امروز : پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

دوشنبه بازار ۲۲ تا ۲۸ خرداد ماه ۱۳۹۶ – شماره ۷۰


تصمیمات فدرال رزرو مبنی بر افزایش نرخ‌بهره در ایالات متحده نقطه عطف تحولات اقتصادی در این هفته بود. رکورد زنی قیمت طلا و سقوط قیمت جهانی در پی نگرانی‌هایی درخصوص افزایش عرضه جهانی از دیگر تحولات درخور توجه در بازارهای جهانی به‌شمار می‌رود.

دوشنبه: سقوط بیش از سه درصدی ارزش سهام شرکت‌های فناوری، موجب شد بازارهای سهام در قاره آسیا، اولین روز کاری را با ریزش پشت‌سر گذارند. سهام شرکت Semiconductor تایوان که اپل یکی از مشتریان عمده‌اش به‌حساب می‌آید، 2/12 درصد و سامسونگ 1/56 درصد با کاهش ارزش مواجه شدند. در میان شاخص‌ها نیز شاخص HSI هنگ‌کنک با 1/24 درصد افت، بیشترین ریزش را داشت. در اروپا نیز سهامداران پس از مشخص‌شدن نتایج انتخابات انگلیس به‌دلیل عدم‌اطمینان از وقایع سیاسی، همچنان به رفتار محتاطانه خود ادامه دادند. در این قاره نیز شرکت‌های فناوری بیشترین نقش را در روند نزولی شاخص‌ها ایفا کردند. شاخص IBEX 35 در کشور اسپانیا بیشترین کاهش را در میان سایر شاخص‌ها به‌خود اختصاص داد. شرکت‌های فناوری در امریکا نیز باعث سقوط شاخص‌ها شدند. سهام شرکت‌هایی نظیر اپل، نتفلیکس، فیس‌بوک، آمازون و گوگل برای دومین جلسه معاملاتی متوالی با کاهش ارزش مواجه شدند. کاهش 0/52 درصدی نزدک موجب شد، تا این شاخص بیشترین افت دو روزه خود از دسامبر گذشته تاکنون را تجربه کند.

سه شنبه: اغلب بازارهای مالی در آسیا این روز را با صعود پشت‌سر گذاشتند. شرکت‌های فناوری که در روزهای گذشته موجب ریزش شاخص‌ها شده بودند، تغییر روند دادند، به‌گونه‌ای که شرکت‌های ال‌جی و سامسونگ به‌ترتیب با 7/47 و 0/04 درصد با افزایش ارزش مواجه شدند. در بین شاخص‌های عمده تنها شاخص نیکی ژاپن منفی بسته شد. شاخص‌های بازارهای مالی در اروپا نیز عمدتاً مثبت بسته شدند و سهامداران احتیاط ناشی از بریگزیت را تا حدودی کنار گذاشتند. به‌دنبال تمهیدات دولت ایتالیا برای نجات دو بانک این کشور از ورشکستگی، شاخص صنعت بانکداری، افزایش قابل‌توجهی را تجربه کرد. در میان شاخص‌ها تنها شاخص FTSE قرمزپوش بود. نماگرهای سه‌گانه در ایالات متحده هم روندی صعودی به‌‌خود گرفتند. در این روز سهام شرکت‌های فناوری بعد از سقوط سنگین دو روزه، سیر صعودی به‌خود گرفتند. سرمایه‌گذاران در حال حاضر توجه خود را به جلسه روز چهارشنبه فدرال رزرو معطوف کرده‌اند. رشد شاخص نزدک با 0/73 درصد در مقایسه با بقیه شاخص‌ها بیشتر بود.

چهارشنبه: بیشتر بازارهای آسیایی این روز را در میان انتشار مطابق انتظارات داده‌های اقتصادی چین و در آستانه نشست فدرال رزرو برای تعیین سیاست‌های پولی امریکا، با روندی کاهشی سپری کردند. در میان شاخص‌های عمده تنها شاخص ASX 200 استرالیا به‌دلیل روند صعودی در صنعت فناوری اطلاعات و مراقبت‌های بهداشتی با 1/06 درصد افزایش مواجه شد. بازارهای مالی در قاره اروپا نیز این روز را با حالات مختلفی پشت‌سر گذاشتند. معاملات سرمایه‌گذاران در این روز، در انتظار برگزاری و اعلام نتیجه جلسه فدرال رزرو درخصوص نرخ‌بهره قرار داشت. در بازارهای امریکا، در پی انتشار نتایج نشست فدرال رزرو و افزایش 0/25 درصدی نرخ بهره برای دومین‌بار در سال، شاخص داوجونز با افزایش 0/22 درصدی، حد نصاب جدیدی را از خود به‌جای گذاشت. این درحالی بود که دو شاخص S&P500 و نزدک زیر سایه کاهش ارزش سهام بخش انرژی و مواد به ترتیب 0/1 درصد و 0/41 درصد افت داشتند.

