امروز : پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

در حالی‌که سرمایه‌گذاران همچنان درخصوص سرانجام مذاکرات تجاری میان چین و امریکا سردرگم هستند، کاهش نرخ پیش‌بینی‌شده برای رشد اقتصادی اتحادیه اروپا، کاهش غیرمنتظره میزان صادرات چین و آمار نه چندان مطلوب از اشتغال امریکا بار دیگر نگرانی‌ها در خصوص چشم‌انداز رشد اقتصاد جهان را برانگیخت. این موضوعات موجب شد شاخص‌های سهام و قیمت‌های جهانی در مجموع این هفته با تغییرات چندان قابل‌توجهی همراه نشوند.

دوشنبه: پس از آن که ترامپ جمعه شب در اظهارات خود از چین خواست فوراً تعرفه‌های محصولات کشاورزی امریکا را بردارد و همزمان افزایش تعرفه‌های چین، از ۱۰ به ۲۵ درصد، را به تعویق انداخت، امیدها به اینکه دو کشور به دستیابی به توافق تجاری نزدیک شده‌اند افزایش یافت و سهام آسیایی رشد کردند. در بین بورس های مطرح این منطقه شاخص بورس شانگهای با 1.1 درصد رشد، بیشترین تاثیر را از این امیدواری ها پذیرفت. در بورس توکیو نیز شاخص نیکی با صعود حدود یک درصدی همراه شد.

اغلب شاخص های اروپایی نیز متاثر از خوشبینی سرمایه گذاران به توافق میان چین و امریکا صعود کردند. در معاملات این روز شاخص بورس های پاریس و لندن با صعود حدود 0.4 درصدی پیشتاز سایرین بودند. در بین گروه ها نیز، منابع معدنی بهترین عملکرد را به ثبت رساند. جهش 4.4 درصدی قیمت سهام شرکت دیلی‌میل به دلیل انتشار خبر سود 900 میلیون پوندی این موسسه از دیگر اخبار مهم این روز بود.

اما در وال‌استریت سرمایه گذاران همانند سهامداران در بورس های آسیا و اروپا به ادامه مذاکرات خوشبین نبودند به گونه ای که شاخص های سه گانه با کاهش همراه شدند. در معاملات این روز شاخص داوجونز با 0.8 درصد، ریزشی ترین شاخص بود. شاخص S&P500 نیز که موفق شده بود در هفته گذشته مرز کلیدی 2800 واحد را پشت سرگذارد بار دیگر به سطوحی پایین از این رقم نزول کرد.

سه شنبه: درحالی‌که چین در مواجهه با افزایش چالش‌های مربوط به بالا رفتن سطح بدهی و جنگ تجاری با امریکا، نرخ هدف رشد اقتصادی خود را کاهش داد و مشوق‌های مالی جدیدی را اعلام کرد که شامل کاهش مالیات برای شرکت‌ها، کاهش هزینه‌های امنیت اجتماعی، افزایش سرمایه‌گذاری در زیرساخت و وام‌های شرکت‌های کوچک می‌باشد، به جز شاخص بورس های شانگهای و هنگ کنگ سایر شاخص های سهام آسیایی نزول کردند. تصمیم بانک مرکزی استرالیا مبنی بر عدم تغییر نرخ بهره این کشور از 1.5 درصد، از دیگر تحولات مهم در این روز بود.

 معاملات سهام در بازارهای اروپایی با رشد اغلب شاخص های سهام همراه بود. در معاملات این روز شاخص FTSE در بورس لندن با رشد 0.7 درصدی رشدی ترین شاخص بود. این رشد در حالی اتفاق افتاد که نخست وزیر ژاپن اعلام کرده در صورت خروج انگلیس از اتحادیه اروپا تعداد زیادی از شرکت های ژاپنی این کشور را ترک خواهند کرد. در این روز همچنین ارتباطات با 0.7 درصد، صعودی ترین گروه در بین گروه ها بود.

هشدار برخی از مقامات تندرو امریکایی به ترامپ در خصوص توافق عجولانه با چین برای جبران کردن شکست مذاکرات با کره شمالی باعث شد سرمایه گذاران در مورد فرجام این مذاکرات دچار سردرگمی شوند. این موضوع کاهش نسبی شاخص های سهام در بورس نیویورک را در پی داشت. در جریان معاملات این روز شاخص S&P500 با 0.1 درصد، نزولی ترین شاخص بود. گزارش مؤسسه مدیریت عرضه نشان داد که شرکت‌های بخش غیرتولیدی امریکا در ماه فوریه بیشترین میزان سفارشات جدید را از آگوست ۲۰۰۵ تاکنون، به ثبت رسانده‌اند، که این شاخصی از قدرت و سلامت اقتصاد است.

