امروز : جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

دوشنبه بازار ۴ تا ۱۰ بهمن ماه ۱۳۹۵ – شماره ۶۰


سیاست‌های دونالد ترامپ در روزهای اخیر از جمله امضای سند خروج این کشور از مشارکت در توافقنامه «تی.پی.پی»، باعث برداشت‌ها یا تحلیل‌های متفاوتی از سوی فعالان شده که بازارهای سهام، طلا و ارز را با نوسان قابل‌ملاحظه‌ای مواجه ساخته است. افزایش موجودی ذخایر نفت خام امریکا در سه هفته متوالی نیز نشانگر احتمال افزایش تولید نفت توسط این کشور بوده که می‌تواند تهدیدی برای توافق اوپک شناخته شود.

دوشنبه: بازارهای سهام آسیا هفته را با رشد متوسطی شروع کردند. پس از افت شدید بازارها در روزهای اخیر که به‌دلیل عدم اطمینان سیاسی به وجود آمده در حاشیه مراسم تحلیف دونالد ترامپ رخ داده بود، در این روز هم با وجود محتاطانه عمل کردن سرمایه‌گذاران بازارها با اقبال همراه شدند. به‌طوری‌که شاخص هانگ سنگِ هنگ کنگ در اوایل جلسه معاملاتی تا یک درصد نیز رشد کرده بود اما با ادامه معاملات از شدت این رشد کاسته شد و فقط با 0/1درصد رشد به کار خود پایان داد. شاخص شانگهای چین نیز با 0/4درصد رشد بسته شد. در‌ حالی‌که شاخص نیکی ژاپن که در اوایل جلسه معاملاتی رشد کرده بود، به‌دلیل افزایش ارزش ین که سبب متضرر شدن شرکت‌های صادرکننده شد، 1/3درصد کاهش یافت. بازارهای سهام اروپا برخلاف بازارهای آسیا با افت متوسطی هفته را شروع کردند. در اولین روز پس از مراسم تحلیف دونالد ترامپ سرمایه‌گذاران واکنش منفی نسبت به سخنرانی وی نشان داده و باعث افت شاخص‌های سهام شدند. به‌طوری‌که شاخص یورو استاکس600 با افت 0/4درصدی مواجه شد و به سطح 361 واحد رسید. در انگلستان نیز پس از این سخنرانی که موجب افزایش ارزش پوند در این روز شد، شاخص فوتسی100 0/7درصد کاهش یافت و به سطح 7.151 واحد رسید. بازارهای سهام ایالات‌متحده با افت اندکی، در دامنة قیمتی منفی معامله شدند. به دو دلیلِ انتشار گزارش‌های مالی سه‌ماهه شرکت‌های بزرگ که بدتر از پیش‌بینی‌ها رقم خورد و همچنین سیاست‌های مبهم دونالد ترامپ که باعث نگرانی سرمایه‌گذاران شد، شاخص‌های این کشور با افت مواجه شدند. به‌طوری‌که شاخص صنعتی داوجونز به‌واسطه کاهش ارزش شرکت‌های جنرال موتورز و مک دونالد 0/1درصد افت کرد و به سطح 19.800 واحد تنزل یافت. شاخص اس.اند.پی500 نیز 0/3درصد از ارزش خود را از دست داد و به سطح 2.265 واحد رسید و در نهایت شاخص ترکیبی نزدک به‌واسطه کاهش ارزش سهام بخش بیوتکنولوژی، فقط 2/4 واحد افت کرد و به سطح 5.553 واحد رسید.

