امروز : سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

دوشنبه بازار ۲۶ تیر تا ۱ مرداد ماه ۱۳۹۶ – شماره ۷۵


کاهش شدید ارزش دلار در مقابل سایر ارزها به‌ویژه یورو، به‌دلیل کاهش انتظارات در مورد افزایش نرخ در بهره در ایالات متحده، پرقدرت‌ترین عامل تغییرات در بازارهای جهانی بود. افزایش مجدد بهای طلا و نوسانات شدید در قیمت نفت از مهم‌ترین تبعات نوسانات نرخ‌ها در بازار ارز بود.

دوشنبه: در آغازین روز هفته برخی بازارهای سهام در قاره آسیا مثبت و برخی دیگر منفی بودند. در این روز رشد تولید ناخالص داخلی چین برای دومین سه‌ماهه سال 2017 معادل 9/6 درصد اعلام شد که 1 درصد، از پیش‌بینی‌ها بیشتر بود و همچنین کاهش 27/2 درصدی قیمت سهام شرکت هیوندای به‌دلیل اعتصاب کارکنانش در اعتراض به سطح دستمزدها، یکی دیگر از مهم‌ترین اخبار بود. بازارهای اروپایی نیز همچون آسیا رفتارهای مختلفی از خود نشان دادند. این درحالی است که سرمایه‌گذاران نظاره‌گر آغاز مرحله دوم فرآیند خروج انگلیس از اتحادیه اروپا بودند. در میان شرکت‌ها، ارزش سهام شرکت مهندسی وییر گروپ به‌دلیل پیش‌بینی تحلیل‌گران در مورد درآمدهای بخش نفت و گاز این شرکت، با جهش 4/8 درصدی مواجه شد. در امریکا شاخص‌های S&P500 و داوجونز با تغییرات چشمگیری همراه نبود، اما شاخص نزدک با جهش 97/1 درصدی، حد نصاب جدیدی از خود به‌جای گذاشت. سرمایه‌گذاران درحالی منتظر اعلام سود شرکت‌ها در سه‌ماهه دوم هستند که پیش‌بینی می‌شود، سود این سه‌ماهه در مجموع حدود 2/6 درصد نسبت به دوره قبل افزایش یابد.

سه‌شنبه: شاخص‌های سهام در شرق آسیا به خبرها و تحولات اقتصادی واکنش‌های مختلفی نشان دادند. از یک‌سو بازارهای سهام کره‌جنوبی، شانگهای و هنگ‌کنگ مثبت و از سوی دیگر نماگرها در بازارهای ژاپن و استرالیا منفی بودند. در این روز ارزش دلار در مقابل ارزهای آسیایی به پایین‌ترین سطح خود از سپتامبر 2016 تاکنون رسید. بازارهای سهام در قاره اروپا در سراشیبی سقوط قرار گرفتند که دلیل اصلی این نزول دسته‌جمعی، رد طرح سلامت جمهوری‌خواهان برای جایگزینی اوباماکر است. درحالی‌که در این روز گزارش‌های اعلام‌شده از سوی شرکت‌های درحال معامله در بورس انگلیس وضعیت بهتری از سایر شرکت‌ها گزارش کردند، شاخص DAX در بورس آلمان با 25/1 درصد منفی‌ترین عملکرد را داشت. در امریکا، شاخص نزدک با 47 درصد صعود به رکوردشکنی خود ادامه داد. اعلام عملکرد مالی سه‌ماهه دوم و جهش قیمتی بیش از 13 درصدی شرکت نتفلیکس مهم‌ترین دلیل این صعود بود. در آن‌سو ریزش قیمت شرکت گلدمن ساچ موجب شد تا شاخص داوجونز 25 درصد منفی بسته شود. درمجموع، سهام گروه بانکی به‌دلیل عملکرد نه‌چندان مطلوب درسه‌ماهه دوم سال، نزول قابل‌توجهی داشت. 

