امروز : چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

دوشنبه بازار ۱۲ تا ۱۸ تیر ماه ۱۳۹۶ – شماره ۷۳


زمزمه‌های افزایش نرخ بهره در برخی اقتصادهای بزرگ جهان موجب شد تا بازارهای جهانی با تغییرات عمده‌ای مواجه شوند. بسیاری از سرمایه‌گذاران، دارایی‌های خود را با اوراق قرضه و یا سایر دارایی‌های با درآمد ثابت جایگزین می‌کنند. خروج سرمایه سبب منفی‌شدن اغلب بازارها به‌ویژه بازار طلا شده است.

دوشنبه: اغلب نماگرها، در بازارهای آسیایی این روز را با صعود پشت سر گذاشتند. دلیل اصلی این رشد انتشار فراتر از انتظار نرخ شاخ مدیران خرید در کشور چین و هم‌چنین گزارش بانک مرکزی ژاپن عنوان شده است. در این میان دلار استرالیا که حساسیت زیادی به اطلاعات اقتصادی چین دارد تضعیف شد. به‌همین دلیل بورس استرالیا با 0/65 درصد نزول، از معدود بورس‌های منفی در آسیا بود. شاخص‌های اروپایی نیز اعدادی بالاتر از روز کاری قبل را لمس کردند. بخش نفت و گاز بهترین عملکرد را در مقایسه با سایر گروه‌ها داشت. در این میان اخبار پیرامون قرارداد احتمالی 4/8 میلیارد یورویی شرکت توتال فرانسه با ایران برای توسعه پارس جنوبی موجب رشد بیش از دو درصدی ارزش سهام این شرکت شد. در میان شاخص‌ها نیز  Stoxx600با بیش از یک درصد، بیشترین رشد را داشت. در امریکا داوجونز با پیشتازی بانک سرمایه‌گذاری گلدمن ساچ و همچنین S&P500 تحت‌تأثیر رشد گروه انرژی، اولین روز کاری در نیمه دوم سال را با رشد قابل‌توجهی پشت سر گذاشتند. اما شاخص نزدک منفی بود. ادامه روند نزولی گروه فناوری اطلاعات نیز از دیگر وقایع بازار مالی امریکا بود.

سه‌شنبه: آزمایش موشکی کره‌شمالی موجب شد تا بازارهای سهام در قاره آسیا سرازیری سقوط قرار گیرند. در این میان شاخص بورس هنگ‌کنگ بیشترین ریزش را تجربه کرد و 1/53 درصد پایین‌تر از روز قبل بسته شد. برخلاف سایر بورس‌ها، بورس استرالیا به‌دلیل تصمیم رزرو بانک این کشور مبنی بر عدم تغییر در نرخ بهره این کشور با جهش 1/75 درصدی مواجه شد. در اروپا نیز شاخص‌ها سیری نزولی را طی کردند. عمده دلیل این موضوع افزایش نگرانی‌های سیاسی نظیر تهدید برگزاری رفراندوم از سوی امانوئل مکرون در صورت رد برنامه اصلاحی‌اش از سوی پارلمان فرانسه، می‌باشد. این امر موجب شد تا شاخص CAC در بورس پاریس با 0/4 درصد کاهش منفی‌ترین شاخص اروپایی بود. در امریکا شاخص‌های داوجونز وS&P 500 برای دومین روز متوالی به روند صعودی و نزدک به سیر نزولی خود ادامه دادند. گروه انرژی صعودی‌ترین و فناوری اطلاعات نزولی‌ترین عملکرد را از خود برجای گذاشتند. در این روز بازار بورس نیویورک به‌دلیل تعطیلات چهار جولای، ساعاتی زودتر و در ساعت یک  بعد از ظهر بسته شد.

چهارشنبه: علی‌رغم تنش‌های سیاسی و نظامی به‌ویژه آزمایش موشکی کره‌شمالی و پاسخ مشترک امریکا و کره‌جنوبی به آن، بیشتر نماگرهای بازار‌های سهام در منطقه شرق آسیا جلسه معاملاتی این روز را با صعود پشت سر گذاشتند. در این بین رشد 0/52 درصدی شاخص بورس کره‌جنوبی از سایرین بیشتر بود. همچون روزهای گذشته، شاخص بورس استرالیا خلاف جهت سایر بازارهای منطقه عمل کرد و در سرازیری نزول قرار گرفت. در اروپا نیز نماگرهای بازارهای مالی با رشد همراه بودند. چراغ سبز کمیسیوون اروپا برای پرداخت 4/5 میلیارد یورو برای نجات دو بانک ایتالیایی باعث شد گروه خدمات مالی و بانک‌ها با صعود بیش از یک درصدی مواجه شوند. این در حالی است که دیگر گروه‌های مهم همچون نفت و گاز، تأمین برق و آب و خودروسازی منفی بودند. در ایالات متحده تغییر در روند نزولی سه‌روزه گروه فناوری اطلاعات موجب شد تا شاخص‌های نزدک وS&P 500 افزایشی عمل کنند. در این حال شاخص داوجونز که روزهای گذشته رشد چشمگیری داشت، پایین‌تر از روز قبل بسته شد. کاهش ارزش سهام شرکت آی‌بی‌ام یکی از مهم‌ترین دلایل این کاهش است.

