امروز : شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

دوشنبه بازار سرمایه ۱۶ تا ۲۲ بهمن ماه – شماره ۱۰۴


افزایش احتمال رشد نرخ بهره امریکا، خروج سرمایه ها از بازارهای سهام و ریزش گسترده شاخص ها در بیشتر کشورهای جهان را در پی داشت. بازارهای نفت و فلزات جهانی نیز متاثر از این موضوع کاهش شدید قیمتی را تجربه کردند. در بازار طلا هم قیمت ها تحت تاثیر افزایش ارزش دلار در مقابل سایر ارز ها معتبر، نزول کردند.

افزایش احتمال رشد نرخ بهره امریکا، خروج سرمایه ها از بازارهای سهام و ریزش گسترده شاخص ها در بیشتر کشورهای جهان را در پی داشت. بازارهای نفت و فلزات جهانی نیز متاثر از این موضوع کاهش شدید قیمتی را تجربه کردند. در بازار طلا هم قیمت ها تحت تاثیر افزایش ارزش دلار در مقابل سایر ارز ها معتبر، نزول کردند.

دوشنبه: در پی اعلام آمار بیکاری در امریکا و سقوط شاخص‌ها در وال‌استریت، معاملات بازارهای سهام در منطقه آسیا-اقیانوسیه با ریزش گسترده شاخص‌ها همراه بود و شاخص نیکی در بورس توکیو با 2.33 درصد، ریزشی‌ترین شاخص بود. بازارهای سهام در کره‌جنوبی، هنگ‌کنگ، سنگاپور و استرالیا نیز سقوط بیش از 1 درصدی را تجربه کردند، در حالی‌که شاخص شانگهای با 0.73 درصد رشد، تنها شاخص مثبت در این منطقه بود.

در اروپا نیز نگرانی‌ها از تحولات اقتصادی ایالات متحده، نزولی‌ترین روز بازارهای سهام در سه‌ماهه گذشته را رقم زد، به‌گونه‌ای که شاخص‌های بورس در کشورهای انگلیس، فرانسه، آلمان و ایتالیا، افت بیش از 1 درصدی را متحمل شدند. گروه خدمات مالی نیز با حدود 2 درصد افت، بیشترین کاهش ارزش را در میان گروه‌ها به‌نام خود ثبت کرد.

در وال‌استریت ریزش بازار به حدی رسید که شاخص ناپایداری VIX بورس سهام امریکا از عدد 20 فراتر رفت. این موضوع به معنای یک بحران بوده و نشان‌ از علاقه سرمایه‌گذاران به خروج سریع از بازار دارد. شاخص داوجونز با 4.6 درصد سقوط، به سطوح ماه‌های پایانی سال 2017 میلادی بازگشت. شاخص S&P500 نیز ریزشی 1.4 درصدی داشت که از ماه آگوست سال 2011 میلادی بی‌سابقه است؛ هم‌چنین گروه خدمات مالی با بیش از 5 درصد کاهش ارزش، نزولی‌ترین گروه بود و گروه‌های فناوری اطلاعات، انرژی، مراقبت بهداشتی و ارتباطات افت بیش از 4 درصدی را متحمل شدند.

سه شنبه: روند ریزش شاخص‌های سهام در منطقه آسیا- اقیانوسیه متأثر از تحولات اقتصادی امریکا، برای سومین روز پیاپی ادامه یافت و شاخص نیکی در بورس توکیو و هنگ‌سنگ در بورس هنگ‌کنگ با حدود 5 درصد، بیشترین کاهش ارزش را متحمل شدند. بورس‌های شانگهای و استرالیا نیز سقوط حدود 3 درصدی را تجربه کردند. در میان گروه‌ها نیز ضعیف‌ترین عملکرد به گروه‌های خدمات مالی و خودروسازی اختصاص داشت.

