امروز : شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

دوشنبه بازار ۲۹ دي تا ۵ بهمن ۱۳۹۳ -شماره ۲


در هفته گذشته عواملی همچون گزارش‌های درآمد سه ماهه شرکت‌ها، گزارش‌هایی از صندوق بین‌المللی پول، آژانس بین‌المللی انرژی و اداره اطلاعات انرژی امریکا، اعلام خبرهایی از تصمیمات بانک‌های مرکزی چین و همچنین اوضاع اقتصادی امریکای لاتین همراه با انتشار گزارش‌هایی از اوضاع اقتصادی امریکا ، اروپا و چین به بروز نوساناتی در قیمت ارز، طلا، نفت و فلزات منجر شد.

روز دوشنبه؛ در پی انتشار خبر افت درآمد یکی از بانک‌های معتبر اروپایی و برخی از گزارش‌های منفی منتشر شده از اوضاع اقتصادی چین بازارهای سهام اروپا تنزل یافت.

کاهش شاخص تولیدات صنعتی، افت رشد تولید ناخالص داخلی سه ماهه چهارم نسبت به سه ماهه سوم سال 2013 و رشد شاخص خرده فروشی از جمله آمار و ارقامی بودند که درخصوص چین منتشر شد. 

از سوی دیگر بااینکه افزایش امیدواری‌ها نسبت به ادامه روند بهبود اوضاع اقتصادی امریکا  موجب رشد شاخص دلار تا بالاترین سطح خود در دو ماه اخیر گردید اما افزایش نرخ بهره کوتاه مدت بازارهای پولی در اروپا فشار رو به بالایی بر نرخ برابری یورو به دلار وارد ساخت. 

ناگفته نماند نگرانی‌ها از ادامه رکود در منطقه پولی یورو و احتمال اجرای سیاست‌های انبساطی بیشتر از سوی بانک مرکزی اروپا با هدف حفظ روند ضعیف بهبود در منطقه فشار رو به پایینی بر ارزش یورو وارد می‌ساخت.

روز سه‌شنبه؛ پس از اعلام این خبر که بانک مرکزی چین در نظر دارد برای کوتاه مدت، به بانک‌های تجاری خود نقدینگی تزریق نماید بازارهای سهام آسیا و در ادامه آن بازارهای سهام اروپا تقویت شدند.

همچنین صندوق بین‌المللی پول طی گزارشی پیش‌بینی خود از رشد اقتصادی جهان در سال 2014 را معادل 7/3 درصد اعلام کرد. این درحالیست که در اکتبر سال گذشته این رقم را 6/3 درصد پیش‌بینی کرده بود.  به علاوه این صندوق انتظار دارد رشد اقتصادی امریکا  نسبت به 9/1 درصد سال 2013 به 8/2 درصد برسد. 

در عین حال بااینکه انتشار گزارشی از سوی فدرال رزرو مبنی بر اینکه این بانک در نشست آتی خود که هفته آخر ماه ژانویه برگزار می‌شود همچنان بر ادامه روند کاهشی سیاست‌های انبساطی امریکا  تأکید خواهد نمود شاخص دلار را قوت بخشید، اما در کل نبود خبر خاصی در این روز تا حدی از معاملات دلار کاست و موجب افت ارزش آن شد.

روز چهارشنبه؛ با وجود افزایش پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول از رشد اقتصادی جهان برای سال 2014، انتشار گزارش‌های نه چندان امیدوارکننده‌ای از درآمد سه ماهه برخی از شرکت‌های اروپایی افت بازارهای سهام اروپا را در پی داشت.

به نظر می‌رسید مجدداً فعالان بازار در انتظار سیگنال‌های بیشتری بودند تا مشخص شود آیا بانک مرکزی امریکا در نشست بعدی خود روند کاهشی برنامه حمایتی خود را افزایش خواهد داد یا خیر. 

روز پنج‌شنبه؛ در حالیکه انتشار گزارش‌های مثبتی از اوضاع اقتصادی منطقه پولی یورو موجب رشد نرخ برابری یورو به دلار گردید، کاهش درآمد برخی از شرکت‌ها همراه با بروز علائمی از کند بودن رشد اقتصادی چین و امیدوارکننده نبودن گزارش‌های مربوط به اقتصاد امریکا  به افت بازارهای سهام منجر شد.

روز جمعه؛ در روز پایانی هفته، در حالیکه بازار سهام آسیا در پی انتشار گزارش‌ نه چندان مطلوبی از اوضاع اقتصادی چین تنزل یافت، بازارهای سهام اروپا هم بیشترین افت روزانه خود را در هفت ماه اخیر به ثبت رساندند به طوریکه تمام رشدی که در سال جدید کسب کرده بودند را در این ریزش از دست دادند؛ چراکه تشدید نگرانی‌ها از وضعیت اقتصادی و اوضاع ارز امریکای لاتین موجب رشد تمایل سرمایه‌گذاران برای خروج از بازار شد.

