امروز : پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

دوشنبه بازار۸ تا ۱۴ آبان ماه ۱۳۹۶ – شماره ۹۰


تثبیت قیمت جهانی نفت در بالاترین سطح در دوساله گذشته به‌دلیل کاهش شکاف بین عرضه و تقاضا و هم‌چنین معرفی رییس جدید فدرال‌رزرو از سوی رییس جمهوری امریکا و افزایش نرخ بهره انگلیس پس از ده سال از مهم‌ترین تحولات بازارهای جهانی در این هفته بود.

دوشنبه: برخی بازارهای سهام در منطقه شرق آسیا با صعود و برخی با نزول همراه شدند. در این روز گروه نفت و گاز سرآمد سایر گروه‌ها بود. هم‌چنین سهام شرکت‌های تأمین‌کننده قطعات الکترونیک، متأثر از اخبار پیرامون شرکت اپل، با تقاضای سرمایه‌گذاران مواجه شد. در عین حال، ریزش 13 درصدی سهام شرکت دوو در بورس کره‌جنوبی از دیگر اخبار مهم در این ناحیه بود.
در بورس‌های اروپایی نیز برخی شاخص‌ها مثبت و برخی منفی بودند. در این میان، با وجود ادامه تنش‌ها بر سر استقلال کاتالونیا، شاخص IBEX در بورس اسپانیا با 2/44 درصد، بیشترین رشد را به‌نام خود ثبت کرد و گروه بانکداری نیز بیشترین نقش را در صعود چشم‌گیر این شاخص ایفا کرد.
بررسی لایحه مربوط به تغییر سیاست‌های مالیاتی در مجلس نمایندگان، موجب نزول شاخص‌های سهام در وال‌استریت شد که شاخص داوجونز با 0/36 درصد افت، بیشترین کاهش را در میان شاخص‌های سه‌گانه داشت. این درحالی است که قیمت سهام شرکت اپل در آستانه اعلام عملکرد میان‌دوره‌ای این شرکت، بیش از 2 درصد افزایش یافت.
سه‌شنبه: وجود عوامل اثرگذار متعدد اقتصادی باعث شد شاخص‌های بازارهای سهام در منطقه شرق آسیا با عملکردهای متفاوت همراه شوند که اعلام کمتر از انتظار شاخص مدیران خرید چین در ماه اکتبر و تصمیم بانک مرکزی ژاپن مبنی بر عدم‌تغییر در نرخ‌بهره این کشور از مهم‌ترین این عوامل بودند. در جلسه معاملاتی این روز شاخص KOSPI در بورس سئول با 0/86 درصد رشد، بهترین عملکرد را داشت.
در قاره اروپا، شاخص‌های بازارهای سهام جلسه معاملاتی را با صعود پشت‌سر گذاشتند. در این روز گروه گردشگری و مسافرتی با 1/09 درصد رشد، سرآمد سایر گروه‌ها بود. در این گروه شرکت رایان‌ایر به‌دلیل اعلام عملکرد مطلوب، با 7 درصد جهش مواجه شد.
جلسه معاملاتی در بازار بورس نیویورک نیز با رشد شاخص‌ها همراه بود. در این روز، درحالی شاخص نزدک با 0/4 درصد بیشترین رشد را به‌خود اختصاص داد که انتظار سهامداران برای جلسه چهارشنبه فدرال‌رزرو و هم‌چنین تعیین رییس جدید آن در روز پنج‌شنبه از سوی دونالد ترامپ، معاملات را تحت‌تأثیر قرار داده بود.
چهارشنبه: اعلام آمار اقتصادی ماه اکتبر چین و افزایش قیمت نفت، رشد چشم‌گیر شاخص‌های سهام بازارهای شرق آسیا را در پی داشت. بورس‌های ژاپن، کره‌جنوبی و هنگ‌کنک با صعود بیش از یک درصدی، سرآمد سایر شاخص‌ها بودند و گروه نفت و گاز یکی از بهترین عملکردها را داشت. قیمت سهام شرکت سونی نیز در پی اعلام عملکرد میان‌دوره‌ای این شرکت، حدود 11 درصد رشد کرد و به بالاترین قیمت در سال گذشته رسید.