پنج‌شنبه: بازارهای آسیایی در پی سقوط حدود چهار درصدی قیمت نفت، با ریزش همراه شدند. شاخص نیکی ژاپن با 0/44 درصد نزولی‌ترین روند را در میان بورس‌ها داشت. در مقابل، اوراق دولتی 30 ساله این کشور با جهش روبه‌رو شد و به بالاترین سطح قیمت خود از ماه فوریه تاکنون رسید. نماگرهای بازارهای سهام در اروپا نیز به‌علت سخنان ترامپ در مورد کره‌شمالی و نشست فدرال رزرو، قرمزپوش شدند. گروه گردشگری و اوقات فراغت با سقوط 1/42 درصدی بدترین عملکرد را در بین سایر گروه‌ها داشت. از سوی دیگر گروه خودرو به‌دلیل موافقت کمیسیون اروپا با خرید شرکت اوپل توسط شرکت پژو 2/8 درصد افزایش یافت. ریزش بازارهای سهام به‌دلیل افزایش نرخ اوراق قرضه در بیشتر نقاط جهان، به امریکا نیز سرایت کرد.  شاخص نزدک یک، شاخص S&P 500 معادل 0/94 و شاخص داجونز 0/74 درصد سقوط کردند. دو صنعت فناوری اطلاعات و انرژی بیشترین نقش را در ریزش بازارها ایفا کردند. کاهش 5/5 درصدی سهام شرکت تسلا نیز یکی دیگر از مهم‌ترین وقایع روز بازار وال استریت بود.

جمعه: افزایش نرخ بازده اوراق قرضه در سراسر دنیا تحت‌تأثیر افزایش احتمال نرخ بهره از سوی قدرت‌های اقتصادی، موجب شد تا بازارهای مالی آسیا روندی نزولی را طی کنند. برای تعادل‌بخشی به بازار درآمد‌های ثابت دولت ژاپن خرید اوراق قرضه با سررسید بین 5 تا 10 ساله را متوقف کرد که این موضوع کاهش ارزش ین در مقابل سایر ارزها را در پی داشت. در اروپا نیز نماگرهای سهام روزی کم‌نوسان اما رو به پایین را پشت سر گذاشتند. در این روز تمرکز سرمایه‌گذاران بر روی اطلاعات اقتصادی منتشر شده، نشست گروه G20 در هامبورگ آلمان و همچنین سیاست‌گذاری‌های پولی بانک‌های مرکزی قرار داشت. قیمت سهام در گروه رسانه‌ها به‌دلیل کاهش رتبه اعتباری این گروه بیشترین کاهش را در میان سایر گروه‌ها داشت. برخلاف آسیا و اروپا بازارهای سهام در ایالات متحده اعدادی بالاتر از جلسه معاملاتی قبل را لمس کردند. این رشد پس از اعلام آمار فراتر از انتظار اشتغال‌زایی در ماه ژوئن، حاصل شد. شاخص نزدک با 1/04 درصد رشد بیشترین صعود را در میان بقیه شاخص‌ها داشت. 



73-4



73-3





دوشنبه: قیمت طلا در معاملات  این روز همچنان ضعیف بود و به روندی که از ابتدای هفته گذشته آغاز کرده بود، ادامه داد. هر اونس طلا برای تحویل فوری با 1/72 درصد کاهش در 1220/2 دلار ایستاد. بهای معاملات طلا ماه گذشته بیش از دو درصد کاهش داشت که نخستین کاهش ماهانه در سال جاری بود.

سه‌شنبه: علی‌رغم افزایش فروش طلا از سوی صندوق‌های بزرگ و جایگزینی آن با دارایی‌های پربازده‌تر همچون اوراق درآمد ثابت، به‌دلیل افزایش ریسک‌های سیاسی نظیر آزمایش موشکی کره‌شمالی، قیمت طلا با رشد نسبی همراه شد به‌گونه‌ای که هر اونس از این فلز با ثبت 0/26 درصد افزایش، 1223/2 دلار معامله شد.

چهارشنبه: در آستانه نشست G20 در آلمان و ظهور اختلافات بین اعضا، معاملات بازار طلا همچنان تحت‌تأثیر نوسانات در سایر بازارها با نوسانات کاهشی مواجه شد. اما در پایان با 0/3 درصد افزایش در 1227/04 دلار ایستاد.

پنج‌شنبه: اعلام قوانین مالیاتی و پولی از سوی دولت هند، به‌عنوان بزرگترین مصرف‌کننده طلا در جهان، موجب کاهش تقاضای طلا از سوی این کشور شده و موجب شد قیمت فلز زرد پس از دو روز افزایش نسبی، کاهش نه چندان چشمگیر 0/15 درصدی را تجربه کند.