پنج شنبه: واکنش بازارهای آسیایی به افزایش نرخ‌بهره امریکا، برای دومین‌بار در سال جاری، منفی بود. به‌جز بورس شانگهای، سایر بازارهای سهام در این منطقه، روندی نزولی به‌خود گرفتند. شاخص نیکی در بورس ژاپن به‌دلیل ادامه کاهش ارزش شرکت توشیبا با 1/21 درصد افت، بیشترین کاهش را به‌خود اختصاص داد. نماگرهای بازارهای مالی در قاره اروپا هم سیر نزولی داشتند. گروه بانکداری به‌دنبال عدم تغییر در سیاست‌های بانک مرکزی انگلیس و انتشار گزارش بانک ملی سوئیس، بیشترین تأثیر منفی را بر روی شاخص‌ها گذاشت. صنعت ارتباطات نیز با 1/18 درصد کاهش، بدترین عملکرد خود در هفته‌های گذشته را برجای گذاشت. شاخص DAX آلمان با 0/89 درصد کاهش بیشترین افت را در میان سایر شاخص‌ها داشت. شاخص‌های عمده سه‌گانه امریکا نیز روندی کاهشی داشتند. همانند برخی روزهای هفته جاری و گذشته، دلیل اصلی این روند نزولی مربوط به افت ارزش شرکت‌های فناوری اطلاعات نظیر اپل، نتفلیکس، فیس‌بوک، آمازون، گوگل و آلفابت بود. بیشترین افت در این کشور نیز از آن شاخص نزدک با 0/47 درصد کاهش بود.

جمعه: به‌دنبال تصمیم بانک مرکزی ژاپن مبنی عدم تغییر در نرخ‌بهره این کشور، شاخص‌های مالی در منطقه شرق آسیا، روند صعودی نه چندان قابل‌توجهی به‌خود گرفتند. این درحالی است که شرکت‌های فناوری اطلاعات به روند منفی روزهای گذشته خود ادامه دادند. در این روز در بین شاخص‌های مطرح، تنها شاخص بورس شانگهای پایین‌تر از روز قبل بسته شد. در قاره اروپا شاخص‌های بازار سهام با روندی مثبت همراه بودند که کاهش سود اوراق قرضه 10 ساله منتشرشده توسط یونان به پایین‌ترین سطح در سال‌های اخیر، دلیل عمده این موضوع به‌شمار می‌رود. در این روز صنعت غذا، نوشیدنی و خدمات مالی بهترین عملکرد را در میان گروه‌های مختلف و شاخص CAC پاریس نیز با 0/89 درصد افزایش بیشترین رشد را در میان بورس‌های مختلف به‌خود اختصاص دادند. در امریکا شاخص داوجونز با 0/11 درصد افزایش به رکوردشکنی خود ادامه داد. این درحالی‌است که نزدک 0/22 درصد نزول کرد. در این روز توجه بسیاری به خرید 13/7 میلیارد دلار از سهام  Whole Foods توسط شرکت آمازون جلب شد و گروه کشاورزی نیز یکی از بهترین عملکردهای خود در هفته اخیر را تجربه کرد.



70-4



70-3





دوشنبه: معاملات آغازین روز هفته در بازار طلا تحت تأثیر رفتار احتیاط‌آمیز سرمایه‌گذاران به‌دلیل نشست روز چهار شنبه فدرال رزرو قرار داشت. کاهش حجم معاملات سفته‌بازانه موجب شد تا قیمت طلا با تغییر چندانی نداشته باشد. به گونه‌ای که برای هر انس با 0/05 درصد کاهش به 1.266/18 دلار رسید.

سه شنبه: طلا روز سه‌شنبه که بازار در انتظار روشن شدن نتیجه نشست کمیته بازار آزاد فدرال در روز جاری بود، در بازه قیمتی بسیار ناچیزی نوسان داشت. به‌طور کلی معامله‌گران و سرمایه‌گذاران جانب احتیاط را رعایت کردند و تمایلی به ریسک در جهت افزایش یا کاهش قیمت نداشتند. بنابراین نوعی بن‌بست میان خریداران و فروشندگان وجود داشت.

چهارشنبه: قیمت طلا روز چهارشنبه در ساعاتی فعالان بازار در انتظار نتیجه نشست دو روزه فدرال رزرو برای یافتن جهت حرکت جدید بود، با روندی ملایم صعودی همراه بود، اما به محض اعلام نتایج نشست مبنی بر اعلام افزایش نرخ‌بهره، سقوط کرد. هر اونس طلا برای تحویل فوری 0/45 درصد کاهش یافت و به 1.260/86 دلار رسید.

