امروز : سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

دوشنبه بازار سرمایه ۲۷ آذر تا ۳ دی – شماره ۹۷


روند افزایشی قیمت‌های طلا، نفت و فلزات اساسی در سایه کشمکش‌ها بر سر طرح اصلاح نظام مالیاتی امریکا، از مهم‌ترین تحولات بازارهای جهانی در هفته گذشته بود. این در حالی است که در آخرین روزهای کاری 2017، بسیاری از سرمایه‌‌گذاران اقدام به نقد کردن سرمایه خود جهت گذراندن تعطیلات سال نو نموده‌اند.

روند افزایشی قیمت‌های طلا، نفت و فلزات اساسی در سایه کشمکش‌ها بر سر طرح اصلاح نظام مالیاتی امریکا، از مهم‌ترین تحولات بازارهای جهانی در هفته گذشته بود. این در حالی است که در آخرین روزهای کاری 2017، بسیاری از سرمایه‌‌گذاران اقدام به نقد کردن سرمایه خود جهت گذراندن تعطیلات سال نو نموده‌اند.
دوشنبه: شاخص‌های سهام در منطقه شرق آسیا، نخستین روز هفته را با صعود چشم‌گیری پشت‌سرگذاشتند و شاخص نیکی در بورس توکیو با 1/5 درصد افزایش، سرآمد سایر شاخص‌ها بود که گروه‌های فناوری اطلاعات و خودروسازی بیشترین نقش را ایفا کردند. در بین شرکت‌ها نیز سونی و تویوتا هر کدام با رشد حدود 3 درصدی بیشترین تأثیر را در افزایش این شاخص داشتند.
معاملات بازارهای سهام در بورس‌های اروپایی نیز تحت‌تأثیر تحولات اقتصادی امریکا، با افزایش قابل‌توجه شاخص‌ها به پایان رسید و شاخص دکس در بورس فرانکفورت با 1/59 درصد و گروه فناوری اطلاعات با 1/5 درصد رشد، بهترین عملکرد را به‌نام خود ثبت کردند.
در آستانه رأی‌گیری درخصوص طرح اصلاح نظام مالیاتی امریکا و امید بالای سرمایه‌گذاران به تصویب این طرح، بازار سهام در وال‌استریت با رشد چشم‌گیری همراه شد. در بین شاخص‌ها، نزدک با افزایش 0/84 درصدی، پیشتاز بود و داوجونز و S&P500 نیز هریک با حدود 0/5 درصد صعود، حدنصاب‌های جدیدی از خود بر جای گذاشتند.
سه‌شنبه: به‌دنبال جهش بازارهای سهام در امریکا در روز گذشته، بیشتر شاخص‌های سهام در منطقه شرق آسیا نیز با صعود همراه شدند. شاخص بورس شانگهای با 0/88 درصد رشد، بیشترین افزایش را به‌نام خود ثبت کرد و گروه‌های فناوری اطلاعات و خدمات مالی نیز بیشترین افزایش را در میان گروه‌ها داشتند.
برخلاف آسیا در قاره اروپا به جز بورس لندن، سایر شاخص‌های عمده در اعدادی پایین‌تر از روز گذشته بسته شدند. شاخص دکس در بورس فرانکفورت و کک در بورس پاریس با 0/7 درصد ریزش، منفی‌ترین شاخص‌ها بودند.
در وال‌استریت، افت 1/1 درصدی قیمت سهام شرکت اپل باعث نزولی شدن گروه فناوری اطلاعات و منفی شدن شاخص‌ها شد و شاخص نزدک با 0/44 درصد کاهش، ضعیف‌ترین عملکرد را در میان شاخص‌ها داشت. افزایش قیمت اوراق قرضه امریکا به بالاترین سطح در نه‌ماهه گذشته، از دیگر تحولات اقتصادی در امریکا بود.
چهارشنبه: معاملات سهام در منطقه آسیا اقیانوسیه برای برخی کشورها نظیر ژاپن و استرالیا با صعود و برای برخی دیگر نظیر کره‌جنوبی و چین با نزول شاخص‌ها همراه بود و بیشترین نوسان از آن بورس شانگهای بود که 0/27 درصد کاهش داشت. گروه صنایع معدنی به‌دلیل افزایش قیمت فلزات جهانی، یکی از بهترین عملکردها را داشت.
شاخص‌های اروپایی تحت‌تاثیر تحولات اقتصادی امریکا، برای دومین روز متوالی با کاهش همراه شدند. شاخص دکس در بورس فرانکفورت با 1/1 درصد نزول، ضعیف‌ترین عملکرد را داشت و گروه‌های محصولات شیمیایی، بهداشت و درمان و لوازم خانگی نیز با نزول بیش از ۱ درصدی مواجه شدند.
عدم تصویب سه بند از لایحه اصلاح نظام مالیاتی در سنای امریکا، باعث شد این طرح برای رأی‌گیری مجدد به مجلس نمایندگان بازگردانده شود. مخالفان این طرح، افزایش بدهی‌های امریکا را مهم‌ترین دلیل مخالت خود اعلام کرده‌اند. این مخالفت، کاهش نسبی شاخص‌های بازار سهام در نیویورک را در پی داشت.
پنج‌شنبه: اغلب شاخص‌های سهام در منطقه شرق آسیا معاملات خود را با نزول به‌پایان بردند. در این میان شاخص بورس‌های شانگهای و هنگ‌کنگ به‌دلیل اعلام ادامه اصلاح ساختاری چین در سال آینده در کنفرانس اقتصادی سالانه این کشور، با رشد همراه شدند. عدم‌تغییر در نرخ‌بهره ژاپن از سوی بانک‌مرکزی این کشور، از دیگر تحولات اقتصادی این منطقه بود.
شاخص سهام در بورس‌های اروپایی پس از دو روز نزول، معاملات خود را با صعود به‌پایان بردند. شاخص FTSE در بورس لندن با 1/05 درصد، بیشترین صعود را در میان بازارها داشت. هم‌چنین افزایش حدود 4 درصدی قیمت سهام شرکت نوکیا، به‌دلیل انعقاد قرارداد با شرکت هوآوی، جالب توجه بود.
اصلاح و تصویب مجدد طرح اصلاح نظام مالیاتی در مجلس نمایندگان امریکا و هم‌چنین اعلام برخی از شرکت‌ها مبنی‌بر صرف وجوه حاصل از صرفه‌جویی مالیاتی در افزایش دستمزدها و سرمایه‌گذاری در پروژه‌های ساختمانی باعث شد شاخص‌های سهام در بورس نیویورک با افزایش همراه شوند و بیشترین رشد از آن شاخص نزدک بود که گروه‌های خدمات مالی و انرژی بیشترین نقش را ایفا کردند.
جمعه: در آخرین روز کاری قبل از تعطیلات کریسمس، شاخص‌های سهام در منطقه شرق آسیا غیر از بورس شانگهای، با صعود همراه شدند و شاخص هنگ‌سنگ در بورس هنگ‌کنگ با رشد 0/77 درصدی بیشترین صعود را به‌نام خود ثبت کرد که در آن گروه فناوری اطلاعات بیشترین تأثیر را داشت.
انتخابات محلی در ایالت کاتالونیا و هم‌چنین اعلام برخی آمارهای اقتصادی از اتحادیه اروپا، منجر به نزول شاخص‌ها در قاره سبز شد. شاخص IBEX در بورس اسپانیا با 1/5 درصد ریزش، ضعیف‌ترین عملکرد را در میان شاخص‌های اروپایی داشت و در بین گروه‌ها نیز بیشترین افت از آن گروه بانکداری بود. افت ارزش یورو در مقابل سایر ارزها از جمله دلار، از دیگر تحولات مهم در این منطقه بود.
در وال‌استریت نیز معاملات با کاهش نسبی شاخص‌ها همراه بود که ادامه کشمکش‌ها درخصوص طرح اصلاح نظام مالیاتی، هم‌چنان مهم‌ترین عامل اثرگذار در معاملات این بورس به‌شمار می‌رود. طبق آمارهای منتشرشده در سال 2017 میلادی شاخص نزدک با 29/4 درصد، بیشترین رشد را در میان شاخص‌های سه‌گانه داشت که داوجونز و S&P500 به‌ترتیب با افزایش 25/4 و 19/9 درصدی در رده‌های بعدی قرار گرفتند.