چهارشنبه: نماگرهای بازارهای سهام در شرق آسیا تحت‌تأثیر کاهش ارزش دلار درمقابل ارزهای رایج در این منطقه، به پایین‌ترین سطح طی 10 ماهه گذشته، با افزایش همراه شدند. رشد سهام بانک‌ها تأثیر زیادی در این موضوع داشت. شاخص بورس شانگهای با 42/1 درصد بهترین عملکرد را در میان بازارها داشت. بازارهای اروپایی نیز به‌دلیل رضایت نسبی سرمایه‌گذاران از عملکرد اغلب شرکت‌ها در سه‌ماهه دوم سال، روندی صعودی را طی کردند که فناوری اطلاعات با رشد بیش از دو درصدی در بین گروه‌ها سرآمد بود. در بین شرکت‌های اروپایی، تعدیل مثبت عمده چند شرکت سوئدی از جمله گروه ولوو و چند شرکت بزرگ دیگر در صنایع بانکداری و ارتباطات قابل‌توجه بود. علی‌رغم ادامه تأثیرگذاری رد طرح سلامت جمهوری‌خواهان، انتشار گزارش‌های سه‌ماهه شرکت‌ها در وال‌استریت موجب شد تا شاخص‌های سه‌گانه امریکا رشد داشته باشند. شاخص‌های نزدک و S&P500 رکوردهای جدیدی ثبت کردند. اما انتشار گزارش عملکرد نه‌چندان مطلوب شرکت آی‌بی‌ام و کاهش 2/4 درصدی سهام این شرکت، باعث شد شاخص داوجونز رشد زیادی نداشته باشد.

پنج‌شنبه: بازارهای آسیایی به روند افزایشی روز گذشته خود ادامه دادند. بانک مرکزی ژاپن علی‌رغم کاهش رقم تورم در چشم‌انداز سال‌های 2018 و 2019، سیاست‌های پولی این کشور را تمدید کرد؛ به‌همین دلیل رشد شاخص نیکی از سایر بورس‌ها چشمگیرتر بود. ارزش دلار استرالیا نیز به بالاترین سطح خود در دو سال گذشته رسید و افزایش 12 درصدی قیمت سهام بانک بلامی این کشور، یکی از مهم‌ترین اتفاقات در جلسه معاملاتی این روز بود. اظهارات رییس بانک مرکزی اروپا درخصوص احتمال تغییر در نرخ بهره این اتحادیه، موجب صعود نرخ یورو و کاهش شاخص بازار سهام در اروپا شد که انتشار گزارش عملکرد بدتر از انتظار شرکت‌های گروه مهندسی در نیمه دوم سال نیز در این موضوع بسیار مؤثر بود. در این میان تنها شاخص بورس لندن به‌دلیل جدابودن از اتحادیه اروپا با صعود 77 درصدی مواجه شد. در وال استریت از بین شاخص‌های سه‌گانه تنها نزدک سبزپوش بود تا به صعودش برای دهمین روز کاری متوالی ادامه دهد که چنین رشد بی‌وقفه‌ای از فوریه 2015 تاکنون بی‌سابقه است. در این جلسه معاملاتی شرکت‌های فناوری اطلاعات، بهترین و گروه تولید مواد، ضعیف‌ترین عملکرد را از خود برجای گذاشتند. 