پنج شنبه: تصمیم فدرال رزرو مبنی بر افزایش نرخ‌بهره آمریکا و موجب تقویت دلار در مقابل سایر ارزها موجب شد تا طلا روز پنج‌شنبه نیز در سرازیری نزول قرار گیرد. هر اونس طلا برای تحویل فوری 0/55 درصد افت کرد و به 1.253/98 دلار رسید. هر اونس طلا برای تحویل در اوت نیز با 1/67 درصد سقوط در 1.254/6 دلار ایستاد.

جمعه: طلا روز جمعه نیز به روند نزولی خود اما با شیب ملایم‌تری ادامه داد و به پایینترین سطح در سه هفته گذشته سقوط کرد و تا دومین کاهش هفتگی متوالی را تجربه کند. هر اونس طلا برای تحویل فوری 0/02. درصد کاهش یافت اما هر اونس طلا برای تحویل در اوت در بازار معاملات آتی آمریکا با افزایش 0/15 درصدی روبرو شد.

70-7





70-8



دوشنبه: نفت در معاملات روز دوشنبه بازار جهانی با این باور که قیمت‌ها ممکن است پس از ریزش چشمگیر در هفته گذشته به کف رسیده باشد، افزایش یافت. نفت برنت 48/29 دلار در هر بشکه معامله شد که 0/29 درصد نسبت به قیمت نهایی روز جمعه افزایش داشت. نفت وست تگزاس اینترمدیت با 0/55 درصد افزایش، در 46/08 دلار در هر بشکه ایستاد.

سه شنبه: نفت در معاملات روز سه شنبه بازار جهانی تحت تاثیر خبر کاهش قابل توجه عرضه از سوی عربستان سعودی، افزایش یافت. با این‌همه تولید رو به رشد آمریکا به معنای آن است که بازارها همچنان دچار اشباع عرضه خواهند ماند. نفت برنت با رشد 0/89 درصدی به 48/72 دلار در هر بشکه رسید. نفت وست تگزاس اینترمدیت 46/46 دلار در هر بشکه معامله شد 0/82 درصد افزایش داشت.

چهارشنبه: نفت در معاملات روز چهارشنبه بازار جهانی در واکنش به آمار افزایش تولید نفت اوپک در ماه گذشته و رشد ذخایر نفت آمریکا در هفته گذشته به دلیل شدت گرفتن فعالیت شرکت های نفت شیل، سقوط کرد. نفت برنت 47 دلار در هر بشکه معامله شد که 3/53 درصد نسبت به قیمت نهایی معاملات روز گذشته کاهش داشت. نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا نیز با 3/72 درصد کاهش، به 44/73 دلار در هر بشکه رسید.

پنجشنبه: نفت روز پنج شنبه به دلیل بالا ماندن سطح ذخایر جهانی و تردیدها نسبت به توانایی اوپک برای پایبندی به توافق کاهش تولید، تحت فشار قرار گرفت و کاهش یافت. نفت برنت با 0/17 درصد کاهش، به 46/92 دلار در هر بشکه رسید که ضعیف ترین قیمت از 5 می بود. نفت خام سبک آمریکا هم 0/6 درصد کاهش یافت و به 44/46 دلار در هر بشکه نزول کرد که پایین ترین قیمت در شش هفته گذشته بود. هر دو قیمت پایه همه رشدی را که پس از اعلام توافق کاهش تولید اوپک و سایر تولیدکنندگان خارج از این سازمان در اواخر سال گذشته پیدا کرده بودند، از دست داده اند.

جمعه: نفت در معاملات روز جمعه تحت تاثیر نگرانی هایی که نسبت به استمرار اشباع عرضه وجود دارد، همچنان نزدیک به پایین ترین قیمت شش ماه گذشته در نوسان بود. نفت برنت 47/37 دلار در هر بشکه معامله شد و نسبت به قیمت نهایی روز گذشته، اندکی افزایش داشت. نفت وست تگزاس اینترمدیت با اندکی افزایش، در 44/54 دلار در هر بشکه قرار گرفت. این چهارمین کاهش هفتگی متوالی برای هر دو قیمت پایه و طولانی‌ترین کاهش هفتگی برای نفت وست تگزاس اینترمدیت از اوت سال 2015 به این طرف بود. نفت در هفته گذشته به رکورد پایین جدیدی سقوط کرد و همه رشد قیمتی که از زمان اعلام توافق اولیه اوپک برای کاهش تولید در نوامبر سال 2016 پیدا کرده را به طور کامل از دست داد.

70-9




دانلود نسخۀ PDF