چهارشنبه: سردرگمی سرمایه گذاران در خصوص نتایج مذاکرات چین و امریکا و افت نسبی شاخص های بورس نیویورک در روز گذشته از یکی سو و انتشار داده های قوی از اقتصاد امریکا از سوی دیگر باعث شد در جلسه معاملاتی بورس های شرق آسیا برخی شاخص ها با رشد و برخی با افت همراه شوند. در این روز شاخص بورس شانگهای با 1.6 درصد رشدی ترین شاخص بود. اما پس از اینکه مشخص شد اقتصاد استرالیا در سه ماهه چهارم 0.2 درصد رشد کرده و به رشد 0.3 درصدی پیش‌بینی شده نرسیده دلار این کشور در برابر دلار امریکا به پایین‌ترین سطح در دو ماه اخیر تنزل کرد.

در اروپا نیز همچون آسیا، به دلیل سردرگمی سرمایه گذاران برخی شاخص ها سبزپوش و برخی دیگر قرمز پوش بودند به گونه ای که شاخص های سهام در کشورهای ایتالیا و انگلیس صعودی و در آلمان و فرانسه نزولی بودند. در میان گروه ها نیز منابع معدنی و خودروسازی به ترتیب بهترین و ضعیف ترین عملکرد را به ثبت رساندند. کاهش نرخ اوراق قرضه دولتی ایتالیا به دلیل فشارهای اتحادیه اروپا در این مورد از دیگر تحولات مهم در بازارهای این روز بود.

پس از آن که داده ها نشان داد که کسری تجاری ایالات متحده در سال 2018 به بالاترین سطح 10 ساله رسیده شاخص های سه گانه در وال استریت برای سومین روز پیاپی افت کردند. در این روز شاخص نزدک با 0.9 درصد نزولی ترین شاخص بود. کاهش قیمت جهانی نفت و فرسایشی شدن روند مذاکرات تجاری میان پکن و واشنگتن از دیگر دلایل مهم افت شاخص های سه گانه به شمار می رود. جهش بیش از 7 درصدی ارزش سهام شرکت جنرال الکتریک از تحولات مهم وال استریت در این روز بود.

پنج شنبه: فضای منفی معاملات روز گذشته بورس نیویورک تاثیر خود را بر بورس های آسیایی گذاشت به گونه ای که شاخص های مطرح دراین منطقه با کاهش همراه شدند. در جریان معاملات این روز شاخص هنگ سنگ در بورس هنگ کنگ با 0.9 درصد، رشدی ترین شاخص بود. انتشار خبر شکایت شرکت هواوی از دولت امریکا به دلیل سیاست‌های جدید این کشور در ممنوع کردن استفاده از تجهیزات هواوی، در کانون توجه سرمایه گذاران قرار داشت.

پس از آن که بانک مرکزی اروپا پیش بینی خود از رشد اقتصادی این اتحادیه در سال 2019  را از 1.7 به 1.1 درصد کاهش داد و دور جدیدی از محرک ها برای کمک به بانک های این منطقه را اعلام کرد، شاخص های سهام در این قاره با ریزش همراه شدند. در معاملات این روز شاخص میب در بورس ایتالیا با افت 0.7 درصدی نزولی ترین شاخص بود. گروه منابع معدنی و خودروسازی نیز با افت بیش از دو درصدی ضعیف ترین عملکرد را در میان گروه ها به ثبت رساندند. کاهش ارزش یورو در مقابل سایر ارزهای معتبر به ویژه دلار نیز از دیگر تبعات این اتفاق بود.

کاهش نرخ های پیش بینی شده در خصوص رشد اقتصادی حوزه یورو و نگرانی ها در مورد کاهش رشد اقتصاد جهان، بازار بورس نیویورک را نیز تحت تاثیر قرار داد و موجبات افت شاخص های سه گانه برای چهارمین روز پیاپی را فراهم کرد. در این روز شاخص نزدک با 1.1 درصد ریزشی ترین شاخص بود. گروه بانکداری بیشترین تاثیر را در افت شاخص های سه گانه ایفا کردند به طوری که سی‌تی‌گروپ، بنک‌آف‌امریکا، مورگان‌استنلی و جی‌پی‌مورگان همگی با افت بیش از یک درصدی همراه شدند.

