امروز : سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

دوشنبه بازار ۲۲ تا ۲۸ تیر ۱۳۹۳ – شماره ۲۱


در هفته‌ میلادی گذشته عواملی نظیر انتشار گزارش‌های فصلی شرکت‌ها، سخنرانی روسای بانک‌های مرکزی آمریکا و اروپا، سقوط هواپیمای مسافربری مالزیایی و شدت درگیری‌ها در قزه همراه با اعلام گزارش‌هایی از اوضاع اقتصادی آمریکا، اروپا و چین منجر به بروز نوساناتی در بازارهای مالی و نیز کالاها از جمله طلا گردید.

روز دوشنبه: اولین روز هفته میلادی گذشته در حالی آغاز شد که فروکش کردن نگرانی‌های ناشی از گسترش بحران مالی در سیستم بانکی اروپا چنین فرصتی را در سرمایه‌گذاران قرار داد تا با نگاه خوش‌بینانه‌تری، انتشار گزارش رضایتبخشی از درآمد سه ماهه مربوط به موسسه سیتی‌گروپ را به فال نیک بگیرند و امیدوارانه در انتظار سخنرانی رئیس بانک مرکزی آمریکا در روزهای پایانی هفته بنشینند. در عین حال در روز دوشنبه ماریو دراگی، رییس بانک مرکزی اروپا بر اینکه یوروی قوی می‌تواند آسیبی جدی به بدنه اقتصاد اروپا وارد سازد تاکید نمودند و از تلاش ECB برای اجرای سیاست‌های انبساطی بیشتر و در صورت لزوم افزایش خرید دارایی‌های مالی یا کاهش نرخ بهره گفتند.

به طور کلی از آنجاکه شرایط به گونه‌ای بود که تمایل بیشتری برای سرمایه‌گذاری در دارایی‌های پرریسکی همچون سهام و یورو وجود داشت، امیدواری افراد از اینکه احتمالا خانم یلن در سخنان آتی خود به زمان اولین افزایش نرخ بهره اشاره خواهد نمود هم نتوانست تقاضا برای دلار را بالا ببرد؛ اگرچه همچنان لازم بود محتاطانه رفتار شود چراکه هنوز مشکلات اقتصادی در منطقه پولی یورو رفع نشده بود و روند بهبود در اوضاع اروپا مبهم به نظر می‌رسید. در این میان صندوق بین‌المللی پول نیز بیان داشت بانک مرکزی اروپا باید اوراق بدهی متعلق به کشورهای عضو منطقه پولی یورو را خریداری کند تا بدینوسیله با کاستن از بازده اوراق قرضه دولت‌ها، بازار سهام را رونق بخشد و با تقویت ارزش اوراق قرضه شرکت‌ها، سطح تقاضا و انتظارات تورمی را در منطقه پولی یورو بالا ببرد. 

روز سه‌شنبه: در حالیکه انتشار گزارش‌های رضایتبخشی از درآمد فصلی شرکت‌های جی پی مورگان و گلدمن ساچ، حال و هوای بازار روز سه‌شنبه را مثبت کرده بود، اظهارت خانم یلن در مقام ریاست بانک مرکزی آمریکا درخصوص وضعیت اقتصادی کشور مزبور جو روانی موجود را تحت الشعاع خود قرار داد و نوساناتی را در بازارهای مالی پدید آورد.

ایشان با تاکید بر کامل نبودن روند بهبود در آمریکا بیان داشتند فدرال رزرو درنظر دارد همچنان به برنامه‌های حمایتی خود ادامه دهد تا شرایط اقتصادی و اشتغال به سطح دلخواه برسد و درنهایت آمار و ارقام نشان دهد بحران مالی اخیر به طور کامل از آمریکا رخت بر بسته است. همچنین در ادامه تاکید کردند تنها عاملی که می‌تواند زمان افزایش نرخ بهره را جلو بیندازد این است که وضعیت اشتغال سریعتر از آنچه که انتظار آن می‌رود مسیر بهبود را طی کند وگرنه درصورت ناامیدکننده بودن اوضاع، نرخ فوق در همین سطح پایین فعلی باقی خواهد ماند.

این در حالی بود که متاثر از انتشار گزارش‌های ضعیفی از اقتصاد آلمان و اروپا نیز معامله‌گران محتاط‌تر شدند و درنتیجه فشار رو به پایینی بر ارزش یورو وارد آمد. 

روز چهارشنبه: در پی افزایش 7.5 درصدی تولید ناخالص داخلی چین و اعلام خبرهای مطلوبی از درآمد سه ماهه برخی از شرکت‌ها، خوش‌بینی نسبت به روند بهبود اقتصادی تقویت شد و رشد ریسک‌پذیری جان تازه‌ای به بازارهای سرمایه در روز چهارشنبه بخشید.

از سوی دیگر  انتشار گزارشی مبنی بر بالارفتن سطح تورم در آمریکا و گمانه‌زنی‌ها از تغییر مثبت نرخ بهره فدرال رزرو در آینده نزدیک بر جذابیت دلار ‌ا‌فزود.

روز پنج‌شنبه: در روز پنج ‌شنبه خبر غافلگیرکننده منهدم شدن هواپیمای مسافربری هلند-مالزی که بر فراز آسمان اوکراین در حال پرواز بود موجی از تنش و اضطراب را در میان سرمایه‌گذاران به راه انداخت و درنتیجه ترس از گسترش و تشدید جنگ در میان گروه‌های درگیر (غرب و روسیه) به کاهش ریسک‌پذیری افراد منجر شد و بازارهای سهام را به ریزش واداشت.

