امروز : شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

دوشنبه بازار سرمایه ۲۵ دی تا ۱ بهمن – شماره ۱۰۱


علی‌رغم بروز نگرانی‌های سیاسی به‌ویژه در ایالات متحده، تداوم خوش‌بینی سرمایه‌گذاران به اقتصاد جهان در سال 2018 باعث شد شاخص بازارهای سهام در بیشتر نقاط جهان، به روند صعودی خود ادامه دهند. اما در بازارهای جهانی نفت و طلا، قیمت‌ها با کاهش مواجه شدند. احتمال افزایش تولید نفت شیل در امریکا و کانادا و هم‌چنین بهبود ارزش دلار در مقابل سایر ارزهای معتبر، از مهم‌ترین دلایل نزول این بازارها به‌شمار می‌رود.

 

علی‌رغم بروز نگرانی‌های سیاسی به‌ویژه در ایالات متحده، تداوم خوش‌بینی سرمایه‌گذاران به اقتصاد جهان در سال 2018 باعث شد شاخص بازارهای سهام در بیشتر نقاط جهان، به روند صعودی خود ادامه دهند. اما در بازارهای جهانی نفت و طلا، قیمت‌ها با کاهش مواجه شدند. احتمال افزایش تولید نفت شیل در امریکا و کانادا و هم‌چنین بهبود ارزش دلار در مقابل سایر ارزهای معتبر، از مهم‌ترین دلایل نزول این بازارها به‌شمار می‌رود.

دوشنبه: شاخص بازار سهام در بیشتر کشورهای آسیایی با صعود همراه بود و در میان شاخص‌های مطرح، تنها بورس‌های شانگهای و هنگ‌کنگ منفی بودند. صعود ارزش یوان چین به بالاترین سطح در دو سال گذشته، به علت اعلام یکی از مقامات بانک مرکزی آلمان مبنی بر افزودن یوان به سبد ذخایر ارزی این بانک، یکی از مهم‌ترین دلایل نزول این دو بورس به شمار می‌رود. هم‌چنین ریزش ساختمان بورس اندونزی و زخمی‌شدن بیش از 70 نفر خبرساز شد.

افزایش ارزش یورو در مقابل دلار به بالاترین سطح در سه سال اخیر، باعث شد اغلب شاخص‌های مطرح در اروپا با نزول همراه شوند. بسیاری از سرمایه‌گذاران منتظر جلسه آتی بانک مرکزی اروپا و اعلام سیاست‌های جدید این نهاد هستند. در شرایطی‌که حجم معاملات به‌دلیل تعطیلی بورس نیویورک بسیار پایین بود، گروه‌های ساخت‌وساز و تأمین آب‌وبرق بهترین عملکرد را به‌نام خود ثبت کردند.

معاملات بورس نیویورک به‌دلیل تعطیلات متوقف بود.

سه‌شنبه: معاملات سهام در منطقه شرق آسیا با رشد دسته جمعی شاخص‌ها و رکوردشکنی نماگرها در بورس‌های ژاپن و تایوان همراه بود که شاخص هنگ‌سنگ در بورس هنگ‌کنگ با جهش 1/8 درصدی، رشدی‌ترین شاخص بود. افزایش ارزش دلار در مقایسه با ارزهای این منطقه یکی از مهم‌ترین دلایل این صعود به‌شمار می‌رود. هم‌چنین سقوط حدود 10 درصدی قیمت بیت‌کوین توجه بسیاری از سرمایه‌گذاران را به خود جلب کرد.

در بورس‌های اروپایی، معاملات بازارهای سهام با صعود شاخص در برخی کشورها نظیر آلمان و فرانسه و نزول در برخی دیگر هم‌چون انگلیس و ایتالیا همراه شد که گروه منابع معدنی به‌دلیل کاهش قیمت جهانی فلزات، با 3 درصد افت، کاهشی‌ترین گروه بود. هم‌چنین کاهش 2/7 درصدی قیمت سهام شرکت بریتیش پترولیوم به‌دلیل اعلام شناسایی 1/7 میلیارد یورو هزینه به‌دلیل حوادث مربوط به نشت نفت، جالب‌توجه بود.

بروز کشمکش شدید بین دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان بر سر یک لایحه مهاجرتی و احتمال تعطیلی دولت امریکا باعث شد شاخص‌های سهام در وال‌استریت با کاهش همراه شوند. شاخص نزدک با 0/5 درصد افت، ضعیف‌ترین عملکرد را در میان شاخص‌های سه‌گانه داشت.

چهارشنبه: بیشتر شاخص‌های سهام در حوزه شرق آسیا، متأثر از افت روز گذشته بازار بورس نیویورک با افت نسبی همراه شدند. در این میان شاخص‌های هنگ‌سنگ و شانگهای برخلاف سایر شاخص‌های مطرح، به روند صعودی خود ادامه دادند و گروه بانکداری هم‌چون روزهای گذشته یکی از بهترین عملکردها را به‌نام خود ثبت کرد. بسیاری از سرمایه‌گذاران معتقدند این گروه در سال 2018 میلادی قابلیت سودآوری دو رقمی را دارد.