در اروپا نیز شاخص‌ها به روند کاهشی خود ادامه دادند، به‌گونه‌ای که به پایین‌ترین سطح در حدود پنج‌ماهه گذشته خود نزول کردند. شاخص‌های سهام در کشورهای انگلیس، آلمان، فرانسه، اسپانیا و ایتالیا همگی با افت بیش از 2 درصدی همراه شدند. هم‌چنین گروه‌های بانکداری و بیمه با بیش از 2.7 درصد، بیشترین نزول را در بین گروه‌ها داشتند.

در بورس نیویورک، شاخص‌ها روند صعودی را طی کردند تا بخشی از ریزش گسترده روزهای گذشته را جبران کنند. شاخص داوجونز با 2.33 درصد رشد، بهترین عملکرد را در میان شاخص‌ها داشت. شاخص‌های S&P500 و نزدک نیز به‌ترتیب 2.13 و 1.74 درصد رشد کردند، در حالی‌که افزایش مجدد نرخ اوراق قرضه 10 ساله امریکا، هم‌چنان موجب تداوم نگرانی سرمایه‌گذاران شده است.

چهارشنبه: درحالی شاخص‌های سهام در منطقه شرق آسیا در آغاز معاملات صعود کرده بودند که در ادامه، با کاهش مواجه شده و در اعداد منفی بسته شدند. شاخص KOSPI در بورس کره‌جنوبی با 2.3 درصد، نزولی‌ترین شاخص بود. کاهش 3.4 درصدی قیمت سهام شرکت سامسونگ بیشترین تأثیر را در نزول این شاخص داشت. در این بین شاخص نیکی در بورس ژاپن علی‌رغم نزول در ساعات پایانی معاملات، به‌دلیل عملکرد مثبت گروه خودروسازی با صعود نسبی 0.16 درصدی مواجه شد.

در پی رشد سهام بورس نیویورک در روز گذشته و هم‌چنین به‌نتیجه رسیدن احزاب سیاسی آلمان برای تشکیل دولت ائتلافی، شاخص‌های سهام اروپایی پس از هفت روز نزول پیاپی سرانجام به رنگ سبز درآمدند. شاخص میب در بورس ایتالیا با صعود 2.3 درصدی، رشدی‌ترین شاخص بود. شاخص‌های سهام در کشورهای آلمان، فرانسه، انگلیس و اسپانیا نیز رشد بیش از 1 درصدی را تجربه کردند و گروه نفت و گاز با 2.4 درصد رشد، بهترین عملکرد را در بین گروه‌ها داشت.

در وال‌استریت نیز در حالی‌که شاخص‌ها در ساعات اولیه معاملات روند صعودی را پیش گرفته بودند، رشد قیمت اوراق قرضه باعث برگشت روند و منفی‌شدن شاخص‌ها شد و شاخص نزدک با 0.9 درصد، نزولی‌ترین شاخص بود. گروه فناوری اطلاعات هم بیشترین کاهش را در بین گروه‌ها داشت به‌گونه‌ای که شرکت‌های اپل، آمازون، فیس‌بوک و آلفابت کاهش قیمت حدود 2 درصدی را متحمل شدند.

پنج شنبه: افزایش ارزش دلار در مقابل ارزهای منطقه‌ای و رشد روز گذشته نماگرها در وال‌استریت، باعث شد بیشتر بازارهای سهام در منطقه شرق آسیا با رشد همراه شوند. شاخص نیکی در بورس توکیو با رشد 1.13 درصدی، بهترین عملکرد را در بین بورس‌های آسیایی به‌نام خود ثبت کرد که گروه‌های خدمات مالی و خودروسازی بیشترین نقش را در صعود آن ایفا کردند.