به علاوه ادامه درگیری‌ها در خاورمیانه (اسرائیل و قزه)، انتشار گزارش‌های نه چندان مطلوبی از وضعیت درآمد سه ماهه معدودی از شرکت‌ها همراه با اعلام شاخص‌هایی که بر ضعیف بودن بازار مسکن آمریکا دلالت داشتند هم بر نگرانی‌های موجود افزودند.

روز جمعه: این گمانه‌زنی که احتمالاً حملات اخیر در اوکراین بیش از این گسترش نخواهد یافت مجدداً توجه سرمایه‌گذاران را به سمت گزارش‌های فصلی شرکت‌ها جلب نمود و درنتیجه به علت امیدوارکننده بودن روند بهبود، بازارهای سهام روز جمعه مثبت شد.

البته سطح ریسک‌پذیری افراد هنوز چشمگیر نبود و انتشار آمارهای ضعیفی از اقتصاد اروپا دوباره فشار رو به پایینی بر ارزش یورو وارد می‌ساخت.



21-4



21-3





روز دوشنبه: در این روز کم شدن نگرانی‌ها از امکان گسترش مشکلات مالی یکی از کشورهای اروپایی به کل منطقه پولی یورو، مطلوبیت سهام و نیز فقدان خرید فیزیکی طلا از سوی چین و هند بهای طلا را به کاهش وا داشت.

روز سه‌شنبه: آزانجاکه ظاهراً تفسیر سخنان رییس بانک مرکزی آمریکا در میان فعالان بازار روز سه‌شنبه بدین گونه بود که به زمان تغییر نرخ بهره در کشور مذکور نزدیک شده‌ایم از جذابیت طلا کاسته شد و بهای آن را برای دومین روز متوالی کاهش یافت. البته پایین بودن سطح خرید فیزیکی طلا و نیز اظهارات رئیس فدرال رزرو مبنی بر اینکه هنوز آمریکا با مشکل تورم روبرو نشده است هم در این افت تقاضا بی‌تاثیر نبود.

روز چهارشنبه: بااینکه انتشار گزارشی مبنی بر بالارفتن سطح تورم در آمریکا و گمانه‌زنی‌ها از تغییر مثبت نرخ بهره فدرال رزرو در آینده نزدیک بر جذابیت دلار می‌ا‌فزود و همراه با عوامل دیگری همچون فقدان خریدار فیزیکی طلا و افت موجودی طلای صندوق SPDR فشار رو به پایینی بر بهای طلا وارد می‌ساخت، با اینحال خبر رشد 65 درصدی واردات طلا به هند در ماه ژوئن نسبت به دوره مشابه آن در سال گذشته و نیز رضایتبخش بودن گزارشی از چین به عنوان بزرگترین مصرف‌کننده طلا در جهان قیمت کالای فوق را افزایش داد.

روز پنج‌شنبه: سقوط هواپیمای مسافربری مالزیایی در اوکراین، تصویب تحریم‌های جدید برعلیه روسیه از سوی اروپا و آمریکا، ادامه درگیری‌ها در قزه، انتشار اطلاعیه‌های نه چندان مطلوبی از وضعیت درآمد سه ماهه معدودی از شرکت‌ها همراه با اعلام شاخص‌هایی که بر ضعیف بودن اوضاع مسکن آمریکا دلالت داشتند بر نگرانی‌ها افزود و تقاضا برای طلا به عنوان کالایی با حاشیه ایمنی بالاتر را افزایش داد؛ اگرچه خرید فیزیکی این کالا همچنان ضعیف بود.

روز جمعه: در روز پایانی هفته درحالیکه تحولات سیاسی در اوکراین و خاورمیانه پیگیری می‌شد، تمایل معامله‌گران برای شناسایی سود و اتخاذ موقعیت‌های فروش، رشد خرید سهام و نیز احتمال افزایش نرخ بهره آمریکا در آینده نزدیک عامل اصلی کاهش بهای طلا به شمار می‌رفت.

21-6





21-7



روز دوشنبه: مطلوب بودن گزارش‌ منتشرشده از اقتصاد چین و بروز درگیری‌های داخلی در لیبی که افزایش عرضه نفت این کشور را مجدداً در هاله‌ای از ابهام فرو برد بهای نفت خام را به رشد وا داشت. 

روز سه‌شنبه: احتمال رشد عرضه نفت لیبی، سخنان رئیس فدرال رزرو درخصوص کامل نبودن روند بهبود اقتصادی در آمریکا همراه با بروز علائمی از پیشرفت در مذاکرات میان مقامات ایرانی و غربی بر سر برنامه هسته‌ای ایران بهای نفت خام را به ریزش وا داشت.

بنا بر اظهارات وزیر نفت لیبی باوجود تداوم تنش‌های داخلی در این کشور، به زودی صادرات نفت آن به 580 هزار بشکه در روز خواهد رسید.

روز چهارشنبه: کاهش دور از انتظار موجودی ذخایر نفت آمریکا طی هفته گذشته همراه با مثبت شدن چشم‌انداز تقاضا برای نفت پس از انتشار گزارش امیدوارکننده‌ای از اوضاع اقتصادی چین از عوامل اصلی تقویت بهای نفت خام در بازارهای جهانی بود.

روز پنج‌شنبه: خبر سقوط هواپیمای مسافربری مالزیایی در اوکراین و احتمال تشدید تنش‌ها در این کشور بهای نفت خام را افزایش داد.

روز جمعه: کاهش نگرانی‌ها از اوضاع اوکراین بار دیگر بهای نفت خام را به کاهش واداشت، اگرچه هنوز وضعیت خاورمیانه نگران‌کننده به نظر می‌رسید.

21-8




دانلود نسخۀ PDF