سه‌شنبه: بازارهای سهام آسیا به‌طور قابل‌توجه‌ای در روز سه‌شنبه رشد کردند. دونالد ترامپ روز دوشنبه فرمانی را امضا کرد که به مشارکت امریکا در توافقنامه تجارت آزاد ترانس پاسیفیک موسوم به «تی.پی.پی» پایان داد. وی این توافقنامه را «قاتل فرصت‌های شغلی» و «تجاوز به منافع امریکا» ارزیابی کرده است. این در شرایطی است که دولت باراک اوباما مذاکراتی را درباره این توافقنامه تجاری انجام داده بود. شاخص‌های سهام آسیا نیز تحت تأثیر این موضوع قرار گرفته و با رشد همراه شدند. در همین راستا شاخص اس.اند.پی200 استرالیا و شاخص هانگ سنگ هنگ کنگ به‌ترتیب 0/7درصد و 0/2درصد رشد کردند، اما اقدامات ترامپ باعث کاهش ارزش سهام بخش مالی و شرکت‌های صادرکننده از جمله بخش خودرو در این بازارها شد که شاخص نیکی ژاپن را بیش از 0/5درصد کاهش داد. بازارهای سهام اروپا با رشد متوسطی در این روز بسته شدند. پس از اینکه دادگاه عالی بریتانیا حکم به مشورت بیشتر قانون‌گذاران (مجلس) پیش از شروع فرایند برگزیت داد، شاخص‌های اروپا از جمله شاخص یورو استاکس600 0/3درصد رشد کرد و به سطح 362 واحد رسید. با اقدام دادگاه عالی انگلیس، پول ملی این کشور نیز با رشد 0/7درصدی در مقابل دلار همراه شد، اما شاخص فوتسی100 تقریباً بدون تغییر به کار خود در سطح 7.150 واحد پایان داد. بازارهای سهام امریکا با رشد قابل‌ملاحظه‌ای همراه شدند. ارائه گزارش‌های عملکرد میان‌دوره‌ای شرکت‌های بزرگ که نشانگر سودده بودن آنها بوده و همچنین اظهارات ترامپ در رابطه با عدم مشارکت در پیمان تی.پی.پی که به زعم خود به کسب و کار کشور صدمه می‌زند، باعث رشد شاخص‌های سهام در این کشور شد. به‌طوری‌که شاخص صنعتی داوجونز به‌واسطه رشد ارزش شرکت‌های دوپونت و آی.بی.اِم 0/6درصد افزایش یافت و به سطح 19.913 واحد رسید. شاخص اس.اند.پی500 نیز به‌واسطه بخش مالی 7/0درصد رشد کرد و به سطح 2.280 واحد رسید و در نهایت شاخص ترکیبی نزدک با 0/9درصد رشد به سطح 5.601 واحد رسید.

چهارشنبه: بازارهای سهام آسیا در روز چهارشنبه با رشد قابل‌ملاحظه‌ای به پایان رسیدند. به دنبال اعلام داده‌های اقتصادی امیدوارکننده در اروپا و امریکا و همچین رشد ارزش سهام و دلار در امریکا، ریسک‌پذیری سرمایه‌گذاران بهبود یافته و موجب استقبال آنها از بازارهای سهام در آسیا و نیز افزایش تقاضا در این بازارها شده است. به‌طوری‌که شاخص نیکی ژاپن با 1/4درصد رشد، از سطح 19.000 واحد عبور کرد. شاخص‌های اس.اند.پی استرالیا، هانگ سنگ و کاسپی کره نیز به ترتیب با 0/4درصد، 0/1درصد و 0/3درصد رشد به کار خود پایان دادند. بازارهای سهام اروپا نیز متأثر از اعلام داده‌های اقتصادی امیدوارکننده در ایالات‌متحده و همچنین استقبال سرمایه‌گذاران از بخش بانکی که باعث رشد این بخش شد، به میزان قابل‌ملاحظه‌ای رشد کردند و به بالاترین سطح خود در یک سال اخیر رسیدند. به‌نحوی که شاخص یورو استاکس600 با رشد 1/3درصدی به سطح 366/59 واحد رسید. این بیشترین رشد روزانه به لحاظ درصدی از نوامبر سال 2016 می‌باشد. در انگلستان نیز بازار سهام پس از پنج جلسه افت متوالی، به‌واسطه تقویت قابل‌توجه پوند در مقابل دلار، با رشد اندکی همراه شد. در همین راستا شاخص فوتسی100 این کشور 0/2درصد به‌کمک بخش‌های مالی و بهداشت و درمان افزایش یافت و به سطح 7.164 واحد رسید. بازارهای سهام ایالات‌متحده نیز با توجه به آمارهای اقتصادی خوش‌بینِ این کشور و همچنین اعلام گزارش‌های میان دوره‌ای امیدوارکننده از سوی شرکت‌های بزرگ از جمله شرکت بوئینگ، به میزان قابل‌ملاحظه‌ای رشد کردند. در این میان شاخص صنعتی داوجونز با رشد 0/8درصدی بالاخره مقاومت 20.000 واحدی خود را شکست و به سطح 20.069 واحد دست یافت. شاخص اس.اند.پی500 به‌واسطه رشد هشت بخش از یازده بخش حاضر، 0/8درصد افزایش یافت و به ارتفاع 2.298 واحد صعود کرد و در نهایت شاخص ترکیبی نزدک نیز یک درصد افزایش یافت و در سطح 5.656 واحد به کار خود پایان داد.