جمعه: قیمت طلا که از ابتدای هفته در محدوده 1220 دلار نوسان داشت، معاملات این روز را نیز در این محدوده ادامه داد تا اینکه ساعت پنج عصر به‌وقت تهران انتشار گزارش اشتغال‌زایی امریکا در ماه ژوئن موجب شد سرانجام حمایت 1220 دلار شکسته شود. به‌گونه‌ای که در پایان معاملات قیمت هر اونس طلا با 1/04 درصد تنزل به 1212/46دلار رسید.

73-7





73-8



دوشنبه: بهای معاملات نفت در ادامه روند معاملات در هفته گذشته تحت‎تأثیر نخستین کاهش فعالیت حفاری امریکا در چند ماه گذشته، افزایش یافت تا امیدواری‌ها برای بازگشت دوباره قیمت‌ها به بالای 50 دلار افزایش یابد. بهای معاملات نفت برنت 3/67 درصد افزایش یافت و به 49/68 دلار در هر بشکه رسید. نفت وست تگزاس اینترمدیت امریکا 2/24 درصد افزایش یافت و در 47/07 دلار در هر بشکه ایستاد. با این همه هر دو قیمت پایه حدود ۱۲ درصد از رکورد پایین اخیرشان در ۲۱ ژوئن افزایش پیدا کرده‌اند.

سه‌شنبه: نفت در اوایل معاملات این روز آسیا تحت‌تأثیر نشانه‌های رشد بی‌وقفه تولید امریکا و همچنین انتشار خبرهایی از عبور نفت روزانه لیبی از یک میلیون تن، کاهش یافت و روند افزایش قیمت هشت روزه را متوقف کرده اما تنش‌های سیاسی به‌ویژه در شرق آسیا از سقوط آن جلوگیری کرد. نفت برنت با 0/14 درصد کاهش به 49/61 دلار در هر بشکه رسید. در این روز بازارهای امریکا به‌دلیل روز استقلال این کشور تعطیل بود. بسیاری از صاحب‌نظران معتقدند در صورت بازبودن بازارهای امریکا امکان کاهش بیشتر در قیمت‌ها وجود داشت.

چهارشنبه: طلای سیاه که قیمت خود را روز گذشته به لطف آزمایش موشکی کره‌شمالی و بسته بودن بازارهای امریکا حفظ کرده بود، سرانجام سقوط کرد. صعود قیمت چند روزه قیمت نفت در کنار عدم باور به رشد بلندمدت قیمت‌ها موجب شد تا بسیاری از سفته‌بازان خروج از این بازار شده و ریزش قیمت‌ها را در پی داشت. به‌گونه‌ای که نفت برنت و نفت وست تگزاس امریکا به ترتیب با 3/68 و 4/12 درصد کاهش 47/79 و 45/13 دلار به ازای هر بشکه معامله شدند.

پنج‌شنبه: قیمت نفت در این روز سیری صعودی به‌خود گرفت تا بخشی از ریزش شدید روز گذشته را جبران کند. اظهارنظر وزیر انرژی روسیه و در مورد کفایت تأثیر و کارایی توافق اوپک و عدم لزوم تجدید نظر در آن و در کنار انتشار خبرهایی مبنی بر افزایش مصرف نفت در بازار داخلی امریکا و همچنین کاهش ذخایر نفت این کشور در هفته منتهی به 30 ژوئن از سوی مؤسسه نفتی امریکا  (API)دلایل اصلی این افزایش اعلام شد. اما تحلیل‌گران معتقدند که در ادامه، افزایش عرضه در بازار باعث کاهش دوباره قیمت‌ها خواهد شد. میزان افزایش قیمت نفت برنت 0/67 درصد و وست تگزاس امریکا 0/86 درصد بود.

جمعه: قیمت معاملاتی طلای سیاه برای دومین‌بار در یک هفته با ریزش مواجه شد. هر بشکه نفت برنت دریای شمال با 2/91 درصد تنزل نسبت به روز قبل 46/71 دلار و قیمت نفت وست تگزاس امریکا با 2/83 درصد سقوط 44/23 دلار به ازای هر بشکه معامله شدند. به‌ترتیب قیمت هر دو شاخص نفتی برای ششمین هفته در طی هفت هفته گذشته کاهش یافت. آمارهای دولت امریکا نشان می‌دهد که میزان تولید نفت این کشور در هفته گذشته با یک درصد افزایش به 9/34 میلیون بشکه در روز رسیده است. طبق گزارش شرکت خدمات انرژی “بیکرهیوز”، شرکت‌های حفاری امریکایی در هفته منتهی به هفت جولای، هفت دکل حفاری اضافه کرده و مجموع دکل‌های حفاری نفت را به 763 حلقه رساندند که بالاترین میزان از آوریل 2015 به این طرف است. این تعداد دکل در مقایسه با 351 حلقه دکل حفاری فعال در مدت مشابه سال میلادی گذشته، افزایش بیش از دو برابری را نشان می‌دهد. بانک مورگان استنلی نیز پیش‌بینی کرد که قیمت نفت خام امریکا تا نیمه 2018 همچنان کمتر از 50 دلار در هر بشکه باقی بماند. 

73-9




دانلود نسخۀ PDF