چهارشنبه: بازارهای سهام آسیا در روز چهارشنبه بیشترین افت خود را در طی چند هفته اخیر تجربه کردند. با توجه به نظرسنجی‌هایی که قبل از برگزاری انتخابات نهایی ریاست جمهوری امریکا انجام می‌شود، “دونالد ترامپ” نامزد حزب جمهوری‌خواه این کشور از “هیلاری کلینتون” نامزد حزب دموکرات یک درصد پیش افتاد، در حالی‌که کلینتون در آخرین نظرسنجی شش درصد از دونالد ترامپ پیش بود. پیشتازی ترامپ نگرانی زیادی در میان سرمایه‌گذاران به وجود آورد و همچنین باعث افت بازارهای سهام در سراسر آسیا شد. به طور مثال، در پایان معاملات این روز شاخص نیکی با 1/8درصد کاهش به سطح 17,134/68 واحد سقوط کرد که با افت امروز به کمترین سطح خود در دو هفته اخیر رسید. شاخص اس.اند.پی استرالیا نیز با 1/2درصد کاهش به پایین‌ترین حد خود در طی هفت هفته اخیر رسید. شاخص‌های سهام اروپا در روز چهارشنبه همانند بازارهای آسیایی با افت شدیدی مواجه شدند. به دلیل افزایش احتمال پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده در هفته آینده و کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی که افت بخش انرژی را رقم زد، بازارهای سهام در اروپا به طور غیرمنتظره‌ای افت کردند. به طوری‌که در پایان معاملات شاخص یورو استاکس600 با 1/1درصد کاهش به سطح 331/55 واحد سقوط کرد که از هشتم ماه جولای به این سطح تنزل نیافته بود. به دنبال عرضه یکجا در دارایی‌های پرریسک که ناشی از پیروزی دونالد ترامپ در نظرسنجی‌ها بوده است و همچنین افت قیمت نفت، بازار سهام در انگلستان نیز برای سومین روز متوالی با کاهش مواجه شد و با کاهش یک درصدی در این روز به سطح 6,845/42 واحد رسید. بازارهای سهام در ایالات متحده متأثر از عوامل متعدد و البته با نوسان اندک نسبت به بازارهای آسیایی و اروپایی، در رنج‌های قیمتی منفی به کار خود پایان دادند. پیشتازی دونالد ترامپ نامزد جمهوری‌خواه، عدم تغییر نرخ بهره توسط مقامات فدرال رزرو در نشست این روز و آمار غیر منتظره ذخایر نفت خام این کشور عواملی بودند که موجب افت بازار سهام امریکا در روز چهارشنبه شدند. پیشتازی دونالد ترامپ، سرمایه‌گذاران را به سمت سرمایه‌گذاری در دارایی‌های کم‌ریسک سوق داد، عدم تغییر نرخ بهره موجب تضعیف دلار و خروج سرمایه‌گذاران خارجی از بازار سهام امریکا شد و افزایش 14 میلیون بشکه‌ای ذخایر نفتی این کشور نیز سبب کاهش قیمت نفت خام در سطح جهان و افت بخش انرژی در بازار سهام شد. در مجموع، سه عامل فوق شاخص اس.اند.پی 500 را بیش از 0/6درصد، شاخص صنعتی داوجونز را 0/4درصد و شاخص ترکیبی نزدک را 0/9درصد در روز چهارشنبه کاهش داد.