پنجشنبه: به‌دنبال رشد قابل‌توجه شاخص‌های سهام در ایالات‌متحده و همچنین در پی عبور شاخص صنعتی داوجونز از 20.000 واحد، بازارهای سهام آسیا با رشد کم‌سابقه‌ای همراه شدند. در این روز شاخص نیکی ژاپن 1/8درصد رشد کرد و به بالاترین سطح خود نزدیک شد. دیگر شاخص‌ها نیز در آسیا از جمله شاخص‌های هانگ سنگِ هنک کنگ و کاسپی کره به‌ترتیب 1/4درصد و 0/8درصد رشد کردند. لازم به ذکر است بازار سهام استرالیا در این روز به‌دلیل تعطیل رسمی بسته بود. بازارهای سهام اروپا به‌واسطه افزایش ارزش بخش‌های زیست فناوری و بانکی، رشد متوسطی ثبت کرده و به کمک رشد روز گذشته به بالاترین سطح خود در سیزده ماه اخیر رسیدند. در پایان جلسه معاملاتی شاخص یورو استاکس600 با 0/3درصد رشد برای سومین روز متوالی افزایش یافت و به سطح 367/5 واحد رسید. اما در انگلستان به‌دلیل انتشار گزارش‌های میان‌دوره‌ای شرکت‌های بزرگ که برخی از آنها بهتر از بودجه پیش‌بینی شده و برخی نیز بدتر از بودجه مدنظر بودند، بازار سهام نوسان زیادی به خود ندید. به‌طوری‌که شاخص فوتسی100 این کشور کمتر از 0/1درصد افت کرد و به سطح 7.161 واحد رسید. بازارهای سهام ایالات‌متحده در این روز کم‌نوسان معامله شدند و از روند خاصی پیروی نکردند. به‌طوری‌که شاخص صنعتی داوجونز با 2/0درصد رشد به‌واسطه افزایش ارزش شرکت دوپونت، رکورد خود را بهبود بخشید و به سطح 20.101 واحد دست یافت، اما کاهش ارزش شرکت ارتباطات وریزون مانع رشد بیش از حد آن شد. درحالی‌که شاخص اس.اند.پی500 به‌دلیل افت ارزش بخش بهداشت و درمان با نوسان بسیار اندک در دامنة قیمتی منفی به سطح 2.297 واحد رسید و در نهایت نیز شاخص ترکیبی نزدک همانند اس.اند.پی500 با نوسان بسیار اندک در دامنة قیمتی منفی به سطح 5.655 واحد تنزل یافت.