جمعه: انتشار آمارهای ناامیدکننده از صادرات چین در ماه فوریه در کنار کاهش رشد اقتصادی پیش بینی شده اتحادیه اروپا، نگرانی ها در خصوص چشم انداز رشد اقتصاد جهان را افزایش داد و موجبات سقوط شاخص های سهام در شرق آسیا را فراهم ساخت. در معاملات این روز شاخص بورس شانگهای با سقوط 4.4 درصدی ریزشی ترین شاخص بود که شدیدترین سقوط یک‌روزه این شاخص از اکتبر تاکنون است. دولت چین گزارش داد صادرات این کشور در ماه فوریه 20.7 درصد سقوط کرده، که این رقم فاصله زیادی با افت پیش‌بینی شده 4.8 درصدی اقتصاددان دارد و رشد غیرمنتظره صادرات در ماه ژانویه را کاملاً پاک می‌کند.

اخبار نامطلوب از صادرات چین در ماه فوریه و همچنین داده های اشتغال در امریکا موجب شد شاخص های سهام در قاره اروپا به دلیل نگرانی از کاهش رشد اقتصادی جهان در سال جاری، به روند نزولی روز گذشته خود ادامه دهند. در معاملات این روز شاخص میب در بورس ایتالیا با افت بیش از یک درصدی کاهشی ترین شاخص بود. کاهش ارزش پوند در مقابل ارزهای معتبر به پایین ترین سطح در دو هفته اخیر به دلیل افزایش نگرانی ها در خصوص عدم رسیدن به توافق میان انگلیس اتحادیه اروپا در مورد بریگزیت، از دیگر تحولات مهم در این روز بود.

پس از این که گزارش ضعیف مشاغل امریکا نگرانی‌ها در مورد کند شدن اقتصاد را بیشتر کرد، وال‌استریت برای پنجمین جلسه متوالی افت کرد و بدترین سقوط هفتگی خود پس از سقوط بازارها در سال ۲۰۱۸ را به ثبت رساند. در معاملات این روز بیشترین افت از آن شاخص S&P500 با 0.1 درصد بود. بر اساس آمارها اقتصاد امریکا در ماه فوریه تنها ۲۰ هزار شغل ایجاد کرده که این ضعیف‌ترین رشد مشاغل از سپتامبر ۲۰۱۷ تاکنون است و نشان می‌دهد اقتصاد امریکا در ۳ ماهه اول امسال با سرعت زیادی در حال کند شدن است. با این وجود ریزش سنگین شاخص‌های سهام امریکا در ساعات اولیه این شاخص ها در ادامه با ارزیابی تحلیل‌گران از این که گزارش اشتغال آمریکا تحت تأثیر عوامل فصلی و تعطیلی بلندمدت دولت بوده است، بخش بزرگی از ضرر خود را جبران کردند.



8



7





دوشنبه: در حالی که تقویت ارزش دلار و خوش بینی به نتیجه مذاکرات تجاری میان امریکا و چین موجب کاهش جذابیت سرمایه گذاری در بازار طلا شده است، قیمت فلز زرد در معاملات روز شنبه با عقبگردی 0.52 درصدی در 1286.74 دلار بسته شد.

سه‌شنبه: تحت فشار قرار گرفتن ترامپ از سوی برخی تندروهای امریکایی در خصوص عدم تعجیل در توافق با چین، بار دیگر سرمایه‌گذاران را در خصوص سرانجام این توافق نگران کرد. این موضوع منجر به رشد نه‌چندان قابل توجه بهای طلا و صعود آن به قیمت 1288 دلار شد.

چهارشنبه: سردرگمی سرمایه گذاران در خصوص آینده توافق تجاری امریکا و چین در روز چهارشنبه نیز ادامه یافت و تاثیر آن بر بازار طلا کاهش 0.13 درصدی قیمت هر اونس و ثبت قیمت پایانی 1286.36 دلار بود.

پنج‌شنبه: در حالی که سرمایه‌گذاران در انتظار انتشار آمارهای اشتغال امریکا در روز جمعه هستند قیمت طلا در بازارهای جهانی همچون دو روز گذشتنه نوسان چندانی نداشت. در پایان معاملات این روز اونس جهانی در 1285.61 دلار بسته شد که 0.06 درصد از قیمت روز قبل کمتر است.

جمعه: انتشار آمار نه چندان مطلوب از اشتغال امریکا در ماه فوریه و افزایش مجدد نگرانی ها در مورد چشم انداز اقتصاد جهان باعث شد بار دیگر تقاضا برای طلا به عنوان یک دارای امن افزایش یابد. در این روز قیمت هر اونس 0.99 درصد رشد کرد تا در 1298.36 دلار بسته شود. در مجموعه هفته نیز فلز زرد رشد قیمتی 0.38 درصدی را به ثبت رساند.

