امروز : چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

دوشنبه بازار ۲۷ شهریور تا ۲ مهر ماه ۱۳۹۶ – شماره ۸۴


تثبیت نرخ بهره امریکا پس از نشست دو روزه فدرال رزرو و اظهارات مقامات سیاسی جهان در مجمع عمومی سازمان ملل مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار بر بازارهای جهانی در این هفته بود. ریزش قیمت طلا و برخی فلزات اساسی، فاصله گرفتن ارزش دلار از کف قیمتی، تداوم رشد قیمت نفت و صعود شاخص‌ها در بازارهای سهام چکیده تحولات این هفته بازارهای جهانی است.

دوشنبه: بازارهای سهام در منطقه شرق آسیا نخستین روز هفته را با صعود پشت‌سر گذاشتند. شاخص KOSPI در بورس سئول با افزایش 1/35درصدی بیشترین رشد را در میان سایر شاخص‌ها داشت که گروه فناوری اطلاعات در این صعود بیشترین نقش را ایفا کرد، به‌گونه‌ای که قیمت سهام شرکت سامسونگ‌الکترونیک با رشد 4/13 درصدی و شرکت اس‌کی‌هاینکس با صعود 3/24 درصدی، بیشترین افزایش را در میان شرکت‌ها داشتند.

شاخص‌های بازارهای سهام در اروپا نیز معاملات روز گذشته خود را با صعود پشت‌سر گذاشتند که بازگشت پرتغال به رتبه‌بندی سرمایه‌گذاری توسط مؤسسه استاندارد اندپورز پس از پنج سال، یکی از دلایل عمده این صعود به‌حساب می‌آید. به‌همین دلیل شاخص PSI در بورس این کشور با 5/1 درصد رشد، صعودی‌ترین شاخص اروپایی بود.

معاملات سهام در وال‌استریت نیز با رشد شاخص‌ها همراه بود. شاخص داوجونز با 0/28 درصد رشد سرآمد سایر شاخص‌ها بود که معاملات سهام شرکت‌های بوئینگ و کاترپیلار نقش زیادی در این صعود ایفا کردند. این درحالی است که سرمایه‌گذاران خود را برای برگزاری جلسه فدرال ‌رزرو آماده می‌کنند. هر چند بسیاری از تحلیلگران عدم‌تغییر در نرخ‌بهره را نتیجه این اجلاس می‌دانند.

سه‌شنبه: اغلب شاخص‌های بازارهای سهام در منطقه شرق آسیا با نزول همراه شدند. در پایان معاملات این روز تنها شاخص نیکی در بورس ژاپن با 1/96 درصد رشد، یکی از معدود شاخص‌های مثبت بود. گروه‌های املاک و مستغلات و خرده‌فروشی به‌دلیل افزایش ارزش دلار در مقابل ین ژاپن، بیشترین تأثیر را در این شاخص داشتند.

در قاره اروپا شاخص‌ها روزی صعودی را پشت سر گذاشتند. در معاملات این روز گروه مواد غذایی و آشامیدنی با 0/7 درصد بیشترین رشد را به‌خود اختصاص داد. در میان شرکت‌ها نیز، شرکت متسو، تولیدکننده ماشین‌آلات معدنی در بورس فنلاند، به‌دلیل افزایش رتبه اعتباری‌اش از سوی مورگان استنلی، با 5 درصد، بیشترین صعود را به‌نام خود ثبت کرد. در وال‌استریت نیز شاخص‌های بازار به روند صعودی روز گذشته خود ادامه دادند. درحالی‌که نگاه بسیاری از سهام‌داران به جلسه دو روزه فدرال‌رزرو و نتایج حاصل از آن بود. در معاملات این روز شاخص داوجونز با صعود0/18 درصدی، بیشترین رشد را داشت و حدنصابی جدید از خود بر جای گذاشت. شرکت‌های وریزون و گلدمن ساچ بیشترین نقش را در این صعود ایفا کردند.

چهارشنبه: معاملات بازارهای سهام در منطقه شرق آسیا با سردرگمی سرمایه‌گذاران و با کاهش حجم معاملات همراه بود. این موضوع باعث شد شاخص‌ها با نوسانات بسیار کمی همراه باشند. در کنار انتظار برای نتیجه جلسه فدرال‌رزرو، نشست بانک مرکزی ژاپن نیز از دلایل این سردرگمی بود.

شاخص‌های عمده اروپایی این روز را به‌دلیل حجم معاملات پایین و انتظار سهام‌داران، با تغییرات نه چندان محسوس پشت سر گذاشتند. در میان گروه‌ها صنعت ارتباطات با 0/1 درصد رشد، یکی از بهترین عملکردها را داشت. در این گروه، شرکت دوئیچه‌تلکام آلمان با افزایش ارزش یک درصدی، بیشترین رشد را به‌خود اختصاص داد.