جمعه: با توجه به افزایش ریسک‌پذیری سرمایه‌گذاران و همچنین استقبال مجدد آنها از دارایی‌های پرریسک که منجر به رشد سهام و دلار امریکا در این روزها شده است، بازارهای سهام آسیا نیز دوباره با رشد همراه شدند. افزایش نوسان معاملات در روز‌های گذشته ناشی از برداشت‌های متفاوتی می‌باشد که فعالان بازارهای مالی از سیاست‌های ترامپ دارند. در همین راستا، شاخص‌های نیکی ژاپن و اس.اند.پی استرالیا به‌ترتیب 0/4درصد و 0/7درصد رشد کردند. پس از انتشار گزارش‌های میان‌دوره‌ای بخش بانکی از جمله بانک یو.بی.سی که بیشترین افت را متحمل شد، بازارهای سهام اروپا از بالاترین سطح خود که در سیزده سال اخیر به ثبت رسانده بودند، برگشت خورده و با افت مواجه شدند. به‌طوری‌که شاخص یورو استاکس600 در این روز 0/3درصد کاهش یافت و به سطح 366 واحد رسید. اما بازار سهام انگلستان به‌واسطه رشد سهام شرکت تِسکو که پس از اعلام پرداخت مجدد سود نقدی تقسیمی آن شرکت رخ داد، در محدوده قیمتی مثبت معامله شد. به‌نحوی که شاخص فوتسی100 این کشور 0/3درصد رشد کرد و به سطح 7.184 واحد رسید. بازارهای سهام امریکا در آخرین روز هفته به‌دلیل اعلام آمارهای اقتصادی ناامیدکننده این کشور ازجمله اعلام شاخص تولید ناخالص داخلی بدتر از انتظارات و همچنین انتشار گزارش‌های میان‌دوره‌ای که نشانگر ناتوانی شرکت‌ها در پوشش بوجه اعلامی خود بوده، با افت مواجه شدند، اما قرار گرفتن این بازارها در روند صعودی در چند روز گذشته، از افت‌شان تا حد زیادی جلوگیری کرد. برای مثال، شاخص‌های صنعتی داوجونز و اس.اند.پی500 هر دو 0/1درصد افت کردند و به‌ترتیب به سطوح 20.093 واحد و 2.295 واحد رسیدند. اما شاخص ترکیبی نزدک برخلاف آنها 0/1درصد رشد کرد و به سطح 5.661 واحد بسنده کرد.



60-4



60-3





دوشنبه: قیمت طلا با رشد در این روز به بالاترین سطح خود در طول ده هفته گذشته رسید. عدم اطمینان به‌وجود آمده با روی کار آمدن دونالد ترامپ در رابطه با رشد اقتصادی امریکا موجب افت ارزش دلار شد و همین عامل نیز بازار طلا را با افزایش تقاضا همراه کرد. به‌طوری‌که قرارداد آتی طلا به سررسید ماه فوریه 1/1درصد در هر اونس رشد کرد و به نرخ 1.218/5 دلار داد و ستد گردید.

سه‌شنبه: قیمت طلا پس از رشد روزهای اخیر که به بالاترین سطح در ده هفته اخیر رسیده بود، به‌دلیل عدم‌قطعیت در تجارت و سیاست‌های اقتصادی دونالد ترامپ و همچنین به‌واسطه تقویت دلار در این روز با افت متوسطی به کار خود پایان داد. به‌طوری‌که قرارداد آتی آن به سررسید ماه فوریه 0/4درصد در هر اونس کاهش یافت و به نرخ 1.210/8 دلار داد و ستد گردید.

چهارشنبه: باتوجه به استقبال سرمایه‌گذاران از بازارهای سهام که موجب خروج نقدینگی از بازار طلا شد، قیمت طلا را با افت شدیدی مواجه کرد، در این میان عبور شاخص داوجونز از سطح مقاومت 20.000 واحدی نیز از لحاظ هیجانی و جو روانی، بی‌تأثیر در افت قیمت این فلز نبوده است. اما نکته‌ای که قابل ذکر است کاهش ارزش دلار در این روز می‌باشد که به‌واسطه رابطه معکوس با طلا مانع افت بیش از حد آن شد. در پایان معاملات این روز قیمت فلز گرانبها 1/1درصد در هر اونس افت کرد و به نرخ 1.197/8 دلار داد و ستد گردید.

پنجشنبه: فلز زرد در روز پنج‌شنبه به پایین‌ترین سطح خود در دو هفته اخیر رسید. افزایش ارزش دلار در مقابل دیگر ارزهای معتبر و همچنین استقبال سرمایه‌گذاران از دارایی‌های پرریسک از جمله سهام، برای سومین روز متوالی سبب کاهش ارزش طلا شد. فلز گرانبها در پایان معاملات این روز 0/7درصد در هر اونس افت کرد و به نرخ 1.189/8 دلار رسید.