ظاهراً افزایش نگرانی‌ها از کاهش رشد اقتصادی چین و همچنین بروز مشکلات سیاسی در ترکیه، آرژانتین و اوکراین از عوامل اصلی افت ارزش دارایی‌ها در بازارهای نوظهور بوده است.

روز جمعه دولت آرژانتین اظهار داشت در نظر دارد از شدت کنترل‌های سخت اعمال شده بر مبادله ارز در این کشور بکاهد. در واقع بااینکه بانک مرکزی آرژانتین چند صد میلیون دلار برای حمایت از ارزش ارز خود خرج کرده اما تنها در هفته گذشته ارزش پزو 15 درصد کاهش نشان داده است. 

 ذخایر ارزی آرژانتین از 6/52 میلیارد دلار در سه سال گذشته به 29 میلیارد دلار تنزل یافته است، مسئله‌ای که احتمال ناتوانی دولت در پرداخت به موقع بدهی‌هایش را افزایش داده و می‌تواند زمینه بروز رکود وحشتناکی را در این کشور فراهم آورد.

با توجه به شرایط موجود از آنجاکه گمانه‌زنی‌ها از عدم کاهش بیشتر خرید ماهانه اوراق قرضه از 75 به 65  میلیارد دلار افزایش یافت شاخص دلار افت قابل توجهی را تجربه کرد. از آنجاکه این نگرانی وجود دارد کاهش نقدینگی، نرخ بهره دارایی‌های بازارهای نوظهور را افزایش دهد انتظار می‌رود این مسئله بر بازارهای سهام امریکا  تاثیری منفی داشته باشد.



02



03





روز دوشنبه؛ افت بازارهای سهام، افزایش خرید فیزیکی طلا از سوی چین و همچنین رشد موجودی طلای صندوق سرمایه‌گذاری SPDR از عوامل محرک بهای طلا در معاملات این روز بود.

به نقل از مرکز آمار ملی چین، فروش جواهرات در ماه دسامبر در این کشور با 17 درصد رشد به 43/4 میلیارد دلار رسیده است؛ این در حالی است که کل فروش جواهرات در سال گذشته 26 درصد افزایش نشان داده است.

روز سه‌شنبه؛ بهبود بازارهای سهام، رشد شاخص دلار و احتمال ادامه کاهش برنامه حمایتی امریکا  همراه با افت خرید فیزیکی طلا از تقاضا برای این کالای گرانبها کاست و موجب کم شدن بهای آن شد.

روز چهارشنبه؛ مثبت بودن جو روانی بازار نسبت به چشم‌انداز رشد اوضاع اقتصادی جهان و همچنین افزایش احتمال ادامه روند کاهشی سیاست‌های انبساطی امریکا  فشار رو به پایینی بر بهای طلا وارد آورد. به علاوه به نظر می‌رسید خرید فیزیکی طلا از سوی چین نیز کاهش یافته است. 

روز پنج‌شنبه؛ تشدید نگرانی‌ها از اوضاع اقتصادی امریکا  و چین همراه با افت شاخص دلار و بستن موقعیت‌های فروش از عوامل اصلی رشد بهای طلا در بازارهای جهانی بود؛ اگرچه در این روز موجودی طلای صندوق SPDR با 39/5 تن کاهش به 46/790 تن رسید.

روز جمعه؛ ادامه کاهش شاخص دلار و ریزش بازارهای سهام به دلیل افزایش نگرانی‌ها نسبت به اوضاع اقتصادی موجود در جهان، تقاضا برای طلا را به عنوان کالایی با حاشیه ایمنی بالا افزایش داد و موجب رشد بهای آن تا بالاترین سطح خود در دو ماه اخیر گردید.

08





04



روز دوشنبه؛ بالا بودن شاخص دلار، مطلوب نبودن برخی از گزارش‌های منتشر شده از سوی چین ، مثبت بودن چشم‌انداز روند رشد اقتصادی امریکا، مسئله افزایش تولید نفت لیبی و منطقه خاورمیانه

روز سه‌شنبه؛ خبر حمایت دولت چین از بانک‌های این کشور، تشدید نگرانی‌ها از شورش‌های داخلی سودان جنوبی و لیبی که بر عرضه نفت از سوی این کشورها تاثیر منفی خواهد گذاشت.

روز چهارشنبه؛ افزایش پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول از رشد اقتصادی جهان و امریکا  همراه با گزارش مثبت آژانس بین‌المللی انرژی  مبنی بر رشد تقاضا برای نفت خام در سال 2014 (تا 90000 بشکه در روز) 

روز پنج‌شنبه؛ انتشار گزارشی مبنی بر اینکه تولید کارخانجات چین در ماه ژانویه برای اولین بار به کمترین حد خود در شش ماه اخیر رسیده است 

روز جمعه؛ افت ریسک‌پذیری در بازارها همراه با ناامیدکننده‌ بودن خبری از اوضاع اقتصادی چین، افزایش مصرف نفت امریکا در پی سرد شدن هوا و همچنین انتشار گزارشی از مرکز اطلاعات انرژی امریکا درخصوص رشد تقاضا

06

 




دانلود نسخۀ PDF