بازارهای اروپایی نیز از معاملات روز گذشته بازار بورس نیویورک تأثیر پذیرفته و با کاهش همراه شدند. شاخص دکس در بورس فرانکفورت با  0/47 درصد، نزولی‌ترین شاخص اروپایی بود. در میان گروه‌ها نیز فناوری اطلاعات بهترین و گروه‌های ارتباطات و رسانه، ضعیف‌ترین عملکردها را به‌نام خود ثبت کردند.

انتشار بهتر از انتظار عملکرد سه‌ماهه چهارم برخی از شرکت‌های بزرگ باعث شد شاخص‌های بورس نیویورک افزایش یابند و شاخص داوجونز با 1/25 درصد رشد و پشت‌سر گذاشتن قله 26 هزار واحدی، بهترین عملکرد را در میان شاخص‌های سه‌گانه به‌نام خود ثبت کرد. گروه فناوری اطلاعات بهترین عملکرد را در میان گروه‌ها داشت که در این گروه رشد 1/5 درصدی قیمت سهام شرکت اپل جالب‌توجه بود.

پنج‌شنبه: اعلام رشد بیش از انتظار نرخ رشد اقتصادی چین باعث شد اکثر شاخص‌های سهام در حوزه شرق آسیا با رشد همراه شوند، به‌گونه‌ای که شاخص بورس شانگهای با 0/91 درصد، بیشترین رشد را به‌نام خود ثبت کرد. در این میان شاخص نیکی در بورس توکیو تحت‌تأثیر افت قابل‌توجه گروه خدمات مالی، بر‌خلاف سایر شاخص‌های مطرح با کاهش همراه شد.

هم‌چون آسیا در اروپا نیز بیشتر شاخص‌ها روزی صعودی را پشت‌سر گذاشتند که بیشترین رشد با 0/74 درصد، از آن شاخص دکس در بورس فرانکفورت بود. برخلاف بیشتر شاخص‌های مطرح، شاخص بورس لندن برای چهارمین روز متوالی افت کرد. تداوم افزایش ارزش پوند این کشور در مقابل دلار باعث شده است قیمت سهام شرکت‌های چندملیتی در بورس لندن با کاهش همراه شود.

افزایش نگرانی‌ها در‌خصوص احتمال تعطیلی دولت امریکا در صورت عدم‌تصویب یک لایحه در کنگره تا پایان روز جمعه، افت شاخص‌های سهام در بورس نیویورک را در پی داشت. کاهش 3/1 درصدی قیمت سهام شرکت جنرال‌الکتریک و رسیدن آن به پایین‌ترین حد از ماه دسامبر سال 2011 میلادی جالب‌توجه بود.

جمعه: روند صعودی شاخص‌های سهام در منطقه شرق آسیا ادامه یافت. در ساعات اولیه جلسه معاملاتی اگرچه معاملات به‌دلیل نگرانی برخی سرمایه‌گذاران از تحولات امریکا با نزول همراه بود اما در ساعات پایانی، شاخص‌ها روند صعودی را پیش گرفتند. شاخص بورس شانگهای و هنگ‌کنگ با 0/4 درصد رشد همانند بسیاری از روز‌های قبل، رشدی‌ترین شاخص‌ها بودند. رشد 0/71 درصدی شاخص بورس هند در منطقه جنوب آسیا و ثبت بالاترین حد نصاب از سال 1979 میلادی، جالب‌توجه بود.

معاملات سهام در قاره اروپا نیز با صعود دسته جمعی شاخص‌ها همراه بود و شاخص دکس در بورس فرانکفورت با رشد 1/15 درصدی، بیشترین رشد را در بین شاخص‌های اروپایی داشت. هم‌چنین گروه منابع معدنی به‌دلیل افزایش تقاضای فلزات از سوی چین بهترین عملکرد را داشت، در حالی‌که گروه نفت و گاز به‌دلیل کاهش قیمت جهانی نفت ضعیف‌ترین عملکرد را به‌نام خود ثبت کرد.

در بورس نیویورک نیز خوش‌بینی سرمایه‌گذاران به عملکرد شرکت‌ها باعث شد شاخص‌ها بدون توجه به احتمال تعطیلی دولت به‌دلیل عدم‌تصویب بودجه در کنگره، افزایش یابند. شاخص نزدک با 0/55 درصد رشد بهترین عملکرد را در بین شاخص‌های سه‌گانه داشت و کاهش 4 درصدی قیمت سهام آی‌بی‌ام جالب‌توجه بود.









دوشنبه: تداوم روند کاهش ارزش دلار امریکا در برابر ارزهای معتبر جهانی و رسیدن آن به پایین‌ترین سطح در طی سه‌سال گذشته موجب شد قیمت طلا به بالاترین رقم از ماه سپتامبر تاکنون برسد. در این روز هر اونس طلا تا در رقم 1,339/9 دلار معامله شد که نسبت به قیمت پایانی هفته قبل افزایش 0/18 درصدی را نشان می‌دهد.