جمعه: قیمت فلز گرانبها به‌دلیل رشد ارزش دلار و همچنین خروج نقدینگی از بازار طلا و حرکت آن به سمت دارایی‌های پرریسک که کاهش تقاضا برای این فلز را به دنبال داشت، برای چهارمین روز متوالی با افت همراه گردید. به‌طوری‌که قرارداد آتی آن به سررسید ماه فوریه 0/1درصد در هر اونس کاهش یافت و به نرخ 1.188/5 دلار داد و ستد گردید.

60-7





60-8



دوشنبه: بازار طلای سیاه با افت متوسطی هفته را شروع کرد. پتانسیل امریکا برای افزایش تولید که می‌تواند به حمایت وزیر عربستان سعودی از کاهش تولید بچربد، باعث نگرانی فعالان از احتمال مازاد عرضه این بازار شده و موجب افت قیمت آن شد. به‌طوری‌که قرارداد آتی نفت اینترمدیت غرب تگزاس به سررسید ماه مارس 0/9درصد در هر بشکه کاهش یافت و به نرخ 52/75 دلار معامله شد. قرارداد آتی نفت برنت نیز به سررسید ماه مارس 0/5درصد در هر بشکه کاهش یافت و به نرخ 55/23 دلار در بورس لندن داد و ستد گردید.

سه‌شنبه: قیمت نفت پس از افت روزهای اخیر که به‌دلیل نگرانی معامله‌گران از احتمال افزایش تولید نفت توسط امریکا و تهدید به عدم واردات نفت از سوی این کشور بود، در روز سه‌شنبه با رشد خوبی همراه شد و زیان‌های روزهای قبل را تا حدودی جبران کرد. به‌طوری‌که قیمت هر بشکه نفت پایه اینترمدیت غرب تگزاس 0/8درصد افزایش یافت و به نرخ 53/18 دلار در بورس نیویورک داد و ستد گردید و قیمت نفت برنت نیز 0/4درصد در هر بشکه افزایش یافت که در بورس لندن به نرخ 55/44 دلار مورد معامله قرار گرفت.

چهارشنبه: قیمت نفت پس از اعلام موجودی ذخایر نفت خام ایالات‌متحده که برای سومین هفته متوالی فراتر از انتظارات بوده است با افت مواجه شد. به عقیده اکثر تحلیل‌گران، این آمار نشانگر افزایش تولید امریکا می‌باشد پس از اینکه توافق سازمان اوپک قیمت نفت را افزایش داد. در این روز قیمت نفت اینترمدیت غرب تگزاس 0/8درصد در هر بشکه کاهش یافت و به نرخ 52/75 دلار در بورس نیویورک داد و ستد گردید و قیمت نفت برنت نیز با 0/7درصد کاهش در هر بشکه، به نرخ 55/08 دلار در بورس لندن مورد معامله قرار گرفت.

پنجشنبه: قیمت طلای سیاه با رشد در این روز به بالاترین سطح خود در سه هفته گذشته رسید. کاهش تولید از سوی کشورهای اصلی تولیدکننده نفت که نشان از پایبندی آنان به توافق فریز نفت می‌باشد باعث افزایش اعتماد فعلان بازار به این توافق شد. به‌طوری‌که قیمت نفت اینترمدیت غرب تگزاس به ازای هر بشکه دو درصد رشد کرد و به نرخ 53/78 دلار در بورس نیویورک خرید و فروش گردید. قیمت نفت برنت نیز با 2/1درصد رشد به نرخ 56/24 دلار معامله شد.

جمعه: پس از حمایت اکثر کشورهای صادرکننده نفت از کاهش تولید که در برابر فشار امریکا برای افزایش تولید نادیده گرفته شد و یا به عبارت بهتر، افزایش تولید توسط امریکا که تهدیدی برای توافق اوپک می‌باشد و در روزهای اخیر شدت گرفته است، قیمت نفت را با افت مواجه کرد. به‌طوری‌که قیمت هر بشکه نفت اینترمدیت غرب تگزاس 1/1درصد کاهش یافت و به نرخ 53/17 دلار معامله گردید و قیمت نفت برنت  نیز 1/3درصد در هر بشکه کاهش یافت و به نرخ 55/52 دلار داد و ستد گردید.

60-9




دانلود نسخۀ PDF