5





4



دوشنبه: تحریم های امریکا ضد دولت ونزوئلا و بی توجهی اعضای اوپک به تهدیدهای ترامپ در خصوص مهار روند افزایش قیمت جهانی نفت باعث شد قیمت طلای سیاه در بازارهای جهانی در نخستین روز هفته افزایش یابد. در معاملات این روز هر بشکه نفت برنت دریای شمال با رشد 0.92 درصدی به 65.67 دلار صعود کند. هر بشکه نفت وست‌تگزاس نیز با 1.42 درصد افزایش قیمت همراه شد تا در 56.59 دلار به معاملات خود پایان دهد. در چنین شرایطی بسیاری از کارشناسان رسیدن دوباره نفت به کانال 70 دلاری را دور از ذهن نمی دانند.

سه شنبه: پس از آن که بانک بین المللی گلدمن ساچ اعلام کرد انتظار دارد اوپک در از بین بردن عرضه بیش از حد نفت به بازار تا ماه آوریل موفق شود، نگرانی ها در خصوص مازاد عرضه تا حدودی کاهش یافت و تقاضا برای نفت بالا رفت. در معاملات روز سه شنبه هر بشکه نفت برنت دریای شمال با صعودی 0.29 درصدی به 65.86 دلار رسید. با این وجود هر بشکه نفت سبک امریکا افتی 0.05 درصدی را تجربه کرد و به 56.56 دلار بازگشت. قرار است اوپک و متحدانش در آوریل در مورد تداوم اجرای توافق اخیر کاهش تولید تصمیم‌گیری کنند .

چهارشنبه: قیمت نفت در روز چهارشنبه نیز به صعود نسبی قیمت نفت برنت و کاهش بهای وست تگزاس همراه بود. در جریان معاملات این روز هر بشکه نفت برنت دریای شمال 65.99 دلار قیمت گذاری شد که 0.2 درصد نسبت به قیمت پایانی روز قبل بیشتر است. در سوی مقابل نفت وست‌تگزاس قیمت پایانی 56.22 دلار را به ثبت رساند که افت  0.6 درصدی را نشان می دهد. این نوسانات پس از آن صورت گرفت که اداره انرژی امریکا اعلام کرد که در هفته منتهی به 1 مارس، واردات نفت این کشور افزایش یافته، درحالی‌که صادرات آن با کاهش روبرو شده است. طبق گزارش وضعیت سوخت هفتگی این اداره، هفته گذشته میزان واردات نفت خام امریکا به طور میانگین 7.0 میلیون بشکه در روز بوده که نسبت به هفته قبل خود 1.1 میلیون بشکه در روز افزایش داشته است، درحالی‌که صادرات نفت خام آمریکا با 556 هزار بشکه در روز کاهش، به طور متوسط 2.8 میلیون بشکه در روز بوده است.

پنجشنبه: بر اساس آمارهای اعلام شده از سوی دولت چین، واردات نفت خام این کشور با بالا رفتن خرید پالایشگاه‌های خصوصی جدید افزایش یافته است. این موضوع موجبات تداوم قیمت نفت در بازارهای جهانی را فراهم ساخت به گونه ای که نفت برنت و وست تگزاس که دو نفت پایه بین الملی هستند به ترتیب با رشد 0.47 و 0.78 درصدی همراه شدند تا قیمت های 66.3 و 56.66 دلار را تجربه کنند. بر اساس آمار، چین بزرگترین وارد کننده نفت خام جهان، در ماه گذشته معادل 10.23 میلیون بشکه در روز نفت خام وارد کرده است. این مقدار 21.6 درصد از 8.41 میلیون بشکه زمان مشابه سال گذشته بیشتر است .این چهارمین ماه پیاپی است که واردات نفت خام چین بالاتر از 10 میلیون بشکه در روز قرار می گیرد. واردات نفت خام در ماه ژانویه هم 10.03 میلیون بشکه در روز بود .

جمعه: پس از آن که گزارش ضعیف مشاغل امریکا وحشت از کند شدن اقتصاد جهان و تقاضای ضعیف نفت را افزایش داد، قیمت نفت با ریزش گسترده همراه شد اما در پایان معاملات با کاهش هیجانات بخشی از ضررهای خود را جبران کرد. با این وجود، در پایان معاملات، هر بشکه نفت برنت دریای شمال با عقبگردی 2.53 درصدی در 64.62 دلار بسته شد تا تمامی سودهای طول هفته را به باد دهد. نفت وست‌تگزاس هم با نزولی 1.04 درصدی معاملات خود را در 56.07 دلار به پایان برد. در مجموع هفته نیز نفت برنت با افت 0.69 درصدی و وست‌تگزاس با رشد 0.48 درصدی همراه شدند.

3



10