شاخص‌های اروپایی که در روز گذشته پس از مدت‌ها صعود کرده بودند، بار دیگر کاهش یافتند. شاخص دکس در بورس فرانکفورت با 2/6 درصد، بیشترین افت را در بین شاخص‌های مطرح داشت. کاهش قیمت جهانی نفت باعث شد گروه نفت و گاز بیشترین کاهش ارزش را در میان گروه‌ها داشته باشد. اعلام عدم‌تغییر در نرخ‌بهره انگلستان از سوی بانک مرکزی این کشور از دیگر تحولات مهم این قاره بود.

تداوم رشد قیمت اوراق قرضه و هم‌چنین احتمال تعطیلی مجدد دولت در امریکا باعث شد شاخص‌های سهام در این کشور بار دیگر با ریزش گسترده مواجه شوند. شاخص داوجونز با سقوط 4.15 درصدی، بیشترین نزول را در بین شاخص‌ها داشت و نزدک و S&P500 نیز، به‌ترتیب 3.9 و 3.75 درصد افت کردند. کاهش بیش از 5 درصدی قیمت سهام اینتل و نزول بیش از 4 درصدی شرکت‌های جی‌پی‌مورگان، آمازون و فیس‌بوک از نکات جالب توجه معاملات در وال‌استریت بود.

جمعه: شاخص‌های سهام آسیایی از معاملات روز گذشته بورس نیویورک تأثیر پذیرفته و به روند نزولی خود ادامه دادند. در پایان معاملات، شاخص بورس شانگهای با 4 درصد کاهش، ضعیف‌ترین عملکرد را به‌نام خود ثبت کرد تا به سطوحی بازگردد که آخرین بار در ماه می سال گذشته میلادی تجربه کرده بود. گروه بیمه با حدود 6 درصد افت، ریزشی‌ترین گروه بود. شاخص‌ها در کره‌جنوبی و ژاپن کاهش بیش از 2 درصدی را به ثبت رساندند.

در اروپا نیز شاخص‌های مطرح همگی با افت بیش از 1 درصدی مواجه شدند تا بازارهای اروپایی با حدود 4 تا 6 درصد کاهش در یک هفته، بیشترین نزول هفتگی را از ماه فوریه سال 2016 میلادی تجربه کنند. نگرانی‌ها از احتمال افزایش نرخ بهره امریکا و تداوم خروج سرمایه‌ها از بازار سهام، مهم‌ترین دلیل کاهش ادامه‌دار شاخص‌ها در اروپا به‌شمار می‌رود.

در وال‌استریت در حالی‌که شاخص‌ها تا ساعات میانی معاملات در حال نزول بودند، در ادامه با رشد مواجه شده و در پایان در ارقامی بیشتر از روز قبل بسته شدند. شاخص S&P500 با رشد 1.5درصدی، بیشترین رشد را در بین شاخص‌های سه‌گانه داشت. با وجود این رشد نسبی، شاخص‌های سهام در بورس نیویورک در این هفته با حدود 5 درصد کاهش، بیشترین نزول هفتگی در دو سال گذشته را تجربه کردند.









دوشنبه: ریزش سنگین بازارهای سهام باعث شد تقاضا برای دارایی های کم ریسک نظیر طلا افزایش یابد. در پایان معاملات این روز هر اونس طلا برای تحویل فوری در بازارهای جهانی با رشدی 0.47 درصدی به 1339.67 دلار رسید. این درحالی است که قیمت فلز زرد در بازار معاملات آتی کاهش یافت.

سه شنبه: تقویت ارزش دلار در مقابل ارزهای معتبر، کاهش 1.16 درصدی ارزش طلا در بازارهای جهانی را در پی داشت به گونه ای که قیمت هر اونس به رقم 1324.16 دلار سقوط کرد که پایین ترین سطح قیمتی پنج هفته اخیر به شمار می رود.

چهارشنبه: تداوم رشد ارزش دلار باعث شد قیمت طلا در بازار های جهانی به روند نزولی روز گذشته خود ادامه دهد. در این جلسه معاملاتی هر اونس طلا برای تحویل فوری 1318.3 دلار فروش رفت که نسبت به قیمت پایانی روز قبل کاهش 0.44 درصدی را نشان می دهد.