معاملات نخستین روز از ماه نوامبر برای بازارهای اروپایی نیز با صعود همراه بود. شاخص دکس در بورس فرانکفورت با 1/8 درصد، بهترین عملکرد را در میان شاخص‌ها داشت که افزایش 4/8 درصدی قیمت سهام شرکت فولکس‌واگن تأثیر قابل‌توجهی در افزایش این شاخص داشت. در میان گروه‌ها نیز صنایع معدنی بهترین عملکرد را از خود برجای گذاشت.
به‌دنبال عدم‌تغییر نرخ‌بهره در نشست فدرال‌رزرو، بیشتر شاخص‌های سهام در وال‌استریت با رشد مواجه شدند. در معاملات این روز شاخص داوجونز با 0/25 درصد، بیشترین افزایش و گروه نفت و گاز نیز بیشترین صعود را تجربه کرد.
پنج‌شنبه: بیشتر شاخص‌های مطرح بازارهای سهام در آسیا و اقیانوسیه، جلسه معاملاتی پنج‌شنبه خود را با کاهش شاخص‌ها به‌پایان بردند. در این بین تنها شاخص نیکی در بورس توکیو تحت‌تأثیر رشد گروه‌های انرژی و خودروسازی به‌روند صعودی خود ادامه داد و به بالاترین سطح در 21 سال گذشته رسید.
تصمیم بانک مرکزی انگلیس مبنی بر افزایش نرخ‌بهره این کشور برای نخستین بار از سال 2007 میلادی تاکنون، باعث شد شاخص FTSE در بورس لندن با 0/9 درصد رشد، بهترین عملکرد را در میان بازارهای اروپایی داشته باشد. علی‌رغم صعود بسیاری از گروه‌ها در این بورس، به‌دلیل کاهش ارزش پوند در مقابل سایر ارزها به‌ویژه دلار امریکا، تحت‌تأثیر این تصمیم گروه بانکداری با ریزش مواجه شد.
بررسی طرح کاهش مالیات شرکت‌ها به‌رقم 20 درصد در مجلس نمایندگان و هم‌چنین معرفی رسمی جروم پاول به جای جانت یلن به سمت ریاست فدرال‌رزرو از سوی رییس‌جمهور امریکا، افزایش شاخص‌های بازارهای سهام در وال‌استریت را درپی داشت. در جلسه معاملاتی این روز، شاخص داوجونز با 0/36 درصد رشد، بهترین عملکرد را در میان شاخص‌های سه‌گانه داشت و حدنصاب جدیدی به‌ثبت رساند.
جمعه: بیشتر شاخص‌های بازارهای سهام در شرق آسیا متأثر از تحولات روز قبل بازارهای اروپا و امریکا، با رشد مواجه شدند. در این روز شاخص ASX200 در بورس استرالیا با 0/47 درصد رشد، بیشترین صعود را داشت. هم‌چنین شرکت‌های تأمین‌کننده قطعات محصولات اپل با استقبال خریداران مواجه شدند.
در اروپا نیز اعلام اطلاعات میان‌دوره‌ای شرکت‌ها به افزایش شاخص‌ها منجر شد. شاخص دکس در بورس فرانکفورت با 0/28درصد، بیشترین رشد را در میان شاخص‌های مطرح به خود اختصاص داد و گروه صنایع غذایی و آشامیدنی با بیش از یک درصد صعود، بهترین عملکرد را در میان گروه‌ها داشت.
در امریکا نیز شاخص‌های بازارهای سهام به روند صعودی خود ادامه داده و حدنصاب‌های جدیدی به‌ثبت رساندند. شاخص نزدک با 0/74 درصد رشد، سرآمد سایر شاخص‌ها بود. همچنین تقاضای چشم‌گیر برای محصول جدید اپل و هم‌چنین انتظار برای اعلام صورت‌های میان‌دوره‌ای مطلوب، باعث شد قیمت سهام این شرکت 2/6 درصد افزایش یابد.