پنجشنبه: بازارهای سهام آسیا متأثر از احتمال پیروزی حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست جمهوری امریکا، در روز پنج‌شنبه نیز با افت مواجه شدند. با توجه به عدم اطمینان از شرایط سیاسی آتی کشور امریکا، بازارهای سهام در این روز با نوسان اندک و در قیمت‌های منفی معامله شدند. سرمایه‌گذاران منتظر نتیجه نهایی انتخابات هستند، تا جهت حرکت خود را برای سرمایه‌گذاری در بازارهای کم‌ریسک یا پرریسک برگزینند و عقیده آنان بر این است که در صورت پیروزی هیلاری کلینتون از بازار سهام خارج نشوند، اما در صورت پیروزی دونالد ترامپ سرمایه خود را به سمت دارایی‌های کم‌ریسک منتقل کنند. بر همین اساس معاملات با حجم کم باعث نوسان اندک در شاخص‌های سهام شد. از جمله این شاخص‌ها، هانگ سنگِ هنگ کنگ و اس.اند.پی استرالیا بود که به ترتیب 0/6درصد و 0/1درصد کاهش یافتند. بازار سهام ژاپن در این روز به دلیل تعطیل رسمی در این کشور بسته بود. بازارهای سهام اروپا به دلیل رشد بخش مالی در روز پنج‌شنبه افزایش یافتند. باتوجه به انتشار گزارش‌های سه‌ماهه امیدوارکننده از سوی بانک‌های “سوسیته جنرال اس.اِی” و “گروه آی.اِن.جی” و همچنین حکم دادگاه انگلستان مبنی بر این‌که خروج این کشور از اتحادیه اروپا با تصویب در پارلمان انگلستان اجرایی خواهد شد، بازارهای سهام با رشد همراه شدند. با اعلام حکم فوق از دادگاه لندن، ارزش پوند که به پایین‌ترین سطح خود در طی سه دهه اخیر رسیده بود،، در مقابل دلار افزایش یافت و بخش مالی را در این بازارها بهبود بخشید. با قدرتمند‌تر شدن بخش مالی، بازارهای سهام نیز به واسطه آن رشد کردند. به طوری‌که در پایان معاملات این روز شاخص یورو استاکس تنها 0/01 واحد افزایش یافت. در عین حال، عدم تغییر نرخ بهره کشور انگلستان در جلسه این روز مقامات بانک مرکزی، باعث افت 0/8درصدی شاخص فوتسی100 این کشور شد. بازارهای سهام ایالات متحده امریکا در روز پنج‌شنبه نیز کاهش یافتند. شاخص اس.اند.پی500 این کشور با هشت روز افت متوالی، طولانی‌ترین افت از زمان بحران مالی سال 2008 را ثبت کرد. سقوط سهام “فیس بوک” و نگرانی سرمایه‌گذاران از عدم اطمینان سیاسی به وجود آمده، اصلی‌ترین عوامل افت بازارهای سهام ایالات متحده بودند. در پایان جلسه معاملاتی این روز شاخص اس.اند.پی500 با 0/4درصد افت به کار خود پایان داد. شاخص صنعتی داوجونز با کاهش اندک 0/2درصدی بسته شد و شاخص ترکیبی نزدک با بیش از 0/9درصد کاهش، 47 واحد از ارزش خود را از دست داد.