در امریکا مطابق انتظارات، فدرال‌رزرو در پایان نشست خود اعلام کرد نرخ‌بهره این کشور تغییری نکرده است. هر چند اعلام شد این موضوع مجدداً در دستور کار جلسه آتی این نهاد قرار خواهد گرفت. این موضوع موجب شد شاخص‌های بازارهای سهام روندی رو به رشد را آغاز نمایند. در این بین بانک‌ها بیشترین رشد را به‌نام خود ثبت کردند. به‌گونه‌ای که پی‌ان‌سی بانک آف امریکا و سی‌تی‌گروپ با افزایش ارزش بیش از 1 درصدی مواجه شدند.

پنج‌شنبه: اعلام نتایج نشست فدرال‌رزرو موجب شد اکثر بازارهای سهام در شرق آسیا با نزول مواجه شوند. شاخص ASX200 در بورس استرالیا با 0/94 درصد کاهش، نزولی‌ترین شاخص در بین سایرین بود. در این میان شاخص نیکی در بورس ژاپن به‌دلیل ثابت نگه داشتن نرخ‌بهره از سوی بانک مرکزی این کشور، تنها شاخص مثبت در بین بازارهای عمده این منطقه بود. در اروپا اغلب شاخص‌های بازارهای سهام روزی سبز رنگ را پشت سر گذاشتند. شاخص CAC در بورس پاریس با 0/49 درصد رشد، صعودی‌ترین شاخص اروپایی بود. گروه بانکداری نیز با 1/5 درصد افزایش، سرآمد سایر گروه‌ها بود. انتشار خبرهایی مبنی بر ادغام دو بانک بزرگ کامرژبانک آلمان و بی‌ان‌پی فرانسه موجب شد سهام این دو بانک به ترتیب 3 و 1 درصد افزایش یابد.

منفی شدن شاخص داوجونز پس از نه روز صعود بی‌وقفه، مهم‌ترین خبر بازار سهام در وال‌استریت بود. در معاملات این روز همچنین، شاخص نزدک با 0/52 درصد نزول، به‌عنوان منفی‌ترین شاخص معرفی شد که گروه فناوری اطلاعات، نقش اصلی را در سقوط شاخص‌ها به‌عهده داشت. از سوی دیگر گروه بانکداری و خدمات مالی متأثر از تصمیمات دو روز قبل فدرال‌رزرو، همچنان به روند مثبت خود ادامه داد.

جمعه: تهدیدات کره‌شمالی مبنی بر آزمایش بمب هیدروژنی و همچنین کاهش رتبه اعتباری چین از سوی مؤسسه استاندارد اندپورز موجب شد شاخص‌های سهام شرق آسیا با کاهش مواجه شوند. شاخص KOSPI در بورس کره‌جنوبی با 0/74 درصد، یکی از نزولی‌ترین شاخص‌ها بود و به پایین‌ترین سطح خود در یک‌ماهه گذشته سقوط کرد. از سوی دیگر افزایش تنش‌ها، تقاضا برای ین ژاپن را افزایش داد و باعث صعود ارزش آن شد.

در پی سخنرانی ترزامی، نخست وزیر انگلیس در سازمان ملل درخصوص بریگزیت، از یک سو ارزش پوند انگلیس کاهش یافت و از سوی دیگر اکثر شاخص‌های سهام در بازارهای اروپایی با رشد مواجه شدند. شاخص FTSE در بورس لندن نیز با 0/64 درصد، صعودی‌ترین شاخص بود. در معاملات این روز گروه منابع معدنی به‌دلیل کاهش رتبه اعتباری چین، بدترین عملکرد را به‌نام خود ثبت کرد. همچنین کاهش 1/5 درصدی ارزش سهام شرکت فولاد آرسلورمیتال جالب توجه بود.

رشد قیمت سهام در گروه‌های درمان ‌و انرژی به افزایش شاخص‌ها در بازار بورس امریکا منجر شد. در این بین شاخص داوجونز در سایه کاهش قیمت سهام شرکت اپل در اعدادی پایین‌تر از روز قبل بسته شد. در معاملات این روز گرایش سرمایه‌گذاران به دارایی‌های امن به‌دلیل افزایش مجدد تنش‌ها بین امریکا و کره‌شمالی کاملاً مشهود بود.



arz



sarmaye





دوشنبه: در معاملات این روز با افزایش ارزش سهام در بازارهای بورس و رشد ارزش دلار، قیمت طلا با 0/97 درصد کاهش در 1307/44دلار معامله شد و به پایین‌ترین رقم در طی بیش از دو هفته گذشته رسید. این در حالی است که احتمال انقباضی شدن سیاست پولی امریکا در آستانه نشست فدرال رزرو نیز بر بازار فلز زرد سایه افکنده است.

سه‌شنبه: ریزش قیمت طلای جهانی باعث شد بسیاری از سرمایه‌گذاران قیمت‌ها را برای خرید مناسب ارزیابی کنند. لذا تقاضا برای فلز زرد افزایش یافته بهای طلا با اندکی افزایش مواجه شد؛ به‌گونه‌ای که قیمت هر اونس طلا با رشد 0/28 درصدی 1311/15 دلار فروش رفت.