پنجشنبه: سقوط شاخص های سهام بار دیگر تقاضا برای طلا را افزایش داده و اندکی از فشار فروش در بازار طلا را کاست. در مجموع معاملات این روز قیمت طلا در بازار جهانی تغییر چشمگیری نداشت و تنها رشد 0.04 درصدی را تجربه کرد.

جمعه:  پس از یک روز ثبات، قیمت طلا روز جمعه بار دیگر کاهش یافت تا با 1.6 درصد، بزرگترین کاهش هفتگی خود در دو ماه گذشته را رقم زند. در این روز هر اونس کاهش ارزش 0.16 درصدی را تجربه کرد تا در قیمت 1316.65 دلار به ازای هر اونس بسته شود.







دوشنبه: در نخستین روز معاملات بازارهای جهانی نفت در این هفته، قیمت ها روند نزولی هفته گذشته خود را ادامه دادند. در پایان معاملات این روز هر بشکه نفت برنت دریای شمال با کاهش 1.4 درصدی روبه رو شد و بشکه ای 67.62 دلار فروش رفت که پایین ترین سطح قیمتی در یک ماه گذشته به شمار می رود. نفت وست تگزاس امریکا هم حدود 2 درصد افت قیمت داشت و 64.15 دلار به ازای هر بشکه قیمت گذاری شد. نگرانی ها از ریزش شاخص های سهام و انتشار آمار بازار کار امریکا مهم ترین دلایل این سقوط قیمتی به شمار می رود.

سه‌شنبه: تداوم کاهش قیمت نفت به دلیل خروج سرمایه از بازارهای سهام روز سه شنبه نیز ادامه یافت به گونه ای که نفت برنت و وست تگزاس به ترتیب با افت 1.12 و 1.18 درصدی مواجه شده و به قیمت های 66.86 و 63.39 دلار رسیدند.

چهارشنبه: اعلام افزایش 1.9 میلیون بشکه ای ذخایر امریکا در یک هفته اخیر، باعث شد قیمت نفت در بازار های جهانی همچنان به روند نزولی خود ادامه دهد. در این روز هر بشکه نفت برنت دریای شمال با 2.02 درصد کاهش قیمت، به 65.51 دلار در هر بشکه رسید. نفت وست تگزاس امریکا هم افت قیمتی 2.52 درصدی داشت و 61.79 دلار به ازای هر بشکه دادوستد شد.

پنج‌شنبه: پس از آن که ایران اعلام کرد قصد دارد تولید نفت خود را افزایش دهد، قیمت نفت برای ششمین جلسه متوالی کاهش یافت. قیمت هر بشکه نفت برنت در این روز با 1.07 درصد کاهش به 64.81 دلار رسید که پایین‌ترین رقم از ماه دسامبر تاکنون به شمار می رود. قیمت نفت خام امریکا نیز پس از کاهش 1.04 درصدی در 61.15 دلار معامله شد.

جمعه: تداوم نگرانی ها در خصوص احتمال افزایش نرخ بهره در امریکا و خروج سرمایه از بازاراهای سهام، موجب شد در پایان معاملات روز جمعه، قیمت‌های نفت بیش از 3 درصد سقوط کنند. در این روز قیمت نفت خام برنت 3.12 درصد افت کرد و در 62.79 دلار برای هر بشکه بسته شد. قیمت نفت خام وست تگزاس امریکا هم 3.2 درصد ریزش کرد و به 59.20 دلار برای هر بشکه رسید که کمترین میزان از 22 دسامبر تاکنون است. این درحالیست که قیمت این نفت در روز جمعه تا 58.07 دلار هم سقوط کرده بود. در مجموع، در این هفته نفت برنت و وست تگزاس به ترتیب کاهش 8.4 و 9.5 درصدی را تجربه کردند.




دانلود نسخۀ PDF