دوشنبه: درحالی‌که سرمایه‌گذاران بین‌المللی منتظر روشن شدن وضعیت طرح اصلاحات مالیاتی دولت امریکا در سنا هستند، قیمت طلا با رشد همراه شد. در پایان معاملات این روز هر اونس طلا 1,262/26 دلار قیمت‌گذاری شد که نسبت به آخرین قیمت روز جمعه 46/0 درصد افزایش را نشان می‌دهد.
سه‌شنبه: با افزایش گمانه‌زنی‌ها نسبت به تصویب طرح نهایی اصلاح مالیاتی در امریکا و تقویت ارزش دلار و شاخص سهام، قیمت طلا در بازارهای جهانی با کاهش نسبی همراه شد. در این روز قیمت هر اونس طلا در بازارهای بین المللی با 04/0 درصد کاهش به 1,261/7 دلار رسید.
چهارشنبه: روند صعودی بهای طلا در بازارهای جهانی در روز چهارشنبه نیز ادامه یافت به گونه‌ای که اونس موفق شد مقاومت 1265 را با موفقیت پشت سرگذارد. در پایان معاملات این روز قیمت طلای جهانی با 031 درصد رشد در 1,265/57 دلار تثبیت شد.
پنج‌شنبه: در معاملات این روز، تحت‌تأثیر انتظارات برای افزایش خرید در پایان سال از یک سو و نقد کردن بسیاری از سرمایه‌گذاران برای رفتن به تعطیلات از سوی دیگر با صعود نسبی همراه بود. به گونه‌ای که هر اونس با رشد 0/08 درصدی در رقم 1,266/6 دلار ایستاد.
جمعه: در آخرین روز پیش از تعطیلات کریسمس، حجم پایین معاملات مهم‌ترین ویژگی بازار فلز زرد بود. قیمت هر اونس طلا در پایان معاملات این روز با 0/6 درصد افزایش و رسیدن به 1,274/16 دلار به بالاترین قیمت در دو هفته گذشته صعود کرد تا با رشد حدود یک درصدی، دومین هفته متوالی رشد داشته باشد.