جمعه: بازارهای سهام آسیا با افت در این روز، بیشترین کاهش هفتگی خود را رقم زدند. نگرانی‌ها در رابطه با عدم اطمینان سیاسی به وجود آمده، فعالان بازار در کشور ژاپن را وادار به اتخاذ تصمیمات تدافعی در معاملات کرد. حتی اعلام آمار امیدوارکننده از داده‌های اقتصادی این کشور نتوانست مانع این سقوط شدید شود. شدت ریسک سیاسی کشور امریکا همه بازارهای مالی در سطح جهان را تحت تأثیر خود قرار داده و کمتر شدن فاصله بین دو نامزد فوق باعث شده سرمایه‌گذاران تا حد امکان از درجه ریسک‌پذیری خود بکاهند و منتظر نتیجه نهایی انتخابات هفته آینده باشند. در پایان معاملات روز جمعه شاخص نیکی ژاپن با 1/3درصد کاهش به پایین‌ترین سطح خود در دو هفته اخیر رسید. در عین حال، شاخص‌های اس.اند.پی استرالیا 0/7درصد و هانگ سنگ 0/1درصد افت کردند. بازارهای سهام اروپا در آخرین روز هفته به دلیل ریسک‌های سیاسی محتمل، بار دیگر کاهش یافتند. با نزدیک‌تر شدن انتخابات ریاست جمهوری امریکا اکثر بازارهای سهام در این هفته با افت غیر منتظره‌ای مواجه شدند. سرمایه‌گذاران این‌گونه می‌پندارند که با پیروزی هیلاری کلینتون بازارهای مالی از ثبات بیشتری برخوردار خواهند بود و قیمت نفت به دلیل سیاست‌های غیرجنگ‌طلبانه او کاهش خواهد یافت، اما با پیروزی دونالد ترامپ بازارهای مالی بی‌ثبات خواهند بود و قیمت دارایی‌های کم‌ریسک همچون طلا و نفت نیز به واسطه خوی جنگ‌طلبانه وی افزایش خواهند یافت. در پایان این روز شاخص یورو استاکس 0/8درصد کاهش یافت و به سطح 328/8 واحد سقوط کرد. شاخص یاد شده مجموعاً 3/5درصد در این هفته افت کرد که بیشترین افت هفتگی آن در نه ماه اخیر به شمار می‌رود. شاخص فوتسی100 بریتانیا نیز به واسطه افزایش ارزش پوند 1/4درصد افت کرد و به سطح 6,693/26 واحد رسید. بازارهای سهام در ایالات متحده امریکا در آخرین روز هفته با نوسان اندک و در رنج‌های قیمتی منفی به کار خود پایان دادند. اعلام داده‌های اقتصادی کشور امریکا در این روز نشان داد، اشتغال ایجاد شده در بخش غیر کشاورزی 161 هزار نفر بود، در حالی‌که اقتصاددانان ایجاد 174 هزار شغل را پیش‌بینی کرده بودند. از طرفی نرخ بیکاری نسبت به دوره قبلی کاهش یافته و از پنج درصد به 4/9درصد رسیده است. تراز تجاری این کشور نیز بهتر از پیش‌بینی‌ها بود. در نهایت به پشتوانه آمارهای یادشده، شاخص اس.اند.پی با کاهش 0/2درصدی در این روز 1/9درصد در مجموع این هفته افت کرد. شاخص صنعتی داوجونز 0/2درصد کاهش یافت و در مجموع هفته فوق 1/5درصد افت کرد. شاخص ترکیبی نزدک نیز 0/2درصد با افت مواجه شد، تا در مجموع یک هفته 2/8درصد کاهش را تجربه نماید.



48-4



48-3





دوشنبه: قیمت طلا در اولین روز هفته با افت مواجه شد. با توجه به رابطه معکوسی که میان طلا و دلار وجود دارد، با قوی‌تر شدن دلار در معاملات روز دوشنبه طلا کاهش یافت. اما با رشدی که در آخر هفته گذشته به ثبت رساند و به بالاترین سطح خود در سه هفته اخیر رسید، با کاهش در این روز هم‌چنان در بالاترین سطح سه هفته اخیر قرار گرفته است که نشان‌دهنده نوسان اندک در معاملات آن می‌باشد. دلیل دیگری که می‌تواند عامل نوسان در بازار طلا باشد، نگرانی سرمایه گذاران از انتخابات پیش روی ایالات متحده امریکا است. در پایان جلسه معاملاتی این روز، قرارداد آتی طلا به سررسید ماه دسامبر با 0/2درصد افت به نرخ 1,274/3 دلار در هر اونس داد و ستد شد.

سه‌شنبه: طلا پس از گذراندن ماه اکتبر که کاهش شدیدی را متحمل شد، در روز سه‌شنبه و اولین روز ماه نوامبر با رشد همراه بود. انتخابات ریاست جمهوری هفته آینده کشور امریکا و اتفاقات روزهای اخیر آن در رابطه با ایمیل‌های “هیلاری کلینتون”، بیش از پیش حساسیت سرمایه‌گذاران را تحریک کرد و موجب افزایش عدم قطعیت در نتیجه انتخابات گردید. به طوری‌که یک جو عدم اطمینان سیاسی در بازارهای مالی حاکم شد. بنابراین تقاضا برای دارایی‌های کم‌ریسک از جمله فلزات افزایش یافت و در این میان فلز گرانبهای طلا نیز با 1/2درصد رشد به نرخ 1,288 دلار در اونس معامله شد.