جمعه: افزایش ارزش یورو به بالاترین سطح در دوسال اخیر، موجب شد بیشتر بازارهای سهام در منطقه شرق آسیا با نزول همراه شوند. شاخص KOSPI در کره‌جنوبی با 34 درصد تنها شاخص مثبت در میان شاخص‌های عمده بود. در این بین قیمت سهام شرکت ای‌جی‌چم به‌دلیل انتخاب این شرکت به‌عنوان عرضه کننده انحصاری باتری‌های آیفون 9 از سوی اپل با 92 درصد رشد روبه رو شد. این درحالی است که در ساعات اولیه معاملات ارزش سهام شرکت به 2 درصد مثبت نیز رسیده بود. رکوردزنی ارزش یورو در قابل دلار، سقوط سنگین شاخص‌های بازارهای اروپایی را هم در پی داشت. شاخص DAX در آلمان با 66/1 درصد ریزش، بدترین روز خود را از آغاز سال 2017 تاکنون پشت سر گذاشت. شاخص گروه خودروسازی در پی اعلام گزارش‌های مالی برخی از شرکت‌ها، بیش از 3 درصد سقوط کرد. گروه مواد و ساختمان نیز هرکدام کاهش حدود 2 درصدی را تجربه کردند. در امریکا نیز شاخص‌های عمده به رنگ سرخ در آمدند. کاهش بیش از 3 درصدی سهام جنرال‌الکتریک موجب شد تا شاخص داوجونز با 14 درصد، منفی‌ترین عملکرد را درمیان شاخص‌ها داشته باشد. این درحالی است که عملکرد شش‌ماهه نخست این شرکت از پیش‌بینی‌های اعلام شده بهتر بود. بازارهای امریکا درحالی به کار خود پایان دادند که پیش‌بینی می‌شود اعلام صورت‌های مالی اغلب شرکت‌ها در هفته آینده، روز‌های شلوغی را در وال استریت رقم زند.



75-4



75-3





دوشنبه: سطح پایین سطح عمومی قیمت‌ها و تقاضای داخلی در امریکا موجب شد تا از اهمیت جلسه قیمت فدرال رزرو کاسته شده و تقاضای طلا بر عرضه آن پیشی گیرد. هر اونس طلا برای تحویل فوری 44 درصد افزایش یافت و به 1234/11 دلار رسید. هر اونس طلا برای تحویل در اوت در بازار امریکا با 51 درصد افزایش، در 1233/7 دلار ایستاد.

سه‌شنبه: طلا تحت‌تأثیر ضعف دلار امریکا، به روند صعودی خود ادامه داد تا سرمایه‌گذاران را به آینده فلز زرد امیدوارتر کند. هر اونس طلا برای تحویل فوری 68 درصد رشد کرد و به 1242/47 دلار رسید. هر اونس طلا برای تحویل در اوت در بازار معاملات آتی آمریکا با 66 درصد افزایش در 1241/9 دلار معامله شد. 

چهارشنبه: افزایش ارزش دلار، انتشار آمارهای ضعیف اقتصادی در امریکا و اطلاعات مثبت اقتصادی از اقتصاد چین و همچنین کاهش تقاضای هند به‌عنوان بزرگترین مصرف‌کننده طلای جهان موجب شد تا تقاضای جهانی طلا اندکی کاهش پیدا کند. اونس طلا در بازار معاملات این روز 1 درصد عقب‌نشینی کرد و در 1241/25 دلار ایستاد.

پنج‌شنبه: افزایش ریسک‌های سیاسی در امریکا و کاهش مجدد سقوط ارزش دلار به پایین‌ترین سطح در 13 ماه گذشته باعث شد طلا دوباره به روند صعودی خود بازگردد. کاهش ارزش دلار موجب می‌شود قیمت کالاهای ارزش‌گذاری شده به دلار از جمله طلا برای دارندگان ارزهای غیردلاری ارزان‌تر شود و این موجب افزایش تقاضا می‌گردد. در این روز قیمت هر اونس طلا با 26 درصد افزایش به 1244/49 دلار رسید. 

جمعه: هر اونس طلا برای تحویل فوری 1 درصد افزایش یافت و به 1245/01 دلار رسید که بالاترین قیمت در سه‌هفته گذشته است. ثبت این قیمت بزرگترین افزایش هفتگی دوماهه اخیر را به‌ثبت رساند. تشدید نگرانی‌های سیاسی پیرامون ارتباط کمپین انتخاباتی دونالد ترامپ، با روسیه درحال حاضر عامل حمایت‌کننده از قیمت‌های طلا است.