دوشنبه: معاملات بازارهای جهانی در نخستین روز هفته با افزایش قیمت نفت برنت و کاهش بهای نفت سبک امریکا همراه بود. تداوم تعطیلی خط لوله انتقال نفت از دریای شمال و بروز نشانه‌هایی از کند شدن روند رشد تولید نفت امریکا، مهم‌ترین دلایل مهم ترین عوامل تأثیرگذار بر بازار جهانی نفت در این روز به‌شمار می‌روند. در پایان معاملات این روز هر بشکه نفت برنت دریای شمال با 0/28 درصد رشد به 63/41 دلار رسید. در این حال نفت وست تگزاس امریکا کاهشی 0/24 درصدی داشت و قیمت 57/16 دلار را تجربه کرد.
سه‌شنبه: علی‌رغم لغو اعتصاب کارگران نفتی در نیجریه و بازگشت تأسیسات نفتی این کشور به مدار تولید، قیمت نفت در بازار‌های جهانی به روند صعودی خود ادامه داد. در این روز هر بشکه نفت برنت دریای شمال 0/62 درصد صعود کرد و در 63/8 دلار تثبیت شد. هر بشکه نفت وست تگزاس امریکا هم 57/46 دلار فروش رفت که نسبت به روز قبل 0/52 درصد افزایش را نشان می‌دهد.
چهارشنبه: در این روز اعلام شد ذخایر نفتی امریکا در این هفته گذشته حدود 6/5 میلیون بشکه افت کرده است؛ درحالی‌که تحلیلگران در برداوردهای خود میزان میزان کاهش ذخایر هفتگی امریکا را حدود 3/7 میلیون بشکه پیش‌بینی کرده بودند. اعلام این آمار موجبات ادامه روند صعودی قیمت نفت در بازارهای جهانی را فراهم کرد. نفت برنت دریای شمال و وست تگزاس امریکا به ترتیب 1/1 و 1/2 درصد با افزایش همراه شدند و به ترتیب در قیمت های 64/56 و 58/09 دلار بسته شدند.
پنج‌شنبه: روند افزایش قیمت نفت در روز پنج‌شنبه نیز ادامه یافت. هر بشکه نفت برنت دریای شمال با 0/53 درصد رشد، 64/9 دلار معامله شد. نفت وست تگزاس امریکا نیز صعودی 0/46 درصدی را تجربه کرد و 58/36 دلار فروش رفت. از ادامه تعطیلی خط لوله فورتیز انگلیس در دریای شمال هم‌چنان به عنوان مهم‌ترین دلیل این روند افزایش یاد می‌شود.
جمعه: در آستانه آغاز تعطیلات کریسمس، قیمت نفت افزایش یافت تا طلای سیاه هفته‌ای سراسر صعود را پشت سرگذارد. بهای نفت خام برنت با 0/54 درصد افزایش به 25/65 دلار در هر بشکه رسید که این بالاترین سطح از ژوئن 2015 تاکنون است. نفت وست‌تگزاس‌اینترمیدیت با رشدی 0/19 درصدی، در عدد 58/47 دلار متوقف شد.




دانلود نسخۀ PDF