چهارشنبه: قیمت طلا به دلیل نااطمینانی در محیط انتخاباتی کشور امریکا در روز چهارشنبه با رشد همراه شد. با توجه به پیشتازی نامزد جمهوری‌خواه از نامزد دموکرات‌ در آخرین نظرسنجی صورت گرفته، دلار امریکا با افت شدیدی در مقابل ارزهای معتبر مواجه شد و سرمایه‌گذاران به دلیل عدم اطمینان سیاسی به وجود آمده سرمایه خود را به سمت دارایی‌های کم‌ریسک هدایت کردند. بنابراین تقاضا در بازارهای سهام تضعیف شد و نقدینگی به سمت دارایی‌های با ریسک کم سوق داده شد و باعث رشد ارزش فلزات در بازار کالا، به‌ویژه طلا شد. فلز زرد در این روز به میزانی رشد کرد که به قیمت‌های بالاتر از 1,300رسید و حتی نشست کمیته فدرال رزرو امریکا نیز که عدم تغییر در نرخ بهره این کشور را در پی داشت، نتوانست قیمت هر اونسِ آن را به کمتر از 1,300 دلار کاهش دهد؛ به طوری‌که در پایان جلسه معاملاتی با 1/6درصد افزایش، در نرخ 1,308/2 دلار در هر اونس بسته شد.

پنجشنبه: قیمت طلا پس از سه جلسه متوالی افزایش و رسیدن آن به بالاترین سطح خود در طی یک ماه اخیر، در روز پنج‌شنبه با افت مواجه شد، اما نتوانست نرخ 1,300 دلار را بشکند. اخبار مربوط به خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا و همچنین چشم‌انداز سرمایه‌گذاران از نتایج انتخابات ریاست جمهوری در هفته آینده، موجب کاهش ارزش این فلز گرانبها شد. به طوری‌که در پایان جلسه معاملاتی این روز قرارداد آتی طلا به سررسید دسامبر، 0/4درصد یا به عبارتی پنج دلار کاهش یافت و به ارزش 1,303/3 دلار در هر اونس داد و ستد گردید. طرح برگزیت با حکم دادگاه انگلستان، در صورت عدم تصویب از سوی پارلمان این کشور قابلیت اجرایی نخواهد یافت و همین عامل موجب رشد ارزش پوند در مقابل دلار شد و فلز زرد نیز به واسطه تضعیف شاخص دلار روند صعودی به خود گرفت.

جمعه: طلا در آخرین روز هفته به دلیل رخدادهای اخیر در خصوص برگزیت و انتخابات ایالات متحده با رشد همراه شد و در مجموع یک هفته با دو درصد رشد به کار خود پایان داد. به واسطه عدم قطعیت ایجاد شده در رابطه با خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا و همچنین در رابطه با نتیجه انتخابات ریاست جمهوری کشور امریکا، تقاضا برای فلزات افزایش یافته و بازار فلزات اساسی جذابیت بیشتری برای سرمایه‌گذاری پیدا کرده است. از سوی دیگر اعلام آمار امیدوارکننده از نرخ بیکاری و تراز تجاری ایالات متحده مانع رشد بیش از حد این فلز گرانبها شد، اما اخبار برگزیت و انتخابات از حساسیت بیشتری در این باره برخوردار است و باعث رشد طلا در این روز شد. به طوری‌که در پایان معاملات 0/1درصد افزایش یافت و به ارزش 1,304/5 دلار در هر اونس رسید.

48-7

 





48-8



دوشنبه: قیمت نفت نیز همانند بازارهای سهام و طلا اولین روز هفته را با افت شروع کرد. پس از نشست آخر هفته که تولیدکنندگان اصلی نفت در وین برگزار کردند، ارزش نفت خام به شدت کاهش یافت. نتایج این نشست عدم توان سازمان کشورهای صادرکننده نفت در اجرای طرح فریز نفت را نشان می‌داد. به طوری‌که کشورهای شرکت‌کننده در نشست فوق به این نتیجه رسیدند که در اجرای طرح کاهش تولید با موانع و مشکلات زیادی مواجه خواهند شد، به همین دلیل ادامه تلاش برای اجرایی کردن این طرح در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته است. در پایان معاملات این روز، قرارداد آتی نفت پایه اینترمدیت امریکا 3/8درصد کاهش یافت و به نرخ 46/86 دلار در هر بشکه در بورس نیویورک معامله شد. نفت خام برنت نیز با 2/8درصد افت، بشکه‌ای به نرخ 48/3 دلار در بورس لندن داد و ستد شد.