75-7





75-8



دوشنبه: نفت پس یک صعود چشمگیر در هفته پیشین، اولین روز معاملاتی خود را با کاهش قیمت آغاز کرد. تداوم تولید بالا از سوی تولیدکنندگان اوپک به‌ویژه لیبی و نیجریه، نگرانی‌ها نسبت به اشباع عرضه را تشدید کرد. نفت برنت با 1 درصد کاهش، به 48/42 دلار در هر بشکه رسید. نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا نیز 1/12 درصد افت کرد و 46/02 دلار در هر بشکه معامله شد.

سه‌شنبه: بهای معاملات نفت برنت، به 48/84 دلار در هر بشکه رسید که 87 درصد نسبت به قیمت نهایی روز دوشنبه افزایش داشت. نفت وست تگزاس اینترمدیت 46/4 دلار در هر بشکه معامله شد که 83 درصد نسبت به بهای معاملات روز گذشته افزایش نشان داد. کاهش سرعت روند افزایش تعداد سکوهای حفاری امریکا و تقویت تقاضا برای نفت از سوی چین دلیل این افزایش قیمت به شمار می‌رود. پالایشگاه‌های چین تولید نفت در ژوئن را به میزان قابل‌توجهی افزایش دادند که منعکس‌کننده تقاضای قوی است.

چهارشنبه: قیمت‌های نفت در پی انتشار آمار ذخایر نفت خام امریکا افزایش یافت. اداره اطلاعات انرژی امریکا اعلام کرد ذخایر نفت این کشور در هفته منتهی به 14 جولای به میزان 4/7 میلیون بشکه کاهش یافته و به 490/6 میلیون بشکه رسیده است، درحالی‌که تحلیلگران میزان کاهش ذخایر را 3/2 میلیون بشکه پیش‌بینی کرده بودند. به‌دنبال انتشار این خیر قیمت هر دو شاخص نفتی به بالاترین رقم‌های خود از اوایل ماه ژوئن رسید. قیمت هر بشکه نفت برنت امروز با 1/76 درصد جهش به 49/7 دلار رسید. قیمت نفت خام امریکا نیز 1/55 درصد افزایش داشت و در ایستگاه 47/12 دلار ایستاد. در معاملات پرنوسان روز جاری، نفت در دقایقی قیمت های بالای 50 دلار را نیز تجربه کرد.

پنج‌شنبه: قیمت نفت روز گذشته برای نخستین بار از هفت ژوئن به بالای 50 دلار را لمس کرده بود دوباره کاهش یافت. بهای نفت برنت 49/67 دلار در هر بشکه معامله شد که 8 درصد نسبت به قیمت نهایی کاهش داشت. قیمت نفت خام امریکا نیز 7 درصد کاهش داشت و به 46/79 دلار رسید. شناسایی سود از سوی نوسان‌گیران و افزایش شدید عرضه ذخایر، به دلیل قیمت‌های جذاب از سوی عرضه‌کنندگان دلیل اصلی این کاهش بود.

جمعه: در این روز پترولجستیک امریکا و یک مؤسسه سوئیسی پیش‌بینی کردند که به‌رغم تعهد اوپک به کاهش تولید، میزان تولید نفت این سازمان در ماه جولای افزایش خواهد یافت. از سوی دیگر نیز افزایش یافته باشد. انتشار این پیش‌بینی‌ها موجب شد تا نفت برنت با 2/52 درصد سقوط، 48/06 دلار در هر بشکه معامله شود. نفت وست تگزاس اینترمدیت امریکا با 2/18 درصد کاهش، به 45/77 دلار در هر بشکه رسید. پیش‌بینی می‌شود در آستانه نشست اوپک در سنت پترزبورگ روسیه، قیمت‌ها در همین سطح باقی بماند. همچنین بازار درحال رصد گزارش‌ها است چراکه عربستان درحال بررسی یک کاهش تولید دیگر برای کاستن از فزونی عرضه در بازار است.

75-9




دانلود نسخۀ PDF