5



4





دوشنبه: قیمت جهانی هر اونس طلا در این روز 0/23 درصد رشد نسبت به قیمت پایانی هفته گذشته 1,276/29 دلار ایستاد. عمده‌ترین دلیل عدم تغییر چشم‌گیر در قیمت طلا احتیاط سرمایه‌گذاران در آستانه معرفی رییس جدید فدرال‌رزرو امریکا و هم‌چنین نشست دو روزه این نهاد در این هفته است.
سه‌شنبه: گمانه‌زنی‌های سرمایه‌گذاران در خصوص نتیجه نشست فدرال رزرو و هم‌چنین رییس جدید این نهاد، تقویت ارزش دلار در بازارهای بین‌المللی و کاهش قیمت جهانی طلا را در پی داشت؛ به‌گونه‌ای که قیمت هر اونس طلا در بازارهای بین‌المللی با 0/38 درصد کاهش به 1,271/45 دلار رسید.
چهارشنبه: تصمیم به عدم تغییر نرخ بهره امریکا التهابات در بازار ارز را کاهش داده و موجب افزایش تقاضا در بازار جهانی طلا شد. در این روز هر اونس طلا با رشد 0/25 درصدی در ایستگاه 1,274/66 دلار متوقف شد.
پنج‌شنبه: افزایش تقاضا از سوی سرمایه‌گذاران چینی باعث شد قیمت طلا به بالاترین سطح در یک هفته گذشته صعود کند. این افزایش تقاضا، سرمایه‌گذاران در سایر کشورها را نیز به آینده طلا خوش‌بین کرده است. در این روز قیمت هر اونس طلا 0/12 درصد رشد داشت و به 1,276/13 دلار رسید.
جمعه: انتشار آمارهای مثبت از اقتصاد امریکا موجب تقویت ارزش دلار و کاهش قیمت جهانی طلا برای سومین هفته متوالی شد. قیمت هر اونس فلز زرد روز جمعه با 0/49 درصد کاهش در 1,269/91 دلار به معاملات خود پایان داد که پایین‌ترین رقم در طی یک‌هفته گذشته می‌باشد.

Untitled





6



دوشنبه: قیمت نفت که در هفته گذشته به لطف تقویت احتمال تمدید توافق کاهش تولید اوپک و متحدانش که موعد آن در مارس سال آینده به اتمام می‌رسد، به بالای 60 دلار رسیده بود؛ در نخستین روز از معاملات این هفته در این نرخ‌ها تثبیت شد. قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال، با 0/76 درصد افزایش نسبت به رقم پایانی جلسه قبل به 60/9 دلار رسید و قیمت نفت خام امریکا نیز امروز با 0/46 درصد رشد در 45/15 دلار ایستاد.
سه‌شنبه: قیمت هر بشکه نفت برنت امروز با 0/77 درصد افزایش به 61/37 دلار رسید. قیمت نفت خام سبک امریکا نیز 42/0 درصد رشد داشت و 45/38 دلار به ازای هر بشکه فروش رفت. وضعیت رو به رشد بازارهای فیزیکی نفت، چشم‌انداز وضع مجدد تحریم‌های امریکا علیه ایران و هم‌چنین تنش‌ها در عراق به رشد قیمت نفت کمک کرد.
چهارشنبه: رشد چشم‌گیر قیمت جهانی نفت برخی از سرمایه‌گذاران و نوسان‌گیران را به شناسایی سود ترغیب کرد. لذا با افزایش عرضه قیمت جهانی نفت با کاهش نسبی مواجه شد، به گونه‌ای نفت برنت و وست تگزاس با 1/43 و 0/15 درصد کاهش به ترتیب در 60/49 و 54/3 دلار در هر بشکه معامله شدند.
پنج‌شنبه: در پی کاهش ذخایر نفت امریکا با وجود رشد تولید این کشور و هم‌چنین تحت‌تأثیر تداوم اجرای توافق کاهش تولید به رهبری اوپک، قیمت نفت پس از یک روز کاهش به روند صعودی بازگشت. هر بشکه نفت برنت دریای شمال با 0/21 درصد رشد 60/62 دلار معامله شد. هر بشکه نفت سبک امریکا نیز با 0/44 درصد صعود در 54/54 دلار تثبیت شد.
جمعه: بعد از اعلام کاهش تعداد سکوهای حفاری نفتی در امریکا بهای نفت در بازارهای جهانی افزایش یافت و به بالاترین سطوح در دوسال گذشته رسید. هر بشکه نفت برنت دریای شمال با افزایش 2/39 درصد قیمتی 62/07 دلار دادوستد شد. قیمت نفت وست تگزاس اینترمدییت نیز 2/02 درصد رشد داشت و در 55/64 دلار به ازای هر بشکه ایستاد. جدیدترین آمارهای منتشر شده از تعداد سکوهای نفتی امریکا از این فرضیه که مازاد عرضه در بازار جهانی نفت در حال کاهش است حمایت می‌کند. قیمت هر دو شاخص نفتی در هفته گذشته بیش از 3 درصد رشد را به ثبت رساند.

 

7




دانلود نسخۀ PDF