سه‌شنبه: قیمت نفت خام در روز سه‌شنبه پس از نشست ناامیدکننده اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت در وین برای دومین روز متوالی در این هفته با افت مواجه گردید. سرمایه‌گذاران با توجه به پایان بی‌نتیجه جلسه وین، امید خود را نسبت به اجرایی شدن طرح کاهش تولید از دست دادند، اما قیمت گازوئیل در این روز پس از تعمیر خط‌لوله حادثه دیده در ایالات متحده امریکا با افزایش چشم‌گیر 4/6درصدی همراه شد. در حالی‌که قیمت نفت خام اینترمدیت امریکا با 0/4درصد کاهش به نرخ 46/67 دلار در هر بشکه به فروش رسید. قیمت نفت خام برنت نیز که در بورس لندن داد و ستد می‌شود، تنها با 0/3درصد کاهش به نرخ 48.14 دلار در هر بشکه بسته شد.

چهارشنبه: قیمت جهانی نفت خام در روز چهارشنبه همانند سایر بازارهای مالی با افت شدیدی مواجه گردید. آمار اعلام شده از موجودی ذخایر نفتی ایالات متحده امریکا موجب افت ارزش نفت خام در سطح جهان شد. اقتصاددانان و متخصصانی که در بازار نفت فعالیت دارند، ذخایر نفتی این کشور را 1/4 میلیون بشکه برای این هفته تخمین زده بودند، اما آمار واقعی اعلام شده افزایش آن به بیش از چهارده میلیون بشکه را نشان داد و همین عامل نیز موجب افت قابل ملاحظه‌ در قیمت این کالای استراتژیک شد. به طوری‌که در پایان معاملات این روز، نفت خام اینترمدیت تگزاس 2/9درصد کاهش یافت و بشکه‌ای 45/34 دلار در بورس نیویورک معامله گردید. نفت برنت نیز که در بورس لندن داد و ستد می‌شود، با 2/7درصد کاهش به نرخ 46/86 دلار در هر بشکه سقوط کرد.

پنجشنبه: قیمت نفت خام با اعلام افزایش ذخایر نفتی امریکا پس از پایان چندین هفته کاهش، همانند روز قبل با افت قابل ملاحظه‌ای همراه شد. پس از هشت هفته کاهش در موجودی ذخایر نفت خام این کشور، بالاخره در این هفته اداره اطالاعات انرژی افزایش بیش از 14 میلیون بشکه‌ای آن را اعلام کرد و موجب افت بیش از یک درصدی ارزش نفت خام در معاملات روز پنج‌شنبه شد. به طوری‌که قرارداد آتی نفت خام اینترمدیت امریکا به سررسید ماه دسامبر 1/5درصد از ارزش خود را از دست داد و به نرخ 44/46 دلار در هر بشکه معامله گردید. قرارداد آتی نفت برنت نیز با 1/1درصد کاهش، بشکه‌ای به ارزش 46/35 دلار در بورس لندن داد و ستد شد.

جمعه: قیمت نفت در آخرین روز معاملاتی هفته کاهش یافت و به پایین‌ترین سطح خود در بیش از شش هفته اخیر رسید. قیمت نفت به دلیل عدم قطعیت در اجرای طرح کاهش تولید توسط کشورهای صادرکننده نفت نزدیک به ده درصد در چند روز اخیر کاهش یافت. پس از اعلام خبر جنگ نفتی میان کشورهای ایران و عربستان، قیمت نفت با افت شدیدی مواجه شد. بنا به گزارش منبع خبری رویترز، کشور عربستان ایران را تهدید کرده است، در صورت کاهش ندادن تولید نفت از سوی ایران، تولید نفت خود را به سطح بیش از 12 میلیون بشکه در روز افزایش خواهد داد که این موضوع، به افت قیمت نفت منجر شد. در همین راستا، قیمت نفت خام اینترمدیت امریکا 1/3درصد کاهش یافت و به ارزش 44 دلار در هر بشکه رسید. قیمت نفت برنت نیز 1/7درصد کاهش یافت و به ارزش 45/48 دلار در هر بشکه معامله شد.

48-9




دانلود نسخۀ PDF