سه‌شنبه: رشد شاخص بازارهای سهام در بیشتر مناطق جهان از یک‌سو و رشد قیمت طلا تا سطح 1340 دلار از سوی دیگر باعث شد تقاضای سفته بازار برای این فلز ارزشمند کاهش یابد. در پایان معاملات این روز در بازارهای جهانی قیمت هر اونس طلا برای تحویل فوری 0/12 درصد کاهش یافت و به 1,338/41 دلار رسید.

چهارشنبه: بهبود ارزش دلار و انتشار آمارهای مثبت اقتصادی و شرکتی در کشورهای مختلف به‌ویژه چین و امریکا، باعث شد قیمت طلا در بازارهای جهانی به پایین‌ترین سطح یک‌هفته اخیر تنزل کند. در معاملات این روز بازار جهانی، قیمت اونس کاهشی 0/86 درصدی را تجربه کرد و 1,326/84 دلار قیمت‌گذاری شد.

پنج‌شنبه: احتمال تعطیلی دولت امریکا از یک‌سو و خوش‌بینی سرمایه‌گذاران به بازارهای سهام باعث شد قیمت طلا در معاملات بازارهای جهانی در این روز تغییر محسوسی نداشته باشد. در ساعات پایانی معاملات روز پنج‌شنبه هر اونس 1,327/03 دلار قیمت‌گذاری شد که نسبت به روز قبل تنها 0/01 درصد افزایش را نشان می‌دهد.

جمعه: افزایش احتمال تعطیلی دولت فدرال امریکا در پی عدم تصویب بودجه باعث نزول مجدد ارزش دلار و افزایش 0/36 قیمت طلا در بازاراهای جهانی شد به گونه‌ای که قیمت هر اونس در پایان معاملات روز جمعه در 1,331/84 دلار متوقف شد. با این وجود، در این هفته فلز زرد با 0/43درصد افت، نخستین کاهش قیمت هفتگی را در شش هفته گذشته تجربه کرد.







دوشنبه: در آغازین روز هفته قیمت نفت به روند صعودی خود ادامه داد و با عبور از مرز روانی 70 دلار به بالاترین رقم از دسامبر 2014 تاکنون رسید. در پایان معاملات این روز هر بشکه نفت 70/26 دلار معامله شد که 0/56درصد افزایش را نسبت به قیمت پایانی روز جمعه نشان می‌دهد. این در حالی است که معاملات نفت خام امریکا به‌دلیل تعطیلات عمومی در این کشور متوقف بود.

سه‌شنبه: پس از رکوردشکنی قیمت نفت در معاملات روز گذشته و عبور از مرز 70 دلار، بسیاری از سرمایه‌گذاران با اعتقاد به این که این روند صعودی ادامه نخواهد یافت، اقدام به اتخاذ موقعیت فروش نمودند. این عرضه موجب شد قیمت‌ها با کاهش نسبی مواجه شوند به گونه‌ای که نفت برنت و وست‌تگزاس با کاهش 1/58 و 0/89 درصدی به ترتیب 69/15 و 63/53 دلار فروش رفتند.

چهارشنبه: پس از تهدید شورشیان در نیجریه، یکی از بزرگترین صادرکنندگان نفت در قاره افریقا، برای حمله به تأسیسات نفتی این کشور، قیمت جهانی نفت افزایش یافت. بهای هر بشکه نفت برنت دریای شمال در پایان معاملات روز چهارشنبه 0/33 درصد رشد کرد و به 69/38 دلار رسید. قیمت نفت خام وست‌تگزاس امریکا نیز با 0/38 درصد رشد 63/97 دلار دادوستد شد.

پنج‌شنبه: پیش‌بینی اداره اطلاعات انرژی امریکا مبنی بر افزایش 111 هزار بشکه‌ای تولید نفت شیل این کشور در ماه فوریه و رسیدن آن به شش میلیون و 550 هزار بشکه و هم‌چنین انتشار خبرهایی در‌خصوص راه‌اندازی مجدد ۳۸ دکل بیکار حفاری کانادا به‌منظور افزایش تولید نفت شیل در این کشور باعث شد قیمت نفت بار دیگر با کاهش همراه شود. در این روز هر بشکه نفت برنت دریای شمال با 1/0 درصد کاهش به 69/31 دلار رسید. نفت وست تگزاس نیز 93/65 دلار معامله شد که نسبت به قیمت پایانی روز قبل کاهش 0/03 درصدی را نشان می‌دهد.

جمعه: علی‌رغم اعلام مؤسسه بیکرهیوز مبنی بر کاهش پنج حلقه‌ای تعداد چاه‌های نفت فعال امریکا طی هفته گذشته و رسیدن تعداد آن به 747 حلقه در هفته قبل، نگرانی‌ها هم‌چنان بر بازار جهانی نفت، سایه افکنده و قیمت‌ها به حرکت به سمت پایین تمایل دارند. در پایان معاملات روز جمعه هر بشکه نفت برنت دریای شمال با 01/01 درصد افت در قیمت 68/61 دلار متوقف شد. هر بشکه نفت خام امریکا هم افتی 0/91 درصدی داشت و با قیمت 63/37 دلار به کار خود پایان داد.




دانلود نسخۀ PDF