چهارشنبه: ریسک‌پذیری سرمایه‌گذاران، صعود بازارهای سهام و بهبود ارزش دلار موجب رشد روز گذشته در بهای اونس موقتی بوده و فلز زرد در معاملات این روز به روند نزولی خود ادامه داد. قیمت طلا در این روز 0/77 درصد نسبت به روز قبل کاهش یافت و در 1301/1 دلار تثبیت شد.

پنج‌شنبه: در واکنش به قوی‌ترشدن دلار و دورنمای افزایش نرخ‌های بهره امریکا در ماه دسامبر که به تقاضای خرید طلا لطمه زد، این فلز ارزشمند در معاملات این روز به پایین ۱۳۰۰ دلار سقوط کرد که پایین‌ترین قیمت در سه‌هفته گذشته به‌شمار می‌رود.

 

جمعه: کاهش نرخ برابری دلار در مقابل سایر ارزهای اصلی و افزایش تقاضای طلا در واکنش به افزایش ریسک ژئوپلیتیکی ناشی از افزایش تنش میان کره‌شمالی و امریکا عامل افزایش بهای طلا در این روز شد. هر چند از گذر از 1300 دلار باز ماند. هر اونس طلا با صعود 0/47 درصدی به قیمت 1297/3 دلار رسید. 

84





eghtesad



دوشنبه: فروکش کردن تنش‌ها میان امریکا و کره‌شمالی، انتظار برای برگزاری نشست فدرال­رزرو و همچنین ارزیابی دورنمای تمدید توافق کاهش تولید کشورهای اوپک و غیراوپک باعث شد بازارجهانی نفت نخستین روز هفته را با آرامش نسبی پشت سر گذارد. در این روز هر بشکه نفت برنت دریای شمال با 25/0 درصد کاهش نسبت به آخرین روز کاری هفته قبل در قیمت 48/55 دلار تثبیت شد. در عین حال نفت وست‌تگزاس امریکا 04/0 درصد رشد داشت و 91/49 دلار قیمت‌گذاری شد.

سه‌شنبه: در گزارش تولید ماهانه اداره اطلاعات انرژی امریکا پیش‌بینی شد تولید این کشور تحت‌تأثیر افزایش قیمت‌ها به بالای ۵۰ دلار در هر بشکه، در هفت حوزه نفت شیل در اکتبر حدود 79 هزار بشکه در روز رشد کرده و به 1/6 میلیون بشکه در روز بالغ ‌شود. این پیش‌بینی بر قیمت نفت در بازارهای جهانی تأثیرگذار بود به‌گونه‌ای که نفت برنت و وست تگزاس به ترتیب با 34 و 43 سنت کاهش به قیمت‌های 14/55 و 48/49 دلار رسیدند.

چهارشنبه: بهای معاملات نفت در این روز تحت‌تأثیر انتشار آمار کاهش صادرات نفت خام عربستان سعودی، افزایش یافت. بررسی‌ها نشان می‌دهد صادرات نفت خام این کشور از 89/6 میلیون بشکه در روز در ژوئن به 69/6 میلیون بشکه در روز در جولای کاهش پیدا کرده است. تأثیر این خبر بر بازارهای جهانی نفت به حدی بود که هر بشکه نفت برنت با 09/2 درصد افزایش قیمت مواجه شد و به 29/56 دلار صعود کرد. نفت وست‌تگزاس امریکا نیز 88/1 درصد رشد داشت و 41/50 دلار فروش رفت.

پنج‌شنبه: قیمت‌ نفت جهانی در این روز پس از این که عراق اعلام کرد اوپک و سایر تولید­کنندگان نفت تمدید یا حتی کاهش بیشتر تولید برای مقابله با اشباع عرضه جهانی را بررسی خواهند کرد، به روند صعودی خود ادامه داد. در معاملات این روز قیمت نفت برنت 25/0 درصد رشد داشت و 43/56 دلار به ازای هر بشکه دادوستد شد. نفت وست تگزاس اینتر مدییت نیز با 28/0 درصد افزایش در 55/50 دلار تثبیت شد.

جمعه: قیمت هر بشکه نفت برنت در پایان معاملات این روز با 8/0 درصد افزایش به 86/56 دلار رسید که بالاترین رقم از ماه مارس تاکنون نیز محسوب می‌شد. قیمت نفت خام امریکا نیز در پایان معاملات دیروز 2/0 درصد افزایش یافت به 66/50 دلار بسته شد.

 

قیمت نفت برنت 2/2 درصد و قیمت نفت خام امریکا 5/1 درصد رشد هفتگی را تجربه کردند. رشد قیمت‌ها نشان می‌دهد نشان می‌دهد ابتکار اوپک برای کاهش تولید با همکاری سایر تولیدکنندگان موجب کاهش مازاد عرضه جهانی نفت شده است. افزایش تقاضا نیز به حرکت بازار به سمت توازن مجدد کمک کرده است.

naft



2


دانلود نسخۀ PDF